Carnival LIberty Disney Dream Nassau

Bäst och sämst 2019

Trots att vi nu är halvvägs inne i januari 2020 så har jag ett inlägg kvar att publicera om 2019. Nämligen en lista med bäst och sämst när det gäller resandet och bloggen förra året. Fokus ligger dock på bäst eftersom jag har svårt att komma på några dåliga reseupplevelser från 2019.

Årets längsta resa

Årets längsta resa (både i avstånd och i antal dagar) var sportlovsresan till Florida och Bahamas. Här åt vi frukost med släktingar i Orlando, shoppade och besökte Disney Springs. Sedan gick vi ombord på Disney Dream för en underbar kryssning till Nassau och Castaway Cay.

Disney Springs Lego Drake Orlando
Disney Springs i Orlando.

Årets bästa nöjesparksupplevelse

Det var våra tre dagar på Universal Studios och Islands of Adventure på sportlovet. Även om vi trivs allra bäst på Disneys parker så hade vi riktigt kul på Universal och åker gärna tillbaka dit igen.

Diagon Alley Gringotts The Wizarding World of Harry Potter Orlando
The Wizarding World of Harry Potter på Universal Studios.

Årets mest otippade resa

Jag skrev visserligen i mina resplaner för 2019 att jag ville åka till Bratislava men trodde inte att det verkligen skulle bli av. Så Bratislava får bli årets mest otippade resa.

Slottet i Bratislava Slovakien
Slottet i Bratislava.

Årets mest positiva överraskning

I maj var vi i Wien, helt utan förväntningar. Och vi blev stormförtjusta i staden med alla pampiga byggnader, vackra parker, caféer och god mat.

Karlskirche Wien
Karlskirche i Wien.

Årets ”kärlek vid första ögonkastet”

Mitt allra första besök på Gotland och i Visby blev kärlek vid första ögonkastet! Har längtat tillbaka varenda dag sedan vi var där de första dagarna på sommarlovet.

Visby domkyrka Gotland
Domkyrkan i Visby.

Årets drömresa som äntligen blev av

En dröm gick i uppfyllelse på höstlovet då vi åkte till Italien och besökte Florens och Pisa tillsammans med min svärmor. Speciellt Florens har jag drömt om väldigt länge och det var underbart att äntligen få komma dit.

Arno Ponte Vecchio Florens
Utsikt över Florens.

2019 års mest fotograferade motiv

När vi var i Nassau, Bahamas, så tog jag bortemot tusen bilder på en och samma fyr, med två olika kameror… Det var inte någon lätt uppgift att gå igenom de bilderna för att välja ut vilka jag skulle spara och vilka som skulle raderas för att spara utrymme på hårddisken.

Nassau Harbour Lighthouse
Nassau Harbour Lighthouse.

Årets bästa utsikt

Utsikten från vår hytt på Disney Dream. Jag älskar havet!

Utsikt från vår hytt mot Castaway Cay.

Årets bästa strand

Det blev faktiskt inte så mycket stränder under 2019. De enda stränder vi besökte var i Nassau och på Castaway Cay i Bahamas. Av dessa två var Castaway Cay helt klart bäst!

Castaway Cay Bahamas
Disney’s egen ö, Castaway Cay.

Det mest kända monumentet som besöktes 2019

Av de byggnader och monument som jag besökte under 2019 så måste nog ändå lutande tornet i Pisa anses vara det allra mest kända. Det var en riktigt häftig upplevelse att äntligen komma hit!

Lutande tornet i Pisa
Lutande tornet i Pisa.

Bästa hotellet 2019

Jag har tillbringat totalt 23 nätter på hotell i år och då räknar jag även med de fyra nätter vi tillbringade ombord på Disney Dream. Det absolut bästa hotellet 2019 var det hotell vi bodde på i Florens, The Market Urban Hotel. Det kan till och med vara så att det är det bästa hotell jag bott på någonsin. Ett inlägg om det hotellet kommer så småningom.

