Naturhistoriska museet Wien

En dag i Wien – tips på saker att se och göra

I mitten av maj var vi på en mini-weekend i Wien och eftersom vi skulle hinna med både Wien och Bratislava på samma helg hade vi bara en knapp dag på oss att försöka se så mycket som möjligt av Wien. Trots att vi hade så lite tid så hann vi faktiskt se mer än vad jag hade vågat hoppas på.

Resan till Wien var egentligen mest en ursäkt för att åka till Bratislava, då det är billigare och enklare att flyga till Wien och sedan ta tåget till Bratislava. Självklart såg vi fram emot att få utforska Wien också men ska jag vara ärlig så trodde jag inte att jag skulle bli så förtjust som jag blev. Jag var inte heller riktigt lika påläst som jag brukar vara. Jag hade visserligen gjort en lista med de sevärdheter som vi ville se men hade inte läst på om allt in i minsta detalj som jag oftast gör. Kanske just därför blev Wien en mycket positiv överraskning. Jag blev helförtjust i staden och vill gärna åka tillbaka och se allt det vi inte hann med den här gången. Jag har heller aldrig använt ordet pampig så många gånger som jag gjorde under den här dagen. Det finns liksom inte något bättre ord för att beskriva alla dessa fantastiska byggnader som finns i Wien.

Theseus tempel i Volksgarten

Theseus tempel i Volksgarten.

Hundertwasser House och rätten att måla sitt fönster rosa

Vi åkte direktflyg med Austrian Airlines och landade på Wiens flygplats klockan 9.00 på lördagsmorgonen. Vi tog flygtåget CAT in till Wien Mitte och därifrån promenerade vi till den första sevärdheten som var Hundertwasser House. Det är ett kommunalt bostadshus som formgivits av konstären Friedensreich Hundertwasser. Han ville göra något som var tvärtemot de vanliga tråkiga kommunala husen och visa att även det praktiska kan vara vackert. Huset byggdes 1983-1985 och inflyttning skedde 1 mars 1986. I huset bor cirka 200 personer i 50 lägenheter i olika storlekar. Varje olikfärgad del av huset motsvarar en lägenhet. På taket växer träd, mer än 250 träd planterades på tak och terrasser när huset byggdes. Hundertwasser House är en av de allra mest besökta sevärdheterna i Wien och Österrike.

Hundertwasserhaus Vienna

Hundertwasserhaus Wien

”En lägenhetsinnehavare måste ha rätt att luta sig ut genom fönstret och så långt armen räcker göra om utsidan av sin bostad. Och han eller hon måste få tillåtelse att ta en lång borste och så långt armen räcker måla allting rosa, så att man på långt håll, från gatan, kan se: där bor en människa.”

Citatet ovan kommer från ett manifest som Friedensreich Hundertwasser skrev 1958 och just fönsterrätten är en viktig del av Hundertwasser House. Hundertwasser menade att fönstren är en byggnads själ och som hyresgäst ska man själv kunna bestämma utseendet runt sitt eget fönster.

Hundertwasser House Wien

I anslutning till Hundertwasser House ligger Hundertwasser Village med butiker och caféer. Där vi åt helgens första apfelstrudel som faktiskt också var den godaste (och vi hann med ett antal apfelstrudels).

Hundertwasser Village

När vi var klara med Hundertwasser House och Village gick vi tillbaka till Wien Mitte och tunnelbanestationen Landstrasse som ligger i anslutning till tågstationen. Där följde en ganska lång stunds förvirring innan vi lyckades klura ut vilken typ av tunnelbanebiljett vi skulle köpa för de två dagar vi skulle befinna oss i Wien. Efter att vi hade köpt biljetter i en automat blev jag övertygad om att det var fel typ av biljett varpå vi pratade med en stationsvärd. Han försäkrade oss om att det var rätt sorts biljett men jag är fortfarande inte helt övertygad. Då man inte behöver visa biljetten för att gå ombord på tunnelbanan blev vi heller aldrig stoppade.

Tunnelbanestationen Herrengasse

Tunnelbanestationen Herrengasse.

