The Cliff Walk Bray Greystones

The Cliff Walk, en vandring mellan Greystones och Bray

Om du har lite tid över när du besöker Dublin kan jag varmt rekommendera The Cliff Walk som är en lagom lång vandring mellan Bray och Greystones. Eller mellan Greystones och Bray beroende på var du väljer att starta vandringen. Vi valde att starta i Greystones och gå därifrån till Bray och främsta orsaken var att vi då slapp ha solen i ögonen vilket vi hade haft om vi hade utgått från Bray.

The Cliff Walk Greystones
Hade vi gått i motsatt riktning hade vi haft solen i ögonen hela vägen. Utsikt mot Greystones.
Bray Coastal Habitat
De här djuren kan man träffa på.
Fåglar på The Cliff Walk

Jag kände förstås till att det finns mycket vacker natur och vackra vandringsleder på Irland men just den här vandringsleden mellan Bray och Greystones hade jag inte hört talas om tidigare. Vi kom hit tack vare min goda vän och före detta kollega Ingrid. Hon bor i Greystones sedan en tid tillbaka och när jag messade henne och berättade att vi skulle komma till Dublin föreslog hon att vi skulle vandra The Cliff Walk. Och det tyckte vi lät som en strålande idé!

The Cliff Walk Bray Greystones
Ingrid och jag på The Cliff Walk.
The Cliff Walk
Utsikt från The Cliff Walk.

Att ta sig till Greystones eller Bray

En av de saker som är så bra med den här vandringsleden är att det är så enkelt att ta sig dit. Vi tog tåget (som heter DART) från centrala Dublin kl 8.59 morgonen och 51 minuter senare klev vi av i Greystones och blev mötta av Ingrid. När vi var klar med vandringen och hade ätit lunch i Bray följde Ingrid oss till tågstationen där och vi tåg tåget från Bray tillbaka till Dublin. Den resan tog 45 minuter.

Dart train Dublin Greystones
Tåget som tog oss till Greystones.
DART Dublin
Tidigt på morgonen var det gott om plats på tåget!

Vi åkte från stationen Tara Street men det finns ytterligare några stationer centralt i Dublin. Tågtidtabellen hittar du här. Vi köpte biljetterna i en automat på stationen och betalade 6,20 Euro/vuxen och 2.55 Euro för William från Dublin till Greystones. Från Bray till Dublin kostade det 3,60 Euro per vuxen och 1,75 Euro för barn. Om du vill kolla biljettpriserna kan du göra det här.

Tara street station Dublin
Tara Street Station i Dublin.
Tåg Greystones Bray Dublin
Här är tåget på väg från Greystones till Bray och sedan vidare till Dublin.

Ett tips inför tågresan är att sitta till vänster när du åker från Dublin och till höger när du åker tillbaka till Dublin eftersom det är en fantastiskt fin utsikt över havet.

Mosaik tågstation Bray Irland
På tågstationen i Bray finns vacker konst i mosaik.
Stationen i Bray.

Fakta om vandringen

Själva vandringsleden är cirka 7 km lång. Om du anländer med tåg får du räkna med ytterligare 1,5 kilometer från tågstationen i Greystones ner till själva vandringsleden och sedan 1,5 kilometer från vandringsleden till tågstationen i Bray. Det tog oss ganska exakt två timmar att gå de sju kilometerna men då stannade vi förstås otaliga gånger för att fotografera.

The Cliff Walk. Irland.
The Cliff Walk Irland
The Cliff Walk

Vi var här första helgen i januari och hade riktigt härligt väder. Det började i och för sig med en liten regnskur (och en vacker regnbåge) i Greystones men sedan sken solen till och från under hela vandringen tills vi återigen möttes av en regnbåge i Bray. Flera gånger var vi tvungna att knäppa upp jackorna för att det blev så varmt i solen. Vi hade vanliga gympaskor vilket fungerade bra 99 % av tiden. I början var det väldigt lerigt så man fick försöka undvika de värsta lerpölarna så gott man kunde (jag hade förstås inte haft en tanke på detta när jag packade utan tagit mina finaste och nyaste gympaskor).

The Cliff Walk Irland.
The Cliff Walk Järnväg
The Cliff Walk Irland

The Cliff Walk är relativt enkel och vi mötte många familjer med barn men också många äldre personer. Jag skulle inte rekommendera att ha med barnvagn då det är trappsteg på flera ställen och som sagt ganska lerigt om det har regnat.

Cliff Walk Bray Greystones
Bray, Irland
Bray.
Bray Head Irland
Nästan framme i Bray efter en underbart vacker vandring.

Greystones

Vi började som sagt vandringen på The Cliff Walk i Greystones, en otroligt mysig liten kuststad med drygt 18 000 invånare. Greystones, som på Iriska heter Na Clocha Liatha, ligger 2,4 mil söder om Dublin. Här finns två stränder, en stenstrand och en sandstrand och staden har fått sitt namn efter de grå stenar som ligger mellan de båda stränderna. Jag blev förälskad i Greystones vid första anblicken och hit kommer jag definitivt att återvända.

The Burnaby i Greystones.
Greystones Irland
Gulliga hus i Greystones.
Vår promenad började med några få regndroppar och en regnbåge, innan solen kom fram igen.
The Happy Pear Greystones
The Happy Pear i Greystones, en affär som även har en filial på Dublins flygplats.
Greystones Irland
La Crêperie i Greystones
La Crêperie i Greystones. Här passade vi på att låna toaletten innan vi påbörjade vandringen.
The Cliff Walk Greystones
Greystones.

