Hogwarts Castle The Wizarding World of Harry Potter Orlando

Ett magiskt besök på The Wizarding World of Harry Potter i Orlando

När vi var i Florida på sportlovet så var vårt besök på Universal och The Wizarding World of Harry Potter en av höjdpunkterna. Det är 20 år sedan jag senast besökte Universal Studios och då fanns det bara en park, Universal Studios. Det var också långt innan The Wizarding World of Harry Potter ens var påtänkt. Under senare resor till Orlando har jag/vi prioriterat Disney och det har inte funnits tid för att besöka ytterligare parker. Inför den här resan var det däremot ganska självklart att vi istället skulle prioritera Universals parker. Framför allt för att vi nu sett alla Harry Potter-filmerna tillsammans som familj och kanske allra mest för att William just hade läst ut samtliga Harry Potter-böcker.

Hogsmeade Village The Wizarding World of Harry Potter Islands of Adventure

Hogsmeade Village.

Hogsmeade Village

Hogsmeade Village var den första del som byggdes i The Wizarding World of Harry Potter. Du hittar Hogsmeade i parken som heter Islands of Adventure. Det tog två och ett halvt år att bygga Hogsmeade som invigdes den 18 juni 2010. Hogsmeade innehåller flera butiker och restauranger som man känner igen från böckerna, så som Dervish and Banges, Honeydukes, Ollivanders, Three Broomsticks, och Hog’s Head.

Honeydukes Hogsmeade The Wizarding World of Harry Potter Orlando

Huvudattraktionen i den här delen av The Wizarding World of Harry Potter är åkattraktionen Harry Potter and the Forbidden Journey. Den ligger inuti Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry och slottet är en mycket imponerande syn. Det syns över stora delar av parken och vi kunde till och med se det från vårt hotellfönster.

Hogwarts Castle The Wizarding World of Harry Potter Orlando

Den andra åkattraktionen är Flight of the Hippogriff som är en berg- och dalbana. Tidigare fanns en tredje åkattraktion som hette Dragon Challenge men den togs bort för ett tag sedan och kommer att ersättas av en ny berg- och dalbana som öppnar den 13 juni i år. Den nya berg- och dalbanan heter Hagrid’s Magical Creatures Motorbike Adventure och jag längtar redan efter att åka tillbaka till Orlando och testa den.

Flight of the Hippogriff The Wizarding World of Harry Potter Orlando

Flight of the Hippogriff

Diagon Alley Gringotts The Wizarding World of Harry Potter Orlando

Diagon Alley med draken och Gringotts bank.

Diagon Alley

Den andra delen av The Wizarding World of Harry Potter är Diagon Alley som ligger i Universal Studios.  Diagon Alley invigdes den 8 juli 2014. Här är huvudattraktionen Harry Potter and the Escape from Gringotts som är en 3D-åktur baserad på händelserna på  Gringotts bank. I övrigt är områdets tema Muggle London och Diagon Alley. Det finns bara en åkattraktion här (förutom Hogwarts Express som ligger strax utanför Diagon Alley) men det finns desto fler restauranger och butiker:

• The Leaky Cauldron
  • Wiseacre’s Wizarding Equipment
  • Borgin and Burkes
Diagon Alley Wands by Gregorovitch The Wizarding World of Harry Potter Orlando

Wands by Gregorovitch i Diagon Alley.

Weasleys Wizard Wheezes Diagon Alley The Wizarding World of Harry Potter Orlando

Weasleys Wizard Wheezes i Diagon Alley.

Mellan Hogsmeade och Diagon Alley kan man åka med tåget Hogwarts Express. För att göra det behöver man ha en så kallad ”Park-to-Park-biljett” som gör det möjligt att besöka både Islands of Adventure och Universal Studios samma dag. Med en Park-to-Park-biljett kan man åka tåget från den ena parken till den andra eller gå fram och tillbaka mellan parkerna genom att använda deras ordinarie entréer. Du kan byta park hur många gånger du vill på en dag.

Hogwarts Express på Kings Cross Station Diagon Alley The Wizarding World of Harry Potter Orlando

Hogwarts Express på Kings Cross Station utanför Diagon Alley.

Upplevelsen ombord på Hogwarts Express är annorlunda beroende på destinationen så jag rekommenderar att åka tåget åt båda hållen. I Hogsmeade heter tågstationen Hogsmeade Station medan den tågstation som ligger i närheten av Diagon Alley heter King’s Cross station.

