MCR Christmas Market

Fotboll och jultomtar i Manchester

Årets sista resa gick till Manchester i England. En resa som egentligen skulle ägt rum i början av september, på Williams födelsedag, då detta framför allt var en resa helt anpassad för honom och hans intressen. Men dagen före avresa blev jag sjuk, hög feber, snuva och halsont och att sätta sig på ett flygplan i det skicket var inte något alternativ. Så vi bokade nya biljetter och exakt tre månader senare kom vi iväg!

Manchester United kaffe Old Trafford
En Manchester United-latte utanför Old Trafford i Manchester.

Manchester United är Williams favoritlag sedan flera år tillbaka och drömmen är förstås att åka och se en fotbollsmatch på Old Trafford i Manchester. Nu blev det inte någon match den här gången men vi hann med mycket annat fotbollsrelaterat under det dryga dygn vi var på plats i stan.

Manchester is my heaven - Matt Busby
Citat på väggen i Red Café på Old Trafford.

Vi inledde med en natt på Comfort Hotel Arlanda Airport, mycket på grund av att jag hade ett presentkort som vi behövde utnyttja innan det var för sent. Flyget gick inte förrän 8.45 i lördags morse så vi hade lyxen att hinna med att äta hotellfrukost, något vi annars aldrig brukar hinna göra på Arlanda för de flyg vi ska med går oftast 06.00. Det är alltid lite speciellt att inleda vistelsen med att bo på Arlanda, att få sova nån timma längre och att slippa känna sig stressad på morgonen.

Pepparkakshus på Comfort Hotel Arlanda Airport
Julstämning vid frukosten på Comfort Hotel Arlanda Airport.

Vi flög med SAS, direktflyg åt båda hållen. Ingen av oss har besökt Manchester tidigare men vi passerade flygplatsen senast vi var i Florida och då blev vi inte direkt imponerade. Nu kan jag säga att det är betydligt enklare att bara flyga till och från Manchester än att byta plan där.

SAS Arlanda
Planet som tog oss till Manchester.

Eftersom resan hade fotbollstema hade vi såklart bokat rum på Hotel Football som ligger precis bredvid Manchester Uniteds hemmaarena Old Trafford. Det fanns inga lediga rum som rymde oss alla tre utan vi fick boka två rum. Till William och Johan hade jag bokat ett rum med utsikt mot Old Trafford medan jag nöjde mig med ett rum utan utsikt. Det var mörkt när jag kom in på rummet första gången på kvällen så på morgonen var jag lite nyfiken på att se vad som fanns utanför fönstret. Jag blev lite smått förvånad när jag faktiskt inte hade någon utsikt alls, utanför mitt fönster var nämligen en stor reklamvepa uppspänd. Som tur var kunde jag gå in till killarna när jag ville och titta ut genom deras fönster istället.

Hotel Football Old Trafford Manchester
Mitt rum låg bakom den stora vepan med reklam.

När vi hade lämnat våra väskor på hotellet tog vi en Uber in till Manchester för att gå på julmarknad. Manchesters julmarknad är en av de största i England, den anses också vara en av de bästa, och det var verkligen en stor julmarknad, utspridd över flera kvarter och gator. Eftersom vi var där på en lördag så var det mycket folk och det var väldigt trångt på gatorna och nästan omöjligt att ta sig fram till de olika marknadsstånden. Jag skulle gärna åka tillbaka ett annat år och besöka julmarknaden på en vardag istället, gissar att det är lite mindre folk då. Det fanns mycket juldekorationer och den stora tomten vid Manchester Central Library är förmodligen den största upplysta tomte jag sett.

Santa Manchester Central Library

Sedan var det dags att besöka National Football Museum där vi tillbringade några timmar. Det fanns mycket att se och flera olika interaktiva aktiviteter som William tyckte var extra roliga. Efter museet gick vi en runda till på julmarknaden men vi var ganska trötta och det var om möjligt ännu mer folk nu framåt kvällen så vi fick tag på en taxi och åkte tillbaka till hotellet. Där hade vi bokat bord på Café Football som är restaurangen på Hotel Football, och åt hamburgare, pizza och fish and chips innan vi somnade gott.

National Football Museum
National Football Museum i Manchester

I söndags var det dags för resans höjdpunkt, speciellt för William, nämligen en guidad rundtur på Old Trafford. Under en timmas tid fick vi se olika delar av arenan, besöka spelarnas omklädningsrum och provsitta stolarna där tränare och avbytare sitter under matcherna. Sedan tillbringade vi några timmar med att titta på allt spännande i Manchester United-museet innan vi åt lunch på Red Café, också det inne på Old Trafford.

