Badankor i pool

Ett fästingbett och två veckor i Kalifornien

För en dryg vecka sedan kom William och jag hem från två härliga veckor i soliga och varma Kalifornien. Två veckor som mestadels var härliga men som till stor del präglades av ett fästingbett som jag fick en och en halv vecka innan avresan, därav den något konstiga rubriken på det här inlägget.

Säkerhetskontroll Arlanda
Älskar den nya säkerhetskontrollen på Arlanda. Så smidigt att inte behöva ta upp något ur handbagaget och att kunna ha med obegränsad mängd vätska.

När William och jag var i USA förra sommaren så drabbades vi av SAS flygstrejk där vårt första försök att komma iväg blev inställt och vi fick boka nya biljetter och resa några veckor senare. Tack vare EU 261/2004 så fick vi en ersättning för det inställda flyget till San Francisco och när jag dessutom valde att inte ta ut ersättningen i pengar utan som en voucher hos SAS så fick vi dubbel ersättning. Totalt blev det drygt 27 000 kr och dessa pengar räckte nu till en ny flygresa till San Francisco med hemresa från Los Angeles.

SAS Gold Lounge Kastrup
Älskar också att ha tillgång till lounge, speciellt när man har fem timmar mellan flygen. Trevligt att tillbringa de timmarna på SAS Gold Lounge på Kastrup.
På Kastrup flög vi från gate E129.

På väg till San Francisco hade jag bokat SAS Plus men budade på uppgradering och vi hade turen att bli uppgraderade till SAS Business vilket var otroligt skönt. Hem från Los Angeles bokade jag SAS Go och även där budade jag på uppgradering men då hade vi inte lika mycket tur utan vi fick flyga i Go vilket funkade bra ändå då jag lyckats boka sätena längst fram med extra benutrymme.

SAS Business
Mitt säte i SAS Business mellan Köpenhamn och San Francisco.

Vi inledde besöket i Kalifornien med att bo på ett riktigt trevligt flygplatshotell på San Francisco International Airport. Grand Hyatt At SFO är perfekt om man anländer ganska sent på kvällen (vilket vi gjorde) och inte har lust att ta sig in till San Francisco. Man tar bara flygplatståget två stationer och vips så är man i hotellets lobby. Vi var för trötta för att äta middag i hotellets restaurang men köpte lite yoghurt och annat i deras ”market” och sedan sov vi gott. På morgonen åt vi en riktigt god frukost i hotellets restaurang innan vi tog flygplatståget en station till BART-stationen och åkte BART (pendeltåg) in till San Francisco.

Grand Hyatt At SFO
Från flygplatståget kommer man direkt in i lobbyn på Grand Hyatt At SFO.
Vårt rum på Grand Hyatt At SFO.
Pannkaksfrukost!

Den här gången blev det ett kort besök i San Francisco. Vi var bara i stan länge nog för att ta en promenad från BART-stationen till Amtrak-stationen. Eftersom det inte finns någon tågstation för Amtrak inne i själva San Francisco måste man först åka buss till Emeryville, en resa som tar 20-30 minuter beroende på trafiken. På väg till Emeryville har man en härlig utsikt över San Francisco från Bay Bridge.

San Francisco Sister Cities Kalifornien
Några minuters promenad genom San Francisco.

Från Emeryville tog vi sedan tåget till Turlock/Denair där min pappas syssling George och hans fru Linda väntade på oss vid tågstationen. I 40 graders värme. Efter en ganska trist juli här hemma i Sverige, rent vädermässigt, så fick vi verkligen värme så det räckte och blev över. Som tur är så har George och Linda en pool så mycket tid tillbringades där kommande tre dagar. Vi hann också med besök på favoritrestaurangerna Javi’s och A J’s samt en middag på Applebee’s. Sista hela dagen vi var där så åkte vi till Robert’s Ferry Gourmet och köpte milkshake och godis gjort på mandlar som odlas i trakten. Annars så ägnades dagarna i Denair mest åt att ha semester på riktigt, dvs vila, bada och äta och dricka gott.

Jag och George framför deras hus i Denair.
Roberts Ferry Gourmet Kalifornien
Covered bridge Roberts Ferry Kalifornien
En vacker övertäckt bro i lilla samhället Roberts Ferry.
Paulson Road Turlock Kalifornien
Alltid lika kul att besöka gatan i Turlock som har vårt efternamn.

Efter några lugna och sköna dagar så var det dags att åka norrut, till Folsom som ligger strax utanför Kaliforniens huvudstad Sacramento. I Folsom hälsade vi på min syssling Linda och hennes man Tony. Och det var nu som det 2 ½ vecka gamla fästingbettet från Vetlanda började göra sig påmint. Hittills hade allt sett bra ut, det hade synts en pytteliten prick där fästingen hade suttit men inget mer. Nu började det bli mer och mer rött och rodnaden växte och när jag googlade så var det inte svårt att förstå att jag förmodligen fått borrelia. Jag mådde också allmänt dåligt med feber och ont i huvud, nacke och rygg, allt detta tydde också på borrelia. Maximal otur då jag alltid är supernoga med att kolla efter fästingar när jag varit ute och detta var mitt livs första fästingbett.