Från Landstrasse åkte vi i alla fall sent omsider tunnelbana till Herrengasse och promenerade till vårt hotell. Även där tappade vi lite tid då vi inte hittade rätt på en gång på grund av att gatorna gick i olika nivåer vilket inte tydligt framgick av Google Maps. Till slut kom vi i alla fall till Hotel Das Tigra där vi skulle bo i två nätter. Rummet var inte klart men vi lämnade in våra väskor och passade på att gå på toaletten.

Café Central – ett klassiskt wienerkafé

Nu hade det blivit lunchdags och eftersom Café Central, ett av de klassiska wienerkaféerna, låg bara ett stenkast från vårt hotell så bestämde vi oss för att äta där. När vi kom dit var det kö utanför ingången men ganska tomt på uteserveringen. Vi frågade om det gick bra att slå sig ner vid ett av borden utomhus och då fick vi sätta oss direkt och slapp stå i kö. Vi beställde in någon slags blandning av frukost och lunch och jag passade även på att gå in en sväng bara för att ta några bilder på de vackra lokalerna.

Cafe Central Wien

Vackra Café Central.

Vi var nöjda med att sitta utomhus men jag kan förstå att folk köar för att få sitta härinne.

Från Café Central promenerade vi mot Stefansdomen. På vägen dit passerade vi bland annat Hofburg, Spanska Ridskolan, Peterskirche samt statyn Pestsäule som ligger på Graben, en av de mest kända och besökta gatorna i Wien. Statyn restes efter den stora pestepidemin 1679 och är en av de mest berömda statyerna i staden.

Hofburg Wien Vienna Österrike

Det före detta kejserliga residenset Hofburg. Idag det officiella sätet för Österrikes president.

Peterskirche Wien Vienna Österrike Austria

Peterskirche

Statyn Pestsaule på Graber.

Statyn Pestsaule på Graben.

Graben är en av de mest kända gatorna i Wien

Graben är en av de mest kända gatorna i Wien.

Stefansdomen

Stefansdomen är en otroligt vacker kyrka men väldigt svår att få med på bild där den ligger inklämd mellan andra, mer moderna, byggnader. Delar av fasaden var också täckt av byggnadsställningar.

Stefansdomen Vienna

Stefansdomen anses vara den främsta gotiska byggnaden i hela Österrike. Grunden till den ursprungliga kyrkan är från 1147 och de äldsta bevarade delarna, porten och tornen på västra fasaden, är från 1200-talet. Jag tyckte allra bäst om det vackra taket som är täckt av 230 000 kakelplattor som formar habsburgarnas släktvapen. (Just själva släktvapnet fick jag dock inte med på bild, det var på andra sidan kyrkan.)

Man kan åka upp i tornen men eftersom vi hade ont om tid valde vi att vänta med det till en annan gång. Det kostar 5 Euro att åka upp i det södra tornet och 6 euro att åka upp i det norra tornet. Information om öppettider och entréavgifter finns här.

Länk till karta.

Vårt nästa stopp var stadsparken men på vägen dit passade vi på att gå förbi Jesuitenkirche. Det var en kyrka som jag verkligen hade sett fram emot att gå in i eftersom inredningen är mycket vacker och går i rosa. Tyvärr så var kyrkan stängd för besök just den här dagen på grund av ett bröllop. Vi fick nöja oss med att se den från utsidan och på lite avstånd då det inte gick att komma så nära den.

Jesuitenkirche wien

Jesuitenkirche, eller åtminstone övre halvan av den. Nedre delen skymdes av partytält och cateringbilar.

Wiener Stadtpark med massor av statyer

Wiener Stadtpark är en 65 000 m² stor oas mitt i Wien som har funnits här sedan 1862, Här finns bland annat en mängd statyer och den allra mest kända är statyn som föreställer Johann Strauss och sägs vara den mest fotograferade statyn i Wien. I stadsparken finns också gott om blommor, buskar och vackra träd och jag kan varmt rekommendera att promenera omkring här en stund.

Länk till karta.

Johann Strauss, en av de mest fotograferade statyerna i Wien.

Johann Strauss, den mest fotograferade statyn i Wien.

Franz Schubert Wien

Franz Schubert står också staty i stadsparken.

Wiener Stadtpark

Wiener Stadtpark.

