Salt Lake City

Salt Lake City och världens största släktforskarmässa

Förra veckan var jag i Salt Lake City, Utah, för att jobba på RootsTech som är världens största mässa för släktforskare. Jag har varit i Utah och Salt Lake City tre gånger tidigare, med mitt förra jobb, men har aldrig tidigare varit på RootsTech så det var en dröm som gick i uppfyllelse. Det här var också första gången som jag tillbringade hela Utah-vistelsen i Salt Lake City. Tidigare gånger har jag bott på hotell i Provo och bara besökt Salt Lake City som hastigaste för att gå på konsert, shoppa och äta middag.

Salt Lake City Radisson
Salt Lake City välkomnade mig med blå himmel och fluffiga moln. Till höger Radisson-hotellet som jag bodde på i fyra nätter.

Comfort Hotel Arlanda Airport Terminal

Jag inledde min resa med att utnyttja Nordic Choice Club-poäng som snart skulle förfalla och bodde en natt på helt nya Comfort Hotel Arlanda Airport Terminal. Hotellet har bara varit öppet ett månad och var en riktigt trevlig bekantskap. Inte lika flott som Clarion Hotel Arlanda Airport, men när man bor på flygplatshotell så är man ju i princip bara på hotellet för att sova några timmar och då har Comfort Hotel precis allt man behöver. Och de har också en av de godaste pizzor jag någonsin ätit! Bara det kan vara en anledning att bo där en natt.

Snyggt rum och skön säng på Comfort Hotel Arlanda Airport Terminal.

KLM & Delta via Amsterdam till Salt Lake City

Jag flög till Salt Lake City via Amsterdam, först med KLM mellan Stockholm och Amsterdam och sedan Delta mellan Amsterdam och Salt Lake City. Det kommer ett separat inlägg så småningom om min flygupplevelse med Delta. Trots många flygresor så var det faktiskt första gången som jag flög med KLM. Schiphol har jag bara besökt en enda gång tidigare, för många år sedan, och tyckte det var kul att komma hit igen. En riktigt rolig flygplats med massor av affärer och restauranger.

KLM Schiphol Amsterdam
Planet som tog mig från Stockholm till Amsterdam.
Delta Schiphol Amsterdam.
Planet som tog mig från Amsterdam till Salt Lake City.

Ett hotell med utsikt är aldrig fel

Väl framme på flygplatsen i Salt Lake City tog jag tåget (TRAX/Light Rail Green Line) in till stan, gick av vid hållplatsen Arena Station och checkade in på Radisson Hotel Salt Lake City Downtown. Jag hade en härlig utsikt från mitt rum och en riktigt skön säng med många kuddar, men också en sunkig heltäckningsmatta med massor av fläckar vilket aldrig känns speciellt fräscht. Frukosten var inte heller någon höjdare om man jämför med svenska hotellfrukostar så jag åt frukost ute alla dagar tillsammans med en av mina kollegor som var med.

Trax green line salt lake city airport
TRAX Green Line på Salt Lake City Airport. Resan in till stan kostar 2.50 USD. Som hittat om man jämför med att en resa med Arlanda Express kostar 299 kr.
Utsikt från mitt hotellrum över Salt Lake City. Utah State Capitol Building, Family HIstory Library och Temple Square.
Utsikten från mitt hotellrum. I mitten, nästan borta vid bergen, ser man Utah State Capitol Building. Till höger ligger Temple Square och den höga byggnaden längst till höger är mormon-kyrkans huvudkontor.
Radisson Hotel Salt Lake City Downtown
Min säng på Radisson Hotel Salt Lake City Downtown.

Den stora fördelen med hotellet var närheten till mässhallen, Salt Palace Convention Center, som låg i princip vägg i vägg med hotellet. Och det var i Salt Palace Convention Center som jag tillbringade större delen av min tid, på mässan RootsTech.

Världens största släktforskarmässa

RootsTech är världens största släktforskarmässa med mer än 150 utställare och mer än 300 föreläsningar under de fyra dagar som mässan pågår. Att befinna sig här är rena drömmen för en släktforskare och cirka 14 000 amerikanska (till största delen) släktforskare hade tagit sig hit.

RootsTech Salt Palace Convention Center.
En av entréerna till RootsTech och Salt Palace Convention Center.

Mässan var öppen onsdag – lördag och vi tillbringade dagarna med att prata släktforskning och hjälpa amerikaner med svenska rötter att ta reda på mer om sina förfäder och släktingar i Sverige. Många besökare ville bara stå och prata en stund eftersom de tyckte det var så spännande att vi kom från Sverige.