Kalifornien
Poolen som finns på området där Linda och Tony bor.

Jag har alltid varit lite extra orolig för att bli sjuk just i USA, där kostnaderna för sjukvård är så höga. Tack vare den oron så var jag också påläst om vad man ska göra, så jag ringde SOS International som var väldigt hjälpsamma. Några minuter efter att jag pratat med dom fick jag ett mail med förslag på två olika akutmottagningar i närheten och när jag bestämt vilken mottagning jag skulle gå till skulle SOS International skicka en betalningsgaranti dit. Min syssling ringde till de båda mottagningarna men fick då beskedet att de inte godtog den typen av betalningsgaranti och inte ville ha något att göra med svenska reseförsäkringar eller hemförsäkringar.

Sutter Urgent Care Folsom Kalifornien
Sutter Urgent Care i Folsom.

Bättre gick det när Linda ringde till sin egen läkarmottagning som genast sa att det inte var några problem. När jag återigen kontaktade SOS International så svarade de att de visserligen inte samarbetar med företaget som äger den mottagningen men att de ändå skulle prova att skicka över en betalningsgaranti. Så vi åkte till Sutter Urgent Care i Folsom och efter att jag fyllt i ett antal papper så blev det snart min tur och jag träffade en läkare som skrev ut antibiotika. Nu hoppas jag bara att allt funkar som det ska med försäkringen. Jag vet fortfarande inte vad läkarbesöket kostade men själva antibiotikan betalade jag knappt 500 kr för så det var inte så jättemycket dyrare än här hemma i Sverige.

Min syssling Linda och jag. Tanken med tröjan var att jag skulle ha en syssling på var sida om mig när fotot togs men på grund av sjukdom så blev det inte att vi träffade min andra syssling som planerat.
Folsom Hotel Kalifornien
En av de vackra byggnaderna i Folsom Historic District.

Jag mådde bättre efter några dagar med antibiotika men tog det ganska lugnt medan vi var i Folsom. William var och badade med Linda och Tony medan jag låg på soffan och vilade. Men jag orkade med en tur till Coloma, en gullig guldgrävarstad där Kaliforniens guldrush startade 1848. Ett separat inlägg kommer om det så småningom. Vi hann också med lite shopping, mest för att jag inte fick vara i solen på grund av antibiotikan så jag behövde köpa tunna långbyxor och en långärmad skjorta att ha på Disneyland. Det blev också ett besök i Folsom Historic District.

Coloma gold rush Kalifornien
Guldgrävarstaden Coloma i Kalifornien.

Sedan var det då dags att flyga från Sacramento till min favoritflygplats, Long Beach. I Long Beach blev vi hämtade av min pyssling Laura som körde oss från flygplatsen till Disneyland Hotel. I en vägkorsning var vi två centimeter från att bli påkörda av en bil som körde i full fart mot rött. Då kändes inte borrelian lika betydelsefull längre, det hade kunnat bli betydligt värre. Vi var ganska uppskakade när vi checkade in på hotellet men framför allt glada att båda bilarna hade så pass bra bromsar.

Disneyland Hotel Anaheim Pool Kalifornien
Några av poolerna och vattenrutschkanorna på Disneyland Hotel i Anaheim.
Pixar Pier Kalifornien
Pixar Pier i Disney California Adventure Park.

Vi bodde fyra nätter på Disneyland Hotel som är en perfekt utgångspunkt när man ska besöka de båda Disneyparkerna i Anaheim. Dels för att det är nära till parkerna men framför allt för att man får tillgång till ett antal åkattraktioner 30 minuter innan övriga besökare. Vi var tre dagar på Disneyland och Disney California Adventure Park och utnyttjade verkligen tiden till max. Vi var på plats när när parkerna öppnades 07.30 och var inte tillbaka på hotellet förrän efter midnatt. Det kommer separata inlägg om Disneyparkerna så småningom med tips på hur man får ut mesta möjliga av sitt besök där.

Kalle Anka Disneyland Kalifornien
Millennium Falcon Galaxys Edge Disneyland Kalifornien
En av höjdpunkterna på Disneyland var att äntligen få besöka Galaxy’s Edge och se alla miljöer från Star Wars.

När vi var klara med Disneyland så kom återigen min pyssling Laura och hämtade oss och sista dygnet i Kalifornien tillbringade vi hemma hos henne tillsammans med hennes syster samt hennes son med familj. Laura bor i Seal Beach så vi tog en promenad ner till stranden och gick ut på piren och tittade på båtar och surfare. I övrigt så gjorde vi inte så mycket, det var skönt med en riktigt lugn dag eftersom vi hade gått totalt cirka 80 000 steg på Disneyland!