Rådhuset och Burgtheater

När vi hade promenerat igenom stadsparken började några andra i familjen att bli trötta i fötterna så vi tog en spårvagn några stationer för att vila fötterna lite. Vi hoppade av vid stationen Parlament och gick bort till Rådhuset. Wiens rådhus är en riktigt vacker byggnad, något som vi tyvärr inte såg så mycket av eftersom delar av fasaden var täckt av en byggnadsställning. Jag skulle gärna återvända hit i december då det är julmarknad på torget framför rådhuset.

Länk till karta till rådhuset.

Wien Rathaus Vienna Rådhus

Wiens rådhus iklädd byggnadsställning.

Desto mer kunde vi se av vackra Burgtheater mitt emot rådhuset. Detta är den kejserliga hovteatern och när den stod klar 1888 var det en av de första teatrarna som byggts i den tyskspråkiga världen. Burgtheater anses vara en av världens främsta teaterscener.

Länk till karta till Burgtheater.

Burgtheater Wien Vienna Österrike

Burgtheater

Parlamentet lär också vara en vacker byggnad, just det vet vi absolut inte något om eftersom hela byggnaden var täckt av… just det, en byggnadsställning! Här hade man även satt upp ett plank framför byggnadsställningen så jag brydde mig överhuvudtaget inte om att ta något kort. Den som är nyfiken på hur parlamentet ser ut kan ta en titt på Google Maps.

strassenbahn wien

Det fanns äldre spårvagnar…

… och modernare spårvagnar.

Museumsquartier

Nu gillar jag ju egentligen inte att gå på museum när jag är ute och reser men Museumsquartier, eller MQ som det kallas, är så mycket mer än bara en samling med museum. Det är också en mötesplats och en riktigt bra sådan. Här finns också de karakteristiska bänkarna, MQ seat, som har olika färger olika år. Tyvärr var det hela tiden fullt med folk på bänkarna så min plan om att ta ett kort där vi satt på ett MQ seat sprack men jag är ändå mycket nöjd med att ha sett dem. Här kan du läsa mer om dessa MQ seats och se vilka olika färger de har haft sedan 2003. Vi var inte inne i något museum utan nöjde oss med att sitta ner en stund och äta glass samt kika i en museishop. Du som är intresserad av vilka museum som finns i MQ kan läsa mer på den här länken.

Mumok MuseumsQuartier Wien

Mumok har en av Europas största samlingar av modern och samtida konst.

MuseumsQuartier Wien

MuseumsQuartier

MQ seat Mumok

Årets färg på bänkarna är lila.

Mumok MuseumsQuartier

Snygg och färgglad trappa utanför Mumok.

Naturhistoriska och konsthistoriska museet

Mitt emot MQ ligger Maria-Theresien-Platz med Naturhistoriska museet och Konsthistoriska museet. Vi gick inte in på något av dem men beundrade de båda vackra och pampiga byggnaderna från utsidan. Konstmuseet invigdes 1891 och samlingarna här anses vara bland de främsta i hela världen. Om du vill gå in här och titta på konsten så hittar du information om öppettider och priser här.

En staty föreställande kejsarinnan Maria Theresa

En staty föreställande kejsarinnan Maria Theresa.

Kunsthistorisches Museum Wien

Konsthistoriska museet eller Kunsthistorisches Museum som det heter på tyska.

Konsthistoriska Museet Wien

Konsthistoriska museet.

Naturhistoriska museet invigdes 1889 och är ett av de största museerna i Österrike samt brukar röstas fram som ett av de tio bästa museerna i världen. Det innehåller inte mindre än 39 utställningshallar och mer än 100 000 föremål samt mer än 30 miljoner föremål tillgängliga för vetenskapsmän och forskare. Här hittar du mer information om öppettider och vad det kostar att besöka museet.

Naturhistorisches Museum Wien

Naturhistoriska museet/Naturhistorisches Museum på tyska.

Utanför naturhistoriska museet.

