Tillbakablick på sommaren 2019 – svemester, finalist och besöksrekord på bloggen

Vi är redan inne i september och det börjar bli dags att titta tillbaka på sommaren 2019. Det här var en lite annorlunda sommar för oss. Vi gjorde inte någon resa utomlands vilket vi vanligtvis annars alltid gör. Den främsta orsaken till detta var våra respektive jobb. Jag gick på a-kassa från första april till sista juli och kunde därför inte resa utomlands eftersom man då förlorar a-kassan för de dagar man inte är hemma. Johan blev uppsagd från sitt jobb precis innan sommaren men hade sådan tur att han direkt fick ett nytt jobb. Mellan jobben var han ledig i två veckor och under de två veckorna gick William i skolan två dagar samt på tennisskola fem dagar. Resterande tre dagar åkte vi till Gotland så det blev den enda sommarsemester vi hade tillsammans i år.

Prins Eugens Waldemarsudde Galleriet

Waldemarsudde.

Mitt första besök på Gotland

De tre dagar som hela familjen hade ledigt tillsammans åkte vi alltså till Gotland. Det var mitt allra första besök där men definitivt inte det sista. Jag blev störtförälskad i Visby och det lilla vi hann se av resten av ön. Hit kommer jag återvända många många gånger. Jag har inte hunnit skriva så mycket om Gotland än men det kommer flera inlägg framöver. Vi tillbringade den mesta tiden i Visby, som jag inte kunde få nog av, men hann även med Lummelundagrottan och Lickershamn.

Donners Plats, Visby.

Utflykter i Stockholm

Här i Stockholm gjorde vi utflykter till favoriten Fjäderholmarna samt till Vaxholm. Vi beundrade utsikten från Monteliusvägen och Skinnarviksberget och Katarinahissen. Vi promenerade över Gärdet för första gången, något som aldrig tidigare blivit av under de tjugo år jag bott i Stockholm. En dag åkte vi bussen ut till Kvarnholmen och testade lekplatsen Lilla Kvarnholmen och åt glass på prisbelönta Snö. Midsommarafton firade vi på Skansen och William och jag hann också med ett besök på Gröna Lund.

Väderkvarn på Skansen. Sommaren 2019.

Väderkvarn på Skansen.

En av höjdpunkterna för oss Disney-nördar var när Disney Magic var i Stockholm i början av augusti och vi tillbringade dagen med att fotografera båten ur alla tänkbara vinklar.

Disney Magic Stockholm August 2019

William och jag besökte Stadsmuseet för första gången sedan det renoverades och lärde oss massor om Stockholms historia. Vi var också på Waldemarsudde där vi beundrade utsikten och blommorna. När våra kompisar Steffanie och Leon kom på besök från Malmö gick vi på vårt favoritmuseum, Tekniska museet, och såg den nya utställningen Robots.

robothespian Tekniska museet

En av robotarna på Tekniska museet.

En vecka i Vetlanda

En vecka i juli var William och jag hos min mamma i Vetlanda. Här passade vi på att turista lite, vilket man kanske inte så ofta gör i sin hemstad. Vi besökte bland annat Hultaby slottsruin för första gången och tittade på Smålands störst gravfält som ligger bara några kilometer från min mammas gård. Vi besökte också Vetlanda Skolmuseum samt spelade minigolf och åt våffor i Forngården. Självklart fikade vi några gånger på vårt favoritställe Erikshester och efter att ha testat en hinderbana i Folkets park åt vi en gudomligt god belgisk våffla på Östanå Värdshus.

Minigolf i Forngården, Vetlanda. sommaren 2019

Minigolf i Forngården, Vetlanda.

Massor av fika

Under sommaren hann vi med att fika på Lyran, Enskedeparkens Bageri, Café Blockhusporten, Café Ektorpet vid Waldemarsudde, Rosendals trädgård, Kavalleriet, Mosebacke, Älskade Traditioner, Fåfängan, Café Gården och Vete-kattens nya café i Gallerian. Vi återvände också om och om igen till favoriten En Juicebar här i Hammarby Sjöstad. Vi åt faktiskt lite riktig mat någon gång ibland också och en av de allra sista lediga dagarna i juli blev det en härlig kväll med god mat på Restaurang Göteborg, ett stenkast från vår lägenhet.

Konditori Lyran Stockholm

Och lite, lite bad

När vi är utomlands älskar vi att bada i pool och hav men vi är ganska dåliga på att komma iväg och bada här hemma i Sverige. Det blev faktiskt bara ett enda bad på hela sommaren, på Eriksdalsbadet på Söder.

Eriksdalsbadet sommaren 2019

Eriksdalsbadet.

Finalist i Apollos tävling

I början av sommaren anordnade Apollo en tävling för oss resebloggare. Jag deltog i kategorin Lokal expert och blev en av finalisterna i den kategorin. Jag slutade på femte plats, något som jag är otroligt nöjd med! Tack än en gång alla ni som röstade på mig.

Besöksrekord på bloggen

En annan rolig sak som hände i sommar var att jag hade besöksrekord på bloggen. Först blev juni bloggens bästa månad någonsin och sen blev siffrorna ännu bättre i juli. I juni var antalet unika besökare 4 813 och i juli hela 6 303 unika besökare. Jag är så glad att så många hittar hit och läser det som jag skriver!

