Nassau Bahamas tillbakablick på 2019

Tillbakablick på 2019 – året med tre nya länder och en kryssning!

Det här året är snart slut och det är dags för en tillbakablick på 2019. När 2019 började var jag ledig (arbetsbefriad uppsägningstid med full lön) och hade på så sätt en riktigt lugn och skön start på året. Och gott om tid att planera inför årets första resa.

Februari/Mars – Florida & Bahamas

Årets första resa gjorde vi på sportlovet och den gick till Florida och Bahamas. Vi började med att träffa släkt i Orlando, shoppa och äta i Disney Springs samt bada på hotellet. Därefter var det dags att gå ombord på Disney Dream för en fantastisk fyra dagar lång kryssning till Nassau och Castaway Cay i Bahamas. Bahamas som för övrigt blev det första nya landet vi besökte under 2019.

Disney Dream Nassau Bahamas Tillbakablick på 2019
Disney Dream i Nassau, Bahamas

När vi kom tillbaka till Orlando efter Disneykryssningen så checkade vi in på fina Loews Royal Pacific Resort och gick på Universal Studios och Islands of Adventure i tre dagar. Den absolut bäst delen av Universal var förstås The Wizarding World of Harry Potter.

Harry Potter
The Wizarding World of Harry Potter

Maj – Wien och Bratislava

I maj bokade vi en väldigt spontan resa till Wien. Främsta orsaken var att jag ville åka till Bratislava. Att flyga till Wien och sedan ta tåget visade sig vara det enklaste sättet att komma till Bratislava och Slovakien. Eftersom vi heller aldrig besökt Österrikes huvudstad så tillbringade vi en dag i Wien och en dag i Bratislava och blev väldigt förtjusta i båda dessa städer.

Burgtheater Wien Vienna Österrike Tillbakablick på 2019
Burgtheater i Wien

Österrike och Slovakien var nya länder för mig och William medan Johan tidigare har varit i Österrike men inte Slovakien. Så småningom kommer ett inlägg med mina tips för ett besök i Bratislava.

michaels gate Bratislava Tillbakablick på 2019
Michaels Gate i Bratislava

Juni – Gotland

Första dagen på sommarlovet tog vi Gotlandsfärjan från Nynäshamn till Visby. Jag hade aldrig förr varit på Gotland och blev väldigt förtjust i både Visby och det vi hann se av resten av ön. När vi promenerade omkring på de gulliga gatorna i Visby kändes det som att jag aldrig mer skulle behöva åka utomlands. Vi hann också med ett besök i Lummelundagrottan och i mysiga Lickershamn. Jag har inte hunnit skriva så mycket om Gotland än så det kommer fler inlägg framöver.

Lickershamn Gotland TIllbakablick på 2019
Lickershamn

Juni, juli & augusti – Stockholm och Vetlanda

När vi kom hem från Gotland tillbringade vi resten av sommarlovet i Stockholm och Vetlanda. Här hemma i Stockholm gjorde vi bland annat utflykter till Fjäderholmarna, Vaxholm och den fina lekplatsen Lilla Kvarnholmen. Vi var också på Gröna Lund, Skansen och Waldemarsudde.

Vaxholm Tillbakablick på 2019
Vaxholm

William och jag tillbringade en vecka i Vetlanda där vi passade på att se oss omkring lite mer än vad vi vanligtvis gör när vi är där. Vi besökte bland annat Smålands största gravfält, Vetlanda Skolmuseum och Hultaby slottsruin

Hultaby Slottsruin Vetlanda
Hultaby slottsruin utanför Vetlanda

Oktober – Florens & Pisa

I oktober var det dags för en resa som jag länge drömt om. Vi åkte till Florens och Pisa tillsammans med min svärmor. Vi hade bara en och en halv dag på oss att se Florens men hann se de allra viktigaste sevärdheterna och kommer definitivt åka tillbaka i framtiden och se mer. Så snart jag hunnit redigera lite bilder kommer det fler inlägg om Florens här i bloggen.

Arno Ponte Vecchio Florens Tillbakablick på 2019
Utsikt över Florens.

I Pisa besökte vi det lutande tornet, något jag drömt om sedan jag var liten.

