Ros

Det bästa av sommaren 2023

Just idag är det lite somrigt ute men i veckan som gick var det några morgnar då det kändes som hösten kommit på allvar. Med andra ord dags att sammanfatta vad som var bäst med sommaren 2023. En sommar som gick alldeles för snabbt men vi hann med en hel del trevliga saker ändå.

Sommarens bästa flygplatslounge

Tack vare att jag är med i del olika grupper på Facebook där man bland annat diskuterar vilka lounger som är bäst, så hade jag koll på att man inte ska missa Star Alliance-loungen på LAX (Los Angeles International Airport). Framför allt för att man här kan sitta utomhus vilket jag tyckte var väldigt trevligt. Maten var också bra och de har en trevlig bar samt relativt gott om sittplatser.

Star Alliance Lounge LAX

Coolaste elskåpet

Sommarens coolaste elskåp hittade vi i Vimmerby. Det fanns flera snyggt målade elskåp men det här, som föreställer Star Wars-karaktären R2-D2 blev min favorit.

R2-D2 elskåp Vimmerby

Sommarens längsta resa

Den längsta resan både i tid och avstånd var Williams och min två veckor långa resa till Kalifornien. Den kan du läsa mer om här.

Pool

Den nordligaste resan

Släktforskardagarna äger rum varje år i slutet av augusti och i år var det dags för Östersund att vara värd för evenemanget. Jag har bara varit i Östersund en gång tidigare, ett knappt dygn för ganska så exakt tio år sedan, och tyckte det var jättekul att få se lite mer av stan. Även om vi mest höll till i Folkets Hus och jobbade så hann jag med att besöka Jamtli som jag gärna ser mer av en annan gång när allt är öppet.

Folkvagnsbuss på Jamtli

Sommarens bästa hotell

Det blev några olika hotell i somras men det bästa var helt klart Hard Rock Hotel i Dublin. Ett hotell som jag drömt om att bo på ända sedan det öppnades för några år sedan. Ett inlägg om hotellet kommer så småningom. De andra hotellen var Grand Hyatt at SFO, Disneyland Hotel samt Clarion Hotel Grand Östersund. Alla tre riktigt bra hotell även om inget av dom slår Hard Rock Hotel.

Hard Rock Hotel Dublin

Sommarens bästa frukost

Den allra bästa frukosten åt vi på A J’s Cafe & Grill i Turlock, Kalifornien. Jag älskar deras French Toast och allt annat jag smakat på menyn är också väldigt gott. Näst bästa frukosten åt vi på restaurangen i anslutning till Hard Rock Hotel i Dublin.

French Toast A J's Cafe & Grill Turlock

Godaste glassen

Den allra godaste glassen åt jag i Östersund. Släktforskardagarna arrangerade en marknad utanför Folkets Hus och där köpte jag glass från Renates konditori och de båda smaker jag åt, hjortron och brynt smör, var magiskt goda. Förutom glass serverades det även smaskiga våfflor med grädde och hjortronsylt.

Renates konditori glass

Sommarens jobbigaste

Utan tvekan de fyra getingbon vi hade på huset i Gettinge, varav ett ovanför ingången, och som gjorde att vi knappt kunde ta oss in och ut ur huset under två veckor. På minuslistan hamnar också att jag fick borrelia i Kalifornien och att vår älskade hammock i Gettinge blåste omkull under en sommarstorm och gick sönder så att vi inte kunde använda den alls under semestern.

Vårt hus i Gettinge där getingar gärna bygger bo.

Vackraste bron

Sommarens vackraste bro, och den vackraste bron rent generellt, är Ha’penny Bridge i Dublin.

Ha'penny Bridge i Dublin

Flygbolag som vi flög för första gången

Jag har länge velat flyga med Southwest Airlines och i somras blev det äntligen dags. Vi flög med dom från Sacramento till Long Beach, en kort och behaglig flygresa på nån timma. Det som är annorlunda, och som var intressant att uppleva, är att man inte har någon bestämd plats utan själv väljer var man vill sitta när man går ombord.

Southwest

Sommarens vackraste miljö

Vi hann med en dagstur till Öland och då fikade vi/åt lunch på Prästgårdens Café i Smedby. Ett annorlunda ställe men väldigt mysigt och med riktigt gott fika och gullig katt som som höll ordning på oss gäster.

Prästgårdens Café i Smedby

Den bästa åkattraktionen

Vi var ju tre dagar på Disneyland och även om det är svårt att välja en favorit bland alla åkattraktioner så måste nog ändå Rise of the Resistance få den utmärkelsen. Dels för att den var ny för oss men framför allt för att den är så otroligt välgjord, från det att man ställer sig i kön tills dess att man åkt klart och lämnar attraktionen. Älskar man Star Wars så är det här ett måste och värt varenda minut i kön.