Vackra Karlskirche

Eftersom två tredjedelar av familjen fortfarande var trötta i fötterna så tog vi tunnelbana en station från Museumsquartier till Karlsplatz där vi till Williams glädje hittade en lekplats. Då var han plötsligt inte alls lika trött i fötterna längre utan han klättrade omkring på klätterställningar medan Johan vilade fötterna på en parkbänk. Jag däremot fotograferade Karlskirche från alla tänkbara vinklar. En av de vackraste kyrkor jag någonsin sett. Kyrkan byggdes mellan 1715 och 1737 som en hyllning till Carlo Borromeo, som var skyddshelgon under kampen mot pesten. Jag var inte inne i kyrkan, något jag ångrar nu, men om man vill se den från insidan också så kostar det 8 euro. Mer information finns på den här länken.

Karlskirche Wien Österrike

Karlskirche, så otroligt vacker!

Karlskirche Wien

Café Frauenhuber – det äldsta caféet i Wien

Från Karlskirche promenerade vi förbi Operahuset, Wiener Staatsoper, och promenerade Kärntner Strasse söderut till Himmelpfortgasse där vi svängde av för att fika på Café Frauenhuber som är Wiens äldsta café. Här åt vi apfelstrudel igen, den var dock inte lika god som på Hundertwasser Village. Ingen av oss var väl sådär jätteimponerade av just det här caféet men eftersom vi alltid försöker gå till de äldsta caféerna i de städer vi besöker så var vi nöjda med att i alla fall kunna bocka av det från att-göra-listan.

Cafe frauenhuber WIen

Wiens äldsta, men inte bästa, café.

Wiener Staatsoper

Wiener Staatsoper är också en riktigt pampig byggnad.

Vi hade ju fortfarande inte checkat in på hotellet så nu var det hög tid att återvända dit och få vårt rum och vila en stund. Vi fick ett av hotellets finaste rum, mer om det kan du läsa i mitt inlägg om Hotel Das Tigra, och tog det lugnt på rummet en stund innan det var dags att försöka hitta något bra ställe att äta middag på.

Gata Wien

En mysig gata inte långt från vårt hotell.

Judenplatz och Die Feinkosterei

Om jag ska välja en favoritplats i Wien så blir det Judenplatz. Det här lilla torget låg strax bakom vårt hotell även om man fick gå en liten omväg för att komma dit då gatorna inte var helt logiska utan gick i olika nivåer med broar och trappor. Eftersom torget ligger lite undangömt var det väldigt lugnt här och husen som omringar torget bidrog till den mysiga stämningen.

Judenplatz Wien

Judenplatz var centrum för judarna på medeltiden.

Judenplatz Holocaust Memorial Vienna

Judenplatz Holocaust Memorial, som även kallas Nameless Library, är ett monument till minne av de österrikiska offren för förintelsen.

Judenplatz Wien

På Judenplatz ligger restaurangen Die Feinkosterei som enligt Tripadvisor är nummer 21 av 3 894 restauranger i Wien. Jag hade läst om den i förväg och visste att den hade goda omdömen. Maten beskrivs som österrikiska tapas, något som lät som att det skulle passa oss. Vi var lite oroliga att vi inte skulle få bord eftersom det var lördagskväll och vi inte hade bokat i förväg. Inomhus var det fullbokat men det gick bra att få ett bord om vi kunde tänka oss att sitta utomhus vilket vi gärna gjorde. Maten här var helt fantastisk! Till förrätt åt vi sparrissoppa och det var något av det godaste jag någonsin ätit. Till huvudrätt åt vi Wienerschnitzel, som jag i normala fall aldrig ens skulle komma på tanken att äta men det var riktigt, riktigt gott.

Restaurangen Die Feinkosterei Wien

Restaurangen Die Feinkosterei.

Sparrissoppa på Die Feinkosterei

Sparrissoppa på Die Feinkosterei.

23 000 steg senare var vi tillbaka på hotellrummet igen och somnade gott efter en lång och intensiv dag. Dagen därpå tillbringade vi till större delen i Bratislava, mer om det i ett kommande blogginlägg.

Om vi hade haft ytterligare en dag i Wien så skulle vi passat på att även besöka slottet Schönbrunn, Belvedere-slottet, Naschmarkt och Pratern. Det hade också varit intressant att besöka Spanska Ridskolan och se hästarna där.

Har du varit i Wien och vad tyckte du i så fall om staden?

(Bilden högst upp föreställer Naturhistoriska museet i Wien.)