Gåsgränd Gamla Stan Stockholm

Tillbakablick på 2023

Det har blivit dags att göra en tillbakablick på 2023. Ett år som innehöll fyra utlandsresor (varav en i jobbet) och flera resor inom Sverige och vi lyckades också besöka ett helt nytt land under året. I övrigt var det mest kära återseenden såsom Salt Lake City, Dublin och Kalifornien.

Januari

I januari hände i princip inget alls och jag har knappt ens några mobilbilder från den här månaden. Vi ägnade tiden åt jobb (skola för Williams del) och höll oss mest hemmavid. Året inleddes dock på vår gård utanför Vetlanda och att fira både jul och nyår där har numera blivit en kär tradition.

Kaffekopp
Årets första bild, jag dukade med favoritporslinet när vi bjöd hem vänner på nyårsfika.

Februari

I slutet av februari var det äntligen dags att återvända till Salt Lake City och RootsTech som är världens största släktforskarmässa. Salt Lake City var den sista plats jag besökte innan pandemin så därför kändes det lite speciellt att komma tillbaka. Vi jobbade på mässan hela dagarna men hade även lite tid att utforska staden.

Hemma i Sverige så ägnade jag en hel del tid i februari åt att testa semlor och skriva ett inlägg om mitt favoritbakverk. Vi åt också brunch på Fanny Udde, något jag tyvärr inte hunnit skriva om här i bloggen ännu.

Salt Lake City
På Capitol Hill i Salt Lake City.

Mars

Vi var fortfarande kvar i Salt Lake City de första dagarna i mars. I övrigt hände inte så mycket i mars, mer än att vi var på melodifestivalsfinalen i Friends arena.

Snödroppar
Snödroppar – det bästa vårtecknet!

April

Vi inledde april med en helg i soliga och varma Nice. En stad vi aldrig tidigare besökt men som vi alla tre gillade från första stund. Vi gjorde också en tågutflykt till Menton samt besökte Monaco som blev årets nya land. Påsklovet ägnade vi åt att fixa i trädgården i Vetlanda och sedan var det dags för en jobbresa till Jönköping. En stad jag tillbringat mycket tid i när jag var yngre och det var mysigt att komma tillbaka och få bo på hotell där och att äta hamburgare på Bada Bing Burger.

April fortsatte med en släktforskarkryssning med tidningen Släkthistoria och Viking Line, där jag och två kollegor var med och pratade släktforskning tillsammans med bland annat Herman Lindqvist.

Menton
Ljuvligt vackra och färgglada Menton i Frankrike.

Maj

I maj blev det ett besök på Klockargårdens Våffleri i Grödinge. I det vackra vårvädret blev det också en fika på Café Vy på Henriksdalsberget med hisnande utsikt över Stockholm. I slutet av maj och början av juni tillbringade vi sedan drygt två veckor på vår gård i Vetlanda eftersom William gjorde sin PRAO i en skoaffär i Vetlanda. Supermysigt att få möta försommaren på landet. Det var mycket fokus på trädgården men lite fika hanns också med, bland annat morsdagsfika på Östergård Trädgårdscafé.

Cafe vy henriksdalsberget
Utsikt från Café Vy på Henriksdalsberget.

Juni

Första veckan i juni tillbringade vi alltså i Vetlanda, sedan var det dags för William att sluta åttan och några dagar efter avslutningen åkte vi ner till Vetlanda igen för att fira midsommar och för att tillbringa ytterligare lite tid på landet. Det blev bland annat fika och minigolf i Forngården och massor av tid i vår egen trädgård.

I slutet av juni var det dags för en liten resa till Dublin. Min före detta kollegas dotter skulle döpas och vi var bjudna på dopet. Vi tillbringade en mysig helg hos våra vänner i Athlone och sedan blev det ytterligare ett drygt dygn i Dublin där jag äntligen fick bo på Hard Rock Hotel som jag drömt om ett par år.

Christ Church Cathedral
En del av Christ Church Cathedral i Dublin.

Juli

Juli inleddes som sagt i Irland, i Athlone och Dublin. När vi kom hem var det dags för Elton John-konsert, en konsert som vi hade väntat på sedan innan pandemin.

Efter Elton John åkte vi tillbaka till Vetlanda, hade en supertrevlig dag med min pappas kusiner, ytterligare en trevlig dag med några av mina sysslingar och det blev också en dagsutflykt till Vimmerby och en dagsutflykt till Öland. En tur till Eksjö hann vi också med där vi äntligen hade tid att besöka Eksjö museum som varmt kan rekommenderas.

I slutet av juli så var det så dags för mig och William att åka till Kalifornien igen. Vi hade turen att bli uppgraderade till Business på vägen dit och hade en mycket behaglig resa till San Francisco.

Prästgårdens Café i Smedby på Öland
Prästgårdens Café i Smedby på Öland.