Hogsmeade Station Hogwarts The Wizarding World of Harry Potter Orlando

Hogsmeade Station strax utanför Hogsmeade Village.

Kings Cross Station Hogwarts The Wizarding World of Harry Potter Orlando

King’s Cross Station i Universals version av London.

Vårt besök i The Wizarding World of Harry Potter

Vi hade en fyradagarsbiljett till parkerna eftersom vi köpte biljetterna när det var ett erbjudande som gav två extra gratis dagar när man köpte biljetter för två dagar. Vi hade dock bara möjlighet att tillbringa fredag, lördag och söndag förmiddag i parkerna eftersom vi flög hem till Sverige på söndagskvällen.

Diagon Alley. The Wizarding World of Harry Potter. Orlando.

En del av Diagon Alley.

När vi gick av Disney Dream på fredagsmorgonen åkte vi raka spåret till Universal och checkade in på Loews Royal Pacific Resort. Så snart vi hade checkat in och lämnat våra väskor så promenerade vi till Citywalk och Islands of Adventure. William ville nämligen börja med Hogsmeade Village. Vi promenerade genom Islands of Adventure och stannade till några gånger på vägen för att ta lite kort men skyndade oss så mycket vi kunde eftersom vi var så nyfikna på hur det skulle vara att komma in i Harry Potter-världen.

Hogsmeade Village The Wizarding World of Harry Potter Orlando

Ingången till Hogsmeade Village.

Att komma in i Hogsmeade Village var en helt magisk upplevelse. Det kändes verkligen som att man förflyttades in i böckerna och filmerna. Detaljrikedomen är helt otrolig och allt är så fint gjort. Snön på hustaken gjorde det lite extra speciellt med tanke på att det var nästan 30 grader varmt.

Hogwarts Express Hogsmeade Village The Wizarding World of Harry Potter Orlando

Precis när man kommer in i Hogsmeade Village finns den här kopian av Hogwarts Express.

Vi hade inte ätit någon frukost innan vi gick av kryssningsbåten så vi började med att gå in på Three Broomsticks och beställa frukost. Det är inte billigt att äta här men det var värt det för upplevelsen och för att det var så gott. Frukost för oss alla tre kostade lite drygt 500 kr.

William och jag beställde pannkakor och åt så mycket att vi klarade oss ända till middag. Vi var också väldigt spända på att testa Butterbeer för första gången men det var inget för oss. Det är kul att ha testat det men det var alldeles för sött för både mig och William. Jag provade också pumpajuice och det var lite bättre än Butterbeer men inte heller det är något jag kommer att dricka fler gånger. Vi var i alla fall nöjda att vi hade provat det.

Three Broomsticks Hogsmeade Village The Wizarding World of Harry Potter Orlando

Förutom pannkakor fick vi en croissant, korvar och bacon.

Efter frukost promenerade vi runt och tog lite kort innan vi tog Hogwarts Express över till Kings Cross Station vid Diagon Alley i Universal Studios. Vi promenerade på Diagon Alley och fascinerades även där över alla detaljer. Precis som i Hogsmeade Village är allt otroligt välgjort. Det häftigaste av allt i den här delen av parken är Gringotts bank och den fantastiska draken (Ukrainian Ironbelly dragon) på bankens tak. Jag kom hem med otroligt många foton på denna drake, tagna ur alla möjliga vinklar.

drake gringotts diagon alley the wizarding world of harry potter orlando

Då och då sprutar draken eld varpå det blir alldeles varmt runt omkring banken. Enligt Universals hemsida är elden upp emot 2 000 grader Celsius! Om du vill veta när draken kommer att spruta eld nästa gång kan du fråga någon av de trollkarlar som arbetar i Diagon Alley, de har koll på vilka tider som eldsprutandet sker. Du kan också vänta på att draken ryter, strax efter rytandet börjar han nämligen spruta eld.

Efter att ha fotograferat draken var det dags att åka Harry Potter and the Escape from Gringotts. En riktigt kul åkattraktion som jag verkligen kan rekommendera. Jag gillar inte alltför läskiga åkattraktioner men den här var precis lagom. Det blev flera åk här under de kommande dagarna. När man kommer ut från åkattraktionen finns det förstås en souvenirbutik där du kan köpa massor av fina Harry Potter-saker.

Harry Potter and the Escape from Gringotts. The wizarding world of harry potter.

Ingången till Harry Potter and the Escape from Gringotts på höger sida av byggnaden. Så här såg det ut tidigt på morgonen innan det blev tjockt med folk.

