Hotelltips: Florida Hotel & Conference Center i Orlando

Med tanke på de erfarenheter vi har av flygförseningar när det gäller resor till just Florida så hade vi planerat så att vi anlände till Orlando två dagar innan vår kryssning startade. Jag velade länge fram och tillbaka om var vi skulle bo dessa två nätter men till slut bestämde vi oss för att bo på Florida Hotel & Conference Center i Orlando.

Florida Hotel & Conference Center Orlando

Vi bodde här sista natten på vår förra Floridaresa för snart fyra år sedan och gillade hotellets läge samt att hotellet är hopbyggt med Orlandos största köpcentrum. Hotellet ligger nära flygplatsen men inte så nära att det räknas som ett flygplatshotell. Det ligger också öster om International Drive, Universal och Walt Disney World vilket var en fördel eftersom vi skulle ta oss till Port Canaveral som ligger på Floridas östkust. Hade vi valt att till exempel bo på ett av hotellen på Walt Disney World så hade vår resa från flygplatsen till hotellet blivit minst 30 minuter längre och vår resa från hotellet till Port Canaveral hade också blivit en halvtimma längre.

Florida Hotel & Conference Center är rankat som ett av de bästa hotellen i Orlando när man tittar på Tripadvisor. I skrivande stund är det rankat som nummer 6 av 354 hotell i Orlando. Hotellet förtjänar verkligen sin ranking och det är ganska imponerande att det hamnat så högt upp trots att det inte ligger i anslutning till någon av nöjesparkerna. Jag tror att det till stor del beror på det mycket trevliga bemötandet från alla som jobbar här samt att rummen är väldigt rena och känns superfräscha.

När vi bodde här för fyra år sedan så var hotellet också bra men rummen var kanske lite trista även det inte alls var något fel på dem. Nu håller man på att renovera alla rum och jag skickade ett mail några dagar innan vår vistelse och bad att om möjligt få bo i ett nyrenoverat rum. Jag blev jätteglad när vi checkade in och fick reda på att vi fick ett av de renoverade rummen. Tyvärr har jag inte några kort på hur vårt rum såg ut förra gången men om man söker på hotellet på Tripadvisor kan man se många exempel på de icke-renoverade rummen.

Florida Hotel & Conference Center Orlando

Vi hamnade på nionde våningen, i rum 906, och hade en fin utsikt mot hotellets entré, hotellets pool samt Florida Mall. Och det nyrenoverade rummet var verkligen toppen! Fina möbler, behagliga färgtoner och snygg design. Det fanns kaffemaskin, ett rejält kylskåp samt även en mikrovågsugn.

Numera använder jag bara ekologiska produkter från Maria Åkerberg men innan jag började göra det så älskade jag Bath & Body Works produkter så därför blir jag extra glad när de finns i badrummet.

Från vår förra vistelse här så hade jag ett svagt minne av att poolen var liten. Tydligen har jag dåligt minne för när William och jag gick och badade på söndagseftermiddagen så upptäckte jag att poolen var rejält stor. Det finns gott om solstolar runt omkring och det finns också handdukar vid poolen så man behöver inte ta med sig handduken från rummet.

Florida Hotel & Conference Center Orlando Pool

I hotellets lobby finns en liten butik där man kan köpa snacks, vatten, läsk, öl och vin. Det finns också ett Starbucks. Jag är fortfarande lite chockad över hur otroligt dyrt kaffet har blivit på Starbucks i USA. På hotellets Starbucks kostade en liten Caramel Macchiato 6 dollar vilket är cirka 60 kr. Detta kan jämföras med en exakt likadan kaffe som jag köpte på Manchesters flygplats på väg hem. Den kostade 3,50 Euro som motsvarar cirka 39 kr med dagens dollarkurs.

Florida Hotel & Conference Center Orlando Starbucks

Vill man äta frukost på hotellet så gör man det på Marcelo’s Bistro Vi gjorde inte det den här gången men testade det för fyra år sedan och det var en riktigt god frukostbuffé. På hotellet finns även Crickets Bar som är en bar där man även serverar mat. Vi åt här första kvällen och min hamburgare var helt OK men inte den godaste jag ätit. Som silvermedlemmar på Hotels.com fick vi även två kuponger som gav oss varsin gratis dricka.

Florida Hotel & Conference Center Orlando Florida Mall

M & M store Florida Mall Orlando

Hotellet ligger som sagt vägg i vägg med Florida Mall som är Orlandos och centrala Floridas största köpcentrum. Man har en egen ingång till köpcentrumet från hotellet så man behöver inte gå ut om man inte vill. I Florida Mall finns mer än 250 butiker och matställen! Vi promenerade runt där vid flera tillfällen men det enda vi köpte var ett par solglasögon och ett par Crocs till William. I köpcentrumet hittar du också Crayola Experience. Vi var inte där eftersom tiden inte räckte till och jag jag tror också att William kanske är lite för gammal. Har man mindre barn som älskar att rita tror jag absolut att det är ett bra ställe att besöka.

Crayola Experience Florida Mall Orlando

Från Florida Hotel & Conference Center tar det cirka 15 minuter med bil till Orlando International Airport, cirka 20 minuter till Universal Studios, ca 30 minuter till Walt Disney World och cirka en timma till Port Canaveral. Vi använde oss av Uber för de flesta resorna men blev även skjutsade av släktingar samt åkte town car till kryssningsbåten.

Florida Hotel & Conference Center Orlando

När vi bodde här, den 23-25 februari, så betalade vi totalt 3 365 kr för två nätter och tre personer vid bokning på Hotels.com. Jag tycker det är mycket prisvärt för att vara ett så pass högt rankat hotell med ett riktigt toppenläge. Hade vi valt att bo på ett av hotellen på Walt Disney World hade vi fått betala minst det dubbla.

Här kan du läsa övriga inlägg om vår sportlovsresa till Florida och Bahamas. Vill du veta mer om Florida Hotel & Conference center så hittar du deras hemsida här.