Rise of the Resistance

Sommarens snyggaste street art

Jag hade inte en aning om att det fanns en hel del fin gatukonst i Östersund, det enda jag kände till sedan tidigare var de gulliga skulpturerna som föreställer Storsjöodjuret. Nu hade jag inte jättemycket tid för att utforska gatukonsten eftersom jag var i Östersund i jobbet, men av det jag såg så var konstverket på bilden nedan min favorit.

Streetart Östersund

Den bästa flygplatsen

Long Beach Airport utanför Los Angeles har länge varit min favoritflygplats och jag var så glad när vi äntligen kom dit i somras efter att inte ha varit där sedan 2018. Det är en liten flygplats som är väldigt lätt att navigera och där man delvis vistas utomhus bland palmer.

Long Beach Airport
Så här fint är det vid bagageutlämningen på Long Beach Airport.

Sommarens bästa museum

Vi gjorde en utflykt till Eksjö och besökte Eksjö museum som jag faktiskt aldrig tidigare besökt (förutom souvenirshopen). Ett riktigt bra museum där du också hittar Smålands Militärhistoriska Museum.

Smålands Militärhistoriska Museum

Gulligaste postkontoret

När vi var i Coloma i Kalifornien såg vi det som kanske är det gulligaste lilla postkontor jag någonsin sett. Det första postkontoret i Coloma öppnade 1849 men den här byggnaden är från 1949. Enligt legenden så spökar det här.

Coloma Post office Kalifornien

Vackraste dörren

Dublin är fullt av vackra och färgglada dörrar och den här gången hade vi lite tid över att titta på de dörrar som finns runt Merrion Square. Just den här rosa dörren hittar du på Merrion St Upper.

Pink door Dublin

Sommarens bästa konsert

I november 2019 köpte vi biljetter för att i september 2020 gå på konsert med Elton John. Vi vet ju alla vad som hände 2020 så konserten blev framflyttade flera gånger. I juli i år var det äntligen dags. Efter tre års väntan (fyra år efter att vi köpte biljetterna) fick vi se Elton John och hans Farewell Yellow Brick Road-turné. Vi var på hans näst sista konsert någonsin vilket kändes lite speciellt.

Elton John Farewell Yellow Brick Road Stockholm

Sommarens bästa flygupplevelse

När William och jag flög till San Francisco hade vi bokade SAS Plus men budade sedan på uppgradering till SAS Business. På väg till Arlanda fick vi mail om att vårt bud hade gått igenom och att vi hade blivit uppgraderade och vi blev otroligt glada. Vi njöt av varenda minut ombord och önskar att vi alltid hade möjlighet att flyga Businessklass.

SAS Business

Sommarens sämsta flygupplevelse

Tre flighter med SmartLynx, som SAS använder sig av på en del sträckor just nu, var tre flighter för mycket. Allt gick bra, vi kom fram osv, men upplevelsen var inte den bästa. Gamla, slitna plan med extremt lite benutrymme. Flygvärdinnor som visserligen var trevliga och pratade helt ok engelska (till skillnad från vad man läst i tidningsartiklar om flygbolaget) men som sprang förbi med serveringsvagnen utan att ge oss en chans att beställa trots att vi satt och viftade med betalkortet. Flighten från Dublin till Stockholm var den värsta, där flög vi med ett plan som skakade och skramlade så mycket att jag undrade om vi ens skulle komma upp i luften. Vi flög också SmartLynx till och från Östersund och de flighterna var inte lika skakiga utan där var det minimala benutrymmet det största problemet. Nej, SmartLynx Airlines kommer jag verkligen göra allt för att undvika framöver.

SmartLynx Åre Östersund Airport
SmartLynx Airlines på Åre Östersund Airport.

Den finaste kyrkan

Jag besöker gärna vackra kyrkor på sommaren (och annars också) och den finaste kyrkan vi besökte i somras var Norra Sandsjö i Småland. Härifrån kommer många av mina förfäder och det gjorde besöket ännu mer intressant.

Norra Sandsjö kyrka

Sommarens bästa läsning

Det är sällan jag hinner läsa men under sommaren har jag läst flera böcker som jag tyckte mycket om. När vi var i Kalifornien började min pappas syssling prata om en svensk bok han nyligen läst (översatt till engelska förstås) och som han verkligen gillade. Det visade sig vara ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” och eftersom jag har Nextory på min iPad (och numera föredrar att läsa den vägen) så satte jag mig i skuggan vid poolen och satte i gång att läsa. En annorlunda bok som passar en resenörd då hundraårige Allan i rask takt förflyttar sig mellan en mängd olika länder. På flyget hem hann jag också påbörja bok nummer två, ”Hundraettåringen som tänkte att han tänkte för mycket” som jag snabbt läste ut när jag kom hem. När vi sedan var på väg till Östersund och en kollega tipsade om ”Je m’appelle Agneta” av Emma Hamberg satte jag genaste igång att läsa den och läste även ”Au revoir Agneta” av bara farten. Och efter att ha läst de båda böckerna är jag nu otroligt sugen på att åka till Provence.

Det roligaste förutom resor och upplevelser

Det som jag ägnade mest tid åt i somras, förutom att resa och uppleva saker, var trädgårdsodling. Jag älskar vår trädgård på gården i Vetlanda och ägnade massor av tid åt att rensa, gräva, plantera, vattna och rensa igen.

Nygrävt och nyplanterat.

Vad var det bästa med din sommar?

Jag har skrivit liknande tillbakablickar om somrarna 2017201820192020, 2021 och 2022.

bmlarsreseblogg 17 september, 2023 - 09:28

Oj, tänkte jag när jag såg din rubrik; Är sommaren slut nu? Nog är det så men vilken fin sommar ni haft full av upplevelser långt borta och nära. Själva har vi som pensionärer den förmånen att vi kunde förlänga sommaren och åker just nu omkring i ett varmt och vackert Toscana.

Ann-Louise 17 september, 2023 - 22:02

Ja, det är väl bara att inse att sommaren är slut tyvärr. Men det låter underbart att kunna förlänga den med en utlandsresa och Toscana låter helt som det perfekta stället att befinna sig på!

Anna i Portugal 17 september, 2023 - 09:59

Vilken lång lista! Härligt att du har fått ihop så många rubriker .) Först tänkte jag att jag skulle ”sno” den men det var för många frågor som jag inte kunde svara något alls på. En fantastisk sommar läser jag, även om det alltid är lite gupp på vägen också. Jag gillade den första av Agneta-böckerna, den andra var tyvärr inte lika bra, tycker jag. Önskar dig en skön söndag!

Ann-Louise 17 september, 2023 - 22:03

Du får helt enkelt sno de frågor som du har svar på! 🙂 Ja, jag håller med dig om att den första Agneta-boken var bättre än den andra.

Ditte 17 september, 2023 - 22:06

Roligt att ta del av din lista. Mycket gott och blandat. Himla smart att buda på businessclass biljetter. Är ju helt annat än de vanliga biljetterna. Samtodigt som jag läste funderade jag också för egen del. Och även om denna sommar inte inneburit längre resor utanför Europa,tar dessa förhoppningsvis i höst, hade jag kunnat fylla rubrikerna.
Ha det gott!
Kram

Ann-Louise 17 september, 2023 - 22:21

Tack! Ja, Business Class gör verkligen stor skillnad, så mycket bekvämare, speciellt när man ska flyga i elva timmar. Kul att höra att du också hade kunnat fylla rubrikerna. Ha det så bra!

Eva på Rucksack 18 september, 2023 - 11:47

Vilken härlig sommar och vilket fantastiskt hus! Förstår att du älskar att fixa i trädgården där!

Ann-Louise 23 september, 2023 - 16:36

Tack! Ja, trädgården har verkligen blivit mitt favoritställe!

Amanda (Swedish Passport) 24 september, 2023 - 08:29

Men så härligt inlägg, så kul att få ta del av! Och tack för alla bra tips 🙂

Ann-Louise 24 september, 2023 - 16:36

Tack! Vad roligt att du gillade inlägget! 🙂

Tess 25 september, 2023 - 20:21

Jodå nog är sommaren över, vi som fått besök av snön redan och nu regnar de bara och de blir bara kallare och kallare. Fina bilder iaf och du verka ha haft en bra sommar ändå?! Kram fina du ❤️

Ann-Louise 3 oktober, 2023 - 23:16

Tack, kul att du gillar mina bilder! Snö däremot låter inget vidare.

Jossu 25 september, 2023 - 22:26

Vilken underbar rosa dörr. Tänk att mötas av den efter en lång jobbdag, man piggnar ju till direkt.
Jag älskar böckerna om Agneta. Det var dom som triggade igång min längtan till Frankrike och fick mig att åka dit, inte till Procence utan till Toulouse, men ändå.

Ann-Louise 26 september, 2023 - 19:25

Tack! Ja, en rosa dörr skulle man ha! Kul att du också gillar böckerna om Agneta. Jag är så sugen på att åka till Provence nu!