Augusti

Vi tillbringade första dagarna i augusti hos våra släktingar i Turlock i Kalifornien. Många bad i poolen och mycket god mat blev det. Sedan flyttade vi oss norrut till min syssling i Folsom och tillbringade ytterligare några dagar där. Och det var också där som jag drabbades av borrelia och fick min första upplevelse av amerikansk sjukvård. Med lite antibiotika blev allt bättre och vi fortsatte våra resa till Anaheim och Disneyland och sedan vidare till Seal Beach där vi tillbringade resans sista dygn hos ytterligare en släkting.

Sleeping Beauty Castle på Disneyland
Sleeping Beauty Castle på Disneyland i Anaheim.

I slutet av augusti var det dags för Släktforskardagarna som i år hölls i Östersund. En stad jag bara besökt som hastigast för tio år sedan men nu fick chansen att se lite mer av. Förutom jobb i dagarna tre blev det ett besök på Jamtli och jag hann också med att titta på lite av den fina gatukonsten i staden.

Jamtli Östersund
En vackert målad folkvagnsbuss på Jamtli.

September

I september var det dags för kick-off med jobbet och vi var på Gröna Lund och hade femkamp samt såg Albin Lee Meldau spela. Den här månaden tänkte jag också ganska mycket på att det var exakt 25 år sedan min första resa till USA, den resan kan man läsa mer om här i ett inlägg jag skrev för fem år sedan.

I mitten av september satte jag mig på tåget till Helsingborg för ett par dagars möte med företagets ledningsgrupp. Det är många år sedan jag senast var i Helsingborg så det var ett kärt återseende. Förutom möten så hann vi med att tura till Helsingör och det blev också en promenad längs med havet.

Pålsjöbaden Helsingborg
Pålsjöbaden i Helsingborg.

Oktober

Det tog tid att återhämta sig från borrelian och reslusten var lika med noll under hösten. Men i oktober blev det en fikautflykt till mysiga Rosenhill på Ekerö. Sedan blev det en jobbresa till Göteborg för möten med mina kollegor. En promenad genom gulliga stadsdelen Haga hanns med liksom en trevlig middag på Schnitzelplatz. Höjdpunkten var kanske ändå övernattningen på nyöppnade Hotel Draken som jag velat bo på sedan jag läste om hotellet för första gången. Höstlovet tillbringades i Vetlanda med middagar på Pinchos, fika i Eksjö och ljuständning på släktingarnas gravar.

Rosenhill
Underbart god smörgås på Rosenhill på Ekerö.

November

November handlade mest om jobb, jobb och åter jobb. Lämnade knappt kvarteret här hemma på hela månaden. Den mesta tiden på kvällarna ägnade jag åt att skanna gamla foton på mina förfäder och släktingar.

Höstlöv Luma

December

December månad påminde mycket om november men med en hel del julförberedelser också. Vi besökte även Öppet Hus på några gymnasieskolor eftersom det är dags för William att välja gymnasieskola till hösten 2024. Några dagar före jul körde vi ner till Vetlanda i snöstorm och sedan tillbringade vi jul- och nyårshelgerna i vårt hus på landet.

Vinter södermalm 2023
Vinter i de mysiga gamla kvarteren på Södermalm i Stockholm.

Anna i Portugal 4 januari, 2024 - 08:26

Det är roligt att göra sammanställningar av året som gått. Lever det liksom en gång till 🙂 Flera fina upplevelser både nära och borta för dig, och den där Borelian hoppas jag du nu kunnat lägga bakom dig. Med önskan om ett fint 2024!

Ann-Louise 4 januari, 2024 - 17:00

Ja, ibland kommer man på saker som hänt under året som man nästan glömt bort. 🙂 Borrelian känner jag fortfarande av lite grann men det har blivit mycket bättre. Ha ett fint 2024 du också!

bmlarsreseblogg 5 januari, 2024 - 12:04

Vilket fint reseår du haft med härliga upplevelser både långt bort och på hemmaplan. Det är alltid skoj att titta tillbaka på året som gått och göra en sammanställning över det!
När vi var i Göteborg gick vi förbi hotell Draken och sa just att det vore skoj att testa men vi har lite för nära till Gbg så det blir aldrig någon övernattning på hotell.
Ett fint 2024 önskar vi dig!

Ann-Louise 7 januari, 2024 - 22:45

Ja, det är roligt att se tillbaka och minnas på allt som hänt. När det gäller hotell så är det samma sak här i Stockholm, det finns många hotell jag skulle vilja testa men det känns ju lite onödigt när man bor i samma stad. Men någon gång ibland kan det ju ändå vara roligt att testa ett hotell även i hemstaden. Önskar er också ett fint 2024!

Jossu 5 januari, 2024 - 22:05

Jag besökte fantastiska Toulouse förra året och sen dess har jag fått sådant sug att se mer av Frankrike. Och när jag såg din bild från Menton åkte platsen direkt upp på min långa ”platser jag vill besöka i Frankrike-lista”. Det ser helt underbart ut med alla färgglada hus.

Ann-Louise 7 januari, 2024 - 22:46

Ja, jag kan verkligen rekommendera Menton! Så fint och en så mysig stad. Det kommer snart ett helt inlägg om Menton här på bloggen, ska bara hinna redigera lite foton därifrån först. 🙂