Gråborg Öland

Tillbakablick på sommaren 2021

Helt plötsligt är det september och än en gång inser man att sommaren gick alldeles för fort. Jag är inte alls redo för höst och svalare väder och hoppas att det får vara soligt och fint ett tag till. Det är i alla fall dags att sammanfatta sommaren 2021 och här följer en liten summering:

Sommarens bästa destination

När vi bestämde att tillbringa flera veckor av semestern i Vetlanda så tänkte jag nästan omedelbart att vi borde ägna en dag åt att resa i Astrid Lindgrens fotspår i trakterna kring Vimmerby. Vi hade framför allt siktet inställt på Filmbyn Småland i Mariannelund men så kom jag att tänka på Astrid Lindgrens Näs som jag hört talas om men aldrig tidigare funderat på att besöka. Som tur var så åkte vi dit och Astrid Lindgrens Näs blev sommarens favorit.

Astrid Lindgrens Näs

Sommarens bästa nationalpark

Vi besökte två nationalparker under sommaren. I början av sommaren besökte vi Tyresta nationalpark där vi vandrade Barnvagnsslingan, en riktigt vacker runda på 5 kilometer. Men utmärkelsen sommarens bästa nationalpark går till Store Mosse som vi besökte en solig dag i juli. Vilken fantastisk plats och vilket landskap! Det kommer ett inlägg om Store Mosse så småningom.

Store Mosse Svartgölsleden sommaren 2021

Sommarens bästa museum

Det är många år sedan jag senast var på Vasamuseet och jag hade nästan glömt hur otroligt imponerande det är. Vi var där i början på augusti tillsammans med kompisar från Malmö och hade en riktigt trevlig förmiddag. Ett extra plus för deras shop med massor av kul saker. Vasamuseet är helt klart sommarens bästa museum! Förutom Vasamuseet besökte vi Armémuseum för andra sommaren i rad och även det är ett riktigt bra museum.

Vasaskeppet vasamuseet Stockholm
 Sommaren 2021

Sommarens rekord

Jag tror att vi slog rekord i fika i somras. Det blev många besök på både favoritcaféer sedan tidigare men även många nya caféer framför allt i Vetlanda-trakten. Vi fikade fyra-fem gånger på favoriten Erikshesters Gårdscafé som tyvärr hade öppet för allra sista sommaren i år. Jag kommer att sakna fikat och miljön där något alldeles otroligt mycket. Runt Vetlanda har det också öppnat flera nya caféer och vi provade Fabriken Soläng, Flygeln på Herrgårn, Skogskaféet och Källarvind. I Eksjö fikade vi på anrika Lennarts konditori och i Alseda på Levanders Lanthandel som också har en lång historia. På Öland åt vi SIlviakaka på Kaffetorpet vid Sollidens slott och i Hjälmseryd intog vi kaffet på Suzis Café i 50-talsstil. Efter att vi besökt Store Mosse Nationalpark blev det våfflor i Apladalens Kaffestuga och alldeles i slutet av sommaren hann vi även med Stavsnäs hembageri längst ute på Fågelbrolandet.

Skogskafeet
Underbart god tårta på Skogskaféet utanför Vetlanda.

Sommarens bästa hotell

Nu bodde vi bara på ett enda hotell i somras så det blir ganska lätt att utse vinnaren. William och jag promenerade iväg till Sickla en eftermiddag i början på juli och sov en natt på Clarion Collection Hotel Tapetfabriken. Ett helt nytt hotell som är supermysigt och som serverar riktigt god kvällsmat och frukost.

Clarion Collection Hotel Tapetfabriken

Sommarens nostalgibesök

Det måste ha varit när vi hade fikat på Fabriken Soläng och jag fick ett infall på vägen hem och svängde av mot Lemnhult. Där besökte vi Lemnhults kyrkoruin som jag lekt mycket i som barn då den ligger precis vid den gård som min faster bodde på i många år. Kyrkan byggdes på 1300-talet och förstördes vid en brand 1856.

Lemnhults kyrkoruin sommaren 2021

Sommarens bästa inköp

Här är det ingen tvekan, sommarens absolut bästa inköp är hammocken som vi köpte till vår trädgård. Tyvärr blev det inte så många sköna sommarkvällar som tillbringades i den i år eftersom solen och värmen byttes mot åska inte långt efter att vi köpt den men förhoppningsvis kommer vi kunna njuta av den i många år framöver.

