Grafton Street Dublin

Tillbakablick på 2020

Januari

Vi rivstartade 2020 med att åka till Dublin den 4 – 6 januari. Vi hade inte planerat så mycket utan strosade mest runt och hade det mysigt, åt god mat och träffade goda vänner. Och så promenerade vi The Cliff Walk mellan Greystones och Bray, en helt fantastiskt upplevelse som jag burit med mig resten av året.

Bray, Irland
Bray, Irland.

Februari

I februari började vi oroa oss lite mer för det nya coronaviruset men det var aldrig tal om att ställa in jobbresan till världens största släktforskarmässa i Salt Lake City. Jag använde handspriten flitigt där jag stod i vår monter men hälsade fortfarande genom att ta i hand och kramade gamla goda vänner utan att tveka. Jag kom hem från USA bara någon dryg vecka innan landet stängde sina gränser och Sverige började avråda från resor till hela världen.

Salt Lake Temple Salt Lake City
Salt Lake Temple i Salt Lake City, Utah

Mars

Det jag minns allra mest av mars är när vi började förstå att pandemin var på allvar och att det kanske skulle bli lock-down och att det kunde vara klokt att köpa hem mat och förnödenheter så att man klarade sig åtminstone någon vecka. Vi gick till vår ICA-butik här hemma för att köpa det viktigaste och blev smått chockade när vi insåg hur sent ute vi var. Butikshyllorna gapade tomma och nästan inget av det vi skulle handla fanns kvar. I samma veva började jag tycka att det var obehagligt att åka med en fullpackad tvärbana till och från jobbet. Alla hostade och snorade och man stod tryckta mot varandra i morgonrusningen och kunde inte värja sig mot bacillerna. Jag mailade min chef och bad att få jobba hemifrån några dagar. Dagen därpå började i princip alla mina kollegor jobba hemifrån och det gör vi förstås fortfarande.

April

Så länge jag kan minnas hade jag planerat att vi skulle resa långt bort när jag fyllde 50 år. Jag hade många drömmar och planer, som bland annat inkluderade Maldiverna, Seychellerna, Aruba och andra exotiska destinationer. Ju mer Corona-smittan bredde ut sig, desto mer började jag i stället fundera på resmål i Europa som till exempel Cinque Terre eller Venedig. Men till slut insåg jag att det här med att resa bort kunde jag bara glömma så det blev en dag hemma med presenter, take-away och tårta från bästa konditoriet.

I april besökte vi också mysiga Svindersviks Brygghus för första gången och satt utomhus och åt våfflor.

Svindersviks Brygghus i Sickla

Maj

I maj promenerade jag bland annat genom ett öde Gamla Stan, något jag aldrig upplevt tidigare. En härlig vårdag gav vi oss också ut i Nackareservatet och besökte Filosofens grav. När William var ledig dagen efter Kristi Himmelsfärds dag åkte William och jag till Skansen och promenerade omkring i de gamla stadskvarteren. Skansen kändes som ett väldigt säkert ställa att besöka i dessa tider så det är extra tråkigt att de har stängt numera. På Djurgården besökte vi även det mysiga caféet Skroten Café & Skeppshandel.

Stortorget Gamla Stan Stockholm
Stortorget i Gamla Stan, Stockholm.

Juni

I juni köpte vi bil och tog över min mammas två katter. De nya katterna gjorde att våra planer på att åka till Västkusten fick ställas in och istället ägnade vi en semestervecka åt att upptäcka platser runt omkring Stockholm. Vi började med Tyresta Nationalpark söder om stan där vi vandrade Urskogsstigen och besökte Naturum och Tyresta by. Vi var även på Artipelag, som jag länge velat åka till, och tittade på de skulpturer som står utplacerade i naturen runt museet.

Jaume Plensa Artipelag Skulptur i natur
Skulptur av Jaume Plensa, Artipelag.

Vi besökte ganska många slott under sommaren, en solig dag i juni hann vi med Steninge slott, Wenngarns slott och Skokloster slott i samband med en utflykt till mysiga Sigtuna.

På Taxinge slott åt vi av den fantastiska kakbuffén efter att vi tillbringat förmiddagen i idylliska Mariefred där vi beundrade Gripsholms slott från utsidan.

En plats jag länge velat komma till, men som inte funkade så bra att ta sig till innan vi skaffade bil, är Stendörrens naturreservat. Min favoritutflykt under juni månad gick dit och vi hade en underbar dag bland öarna och hängbroarna i den vackra sörmländska skärgården.

Stendörren
Stendörrens naturreservat.

