Disney Dream

Det perfekta sportlovet i Florida (och Bahamas)

I går eftermiddag kom vi hem från Orlando och vårt bästa sportlov någonsin. Att åka till Florida och gå på Universal samt att åka på Disneykryssning till Bahamas visade sig vara riktigt lyckat, både vad gäller väder och upplevelser. Med undantag för några regnskurar har vi haft strålande solsken och cirka 30 grader hela veckan. Vi har haft fullt upp så jag hade tyvärr inte tid att skriva några blogginlägg under själva resan men här kommer en sammanfattning av vår sportlovsvecka. Framöver kommer jag förstås skriva mer i detalj om de olika upplevelserna och framför allt om Disneykryssningen och vårt besök på Universal studios i Orlando.

Flygresan

Trots att det var sportlov så gick incheckning och säkerhetskontrollen på Arlanda snabbt och smidigt. Vi flög med SAS till Manchester och bytte där till Virgin Atlantic. Att ha Manchester som transfer-flygplats är inget jag rekommenderar. Dels höll de på att bygga om så vi fick släpa runt vårt handbagage på skrangliga trappor bland byggnadsställningar. Sedan var det lite förvirrande hur man skulle bete sig. På Arlanda sa de att vi inte skulle behöva checka in igen på flygplatsen i Manchester eftersom vi hade fått boardingkort hela vägen till Orlando. När vi hade stått en stund i kö till säkerhetskontrollen i Manchester och det blev vår tur fick vi veta att vi var tvungna att först gå till Virgin Atlantics disk och checka in igen. Även om vi hade relativt gott om tid så var det inte jättekul att ställa sig i en ny kö för att checka in och sedan återigen ställa sig i kön till säkerhetskontrollen. Därefter fick vi åka buss till terminal 2 som var liten och trång och med väldigt få sittplatser och inga kul affärer eller matställen. När vi flög hem igår fungerade det bättre,  vi slapp checka in igen och kunde gå direkt genom säkerhetskontrollen. Sedan fick vi åka buss från tråkiga terminal 2 till terminal 1 som var mycket trevligare. Där fanns roliga affärer och ett Starbucks där vi åt frukost innan vi gick på SAS-planet till Stockholm. Här kan du läsa mer om hur det var att flyga med Virgin Atlantic.

Virgin Atlantic Manchester Airport

Florida Hotel & Conference Center

De två första nätterna bodde vi på Florida Hotel & Conference Center i Orlando. Jag var egentligen sugen på att bo på ett av hotellen på Walt Disney World, eller det nya Margaritaville-hotellet men Florida Hotel & Conference Center hade ett överkomligt pris och läget är mycket bra, inte så långt från flygplatsen och vägg i vägg med Florida Mall. Jag hade mejlat hotellet och bett om ett nyrenoverat rum vilket vi också fick. Jämfört med det äldre rum som vi bodde i på det här hotellet för fyra år sedan så var det nyrenoverade rummet ett riktigt lyft.  Vi tittade lite i affärer i Florida Mall men det enda vi köpte var ett par solglasögon till William. Eftersom det var så varmt så passade vi också på att ta ett dopp i poolen. Läs min recension av hotellet här.

Florida Hotel & Conference Center Orlando Florida

Disney Springs

Första hela dagen i Orlando inledde vi med att äta frukost med våra släktingar på en av mina favoritrestauranger, Cracker Barrel. Det var jättetrevligt att träffa släktingar som vi inte sett sedan vi var i Florida 2015 och vi fick även träffa några släktingar för första gången.

Frukost Cracker Barrel Orlando

Efter frukosten körde min pysslings man oss till Disney Springs där vi sedan tillbringade en stor del av dagen. Disney Springs är Walt Disney Worlds shopping- och restaurangområde. Här behöver man inte betala inträde och förvånande nog är det inte heller någon säkerhetskontroll för att komma in på området. (Downtown Disney som är motsvarigheten på Disneyland i Los Angeles samt Citywalk på Universal Studios har säkerhetskontroll vid sina entréer.) Vi hade bokat lunch på Rainforest Café som är en av våra favoritrestauranger och både före och efter lunch gick vi runt och tittade i många av affärerna på området. Läs mer här om Disney Springs och Rainforest Café.

Disney Springs Palmer

Kryssning med Disney Dream

På måndag var det dags för den största upplevelsen under den här resan, nämligen den fyra nätter långa Disneykryssningen med båten Disney Dream. Första eftermiddagen och kvällen gick åt till att lära sig att hitta ombord på den stora båten. Fast egentligen lärde vi oss inte hitta ordentligt förrän det var dags att gå av båten på fredagsmorgonen så vi skulle verkligen velat vara kvar ombord lite längre. William lärde sig dock direkt att hitta från vår hytt till barnklubben där han tillbringade mycket tid. Jag har skrivit ett inlägg om vår första dag på Disney Dream som du kan läsa här.

Disney Dream Nassau Bahamas

På tisdagen lade båten till i Nassau på Bahamas och vi gick av båten i några timmar och promenerade omkring i staden och besökte en av stränderna. Jag hade hört så mycket negativt om Nassau, främst i olika kryssningsgrupper på Facebook, att jag var lite orolig för vad som skulle kunna hända. Det visade sig dock att det kändes minst lika säkert att promenera omkring i Nassau som här hemma i Stockholm. Här kan du läsa mer om vad vi tyckte om Nassau.

Fyr Nassau Bahamas Disney Dream

På onsdagen var det dags för kryssningens höjdpunkt, nämligen besöket på Disneys egen privata ö Castaway Cay. Hit kan man bara komma om man åker på kryssning med ett av Disneys fartyg. Tyvärr regnade halva dagen bort, det ösregnade från det att vi fick gå av båten tills efter lunch. Det var fortfarande väldigt varmt men det var helt klart skönare när regnet drog bort och solen kom fram istället. Eftermiddagen blev riktigt solig och härlig och vi njöt av de vackra stränderna och god mat. Läs mer om Castaway Cay här.

Disney Castaway Cay Bahamas

På torsdagen var det Day at Sea och vi var alltså ombord på båten hela dagen. Vi passade på att bada i poolerna, äta massor av glass och god mat och William tillbringade en hel del tid på barnklubben Oceaneer Club. Vi beställde också room service och åt ostbricka och glass på vår härliga balkong. Jag kommer skriva flera inlägg om båten, maten, barnklubben, Nassau och Castaway Cay så håll utkik här på bloggen.

Disney Dream Balkong 5536

Det visade sig också att en kryssning innebär rejält med motion, kanske tvärt emot vad man skulle kunna gissa. Min stegräknare har aldrig förr visat så många steg som de här dagarna. Eftersom båten är så stor så blev det många steg när man gick fram och tillbaka mellan de olika aktiviteterna, restaurangerna och hytten. Allra flest steg blev det när vi var på Castaway Cay och promenerade omkring på ön större delen av dagen.

Universal Studios

Efter kryssningen var det dags att besöka Universal Studios och Islands of Adventure. Jag har varit på Universal Studios en gång tidigare, för drygt 20 år sedan och då fanns inte ens Islands of Adventure. Läs mer om vårt besök på Universal Studios och Islands of Adventure.

De här sista två nätterna bodde vi på Loews Royal Pacific Resort på gångavstånd från parkerna. Ett riktigt fint hotell som jag gärna återvänder till i framtiden. Här kan du läsa min recension av hotellet.

Loews Royal Pacific Resort Universal Orlando

Huvudattraktionen i de båda parkerna var förstås The Wizarding World of Harry Potter. Jag har länge längtat efter att åka dit och eftersom William just läst ut alla Harry Potter-böckerna tyckte han att det var jättespännande. Vi blev verkligen inte besvikna, de uppbyggda miljöerna från filmerna är otroligt detaljrika och åkattraktionerna riktigt bra och spännande. Övriga delar av de båda parkerna är också roliga och vi tillbringade en heldag och två halva dagar med att åka så mycket vi bara hann och träffa några av de karaktärer som finns i parken. Vi åt också riktigt god mat på Citywalk som är Universals restaurang- och shoppingområde där man också kan gå in gratis precis som på Disney Springs.

Gringotts Bank The Wizarding World of Harry Potter.

Snart kommer fler inlägg om Florida och Bahamas! Tills dess får du gärna läsa mina inlägg om hur du planerar en Disneykryssning och vad som händer efter att du bokat en Disneykryssning.

Eva på rucksack 5 mars, 2019 - 22:51

Välkommen hem! 🙂 Vad härligt ni set ut att ha haft det! Surt med regnet på Bahamas dock! 🙁 Ska lägga på minnet att inte transferera via Manchester, låter som att de inte är så vana vid transfer?

Ann-Louise 5 mars, 2019 - 23:00

Tack! Det kändes som att flygplatsen inte anpassats för transfer, om man jämför med tex London där det brukar gå hyfsat smidigt. Efter att man lyckats ta sig igenom security, som var gömd i ett litet rum i källaren, så blev man utslussad genom en dörr till ett rum där det var väldigt oklart vart man skulle ta vägen. Om inte busschauffören hade kommit in och hämtat oss hade vi förmodligen stått där fortfarande. 🙂

Daniela | Discovering The Planet 6 mars, 2019 - 04:35

Men åh vilken underbar resa ni haft. BTW Rainforest café är en personlig favorit :). Älska Orlando :).

Ann-Louise 6 mars, 2019 - 14:34

Vad roligt att du också gillar Rainforest Café! Vi hade lite abstinens eftersom båda de restauranger vi hade tänkt besöka i Kalifornien förra sommaren hade lagts ner, så vi var väldigt glada att äntligen få komma till Orlando och kunna äta och dricka riktigt gott!

Lena i Wales 6 mars, 2019 - 09:48

Vilken fin resa!
Bahamas skulle jag inte ha något emot, med bra väder förstås.
Ha det bra!

Ann-Louise 6 mars, 2019 - 14:35

Ja, det var en riktigt lyckad resa! Bahamas var jättefint, hade gärna velat besöka ännu fler öar. En annan gång förhoppningsvis…

Maya Nordlund 7 mars, 2019 - 07:48

Åh så härligt ni verkar ha haft det! Jag har aldrig åkt på kryssning, och som det stora Disneyfan jag är skulle jag gärna åka på just en Disneykryssning! 🙂 Spännande med Nassau! Kul när städer överraskar positivt mot ens förväntningar!

Ann-Louise 7 mars, 2019 - 20:12

Ja, det var verkligen en helt fantastisk resa, vi är så nöjda. Vad kul att du också gillar Disney! Jag kommer att skriva mycket mer om själva Disneykryssningen framöver. 🙂

Inger 7 mars, 2019 - 10:49

Kul att läsa dina inlägg. Ser framemot att läsa om Loews Royal Pacific Resor och Universal Studios, efter vi ska dit i mitten av april!
Rainforest Café är en favoritrestaurang hos oss också! Ringde ni och bokade bord eller hur gjorde ni, kan inte se på deras hemsida att det går att boka bord online på nåt utav ställena i Florida…?!

Ann-Louise 7 mars, 2019 - 20:13

Vad roligt att ni ska till Universal studios! Vi hade så roligt där och vi trivdes väldigt bra på Royal Pacific Resort. När det gäller Rainforest Café så bokade vi bord genom Disney. Jag har ett konto på Disneys sajt som jag använder när vi besöker Disneyland och Walt Disney World och därigenom kan man boka bord på de Rainforest Café som ligger på Disneys område.

dianasdrömmar 7 mars, 2019 - 16:30

Välkommen hem, men alltså hur härligt har ni haft det?kram

Ann-Louise 7 mars, 2019 - 20:14

Ja, det var en riktigt härlig resa, vi är så nöjda! Kram

Ditte 7 mars, 2019 - 19:58

Välkomna hem!Vilket härligt sportlov och jag kan tänka mig att även kryssningen blev otroligt lyckad. Mycket att uppleva överallt. vi har nog upplevt en del men inte det som fartyget erbjuder och Disneys egen ö. Disneyworld har vi besökt flera gånger när döttrarna var små, dock länge sedan och redan då var U.S. lyckat. Bahamas besökte vi som hastigast med ett kryssningsfartyg , var där en dag och det räckte..
När jag såg inlägget på Instagram om Harry Potters värld trodde jag att ni var i London på Warner Bros studios. Tyckte jag kände igen mig. Var där med barnbarnet i våras och ett jättebra besök.
Vi har ju nu kryssat i Sydamerika i dryga två veckor och denna form att resa passar oss väldigt bra. Ser fram emot mer från er resa.

Ann-Louise 7 mars, 2019 - 20:23

Ja, allt blev väldigt lyckat och vi är supernöjda! Har hur mycket som helst att skriva om här på bloggen, väntar bara på att den värsta jetlagen ska ge med sig så att jag kan samla tankarna ordentligt. 🙂 Warner Bros Studios i London står på önskelistan, vi får se när det blir av. Nu har vi i alla fall fått en dos av Harry Potter så att vi klarar oss ett tag framöver. 🙂

FREEDOMtravel 10 mars, 2019 - 08:21

Roligt att träffas i veckan! Vilken härlig och rolig resa ni verkar ha haft! 🙂

Ann-Louise 11 mars, 2019 - 22:25

Ja det var jättetrevligt! Försökte börja titta på Game of Thrones dagen därpå men somnade. Inte för att det var tråkigt men på grund av jetlagen som inte ger med sig… Ska göra ett nytt försök nu i veckan! 🙂