RootsTech 2020

Matställen i Salt Lake City

Salt Lake City är lite speciellt på så sätt att du inte kan förvänta dig att hitta kaffe på alla caféer och du kan inte heller förvänta dig att alkohol serveras på alla restauranger, inte ens de finaste restaurangerna. Detta beror förstås på att Utah och Salt Lake City är mormonernas högborg och då de inte dricker varken kaffe eller alkohol så får man ta seden dit man kommer.

Squatters Pub Salt Lake City
Squatters Pub och Brewery i Salt Lake City.

Du behöver dock inte vara orolig för att gå törstig eller för att inte få ditt koffein-behov tillgodosett, det finns förstås restauranger och caféer som serverar alkohol och kaffe men det kan vara klokt att läsa på lite innan. På en restaurang kan du till exempel inte beställa alkohol utan att samtidigt också beställa mat. Ofta finns det också begränsningar för hur mycket alkohol som restaurangen/baren kan hälla i glaset. Första gången jag var i Salt Lake City försökte en kollega beställa 6 cl whisky vilket inte var tillåtet utan de fick max hälla upp 4 cl i glaset. Då var det heller inte tillåtet att beställa ett nytt glas vin innan man druckit upp det första glaset, men jag har inte lyckats hitta någon information om det fortfarande är på det sättet.

En underbart god Black & Blue Burger på Squatters.

Vi hann med fyra olika restauranger under våra dagar i Salt Lake City. Den jag skulle rekommendera mest är Squatters som är ett bryggeri med riktigt god mat. Här åt jag en Black & Blue Burger som smakade mycket bra. En kväll åt vi middag på The Garden Restaurant som ligger i samma byggnad som FamilySearchs huvudkontor. Här åt jag en helt fantastisk lax, tillsammans med ett glas lemonad, för här serveras inte alkohol.

The Garden Restaurant Salt Lake City
Så god lax på The Garden Restaurant!

BRIO Tuscan Grille finns runt om i USA och på deras Salt Lake City-restaurang åt vi god pasta. Dock får just den här restaurangen ett litet minus för att servitören spillde ut en flaska öl över två av mina kollegor varpå de blev lovade två gratisöl. Den ena ölen kom aldrig och den andra ölen fick vi betala för. De kunde inte heller justera notan i efterhand utan gav oss presentkort som inte är till så stor nytta då vi inte kommer tillbaka till Salt Lake City innan de slutar gälla.

Pasta på BRIO Tuscan Grille.

The Cheesecake Factory är en av mina favoritrestauranger i USA och sista kvällen bokade vi bord där (rekommenderas eftersom du annars får vänta länge). Hit går man för att det finns så otroligt mycket att välja på, de har mer än 250 rätter på menyn, för att priserna är bra och gillar man cheesecake så går man förstås hit för att äta en rejäl bit till efterrätt.

The Cheesecake Factory Salt Lake City

Frukost åt vi på två olika Starbucks, blåbärsscones (så gott!) och Caramel Macchiato. En morgon gick vi till Nauvoo Café för att äta French Toast. Deras French Toast var god men döm om min förvåning när jag skulle beställa en Caffè Latte och fick till svar att de inte serverade kaffe. Det borde vi förstås ha kunnat räkna ut eftersom byggnaden ligger i Joseph Smith Memorial Building och Joseph Smith var den som grundade mormonkyrkan. Trötta och med kroppen full av jetlag tänkte vi inte så långt så efter att vi ätit frukost skyndade vi till närmaste Starbucks.

Joseph Smith Memorial Building
Joseph Smith Memorial Building. Högst upp ligger The Garden Restaurant och på nedre botten ligger Nauvoo Café. Här serveras varken alkohol eller kaffe.

Shopping i Salt Lake City

Vid mina tidigare besök i Salt Lake City har jag shoppat i The Gateway men nu upptäckte jag att de flesta affärer där har stängt så nu är det City Creek Center som gäller om man vill shoppa. Det här köpcentrumet ligger mitt i stan och har de flesta affärer man kan behöva och är också väldigt vackert för att vara ett köpcentrum.

City Creek Center Salt Lake City
I City Creek Center finns de flesta stora affärskedjorna.
City Creek Center.
En av ingångarna till City Creek Center, med Salt Lake Temple i bakgrunden.

Sevärdheter i Salt Lake City

Temple Square är den mest kända platsen i Salt Lake City. Det är här som du hittar mormonernas olika tempel, det gigantiska biblioteket för släktforskning, deras museum och kontor med mera. Även om man inte sympatiserar med deras religion så är det intressant att lära sig lite om den historia som ligger bakom.

Assembly Hall Temple Square Salt Lake City
Assembly Hall på Temple Square.
Utsikt över Salt Lake Temple från The Garden Restaurant.

