Visby domkyrka Gotland

Resan till västkusten blev en resa till Gotland

Den här veckan gjorde vi en resa som var så spontan och oplanerad så att jag inte ens hann skriva om den på bloggen innan vi åkte. Jag har skrivit i flera inlägg här på bloggen att Smögen är ett av mina drömresmål. När vi insåg att vår familj bara skulle få tre gemensamma lediga dagar den här sommaren så bestämde vi att vi skulle passa på att åka till Smögen under några av dessa dagar. Vi hyrde bil och bokade hotell (avbokningsbart så klart) för flera veckor sedan. I början av veckan blev jag mer och mer bekymrad över väderleksprognosen. Enligt SMHI och de andra väder-apparna var prognosen rikligt med regn i Smögen båda de dagar vi hade tänkt vara där. Det kändes inte så lockande att köra så långt för att uppleva Smögen med paraply och regnkläder så vi började fundera på alternativ.

Havet i Visby, Gotland

Ett av alternativen var Gotland och Visby. Av någon konstig orsak så har jag aldrig varit på Gotland. När jag var yngre tillbringade jag istället alla somrar på Öland eftersom det var smidigt att köra dit från Vetlanda där jag bodde då. Att ta sig till Gotland var inte lika enkelt. Även sedan jag flyttade till Stockholm, med Gotlandsfärjan på inte allt för långt avstånd, så har Gotland prioriterats bort. Faktum är att vi tre som familj aldrig har åkt på någon semesterresa tillsammans i Sverige. När vi har haft semester i Sverige har vi alltid tillbringat ledigheten antingen hos min mamma i Vetlanda eller hemma i Stockholm. Jag reste runt en hel del i Sverige förr, på den tiden då jag hade bil, och vill förstås att William också ska få se mer av vårt land. De har lärt sig mycket om Sveriges geografi i skolan i år så han är också extra intresserad av svenska platser just nu.

Visby ringmur Gotland

SMHI:s karta visade mestadels sol över Gotland så kvällen före skolavslutningen bokade jag av hotellet i Smögen och bokade hotell i Visby samt bokade båtbiljetter för oss och hyrbilen. Ett och ett halvt dygn senare körde vi ombord på Gotlandsfärjan och när vi väl hade kört av båten, parkerat bilen och checkat in på hotellet, så dröjde det inte många minuter förrän jag var handlöst förälskad i Visby. En stad som har i princip allt som jag gillar. Stadsmur, stadsportar, ruiner, gulliga små hus, hav, slingrande backiga gator och blommor. Överallt blommor.

Botaniska trädgården Visby Gotland

William i botaniska trädgården i Visby.

Vädret då? Jo, vi hade helt fantastiskt väder 99 % av tiden. Det regnade och åskade hela vägen mellan Nynäshamn och Visby men när vi hade parkerat bilen utanför  hotellet i Visby sprack molntäcket upp och det var soligt/halvklart resten av dagen. På torsdagen kom det en kort åskskur medan vi åt frukost men när vi väl kom ut var det uppehåll och någon timma senare kom solen och det blev en fantastiskt fin dag. Och i går fredag var det strålande solsken och varmt hela dagen. En helt perfekt inledning på sommaren och sommarlovet.

Clarion Hotel Wisby

Vi bodde på Clarion Hotel Wisby,

Vi hann med att gå 40 000 steg, lukta på massor av rosor, äta riktigt god mat och ta mängder av kort på ringmuren. I går åkte vi en sväng norr om Visby för att titta på raukar innan det var dags att köra ombord på båten till Nynäshamn igen. Jag kommer förstås skriva mer i detalj om resan framöver och dela med mig av mina nya favoritplatser i Visby. Håll utkik här på bloggen!

Ditte 16 juni, 2019 - 23:31

Det var nog ett klokt val att välja bort Smögen. för det var en del regn nu när jag var i Bohuslän. För min del tycker jag att Marstrand är så mycket mer att se och uppleva både miljö och historiemässigt. Smögen är egentligen bara en brygga. Ett alternativet som vi hade nu när jag jobbade var att bo i Uddevalla och sedan besöka Marstrand och där var vi en hel dag. Sedan kan man ta Smögen, Lysekil med Havets hus och Fjällbacka eller något annat.
Gotland är fint och Fårö är jag väldigt förtjust i. Kul att ni kom dit och att vädret var med er. Och kanske blir dte fler resor dit. Är ju ganska enkelt att ta pendeln till Nynäshamn och färjan över.
Ska bli roligt att läsa om vad ni såg och upplevde.

Ann-Louise 16 juni, 2019 - 23:52

Ja, det kommer garanterat bli fler resor till Gotland! Nästa gång vill jag väldigt gärna till Fårö också. När det gäller Smögen så vill jag egentligen mest dit för att ta ett kort på de färgglada sjöbodarna 🙂 Om vi hade åkt dit hade vi även tänkt åka till Lysekil och Fjällbacka. Marstrand skulle jag också gärna åka till. Vi får se om vi gör ett nytt försök med Smögen i sommar, eventuellt testar sonen och jag att ta oss dit med tåg.

Bosse Lidén 5 juli, 2019 - 12:02

Vilken fin blogg du har. 🙂 Jag är väldigt förtjust i ”Bästkusten” men det var ett klokt val du gjorde med att avboka hotellet. Dessutom drabbades du av en härlig förälskelse när du äntligen kom till Gotland. Jag är också uppfödd med att åka till Öland och det dröjde länge innan jag äntligen kom hit. Min första gång gav inget positivt intryck. Dimmigt, regnigt, gult dricksvatten, stängt överallt. Vi hade precis varit på Jersey och det var skrattretande när det på en affisch på färjan gjordes en jämförelse mellan dessa öar. Ibland bör man ge både personer och öar. 🙂 en andra chans. Vi har varit här på familjesemestrar och alla uppskattade dem. Min barndomsdröm om att någon gång få bo minst ett år på en ö slog in förra året. Det krävdes en del övertalning. Resan var inte en raksträcka. Många pusselbitar behövde komma på plats. Om mindre än en månad har vi bott här i 1 år. Jag startade min andra blogg som enbart ska handla om Gotland och Fårö den 1 januari. Det är en magisk ö. Jag överdriver inte. Här finns så många smultronställen som borde passa olika människors intresse. Nästa gång får du inte missa Närsholmen. Om du är förtjust i fyrar finns det många andra att besöka. Om du bara ska besöka Visby är flyg ett smidigt och snabbt färdsätt. Mindre än en timme från Arlanda/Bromma. Priserna varierar rejält. Rör sig om en halvering vid vissa avresor/hemresor.

Ann-Louise 8 juli, 2019 - 10:04

Tack för din kommentar! Ja, jag blev verkligen förälskad i Gotland! Sitter och tittar igenom mina foton nu och längtar tillbaka. Nästa gång blir det definitivt ett besök på Närsholmen och förhoppningsvis hinner vi även leta upp några andra fyrar.

Marias Memoarer 27 juli, 2019 - 22:14

Vilken härligt nödlösning! Jag skulle så gärna återbesöka Gotland, hoppas det blir av inom de närmsta åren 🙂

Ann-Louise 30 juli, 2019 - 16:39

Gotland var verkligen helt underbart!