Mitt emot Gringotts bank ligger glassaffären Florean Fortescue’s Ice Cream Parlour. Lika sockersöt på insidan som på utsidan. Vi bestämde oss för att ge Butterbeer en andra chans och köpte Butterbeer glass. Det var riktigt gott!

Florean Fortescues Ice-Cream Parlour i Diagon Alley.

Butterbeer Ice-cream Florean Fortescues Ice-Cream Parlour i Diagon Alley. The Wizarding World of Harry Potter.

Butterbeer-glass till vänster, tyvärr minns jag inte vilken smak det var på min glass till höger.

Både på lördagen och söndagen var vi tidigt på plats och började båda dagarna med att gå till Diagon Alley och åka Harry Potter och the Escape from Gringotts igen. Just den här delen av parken öppnar nämligen en timma tidigare för de som bor på Universals egna hotell. Du kan läsa lite mer om det längre ner i det här inlägget. På lördagen blev det enkel frukost på Starbucks medan vi slog på stort på söndagsmorgonen med frukost på The Leaky Cauldron i Diagon Alley.

The Leaky Cauldron. The wizarding world of harry potter.

The Leaky Cauldron.

The leaky cauldron. Diagon Alley. The wizarding world of harry potter.

Självklart finns det en läckande gryta på restaurangen.

Vi åkte förstås även Harry Potter and The Forbidden Journey och Flight of the Hippogriff. Jag kan verkligen rekommendera alla fyra Harry Potter-åkturerna och om du är som jag, att du inte gillar när det blir för läskigt, så kan du vara lugn. Om jag kunde åka de här åkattrationerna så kan du också.

Även om det är långa köer till Harry Potter and the Escape from Gringotts samt till Harry Potter and The Forbidden Journey så blir det ändå aldrig långtråkigt eftersom det finns så mycket att titta på medan man står i kön. När man går in till Harry Potter and the Escape from Gringotts så kommer man in i den pampiga banksalen som man känner igen från filmen, komplett med goblins som sitter och räknar pengar. När man passerat banksalen kommer man så småningom in i  Bill Weasleys kontor där det spelas upp en liten scen med Bill och Blordak (en goblin för den som inte känner till det). Man får sedan åka hiss ner till bankvalven innan det är dags för själva åkturen.

Goblin Escape from Gringotts. The wizarding world of harry potter.

När man väntar i kön till Harry Potter and The Forbidden Journey så händer det också en massa saker men vi verkar ha missat det mesta där eftersom vi gick i en speciell kö (läs mer om det nedan) som var mycket kortare och därför inte passerade alla de roliga sakerna. Tyvärr insåg vi det först när vi kom hem, annars hade vi absolut ställt oss i den vanliga, och mycket längre, kön vid något tillfälle bara för att inte gå miste om något.

Hogsmeade Village. The wizarding world of harry potter.

Så här ser ingång till Hogsmeade Village ut när man kommer från Jurassic Park-delen av parken.

Det är också bra att känna till att när man åker Harry Potter and the Escape from Gringotts samt Harry Potter and The Forbidden Journey så får man inte ha med sig några väskor eller andra lösa föremål. Dessa låser man in i förvaringsskåp i anslutning till åkattraktion. Mindre väskor kan man låsa in gratis under tiden som åkturen varar men om man behöver ett större förvaringsskåp (vilket vi behövde) så kostar det 2 dollar per åktur och summan ökar sedan för varje halvtimma som går utan att man hämtar sina saker.

Diagon Alley. The wizarding world of harry potter.

Diagon Alley.

En annan sak som är bra att veta är att om du av någon anledning inte vill eller kan åka Harry Potter and the Escape from Gringotts och Harry Potter and The Forbidden Journey så kan du fortfarande ställa dig i kön och gå in i Gringotts bank eller Hogwarts slott och ta del av alla upplevelser fram tills dess att åkturen börjar. Strax innan man kommer fram till själva åkturen står det personal som visar dig var du kan gå ut. Jag gjorde detta en gång bara för att kunna ta med mig kameran och ta lite kort i kön.

Hogsmeade Village. The wizarding world of harry potter.