Juli

I juli gjorde vi ett besök på Slottsträdgården Ulriksdal och köpte med oss massor av vackra pelargoner och fikade i det mysiga trädgårdscaféet där de serverar de mest ljuvliga bakverk.

Vi var också i Uppsala och promenerade omkring bland Gamla Uppsala Högar och tittade på Uppsala slott och Pelle Svanslös lekplats. En annan dag åkte vi nästan till Uppsala men stannade strax söder om stan för att besöka Linnés Hammarby.

Uppsala slott

När våra vänner Steffanie och Leon kom på besök från Malmö passade vi på att besöka Tidsvalvet på Nordiska museet, Armémuseum, Rosendals trädgård och Eriksdalsbadet.

Tillsammans med svärmor gjorde vi utflykter till Vaxholm (med bil för ovanlighetens skull) och till Äppelfabriken på Färingsö och Drottningholms slott.

Snösätra Graffiti Wall Of Fame fick besök av mig två helger i rad och jag hade turen att hinna fotografera en del av konstverken innan delar av området tyvärr började rivas.

Snösätra gatukonst graffiti Streetart
Snösätra Graffiti Wall of Fame.

William och jag var också ute och promenerade bland den gamla historiska bebyggelsen på Söder och vi åt en ljuvlig frukost på The Pink Company.

Augusti

I vanliga fall brukar vi tillbringa minst en vecka av sommarlovet hos min mamma i Vetlanda men på grund av smittorisken blev det bara två korta besök över dagen den här sommaren, ett i juni och ett i augusti. Vid besöket i augusti hann vi även med en fika på favoritstället Erikshester Gård.

Augusti månads bästa utflykt gick till Öregrund, en mysig liten stad med gulliga gamla hus.

Öregrund
Öregrund.

Augusti avslutades med att vi åkte till Kennys Gelato i Tollare och köpte helt underbart god glass!

September

I september hände egentligen inte så mycket. Vi gjorde en utflykt till Stavsnäs och fikade på Systrarna Delselius vid Grisslinge havsbad. Vi firade även min mammas 85-årsdag med ett kort besök i Vetlanda och William och jag åkte in till Drottninggatan för att fotografera de färgglada paraplyer som fanns på plats där under några veckors tid.

Umbrella Sky Project
Paraplyer på Drottninggatan i Stockholm.

November

I november blev vi tvungna att låta vår älskade katt Ella somna in efter 14 fina år tillsammans med oss. Något av det absolut jobbigaste jag varit med om. Resten av november höll vi oss mest hemma förutom en liten utflykt till Gustavsberg en helg när solen sken och det var riktigt härligt väder.

Gustavsberg

December

December präglades av julförberedelser men framför allt av att min mamma blev sjuk i Covid-19 och gick bort den 20 december. Julen firade vi hemma i Stockholm för första gången (första gången för mig och William, Johan kommer härifrån och har förstås firat jul i Stockholm tidigare) och allt kändes konstigt och annorlunda.

Verkligheten jämfört med drömmarna

Först tänkte jag nästan hoppat över den här rubriken för detta var ju verkligen året då ingenting blev som man hade tänkt sig. Men det kan ju ändå vara intressant att se hur jag hade tänkt mig 2020 och hur det blev.

När jag skrev om resplanerna för året så nämnde jag Dublin och den resan blev av. Sedan skrev jag även om vår bokade och planerade resa till Kalifornien i juni och den blev inställd förstås. Att 50-årsresan blev inställd har jag redan nämnt och sedan drömde jag om Ljubljana, Skopje, Vilnius, Tallinn och Hallstatt, Öland och Smögen. Några fler utlandsresor var det ju inte tal om under året som gick men både Öland och Smögen hade vi tänkt åka till och hade även bokat boende på båda platserna. De resorna blev också avbokade på grund av våra nya katter som vi ville vara hemma hos tills de bott in sig ordentligt.

Agnes
Agnes och hennes mamma Sally flyttade in hos oss i juni.

Istället fick vi se mycket av Stockholm med omgivningar och det var inte alls dumt det heller och nu i efterhand är jag ändå nöjd med de utflykter vi gjorde även om jag förstås önskar att Corona-pandemin aldrig funnits.

Här kan du läsa årssammanfattningarna för 20162017, 2018 och 2019. Ett inlägg om vad som var bäst och sämst 2020 samt ett inlägg om resplaner för 2021 kommer under de närmaste veckorna.

Gott Nytt År!

Mina bloggkollegors årskrönikor hittar du här: