Reykjavik

Tillbakablick på 2022

Det finns en del att vara missnöjd med när det gäller 2022, som till exempel kriget i Ukraina, pandemins efterdyningar och elkrisen. Men, när det gäller reseåret 2022 känns det som att det blev ganska bra ändå. Fyra utlandsresor måste jag ändå säga att jag känner mig nöjd med och av dessa gick två till helt nya länder och en gick till en helt ny stad. Och en resa till favoritplatsen Kalifornien. Inte så dumt ändå.

Januari

I januari hände det inte mycket alls. Vi höll oss mest hemma och i princip alla bilder i kamerarullen är på våra katter som sover i olika positioner i soffan. Hittade dock en bild som inte föreställer en katt och som är tagen under en solig januaripromenad här i Hammarby Sjöstad.

Hammarby Sjöstad tillbakablick
En solig januaridag i Hammarby Sjöstad.

Februari

I mitten på februari checkade vi in på supermysiga Hotel Frantz på Södermalm för en hotellvistelse i vår egen stad. Hotel Frantz är framför allt kända för sin helt fantastiska frukost med gräddtårta och bubbel och varken hotellet eller frukosten gjorde oss besvikna.

Hotel Frantz tårta
Gräddtårtan på Hotel Frantz.

Vi avslutade februari med att åka till Vetlanda för att tillbringa sportlovet på vår gård där. Där passade vi på att köpa riktigt goda semlor på det nyöppnade bageriet bara några hundra meter från oss.

Cake Queen Annelies Tårtor & Bakverk huserar i den lilla röda byggnaden.

Mars

Mars inleddes i Vetlanda där vi passade nog befann oss ”fössta tossdan i mass” vilket såklart måste firas med en tårta. Annars ägnades sportlovet mest åt jobb, fortsatt röjning och sortering av min mammas och pappas saker samt åt att skruva ihop lite nya möbler vi beställt till huset.

Fössta tossdan i mass

När vi kom tillbaka till Stockholm så upptäckte vi att vi hade blivit smittade av Covid-19 i Vetlanda, eller rättare sagt jag hade blivit smittad när jag var inne i någon affär och sedan smittade jag Johan. William klarade sig däremot utan att bli sjuk. Jag hade feber i några dagar men var inte jättesjuk och blev frisk lagom tills det var dags för mig och William att gå på Melodifestivalsfinal. Vi passade också på att testa ett nytt hotell vid Friends Arena, Comfort Hotel Solna. Ett riktigt bra hotell med bra mat och fina rum. Jag har inte hunnit skriva om hotellet här på bloggen än men det kommer ett inlägg så småningom.

Comfort Hotel Solna

En riktigt härlig vårdag i mars gjorde vi ett besök på Skogskyrkogården här i Stockholm. Skogskyrkogården är ju ett av UNESCOs världsarv och trots att jag bott så länge i Stockholm var detta första gången jag var på kyrkogården.

Skogskyrkogården
Skogskyrkogården i Stockholm.

April

I april var det återigen dags att åka till Vetlanda för att tillbringa påsklovet där. Vi var bland annat i Jönköping och promenerade en sväng på stan, beundrade Vättern och fikade på mysiga Café Stuk.

Café Stuk Jönköping
Ljuvligt goda bullar på Stuk.
Vättern
Vackra Vättern.

Vi hann även med att åka och fika på Gamla Mejeriet i Karlstorp, det kan du läsa mer om här.

I slutet av april blev det en kryssning, jag åkte på Släktforskarkryssning till Åland med Viking Line och tidningen Släkthistoria. Det var en tjänsteresa tillsammans med två av mina kollegor, vi deltog på kryssningen med föreläsningar om släktforskning och svarade på frågor om ArkivDigital.

Släktforskarkryssning
Viking Cinderella på väg genom Stockholms vackra skärgård.

Maj

I maj var det dags för årets första resa till Göteborg. Jag var med på företagets IT-möte och vi hade några trevliga dagar med möten, god mat och bowling. Vi bodde på Clarion Hotel Post som länge stått på den här hotellnördens önskelista.

Clarion Hotel Post
Mitt rum på Clarion Hotel Post i Göteborg.

I slutet av maj, vid Kristi Himmelsfärdshelgen, åkte vi till Vetlanda igen för att gå på Vetlanda-Festen och konsert med Lena Philipsson. Trädgården var som allra grönast och vi njöt av några härliga vårdagar.

Äppelblom
Ett av de blommande träden i vår trädgård.
Ekar Gettinge
Våra fina ekar från 1700-talet.

Juni

Juni inleddes med en utflykt till Nyckelvikens naturreservat i Nacka. Det var en strålande försommardag och så vackert. Vi gick kulturpromenaden som består av tio olika stopp/sevärdheter i naturreservatet. Tyvärr har jag tappat bort minneskortet med bilderna härifrån men så snart jag hittar det så kommer ett blogginlägg.

Nyckelviken, Nacka
Nyckelviken, Nacka.

Dagen efter skolavslutningen var det dags för sommarens första riktigt stora äventyr, nämligen en weekendresa till Island. Ett nytt land för oss alla tre och ett av de mest intressanta och spännande resmål vi besökt hittills. Vi tillbringade en dag i Reykjavik och en dag med en rundtur runt Golden Circle. Island gav mersmak och dit vill vi tillbaka igen!

Solfärd Sun Voyager Reykjavik Island
Solfärd i Reykjavik

Vi hann knappt hem från Reykjavik förrän det var dags för mig att packa om resväskan och ta tåget till Mariestad för sommarfest med jobbet. Vi bodde på mysiga Hotell Vänerport och fick även en guidad tur i det gamla fängelset som numera är hotell.

Mariestad
En av de gulliga gatorna i Mariestad.

Resten av juni månad samt första veckorna i juli tillbringade vi i Vetlanda med utflykter till Stalpet i Aneby, Capellagården och fyren Långe Jan på Öland, Wilhelm Mobergs hemtrakter och flera Njudungskyrkor.

Långe Jan
Långe Jan i Ottenby på Öland.

Vi fikade på Flygeln på Herrgårn, Loaklevs lustgård, Källarvind och Suzis Café. Vi åt på Pinchos flera gånger och på restaurang Greenroom på golfbanan. Vi gratulerade en släkting som fyllde 90 och frossade i kakor och ostkaka.

Källarvind Vetlanda
Fika på Källarvind i Föreda utanför Vetlanda.

Mycket tid ägnades också åt att plantera blommor och rensa ogräs och vi spenderade härliga ljumma sommarkvällar i hammocken. Och när det blev tid över så fortsatte jag rensa bland mina föräldrars saker. Ett arbete utan slut verkar det som.

Pion Gettinge
En av de vackra pionerna i vår trädgård.

Juli

Första halvan av juli tillbringade vi som sagt i Vetlanda och när vi så småningom kom tillbaka till Stockholm fick vi besök av våra kompisar från Malmö. Vi turistade med dom i huvudstaden under några dagar och besökte Spårvagnsmuséet i deras nya lokaler, fikade på Kulturhuset och gick en guidad rundvisning i riksdagen.

Spårvagnsmuseet
Nya Spårvagnsmuseet i riktigt fina lokaler.

Ett besök på Skansen blev det också, mest för att vi skulle gå på konsert med The Ark.

The Ark
The Ark på Skansen.

Sedan skulle vi åkt till Kalifornien den 17 juli men på grund av SAS-strejken blev flyget inställt. Och tur var väl det för bara ett par dagar senare blev vår älskade lilla katt Sally sjuk och vi var tvungna att låta henne somna in dagen efter hennes tolfte födelsedag. Så sorgligt men det hade varit ännu värre om vi hade befunnit oss i USA då. Nu har vi bara en katt, Agnes, som är dotter till Sally.

Sally
Vår älskade lilla Sally.

I väntan på ett nytt försök att komma iväg till Kalifornien så åkte vi till Vetlanda igen och spenderade ytterligare en vecka på landet. Den här gången hann vi med att fika i Ädelboa, vandra i Illharjens naturreservat, äta middag på Bron Kök & Bar i Eksjö, besöka Tändsticksmuseet i Jönköping, åka till Eketorps borg på Öland, plocka och frysa in massor av bär och njuta av alla vackra blommor i vår trädgård.

Eketorps borg Öland
Eketorps borg på Öland.

Augusti

Den tredje augusti gjorde vi ett nytt försök att komma iväg till Kalifornien och den här gången lyckades vi! Det var helt underbart att äntligen få komma tillbaka till min favoritstat i USA och framför allt att få träffa våra släktingar som vi inte sett på fyra långa år. Läs mer om vår resa till Kalifornien här.

Van Sickle Bi State Park
Med ena foten i Nevada och den andra i Kalifornien.

En knapp vecka efter att vi kommit hem från Kalifornien var det dags för Släktforskardagar i Skövde. Jag och flera av mina kollegor var där fredag – söndag och byggde monter, höll föreläsningar, hjälpte kunder, svarade på frågor och plockade isär montern igen.

Hotell Billingen Skövde
Vi bodde på vackra Hotell Billingen i Skövde.

September

I början av september var det dags för ytterligare en inställd resa. Vi skulle åkt till Manchester för att fira Williams 14-årsdag men dagen innan vaknade jag och var superförkyld. Bara att ställa in och ändå vara tacksam över att jag hade fyndat flygbiljetterna och inte förlorade jättemycket pengar.

Årets andra jobbresa till Göteborg ägde rum i slutet av september. Den här gången var företaget med som utställare på Bokmässan och det var väldigt roligt att träffa massor av folk och författare efter flera års uppehåll på grund av pandemin. Vi hann också med en promenad på Avenyn och besök på några trevliga restauranger.

Scandic Opalen
Den här gången bodde vi på Scandic Opalen, nära och bra till mässan.

När bokmässan var slut hann jag i princip bara hem till Stockholm och vända innan jag åkte tillbaka till Göteborg igen för ett möte med några av mina kollegor. Den här gången bodde vi återigen på Clarion Hotel Post, ett hotell som det kommer ett separat inlägg om så småningom. Vi åt middag på restaurang Atelier på ett annat hotell som jag gärna vill bo på någon gång, nämligen Pigalle.

Clarion Hotel Post Göteborg
Clarion Hotel Post.

Oktober

Större delen av oktober ägnades åt jobb och skola men sedan blev det äntligen höstlov och William och jag bokade en resa till Ljubljana bara ett drygt dygn innan avresa. Läs mer om den resan här.

Lake bled fall colors
Lake Bled och Bled Castle gjorde sig väldigt bra i höstfärger.

November

Resten av höstlovet tillbringade vi i Vetlanda och sedan hände det inte så mycket mer förrän i slutet av november när vi gick på Idolfinalen i Tele2 Arena. Jo förresten, i mitten av november var det ju Travel News Market också då jag äntligen fick träffa flera av mina bloggkollegor för första gången sedan pandemin och några träffade jag för allra första gången. Det var förstås också väldigt roligt att träffa och prata med de destinationer och företag som var på plats på mässan.

Näsby kyrka
Vi var i Vetlanda under Allhelgonahelgen och passade på att tända ljus på våra släktingars gravar på kyrkogården i Näsby.

December

Den inställda resan till Manchester i september blev istället av första helgen i december. Vi gick på julmarknad samt besökte Old Trafford och National Football Museum. Läs mer om resan här.

Old Trafford
Old Trafford.

Resten av december ägnades åt mycket jobb men jag hann med några besök inne i stan för att titta på julskyltningen och Nobel Week Lights. Sedan åkte vi ner till Vetlanda dagen före julafton och tillbringade både jul och nyår på landet.

Rimfrost
Julafton i Gettinge – med vacker rimfrost som höll i sig hela dagen.

Verkligheten jämfört med planerna

Med tanke på hur lång tid det ändå tog att skriva det här inlägget så känns det som att vi hann med ganska mycket under 2022. Ett år då livet och resandet tog fart igen efter att nästan ha stannat av under pandemins värsta år.

I mitt inlägg med resplaner för 2022 så skrev jag att jag ville fira min födelsedag utomlands och det blev inte av, mest för att jag väntade för länge med att boka så alla flyg hann bli jättedyra. Jag skrev också att jag ville göra en eller två kortare resor inom Europa och eftersom det blev tre resor så är jag mer än nöjd. Ett drömresmål var Slovenien och det kan jag nu bocka av.

Jag drömde också om att åka till Irland, det blev inte av under 2022 men den drömmen lever kvar under 2023. Jag ville åka till USA och Kalifornien och den drömmen blev verklighet i augusti.

När jag skrev om planerna för 2022 hade vi en bonusresa bokad till Zürich i juli. Den blev tyvärr inte av på grund av att SAS ändrade flygtiderna så att de inte längre passade oss. Zürich och Schweiz står dock fortsatt högt på listan över städer/länder att besöka.

Lapporten var ett av de svenska resmål jag hoppades besöka under året men så blev det inte. Vi kom inte heller iväg till Smögen men däremot blev det hela två resor till Öland så det är ju synd att klaga!

Här kan du läsa årssammanfattningarna för 2016201720182019, 2020 och 2021. Ett inlägg om vad som var bäst och sämst 2022 samt ett inlägg om resplaner för 2023 kommer under de närmaste veckorna.