The Market Urban Hotel Florens
The Market Urban Hotel i Florens. Så bra!

Årets bästa museum

Teknikmuseet är en favorit hos oss, så även under 2019. Här besökte vi utställningen Robots, som jag tyvärr inte hunnit skriva om ännu mer än i förbigående. Den visas till 15 mars 2020 så passa på att se den om du inte redan gjort det.

robothespian Tekniska museet
En av robotarna på Tekniska museet.

Mysigaste fikat 2019

Under årets första halva hade jag gott om tid att besöka både gamla och nya caféer. Det mysigaste fikat var när jag fick möjlighet att besöka kattcaféet Java Whiskers några dagar innan de öppnade för allmänheten.

Java Whiskers Kattcafé Birk
Fine Birk på Java Whiskers.

Årets bästa restaurang

Nu är jag ju inte så jätteintresserad av ”riktig” mat utan rankar hellre caféer än restauranger. Men om jag ska välja en riktigt bra restaurang som vi besökte under 2019 så blir det Die Feinkosterei i Wien. Otroligt god mat och restaurangen ligger väldigt fint på Judenplatz.

Sparrissoppa på Die Feinkosterei
Godaste sparrissoppan på Die Feinkosterei.

2019 års bästa resa

Vi var alla rörande eniga om att sportlovsresan till Florida och Bahamas var årets bästa resa och till och med en av de bästa resorna vi någonsin gjort som familj.

Disney Dream
Att åka på kryssning var utan tvekan bästa resan 2019.

Nya länder 2019

Under 2019 besökte jag tre nya länder, Bahamas, Österrike och Slovakien. Alla tre länderna gav mersmak och jag återvänder gärna till dem fler gånger.

Antal länder totalt under 2019

Förutom Bahamas, Österrike och Slovakien så återvände jag till USA och till Italien så det blev totalt fem länder.

Nya flygbolag under året

Vi flög för första gången med Virgin Atlantic, Austrian Airlines och Air Dolomiti. Alla tre flygbolagen var bra med Air Dolomiti (som jag aldrig hört talas om innan) var det flygbolag som överraskade oss allra mest. På ett mycket positivt sätt. I övrigt flög vi även med SAS och Lufthansa, som jag flugit många gånger och gillar skarpt.

Austrian Airlines flygplan
Austrian Airlines var en ny och trevlig bekantskap.

Bloggen i siffror 2019

Juli blev bloggens allra bästa månad med totalt 6 303 unika besökare. Den allra bästa dagen var 17 juli med 334 unika besökare. Juli var inte bara den bästa månaden 2019 utan den bästa månaden sedan jag startade bloggen i februari 2015.

Mitt allra mest lästa inlägg under 2019 blev inlägget om vårt besök på The Wizarding World of Harry Potter. Det är också ett av de inlägg som jag själv är allra mest nöjd med, både vad gäller bild och text så det är roligt att det även uppskattas av bloggens läsare. Näst mest läst är mitt inlägg om tips på saker att göra i Venedig.

Det mest kommenterade inlägget under året som gått är inlägget om vårt kryssningsstopp i Nassau, Bahamas.

Antalet unika besökare på bloggen ökade med 129 % under 2019 vilket känns väldigt roligt.
Antalet unika sidvisningar ökade också rejält, med 157 % jämfört med 2018. Ett stort tack till alla er som läser bloggen!

Totalt publicerade jag 67 inlägg under 2019 (jämfört med 94 inlägg under 2018). Målsättningen var att publicera minst två inlägg i veckan så jag nådde inte riktigt upp till det målet under förra året. Bara att ta nya tag i år!

Mitt inlägg om vad som var bäst och sämst 2018 kan du läsa här.

(Bilden högst upp i inlägget är Carnival Liberty och Disney Dream vid kajen i Nassau, Bahamas, februari 2019.)