Tillsammans med våra släktingar i Seal Beach.
Seal Beach Pier
Piren på Seal Beach.

Jag får ibland frågan hur vi klarar oss utan hyrbil när vi åker till Kalifornien, men det funkar alldeles utmärkt tack vare att vi har ett fantastiskt nätverk av snälla släktingar. Så när det blev dags att ta sig till LAX (Los Angeles International Airport) så blev vi skjutsade dit av Lauras syster Jenna. Det är länge sedan jag senast flög från LAX och detta var första gången som jag flugit därifrån och haft tillgång till lounge så vi passade på att utforska deras Star Alliance lounge. Det bästa med den är att man kan sitta utomhus så vi njöt av den allra sista Kalifornien-värmen medan vi åt av den buffé som serverades. Vi kom precis mitt mellan frukost och lunch så hann äta både av frukostbuffén och lunchbuffén.

Star Alliance Lounge LAX
Terrassen utomhus på Star Alliance Lounge på LAX.

Trots borrelia så hade vi en underbar semester i Kalifornien och efter den vädermässigt trista svenska sommaren var det underbart att njuta av sol och värme i några veckor men framför allt var det roligt att få träffa våra släktingar igen och att få gå på Disneyland för första gången på fem år.

Stina 24 augusti, 2023 - 08:38

Härliga bilder! Jag blev ordentlig sjuk i borrelia som sedan utvecklades till en ordentlig infektion när jag var på besök i Sverige i somras. Otäcka djur!

Ann-Louise 29 augusti, 2023 - 21:15

Tack! Trist att du också fick borrelia. Fästingar borde verkligen inte få finnas. Hoppas du blivit fullt frisk nu.

Anna i Portugal 24 augusti, 2023 - 08:56

En intensiv och händelserik resa blandad med sjukdom, den kommer du nog inte glömma 🙂 Skönt du fick hjälp till slut. En bra deal du fick med att få dubbelt belopp med en voucher, det nyttjade ni väl med loungerna också. Perfekt!

Ann-Louise 29 augusti, 2023 - 21:15

Nej, den resan glömmer jag inte i första taget. 🙂 Och det mesta var ju bra även om borrelian ställde till det lite.

Jossu 26 augusti, 2023 - 20:42

Vilken härlig resa, trots borrelian, Hoppas att det ska gå bra med försäkringen. Intressant fakta om Arlandas nya säkerhetskontroll som jag inte läst innan. Jag brukar inte packa ner mina linser och linsvätska i handbagaget, men nu låter det som att det skulle gå att göra och att allt skulle gå smidigt.

Ann-Louise 29 augusti, 2023 - 21:17

Ja, så länge man får gå i nya säkerhetskontrollen kan man ha obegränsad mängd vätska i handbagaget. Det enda kruxet är om den skulle vara tillfälligt avstängd och man måste gå i den gamla kontrollen, där är det fortfarande de gamla reglerna som gäller. Skönt också att slippa plocka ut iPad, dator etc ur handbagaget.

Lena Dyche 30 augusti, 2023 - 08:58

Fina bilder.
Vad skönt att ni kom iväg och fick träffa släkt och vänner.
Bilden med en bro och ett hus på. Liknande hus över broar har jag sett på filmer. Vet du varför man bygger så här?
SOS International i Köpenhamn är fantastiska. De ordnar med det mesta, så länge man har en täckande försäkring. Jag har tyvärr behövt använda dem vid flertal tillfällen som reseledare.
Ha det bra!

Ann-Louise 4 september, 2023 - 22:05

Tack! Jag var tvungen att googla lite på det här med täckta broar och tydligen byggde man dom så för att skydda själva bron mot regn och snö för att öka dess livslängd. Den typen av broar är ju bland annat kända från filmen ”Broarna i Madison County”. Ja, SOS International var verkligen bra och hjälpsamma! Har bara positivt att säga om dom.

bmlarsreseblogg 2 september, 2023 - 08:31

Vilken alldeles underbar resa du och William fick trots borrelia (fästingar är verkligen ett riktigt gissel för oss som tycker om att vistas i skog och mark).
USA som land är jag så tudelad till, ena dagen skulle jag vilja uppleva bl a västra delen och New York och i nästa stund undrar jag vad det är för land och vad som sker där….Trots allt börjar New York hamna högre och högre upp i prioriteringen…

Ann-Louise 4 september, 2023 - 22:26

Ja, fästingar är inget kul alls. Håller med om att det är lätt att vara kluven vad gäller USA. Jag älskar landet, naturen osv men är väldigt tveksam till politiken (även om det är lite bättre nu än när Trump var president).