Halsfluss och nytt jobb

Veckan innan jag skulle börja på mitt nya jobb så drabbades jag av en riktigt hemsk halsfluss. Det blev en tiodagars-kur med antibiotika och mitt i den var jag tvungen att bli pigg nog att sätta mig på tåget och åka till Lyrestad där huvudkontoret ligger och där jag skulle tillbringa de första två arbetsdagarna. Med hjälp av Ipren och Alvedon och massor av halstabletter överlevde jag de två första dagarna på jobbet och blev samtidigt väldigt förtjust i mysiga Mariestad där jag övernattade. Tillsammans med mina nya kollegor avslutade jag augusti med en helg på Släktforskardagarna i Borås och sedan var sommaren slut.

Mariestad

Mariestad.

Hur var sommaren 2019 för dig?

Anna, New York - My Bite of the Big Apple 6 september, 2019 - 14:30

Så många fina sommarupplevelser från Sverige! Vi har verkligen ett fint land att semestra i. 🙂 Det gäller bara att vädret är okej. Så bra att det ordnat sig för er med nya jobb! Men trist med halsflussen.

Min sommar bestod av två utlandsresor (som du ju sett i sociala medier): New York och sen en bilsemester i Spanien/Portugal. Jag har inte hunnit blogga ifatt om allt detta än men det kommer.

Önskar dig varmt lycka till på nya jobbet och en trevlig helg!

Ann-Louise 10 september, 2019 - 20:34

Tack så mycket! Och jag ser fram emot att läsa mer om de resor som du har gjort i sommar!

Anna, New York - My Bite of the Big Apple 6 september, 2019 - 14:31

PS. Grattis till besöksrekordet också och den fina placeringen i bloggtävlingen! 🙂

Ann-Louise 10 september, 2019 - 20:34

Tack! 🙂

Ditte 6 september, 2019 - 23:45

En sommar gå fortare än fort. Jag jobbar ju bara ibland så att sommaren tar slut gör inte så mycket. Jag fortsätter resa när andan faller på- Ni har ju gjort det bästa av sommaren verkar det som och jag tycker att jag helst vill vara i Sverige eller Norden sommartid. Det är så fint här hemma och mycket att se och besöka. Stockholm i sig erbjuder ju så mycket. Och skärgården likaså.
Vad roligt att antalet besökare till bloggen ökat. Det sporrar ju en hel del. Och kul att du var med och fick så många röster i Apollos tävling.
Jag har också haft en stor ökning av antalet bloggbesökare i sommar, men ganska jämt fördelat från maj och till nu. Och visst är det roligt.
Jag har haft en del jobbresor – Bohuslän, Dalhalla. Hjälmare kanal Höga kusten och en vecka i Finland . Och privat har vi varit i Stockholms skärgård, på Åland, en vända till Gotland. I början av juni besökte jag också en vän i Arvika i Värmland. Och sedan har det blivit många vandringar, luncher och middagar med vänner Stockholm.
Visserligen har sommaren gått över till höst, men nu är jag ne vecka på semester i Salzburg i Österrike. Så mysigt och vackert.
Önskar dig lycka till ed nya jobbet. (När du skrev Lyrestad och Mariestad så är det mina barndomstrakter. Är född i Mariestad)

Ann-Louise 10 september, 2019 - 20:41

Åh vad roligt att höra att du är född i Mariestad! Jag har aldrig förr ens tänkt tanken på att åka dit men tyckte det var så mysigt. När jag var där, 1 augusti, var det också så härligt väder så jag strosade runt länge nere vid vattnet och bland de gamla fina husen och avslutade sedan med en glass vid vattnet. 🙂

Bosse Lidén 7 september, 2019 - 10:31

Ibland behöver man inte åka långt för att få uppleva vackra saker. Jag gillar Mariestad men tycker Hjo vinner den kampen. Kan bero på att jag bott där. 😉
Inledningsfotot är vackert. Kul att du blev förtjust i Visby/Gotland vid premiärbesöket. Det blev inte jag (orsak vädret). Vilken tur att jag gav ön en andra chans. Men inte kunde jag tänka mig att jag skulle bli fastboende här. När jag läser var du varit kan jag lova dig att du inte kommer att bli besviken vid ett nytt besök. Du har bara skrapat lite på ytan. 🙂 För att spä på har du de fyra öarna, stora och lilla Karlsö, Fårö och Gotska Sandön som ska vara som en paradisö.
Grattis till dina rekord och höga besökssiffror. Då är du som jag. Har koll på läget. 🙂 Jag minns hur glad jag var när det äntligen blev över hundra visningar på ett dygn på min första blogg. Jag var nog gladare den gången än i november 2018 när jag nästan nådde fram till 41 000 visningar under den elfte månaden. Egentligen är det bara stela siffror. Ändå kan jag inte låta bli att snegla på statistiken. Dock alltid med humorn med på ”tittresan”.
Jag hoppas du trivs på ditt nya jobb.
Kram Gotlands-Bosse

Ann-Louise 10 september, 2019 - 20:44

Hjo har jag varit i men det var väldigt länge sedan så jag minns inte så mycket av staden, men vet ju att det är en av de tre trästäderna (kommer själv från Vetlanda, inte långt från Eksjö som är en av de andra trästäderna). Och Visby och Gotland föll jag ju pladask för och kommer återvända till många gånger framöver! Vill se vartenda litet hörn av Gotland nu. 🙂

Sofia / Fantasiresor 10 september, 2019 - 10:42

Kul att du gillade Gotland, min absoluta favorit i Sverige (men ja vi har ju många fina platser på sommaren). Grattis till besöksrekordet och finalplatsen!

Ann-Louise 10 september, 2019 - 20:45

Tack! Ja, Gotland var verkligen helt fantastiskt, och jag har längtansfullt drömt mig tillbaka när jag sett dina fina bilder därifrån på Instagram.