Lutande Tornet i Pisa
Lutande tornet i Pisa

Verkligheten jämfört med drömmarna

Hur väl stämmer min tillbakablick på 2019 med de planer jag hade innan året började? När jag läser mitt inlägg med resplaner och drömmar inför 2019 så är det inte jättemycket som blivit av. En stor orsak till detta är att både jag och Johan bytt jobb under året som gått och jag var också arbetslös några månader. Det innebar visserligen att jag hade gott om tid men vi var tvungna att vara lite sparsamma och då man inte får a-kassa när man är utomlands kunde jag inte resa någonstans på vardagarna.

Utsikt över Riddarholmen från Skinnarviksberget på Söder i Stockholm
Det blev mycket hemester under året som gick, här på Skinnarviksberget, Södermalm.

Jag drömde bland annat om att åka tåg i Italien kombinerat med vandring i Cinque Terre. Cinque Terre kom vi inte till men lite tåg i Italien blev det då vi åkte Pisa – Florens tur och retur.

Trenitalia tåg florens pisa
Tåg från Pisa till Florens

Jag drömde också om att kombinera en resa till Wien med ett besök till Bratislava. Just den drömmen blev av, då vi hittade riktigt billiga flygbiljetter och kunde åka över en helg så att jag inte förlorade någon a-kassa.

Slottet i Bratislava Slovakien
Det vackra slottet i Bratislava

Smögen var en annan plats jag drömde om att besöka under 2019 och vi hade faktiskt bokat hotell där men dagen innan ändrade vi oss och åkte till Gotland istället, helt baserat på väderleksprognosen då det skulle regna i Smögen men vara soligt på Gotland.

Donners plats, Visby

Här kan du läsa årssammanfattningarna för 2016, 2017 och 2018. Ett inlägg om resplanerna för 2020 kommer om några dagar.

Gott Nytt År!

(Bilden högst upp i inlägget är från Nassau, Bahamas.)

Ditte 29 december, 2019 - 15:54

Vilken trevlig sammanfattning! Och en del resor blev det ju. Men kan tänka mig att friheten och ekonomin till att resa begränsades av olika saker. Men jag tycker ni fick till en hel del ändå med den begränsade tid ni hade.
Önskar dig och de dina ett Gott Nytt År. Spännande att se och följa med på era planer och resor inför nästa år.

Ann-Louise 29 december, 2019 - 19:17

Tack! Ja, det känns faktiskt som att vi reste mer än vad vi verkligen gjorde. Det beror nog delvis på att jag försökte utnyttja möjligheterna att se mig omkring i Stockholm så mycket som möjligt medan jag fortfarande var arbetslös så jag hann uppleva mycket även om jag inte reste utomlands så många gånger som jag hade önskat. Gott Nytt År!

Travelsis 29 december, 2019 - 18:44

Låter som ett annorlunda år för er med de begränsningar du berättar om. Tycker ändå att ni fått till ett härligt reseår och ser framemot att följa ned på det?.

Ann-Louise 29 december, 2019 - 19:18

Ja, jag är nöjd med reseåret som varit och ser fram emot nya spännande upplevelser under 2020. 🙂

4000mil 30 december, 2019 - 10:51

Alltid intressant det där med att jämföra med planerna och drömmarna man hade innan. Ibland blir det precis som man tänkt och ibland inte alls. Livet kommer emellan.
Bratislava skulle jag också vilja resa till.

Ann-Louise 30 december, 2019 - 22:18

Ja, är det någon som vet hur det blir när livet kommer emellan så är det ju du och Christofer. Vi får hoppas att 2020 går lite enklare för oss alla och att drömmar slår in. Och jag kan verkligen rekommendera Bratislava!

Eva Bärring 3 januari, 2020 - 18:23

Tack för ett väldigt trevligt och inspirerande inlägg! Jag blev såå sugen på att åka till Gotland som ju är helt underbart. Jag har inte varit där sedan 2002 då barnen var små och jag tappade min vigselring, förmodligen på Sudersand.
Pisa och Florens var en resa jag funderade på till vårens reseplaner men det blir Venedig istället – dumt kanske?
Önskar dig god fortsättning och ser fram emot dina nya resmål!

Ann-Louise 3 januari, 2020 - 18:34

Kul att du gillade inlägget! Ja, Gotland blev jag verkligen otroligt förälskad i. Så fint. Jag tyckte bättre om Venedig än om Pisa och Florens så jag tycker att du har valt helt rätt resmål! 🙂 Jag har en del inlägg om Venedig i bloggen, men det har du kanske sett redan? Önskar dig också en god fortsättning på det nya året.