Old Trafford stadium and museum tour manchester
Vår fantastiske guide Bill inne på Old Trafford.

Efter denna Manchester United-förmiddag var vi redo att lämna Manchester och åka hem till Stockholm men först såg vi en halvlek fotbolls-VM i hotellets bar. Vi kom till flygplatsen i god tid och aldrig förr har jag varit så glad för mitt SAS Eurobonus Guld. Kön till vanliga säkerhetskontrollen var nämligen helt galet lång trots att de hade väldigt många stationer öppna. Tack och lov för fast track för annars är jag inte säker på att vi hunnit med vårt flyg trots att vi var ute i god tid. Nu hade vi istället gott om tid att handla lite och fika på Starbucks.

Fika Starbucks
Synd att man inte kan få tallrikar till sitt fikabröd på Starbucks, det blir liksom inte lika fina bilder med en papperspåse.

Jag känner att vi har mycket kvar att se i Manchester så det får helt klart bli en till resa hit så småningom. William måste förstås få gå på en fotbollsmatch på Old Trafford och Johan vill se olika ställen med musikanknytning, bland annat den här porten som The Smiths fotograferats framför. Jag vill titta på området vid Deansgate och Castlefield med alla de vackra broar som finns där och dricka Afternoon Tea på Richmond Tea Rooms.

Bara brittiskt 10 december, 2022 - 10:12

Nej Manchesters flygplats är inte kul. Samma ägare som Stansted som inte heller är någon favorit.
Kul att sonen gillar rätt lag, hehe. Min svärfar skulle provträna där en gång i världen men var egentligen lite för gammal och vågade inte ljuga om sin ålder. Det är verkligen kul rundturer på Old Trafford. Hotellet ägdes förr av bl.a. Ryan Giggs som ju varit i blåsväder på sistone. Undrar om det fortfarande gör det.
Förr åkte man inte gärna till Salford och den där porten men det har lugnat ner sig betydligt nu och blivit en media- och universitetskommun. Julmarknaderna är galna i hela England i år efter ett uppdämt behov. Det går inte att gå i centrala York när det är som värst.

Ann-Louise 10 december, 2022 - 23:01

Kul att det var rätt lag! 🙂 Och vi gillade verkligen rundturen på Old Trafford, till och med jag som inte är så intresserad av fotboll tyckte det var väldigt spännande. Jag tror att det fortfarande är Ryan Giggs som äger hotellet. Det får bli fler besök i Manchester, men julmarknaden besöker jag nog aldrig mer på en helg, det får bli typ måndag morgon eller något sånt nästa gång. 🙂

Lena i Wales och Spanien 10 december, 2022 - 10:49

Ja, Manchester och fotboll här ju ihop.
Har varit där med mina fotbollstokiga söner.
Trevlig adventshelg!

Ann-Louise 10 december, 2022 - 23:02

Kul att du också varit där. Det var en rolig resa och även jag som inte är så intresserad tyckte det var spännande att se både museum och stadium. Men det var förstås allra roligast för William. Ha en trevlig adventshelg du också!

Daniel på Flying Dryden 30 januari, 2023 - 11:00

Manchester är bra på mycket och är en riktigt skön stad men flygplatsen är beyond kaos. Avskyr den, trots bara fyra-fem besök. Kul att ni fick med fotbollsmuseet i stan också, väldigt välgjort! Åh, fick lite Manchester-saknad nu faktiskt.

Ann-Louise 30 januari, 2023 - 20:05

Ja, senast bytte vi ju flyg där och då var det verkligen helvetet på jorden och jag svor nästan på att aldrig återvända. Betydligt enklare att ha Manchester som slutdestination även om vi ändå inte blev riktigt sams med flygplatsen nu heller. Sjukt långa köer till säkerhetskontrollen när vi skulle hem och jag var väldigt nöjd med att numera vara Eurobonus Guld så vi kunde använda Fast track. Sedan hade vi enbart handbagage vilket ju underlättar alla flygresor oavsett vilken flygplats man ska till eller från. 🙂 Men Manchester i övrigt gav mersmak och dit återvänder vi så småningom.

Daniel på Flying Dryden 31 januari, 2023 - 08:00

Jag har flugit till London och tagit tåget upp till Manchester. Är också en variant. 🙂