Salt Lake Temple är en otroligt vacker byggnad. Tyvärr får man inte gå in här som turist. Inte ens alla mormoner har tillträdet till templet utan man måste ha något som kallas för ”temple recommend” för att få komma in. Vill man som turist besöka ett mormon-tempel är enda chansen att göra det när det är nybyggt, innan det invigs. Templet i Salt Lake City är byggt i granit och byggdes under åren 1853-1893. Just nu renoveras det så det var inte helt enkelt att ta bra bilder.

Salt Lake Temple
Salt Lake Temple på Temple Square.
Det var inte helt enkelt att ta en bra bild på Salt Lake Temple. Jag hade gärna sågat ner några träd så att hela kyrkan hade synts.
Salt Lake Temple med trist staket framför på grund av reparationsarbetena.

Bredvid Salt Lake Temple ligger Tabernaklet. Här kan man varje söndagsmorgon lyssna till The Tabernacle Choir som då håller en 30 minuter lång konsert (Music and the Spoken Word) som sänds i en mängd kanaler över hela världen. Vi fick en VIP-inbjudan hit och var där i söndags morse och det var en helt fantastisk upplevelse. Dels för att vi blev så väl mottagna men framför allt för att kören sjöng otroligt fint och byggnaden är helt fantastiskt vacker. Kören har funnits sedan 1847 och vi var på konsert nummer 4720.

Det var verkligen en upplevelse att höra kören sjunga!
Tabernacle Temple Square
Tabernaklet på Temple Square.
Tabernacle Choir
Tabernacle Choir.

Church History Museum är ett museum vid Temple Square med en välgjord utställning som beskriver hur mormon-kyrkan startade. Vi gick igenom här och tyckte det var intressant även om vi inte studerade allt i detalj. Det finns en riktigt trevlig gift shop när du har gått igenom utställningen. Gratis inträde.

Church History Museum.
Church History Museum Salt Lake City
Ingången till utställningarna i Church History Museum.
Church History Museum Temple Square
Church History Museum.

Family History Library är världens största släktforskningsbibliotek och en dröm för varje släktforskare. Biblioteket grundades 1894 och här finns släktforskningsmaterial från hela världen och biblioteket lockar också besökare från hela världen. Många av mina svenska släktforskarvänner har varit här och jag har länge drömt om att också få komma hit. Nu hade vi inte tid att sätta oss och släktforska men vi pratade en stund med de volontärer som arbetar i den skandinaviska hörnan och som hjälper de personer som kommer dit för att forska i svenska källor.

Family History Library Salt Lake City Utah Temple Square
Family History Library – varje släktforskares dröm!
Skandinaviska forskningshörnan i Family History Library.
Family History Library Temple Square
Family History Library.

Självklart finns det många andra saker att göra i Salt Lake City och i dess närhet. Gillar du skidåkning finns det massor av bra skidåkning i närheten, bland annat i Sundance (som ägs av Robert Redford) och i Park City. Längre söderut i Utah finns flera nationalparker som till exempel Bryce Canyon och Arches National Park. Dessa nationalparker ligger cirka fyra timmars bilresa söder om Salt Lake City. Vill du hitta en nationalpark på närmare håll kan du ta en titt på den här listan.

Handcart Pioneer Monument på Temple Square.
Pioneer Log Home Salt Lake City
Mellan Family History Library och Church History Museum står detta Pioneer Log Home.

Det finns en del fin street art i Salt Lake City, men tyvärr hann jag inte se så mycket av den. Jag gick förbi några väggmålningar på avstånd men hann inte med att ta kort på dem. Utanför Salt Palace, där RootsTech ägde rum, fanns dock den här roliga samlingen av skyltar som jag lyckades fånga på bild.

Streetart Salt Palace Salt Lake City

Utah är otroligt vackert och jag tycker att Salt Lake City är en riktigt mysig stad. Stadskärnan är liten och man kan promenera överallt. Orkar man inte gå så kan man åka spårvagn (TRAX). Jag älskar också att staden är omgiven av vackra berg och att många av dem just nu var täckta av snö.

Berg Salt Lake City
Snötäckta berg strax utanför stan.
Union Pacific Depot
Union Pacific Depot byggdes 1908-1909 och finns med i USA:s National Register of Historic Places. Här låg Amtraks tågstation mellan 1977 och 1986.

Att flyga medan Coronaviruset breder ut sig

Hur var det då att flyga i dessa Coronavirustider? Förutom att jag vid gaten i Amsterdam fick svara på huruvida jag varit i Kina de senaste två veckorna så märktes egentligen ingenting. På Arlanda fanns några skyltar på olika språk där personer med symptom uppmanades ringa 1177 och på Schiphol såg jag några personer med munskydd men i övrigt var allt som vanligt. Själv tänkte jag inte heller så mycket på det. Utah har ännu så länge inga fall där folk har insjuknat i COVID-19 och jämfört med Nederländerna så har Sverige just nu fler fall av sjuka personer. Det enda jag gjorde annorlunda var att jag tvättade händerna med handsprit oftare än jag brukar göra, speciellt på mässan där jag träffade många människor samt på flygplatserna och flygplanen. Jag använde också en spritservett för att torka av bord, armstöd, TV-skärm med mera på flygplanen.

