Vaxholms hotell

Bilder från en utflykt till Vaxholm

En av de varmaste dagarna i juli passade vi på att göra en utflykt till Vaxholm som brukar kallas för huvudstaden i Stockholms skärgård. Det är 30 år sedan jag senast var i Vaxholm så det var verkligen hög tid att göra ett nytt besök! Förra gången jag var där såg jag inte heller så mycket av staden, vi stannade bara till och köpte glass, men den här gången promenerade vi runt i flera timmar och föll pladask för den här otroligt pittoreska och charmiga staden.

Vaxholms fästning kastellet
Vaxholms fästning eller kastellet som det också kallas.
Vaxholm

Att stanna hemma i Sverige på sommaren är inte något större problem när det finns så här fantastiskt vackra platser att upptäcka på så nära håll. Bara båtresan till Vaxholm är en upplevelse i sig med vackra skärgårdsvillor, bryggor, båtar och små öar. I Vaxholm finns det också gott om fina hus att gå runt och titta på. Allt från små gulliga hus till pampiga grosshandlarvillor med snickarglädje och vackra punschverandor.

En av de mysiga gatorna i Vaxholm.
Tänk att få bo i ett rosa hus i den här idyllen!
Vaxholm
Jag skulle i och för sig kunna tänka mig att bo här också…
Gamla brandstationen Vaxholm
Gamla brandstationen i Vaxholm.

Vi åkte med Vaxholmsbolaget från Strömkajen men man kan även åka hit med Strömma Kanalbolaget. Att vi valde Vaxholmsbolaget berodde bland annat på att de hade fler avgångar samt att det blev några hundralappar billigare. Mellan Strömkajen i Stockholm och Vaxholm åkte vi med båten Storskär, en k-märkt båt som byggdes redan 1908. Hem från Vaxholm åkte vi med Sjögull, en nyare båt från 1982.

Biljetten kostade 79 kr enkel resa för oss vuxna och 58 kr för William. Båtresan tar cirka en timma men exakt reslängd beror på vilken avgång man åker med och vilka bryggor som båten angör.

Sjögull Vaxholm
Sjögull som tog oss tillbaka till Stockholm igen.
Vaxholm

Lunch åt vi på Magasinet, något jag verkligen kan rekommendera. Så mysigt att sitta där i solen och njuta av god mat. William och Johan åt köttbullar och potatismos medan jag beställde en Chevre Chaud som var fantastiskt god och det var en sån rejäl portion att det var omöjligt att äta allt.

Chevre Chaud på Magasinet Vaxholm
Gudomligt god Chevre Chaud.
Vaxholm hembygdsgård
Hembygdsgården är ett annat populärt matställe.

Vi hade tänkt köpa glass också, i glasskiosken nere vid hamnen, men när vi kom dit ringlade kön långt ute på gatan och riktigt så glassugna var vi inte så vi ställde oss och väntade på båten istället.

Vaxholm
Vaxholms hotell och vyn som möter de som anländer med båt från Stockholm.
Vaxholms kyrka
Vaxholms kyrka.

Gillar du affärer med massor av fina prylar, som vackra anteckningsblock, gulliga burkar och marin inredning så får du inte missa butiken Bland Kobbar & Skär som ligger vid torget. Här blev jag kvar länge medan Johan och William satt på en parkbänk utanför och väntade tålmodigt.

Bland Kobbar och Skär
Bland Kobbar & Skär
Torget i Vaxholm
Torget i Vaxholm.
Hamngatan i Vaxholm
Hamngatan.
Vaxholms rådhus
Vaxholms rådhus där bland annat turistbyrån ligger.
Vaxholms kastell
Vaxholms kastell med en av de linfärjor som kör besökare mellan Vaxholm och kastellet.
Vaxholms hembygdsgård.
Edlunda brygga
En av de gulliga bryggor som båten stannade vid på väg till Vaxholm.
Skepp
Vaxholmsbolaget
Jag var tvungen att köpa kaffe på båten till Vaxholm bara för att muggen var så fin.
Liten fyr
Taxibåt Vaxholms kastell
Västan Vaxholm

Fler Stockholmstips hittar du här.

TravelAnna 22 augusti, 2019 - 14:41

Vad intressant att följa med dig på rundtur på Vaxholm så här! Som ”gammal stockholmare” har jag förstås varit där.
Men jag har nog faktiskt inte varit runt på ön ordentligt. Otroligt pittoreskt!

Förstår att du föll för muggen och gissar att du behöll den. 🙂 Salladen såg väldigt god ut också.

Ann-Louise 22 augusti, 2019 - 23:00

Ja, så mysigt och så pittoresk! Jag har faktiskt åkt båt dit ett par gånger utan att ens gå iland, min mamma och jag brukade åka bara för båtresans skull. Helt obegripligt tycker jag nu när jag tagit mig tid att promenera omkring och se hur fint det är.

Ditte 23 augusti, 2019 - 16:41

Kul med en tur till Vaxholm! Alltid så fint här och särskilt i sol. Vi brukar ta några turer hit både sommar och vinter. Och har så gjort i säkert 60 år, från det att jag var liten. Gillar luncherna på hotellet, lite tradition för oss att äta där och sedan fika på hembygdsgården. Eller bara ta hembygdsgården. Den ligger så fint-
Även under de år vi hade la vi till en stund i Vaxholm för att bunkra och även då blev det Hembygdsgården eller hotellet. Har testat ”Magasinet” och det är också trevligt.
Bara att strosa runt här är mysigt och det är ju så enkelt att ta sig hit. Förstår att ni var nöjda med er dag här ute. Skulle gärna kunna tänka mig att bo här om jag nu inte bodde på Söder vid vattnet.
Tack för besöket

Ann-Louise 28 augusti, 2019 - 22:54

Ja, nästa gång ska vi testa hembygdsgården, det verkade så mysigt där! Jag håller med dig, jag skulle också kunna tänka mig att bo i Vaxholm.

FREEDOMtravel 24 augusti, 2019 - 07:23

Vilka fina bilder!!! Vaxholm är verkligen fint! Sist jag var där var på julbord, och det var trevligt 😉

Ann-Louise 28 augusti, 2019 - 22:54

Tack! Ja, det är verkligen fint där. Kan tänka mig att det är mysigt även på vintern med julbord.

Lena i Wales 28 augusti, 2019 - 10:12

Har varit i Vaxholm några gånger, men aldrig i så vackert väder. Ett speciellt ställe, gillar det.

Ann-Louise 28 augusti, 2019 - 22:58

Ja vi hade verkligen fint väder, gissar att det kanske inte hade varit riktigt lika mysigt i regn. Håller med dig om att det är ett speciellt ställe!