Bray

Det kändes lite som en hägring att runda sista kröken vid Bray Head och se staden Bray framför sig. Speciellt med regnbågen som så passande visade sig på himlen just då.

The Cliff Walk Bray Irland
Så vackert med regnbågen över Bray.
Magiskt vackert ljus!
Stranden i Bray. Irland.
Stranden i Bray.

Bray, eller Bré som staden heter på Iriska, ligger norr om Greystones och cirka 2 mil söder om Dublin. Här bor cirka 33 000 personer och det är den största staden i Wicklow county (näst störst är Greystones). I Bray finns en 1,6 km lång strand som är väldigt populär bland turister under sommarhalvåret och längst med stranden löper en fin strandpromenad. Utmed strandpromenaden står små polkagrisrandiga hytter som gjorde sig väldigt bra på bild.

Bray Irland
Utmed strandpromenaden i Bray.
Rosarandig hytt Bray Irland

I Bray finns också världens bästa bar. Åtminstone om man ska tro Lonely Planet Guide som 2010 utsåg Harbour Bar till världens bästa bar. Själv kan jag inte uttala mig för vi var inte där, men nu har vi en bra orsak att åka tillbaka. Bray är också känt för att bland annat Sinead O’Connor har bott där (och hon brukade också besöka just Harbour Bar). Även författaren James Joyce bodde i Bray.

Fina hus i Bray.
Bray Head Hotel
Bray Head Hotel som ser ut som ett riktigt spökhotell.
Bray Head Irland

Vi var kanske inte på världens bästa bar men jag åt förmodligen världens godaste vegetariska lasagne på The Martello som är en restaurang på ett av hotellen i Bray. Kan varmt rekommenderas!

Martello Bray Irland
The Martello med världens godaste vegetariska lasagne.
Strandpromenaden i Bray.

Vill du läsa mer om Irland så hittar du mina övriga inlägg här.

OBS: För närvarande (juni 2023) är The Cliff Walk tyvärr avstängd på grund av bergskred. Som jag förstår det kan man fortfarande utgå från Bray och promenera fram till avstängningen. Där kan man antingen gå en alternativ väg tillbaka till Bray eller vända och gå tillbaka samma väg. Läs mer här.

FREEDOMtravel 25 februari, 2020 - 21:27

Fina bilder och vacker natur! Ja, och så fina hus också! 🙂

Ann-Louise 3 mars, 2020 - 22:04

Ja, det var verkligen jättefint där!

Lena i Wales 26 februari, 2020 - 08:57

Så vackert.
Har inte gått promenaden, men åkt järnvägen. Kommer dock inte ihåg var vi stannade. Var ett tag sedan.
Ha det bra!

Ann-Louise 3 mars, 2020 - 22:05

Ja, visst är det fint! Och har du åkt järnvägen så har du ju också sett den vackra utsikten i verkligheten. Kan rekommendera att gå promenaden också om du åker tillbaka dit vid något tillfälle.

Travelsis 1 mars, 2020 - 20:06

Så vackert!
Bästa att få tips från ngn som sitter inne med bra tips??

Ann-Louise 3 mars, 2020 - 22:13

Ja, det var så vackert där! Kul att du gillade mitt tips! 🙂

dianasdrömmar 3 mars, 2020 - 06:51

Så vackert kram

Ann-Louise 3 mars, 2020 - 22:13

Ja, det var verkligen jättefint! Kram

Ditte 4 mars, 2020 - 13:53

Vad roligt att via dig nu komma tillbaka hit. Var här och vandrade för många, många år sedan. Men det ser i princip likadant ut. En väldigt vacker vandring och så väl värt att ta sig hit. Härliga bilder!

Ann-Louise 4 mars, 2020 - 17:47

Vad roligt att du också vandrat här! Det var så vackert och en riktigt fin upplevelse.

Mia 5 november, 2020 - 20:38

Wow! Snubblade in på din blogg via Marias memoarer och klickade mig genast in på din Irlandskategori – jag var till den gröna ön för ganska exakt två år sedan och hoppas verkligen kunna återvända så fort den här pandemin har dragit förbi… Och då tror jag minsann att det här är EXAKT vad jag vill lägga en dag på! 😀

Ann-Louise 5 november, 2020 - 21:14

Vad roligt att du hittade till min blogg via Maria! Jag älskar Irland och hoppas också kunna återvända dit snart (har en bokad resa i mars nästa år men inget större hopp om att den verkligen blir av). Kan varmt rekommendera The Cliff Walk, det var helt fantastiskt!

Margareta 19 juni, 2023 - 16:17

Hej. För kännedom:
Eftersom jag var i Dublin och gillar att vandra så hittade jag ditt trevliga inlägg när jag googlade runt. Bestämde på stört att följa ditt förslag men när jag kom till Greystones visar det sig att Cliff Walk är avstängd sedan 2021 pga av ”landslides” (markglidning?) Verkar finnas någon ersättningsvandring, som jag inte ids leta upp, så efter en kaffe i Greystones åker jag nu tillbaka till Dublin och går på en pub istället😀

Ann-Louise 19 juni, 2023 - 19:23

Men så tråkigt! Jag ska genast uppdatera inlägget med den informationen. Hoppas ändå att kaffet smakade gott och Greystones är ju väldigt mysigt även om man inte kan vandra Cliff Walk.