Fakta om Salt Lake City

• Salt Lake City är huvudstad i Utah och är delstatens största stad.
  • Staden grundades 1847 av pionjärer inom mormonkyrkan, ledda av Brigham Young.
  • SLC, som stadens namn ofta förkortas, har 200 591 invånare men räknar man med förorterna så har hela storstadsområdet 1 222 540 invånare.
  • Eftersom staden ligger så nära Great Salt Lake hette den Great Salt Lake City fram till 1868.
  • Knappt 50 % av invånarna i Salt Lake City är medlemmar i mormonkyrkan. Detta kan jämföras med resten av Utah där cirka 62 % är mormoner.
  • Stadens smeknamn är ”The Crossroads of the West”.

Anna, New York - My Bite of the Big Apple 7 mars, 2020 - 16:53

Vilket intressant inlägg! Jag lärde mig massor om Salt Lake City. Kände inte alls till det där med att det var mormonernas högsäte. Utsikten är verkligen oerhört fin med bergen i bakgrunden! Så intressant med släktforskningsmässan också.

Tack för tips med spritsavetter på flyget, med tanke på coronaviruset. Jag ska ju till New York om bara drygt en månad och får väl också tänka till lite extra kring den resan.

Ann-Louise 7 mars, 2020 - 19:02

Jag hade inte heller så bra koll på det här med mormonerna och Salt Lake City/Utah förrän jag var där för första gången för 10 år sedan. Ungefär 50 % av de som bor i Salt Lake City är mormoner.
Ja, kan rekommendera att ha med spritservetter när du flyger till New York. Jag brukar alltid använda det på tåg, för att tvätta av bord, armstöd osv, men har faktiskt aldrig gjort det på flyg förrän nu. När jag klev på flyget satt kvinnan bredvid mig och tvättade av hela sin del av utrymmet med en spritservett så då plockade jag fram mina servetter och gjorde likadant. 🙂

Ditte 10 mars, 2020 - 16:35

Vad intressant med en resa hit och nu passade det ju extra bra när det var en ”Skäktforskarmässa” också. Jag har rest mycket i USA men aldrig varit i Salt Lake City så det var roligt att se bilder och läsa mer om stan. Men jag vet ju att det är en mormontät stad. Jättefina bilder!
Kul att testa detta hotellet på Arlanda och bra när man åker på morgonen att bo kvar. Vi brukar på på Clarion Arlanda som vi tycker är bra. Men har man poäng så klart att man vill använda dem-
Handsprit använder jag aldrig men om jag reser såå har jag med mig en bra tvållösning i en platsflaska och det fungerar väldigt bra. I övrigt är jag inte alls oroad över att flyga och gör precis som vanligt. Och att bli smittad innebär ju inte så mycket. De flesta blir ju inte direkt sjuka. Jag brukar tänka på alla som dör eller skadas i trafiken och ändå sätter folk sig i bilar.
Jag har koll på UD:s uppdateringar och WHO men att avstå att resa vill jag inte göra.
Har vänner som nu reser runt i Vietnam och Kambodja med tåg och andra som är i Thailand. Där är man inte alls särskilt oroad. Känns skönt tycker jag.

Ann-Louise 10 mars, 2020 - 21:47

Kul att du gillade mina bilder! Salt Lake City är en riktigt trevlig stad som jag gärna åker tillbaka till. Och kan varmt rekommendera det nya hotellet, fast Clarion Arlanda är ändå favoriten just där och lite mer praktiskt på vintern eftersom man inte behöver gå utomhus för att ta sig mellan hotell och terminal. När det gäller Corona är jag inte heller så oroad över att själv bli sjuk, utan är mer oroad för att bli fast någonstans i karantän eller på grund av att flyg ställs in. Vi har ingen resa bokad förrän i juni när vi åker till Kalifornien och jag håller alla tummar för att den blir av, de förutspår ju tyvärr att USA kommer att drabbas väldigt hårt av viruset.

Resfredag 3 april, 2020 - 12:59

Kul att läsa om detta från ditt perspektiv! Har både vänner och släktingar som bor i USA och är medlemmar i kyrkan. Gillar också SLC, och framför allt all fantastisk natur i närheten.

Ann-Louise 3 april, 2020 - 22:01

Ja, naturen omkring SLC är verkligen helt fantastisk! När allt är som vanligt igen så vill jag tillbaka och se mycket mer av den.