Eva på rucksack 16 januari, 2020 - 19:11

Vilket härligt reseår du haft och så kul med besöksrekord! Ska bli spännande att se vart födelsedagsresan bär i år 🙂

Ann-Louise 16 januari, 2020 - 20:22

Ja, resorna var ju inte så många till antalet men de vi gjorde var väldigt lyckade och blev väldigt fina minnen. Jag är också väldigt nyfiken på vart födelsedagsresan kommer att ta oss, har inte kommit ett enda steg närmare ett beslut om vart vi ska…. 🙂

Jossus Travelpics 16 januari, 2020 - 22:11

Visst är Wien en fantastisk stad. Jag hade höga tankar om stan innan mitt besök och den var precis lika underbar som jag föreställt mig.
Ångrar att jag inte åkte och såg Lutande Tornet när jag ändå var i Florens, är ju en legendarisk byggnad.

Ann-Louise 17 januari, 2020 - 19:43

Ja, vi gillade verkligen Wien och vill gärna tillbaka igen. Det lutande tornet var så speciellt att få se, kan varmt rekommendera det nästa gång du är i närheten. 🙂

Lena i Wales och Spanien 17 januari, 2020 - 14:38

Trevlig sammanfattning av det gångna året. Du har hunnit med mycket!
Wien är en fin stad som man kan återkomma till flera gånger. Däremot tycker jag att Pisa är ett ställe som man ser en gång, så är det gjort. Om man inte är reseledare som jag var och åker dit fler gånger för det ingår i jobbet. Florens kan man dock återvända till flera gånger och upptäcka nya saker varje gång.
Ha det bra!

Ann-Louise 17 januari, 2020 - 19:44

Jag håller med dig om Pisa. Dock hann vi inte se någonting mer än själva tornet så lite nyfiken är jag ändå på resten av staden men finns många andra italienska städer som jag hellre skulle utforska. Florens skulle jag vilja åka tillbaka till och även Wien. Ha det så bra du också och trevlig helg!

Ditte 18 januari, 2020 - 15:46

Perfekt att sammanfatta året och i olika kategorier. Trevlig läsning.
Wien är ju en fin stad, verkligen och jag ska se om vi inte i sommar får till en resa med tåg från Wien till Venedig. Jag har gjort den men gör den gärna igen. Ska då också passa på att se Bratislava , en stad jag inte besökt. Kul att du kom till PIsa, och där är jag nog benägen att instämma med Lena. En gång räcker. Men Florens har jag besökt fler gånger och gör det gärna igen. Roligt att antalet läsare också ökade mycket. Passade på att se hur det såg ut för min del också på läsarfronten. Ökningen från 2019 var rejäl och visst är det roligt.
Vår bästa resa var helt klart den vi gjorde i Sydamerika under dryga tre veckor med start i Santiago de Chile och sedan söderut med att runda Kap Horn, besöka Falklandsöarna och mycket mer innan vi gick i land i fantastiska Buenos Aires. Önskar dig ett bra reseår 2020 och roligt att se vad det blir.
Vi vill också resa en del men USA lockar oss inte (har rest runt mycket där tidigare och bott ett år i N.Y) Men jag ser gärna mer av Asien och av Afrika. (Australien och Nya Zeland tycker vi om men har vi rest en del där och nu känns de väl långt bort.

Ann-Louise 20 januari, 2020 - 22:44

Åka tåg från Wien till Venedig är något jag gärna också skulle vilja göra. Och kan verkligen rekommendera Bratislava. Jag kan förstå att er resa till Sydamerika var den bästa, en världsdel som jag gärna skulle utforska.

dianasdrömmar 20 januari, 2020 - 14:58

Vilket härligt reseår :)kram

Ann-Louise 20 januari, 2020 - 22:42

Ja, det var ett bra reseår, det var inte så många resor till antalet men de vi gjorde blev väldigt bra! 🙂