Hogwarts Castle The Wizarding World of Harry Potter Orlando

Från Stad till Strand fyller sex år idag

Den 19 mars 2014 skrev jag det första inlägget på den här bloggen. Jag tänkte fira bloggens födelsedag med en tillbakablick på de tio mest lästa inläggen under de här sex åren.

10. Våra bästa tips för ett besök i Pula

På tionde plats bland de mest lästa inläggen hamnar mina tips om Pula i norra Kroatien. En stad med mycket historia och många intressanta sevärdheter. Vi var här i augusti 2017.

Amfiteatern i Pula
Amfiteatern i Pula.

9. Äta och dricka gott i Venedig

Venedig är en av mina favoritplatser i Europa och världen. När coronaviruset har försvunnit ser jag fram emot att få åka tillbaka dit och hitta ännu fler platser där man kan äta gott. För visst finns det bra matställen även i Venedig, om man bara går bort från de mest välbesökta turiststråken.

Magnum Venedig
En egendesignad Magnum i Venedig.

8. Rovinj – en av de vackraste städer vi besökt!

Samma dag som vi besökte Pula var vi även i Rovinj. En stad som jag blev helt förälskad i. Så mysig och så fotovänlig. Mitt inlägg om Rovinj är det åttonde mest lästa på bloggen.

Rovinj
Rovinj.

7. Resor med tema – Mästarnas Mästare

För ett par år sedan skrev jag ett inlägg om de platser där TV-serien Mästarnas Mästare spelats in. Ett av de få TV-program jag följer och då är jag egentligen inte alls speciellt intresserad av idrottsstjärnor. Inspelningsplatserna för Mästarnas Mästare googlas flitigt varje söndagskväll när programmet sänds och därför hamnar det här inlägget på sjunde plats.

Praia de Falesia Portugal
Praia de Falesia som är en av platserna där Mästarnas Mästare spelats in. Bild från Pixabay.

6. Burano – den färgglada ön utanför Venedig

Burano är nog den vackraste plats jag någonsin besökt så det är roligt att inlägget om ön är det sjätte mest lästa på bloggen. Den här färgglada ön rekommenderar jag alla att besöka om ni är i Venedig. Just nu går det ju tyvärr inte men åk hit när det återigen blir möjligt att resa till Italien!

Burano Venedig
Underbara Burano i Italien.

5. Rabac – Kvarnerbuktens pärla

I augusti 2017 semestrade vi en vecka i Rabac i Istrien som ligger i norra Kroatien. Varje dag tog vi en promenad från hotellet till den mysiga lilla byn. Det var så fint med alla båtar som ser ut att ligga och flyta på vattenytan.

Rabac Istrien Kroatien
Mysiga Rabac i Istrien.

4. Venedig – mina bästa tips

Mitt inlägg med tips för ett besök i Venedig har blivit det fjärde mest lästa inlägget på bloggen och hade det inte varit för Coronaviruset hade vi nog gjort ett återbesök i Venedig nu på påsklovet. En del anser att Venedig är för turistigt men jag tycker att Venedig är en alldeles underbar stad.

Ponte dell'Accademia Venedig
Basilica di Santa Maria della Salute fotograferad under bron Ponte dell’Accademia i Venedig.

3. TUI Family Life Bellevue Resort

När vi semestrade i Rabac 2017 så bodde vi på TUI Family Life Bellevue Resort och det är helt klart ett av de bästa hotell vi någonsin bott på. Hotellet har numera bytt namn till TUI Blue Bellevue.

Utsikt Tui Family Life Bellevue Resort Rabac Kroatien
Den fantastiska utsikten från vårt hotellrum på TUI Family Life Bellevue Resort.

2. Stockholms bästa lekplatser

Ett ganska hastigt skrivet inlägg från 2016 är det inlägg som har gått näst bäst på min blogg. Just ”Stockholms bästa lekplatser” verkar vara något som många googlar på, speciellt när det börjar bli vår.

Bryggartäppan Södermalm
Lekplatsen Bryggartäppan på Södermalm.

1. Ett magiskt besök på The Wizarding World of Harry Potter i Orlando

Det känns extra kul att inlägget om The Wizarding World of Harry Potter på Universal Studios i Orlando är det mest lästa inlägget eftersom det också är ett av de inlägg som jag själv är allra mest nöjd med.

Diagon Alley Gringotts The Wizarding World of Harry Potter Orlando
Diagon Alley med draken och Gringotts bank.

Sandra Lifsresor.se 19 mars, 2020 - 18:49

Hipp hipp hurra för dig och för bloggen!

Ann-Louise 19 mars, 2020 - 18:58

Tack så mycket! 🙂

Maya Nordlund 19 mars, 2020 - 19:54

Grattis till bloggen! 🙂 Så många intressanta inlägg med vackra bilder du skapat under dessa sex år! Jag ser fram emot många fler! 🙂

Ann-Louise 19 mars, 2020 - 19:56

Tack så jättemycket! 🙂

Ditte 19 mars, 2020 - 22:45

Stort grattis till dig och bloggen. Roligt att se vilka inlägg som varit mest lästa. Några platser som du har med här har jag besökt och andra är nyare bekantskaper.

Ann-Louise 19 mars, 2020 - 23:03

Tack så mycket! Det var intressant även för mig att se vilka som var mest lästa, en del hade jag koll på men några blev jag lite förvånad över när jag kollade statistiken.

FREEDOMtravel 21 mars, 2020 - 17:48

Stort grattis på bloggfödelsedagen! Fina foton i inlägget!

Ann-Louise 21 mars, 2020 - 17:52

Tack så mycket!

Anna, New York - My Bite of the Big Apple 21 mars, 2020 - 23:29

Stort grattis till bloggens jubileum! Tänk vad fort tiden går.

Så härliga inlägg att inspireras och drömma sig bort med. Kroatien är verkligen underbart. Vi har varit där flera gånger och skulle gärna återvända. Venedig var jag i som 18-åring. Minns att det då kostade 400 kr att åka gondol och att vi som fattiga tågluffare skippade det. 😉 Men det vore kul att återvända så här lång tid efteråt!

Älskar att du skriver ”När coronaviruset har försvunnit ser jag fram emot att få åka tillbaka dit …”, alltså ”NÄR det har” inte ”OM det har”. Vi ska fixa detta!

Ta hand om dig/er! Kram

Ann-Louise 22 mars, 2020 - 16:34

Tack så mycket! Håller med om att Kroatien är underbart, vill så gärna tillbaka dit. Och även vi skippade gondolåkandet i Venedig, det lockade mer att titta på gondolerna än att åka i en. Och håller med, självklart ska vi fixa detta så att vi kan resa igen! Kram <3