Ollivanders trollstavsceremoni

En av de saker som William verkligen sett fram emot var att få gå till Ollivanders och köpa en interaktiv trollstav. För att komma in i Ollivanders får man vanligtvis köa och sedan släpps 20-25 personer in åt gången. När man blivit insläppt blir en eller ett par personer utvalda för att vara med i en liten ceremoni där en trollstav väljer sin trollkarl. Vi blev inte utvalda men tyckte det var kul att stå och se på. När showen är slut blir man insläppt i butiken där man kan välja mellan massor av olika trollstavar. William valde Professor Dumbledores trollstav. Trollstaven kostade 525 kr vilket jag egentligen tyckte var alldeles för dyrt men det var den enda souvenir William ville ha och vi hade bestämt redan i förväg att vi skulle köpa den och därmed budgeterat för den.

Trollstav på Ollivanders i The Wizarding World of Harry Potter

Massor av trollstavar att välja mellan. Alla i vackra kartonger.

När man köper trollstaven får man även en karta med olika platser i Hogsmeade och Diagon Alley där man kan få saker att hända med hjälp av trollstaven och en trollformel. Vi gick runt till alla de olika platserna i Hogsmeade och lyckades med en del av trollformlerna men det är svårare än man tror. Man måste röra trollstaven i ett speciellt mönster som är olika beroende på var man är någonstans och beroende på vad som ska hända. Vi gjorde också några försök med trollformler i Diagon Alley men då det ofta var kö och då det fanns så mycket annat vi också ville hinna med så tröttnade vi efter ett tag. Det som är bra med trollstaven, speciellt med tanke på hur mycket den kostar, är att man kan ta med den nästa gång man åker till The Wizarding World of Harry Potter och använda den igen. Jag har läst i olika forum att om trollstaven går sönder eller slutar fungerar kan man ta med den till Ollivanders och då kan de laga den eller byta ut den.

Diagon Alley. The wizarding world of harry potter.

Diagon Alley.

Tips för att slippa långa köer

Tack vare att Universal Express Unlimited-pass ingick i vår hotellvistelse på Loews Royal Pacific Resort så behövde vi inte alls tillbringa mycket tid i köer till de fyra åkattraktionerna i The Wizarding World of Harry Potter. Med Universal Express Unlimited-pass går man i en separat kö som är till enbart för de besökare som har det här passet. Express-passet gäller på alla fyra Harry Potter-åkattraktionerna men det är oklart om det kommer att gälla på den nya berg- och dalbanan som öppnar i juni. Det längsta vi stod i kö var cirka tio minuter jämfört med upp emot 90 minuter för de som stod i ordinarie kön.

Harry Potters uggla Hedwig. The Wizarding World of Harry Potter

Harry Potters uggla Hedwig.

Eftersom vi bodde på ett av Universals hotell hade vi även Early Park Admission som innebär att man får gå in en timma tidigare till en av parkerna (båda parkerna under högsäsong). I vårt fall innebar det att vi fick gå in på Universal Studios klockan 08.00 istället för 09.00. Om man då går direkt till Diagon Alley kan man åka Harry Potter and the Escape from Gringotts utan allt för lång väntetid även om man inte har ett Express-pass.

The Knight Bus utanför Diagon Alley. The Wizarding World of Harry Potter

The Knight Bus utanför Diagon Alley.

Vad tyckte vi om The Wizarding World of Harry Potter ?

Ann-Louise: Jag tyckte det var otroligt fint och välgjort och det kändes verkligen som man befann sig i Harry Potters egen värld. Den enda nackdelen jag kan komma på är att allt var väldigt dyrt, mycket beroende på den höga dollarkursen. Men det kan ju knappast Harry Potter rå för. Av mig får The Wizarding World of Harry Potter högsta betyg!

Johan: Det var en otrolig stämning och illusionen var total. The Wizarding World of Harry Potter får fem trollstavar av fem möjliga.

William: Jag tyckte att det var bra gjort med alla detaljer. Jag tyckte att åkattraktionerna var extremt bra för alla åldrar. The Wizarding World of Harry Potter får högsta betyg.

Hogsmeade Village. The Wizarding World of Harry Potter

Visste du förresten att det från början var tänkt att Harry Potter-världen skulle ligga i Magic Kingdom på Walt Disney World i Orlando? Disney drog sig dock ur förhandlingarna och Universal fick istället rättigheterna att använda Harry Potter-temat i sina nöjesparker.

På Universal Orlando Resorts hemsida hittar du aktuell information om öppettider och biljettpriser. Självklart besökte vi också resten av Universal Studios och Islands of Adventure och jag kommer berätta mer om det i ett kommande blogginlägg

Har du varit på The Wizarding World of Harry Potter och vad tyckte du i så fall om det? Du som inte har varit där, skulle du vilja åka dit?

Läs mer om vår sportlovsresa här.