Dalom Hammock sommaren 2021

Sommarens återseende

Efter 14 långa år så blev det av, vi kom äntligen iväg till mitt älskade Öland! Jag hade storslagna planer och hade tänkt att vi skulle göra två dagsturer dit från Vetlanda men det blev bara en tur då vädret blev mycket sämre vår andra vecka i Vetlanda. Jag hade också trott att vi skulle hinna med mycket mer under en dag på Öland men svemester-trenden leder ju till långa köer, både på vägar och vid sevärdheter och allt tar mycket mer tid. Så vi kom inte längre än till Borgholm men var nöjda ändå. Inlägg om Borgholms slottsruin och Solliden kommer så småningom när jag hunnit gå igenom alla mina foton.

Lerkaka kvarnrad Öland

Sommarens mysigaste stad

Eftersom jag växte upp i Vetlanda har jag varit i trästaden Eksjö många gånger men nu var det länge sedan (om man bortser från att jag passerat med buss och bil på väg mellan Stockholm och Vetlanda). I somras tog vi oss tid att gå gata upp och gata ner och titta på alla de vackra gamla trähusen. Jag har inte hunnit skriva om vårt Eksjö-besök i bloggen ännu men det kommer så småningom.

Eksjö sommaren 2021

Sommarens utlandsresa och sommarens nya land

Jag trodde länge att det inte skulle bli någon utlandsresa alls, inte på hela året. Så öppnade Tallink Silja upp för resor till Tallinn och vi spontanbokade en kryssning som blev väldigt lyckad. Ingen av oss hade varit i Estland tidigare så det blev också ett nytt land för oss. Vi älskade Tallinn och det kommer snart ett blogginlägg om vår resa dit.

Tallinn Estland sommaren 2021

Sommarens vackraste kyrka

Under sommaren gjorde vi en hel del besök vid gamla vackra kyrkor, bland annat Nydala Klosterkyrka. Även om den var vacker så är det inte den som blir sommarens vackraste kyrka utan det är Norra Ljunga kyrka, en liten kyrka från 1100-talet som ligger mellan Vrigstad och Sävsjö.

Norra Ljunga Njudungskyrkorna sommaren 2021

Sommarens tre bästa glassbarer

Jag kan inte välja bara ett ställe när det kommer till bästa glassen utan det får bli tre olika. Kennys Gelato i Tollare utanför Stockholm, Magnus Johansson Glass & Konfektyr här i Hammarby Sjöstad samt Chokladhuset i Nynäshamn. På alla tre ställena har vi ätit helt otroligt god glass i sommar.

Glass Chokladhuset Nynäshamn sommaren 2021
En underbart god saffransglass i rosa strut på Chokladhuset i Nynäshamn.

Sommarens bästa restaurang

Den allra bästa maten har vi ätit på Marina Tapas här i Hammarby Sjöstad. Restaurangens läge vid vattnet i kombination med fantastiskt god mat gör att det är ett av våra absoluta favoritställen.

Marina Tapas Hammarby Sjöstad sommaren 2021

Sommarens favoritfoto

Jag har fotograferat en hel del i sommar och den här bilden, tagen vid sjön Flögen nedanför Flishults herrgård, är min favorit tillsammans med bilden högst upp i inlägget som är från Gråborg på Öland.

Flögen sommaren 2021

Ytterligare ett rekord i sommar

För tredje året i rad så blev det besöksrekord på bloggen i juli månad. Hela 14 100 unika besökare hittade hit och det är jag väldigt glad över!

Vad sommaren 2021 allra mest bestod av

Även om vi hann med en massa kul saker som jag räknat upp här så bestod semestern till allra största delen av att rensa, slänga och sortera i mina föräldrars hus. Otaliga är de påsar jag burit till soptunnan, de kartonger jag kört till Erikshjälpen och de kassar Johan kört till återvinningen. För att inte tala om alla kartonger vi kört hem hit till Stockholm som ska gås igenom och sorteras i högar med saker som ska sparas och saker som ska slängas. Så blir det glest mellan blogginläggen ibland så vet ni varför, då beror det på att jag har dykt ner i någon av dessa lådor och sitter och läser gamla brev eller sorterar frimärken.

Jag har skrivit liknande tillbakablickar om somrarna 20172018, 2019 och 2020.