william pool 2010

William – 10 år och 17 resor

Idag fyller William tio år. Det är helt otroligt hur fort tiden har gått, det känns som att det var alldeles nyss som han var en liten bebis. Men trots att tiden gått fort så har han hunnit med en del resor på den här tiden. De flesta har gått till USA men han har även hunnit med att se lite av Europa. Med tanke på att jag själv var 19 år innan jag var utomlands första gången och 22 år när jag flög första gången så är jag väldigt glad att vi har haft möjlighet att göra de här resorna tillsammans med William. Precis som jag så älskar han att resa och vill se så många länder som möjligt och han har lärt sig massor av de resor vi redan hunnit göra.

Juli 2010 – USA (Kalifornien)

Den allra första utlandsresan gick till USA några månader innan William fyllde två. Vi passade på att åka då eftersom William fortfarande flög nästan gratis. Vi bodde två nätter på hotell i San Francisco, hälsade på släktingar i Folsom och fortsatte sedan till våra släktingar i Turlock där vi spenderade den mesta tiden i deras pool. På vägen hem hade vi en lång mellanlandning i New York och hann med att se både Times Square, Central Park och Empire State building.

san francisco 2010
Williams första besök i San Francisco.
william george 2010
William och min pappas syssling George träffas för första gången.

Juli 2011 – Paris

Några månader innan treårsdagen var det dags för första besöket i en Disney-park och vi valde att åka till Disneyland Paris. Vi bodde fyra nätter på Disney’s Hotel Cheyenne och tillbringade fyra dagar i parkerna. William älskade förstås varenda minut, även om han var lite skeptisk när han skulle träffa Musse för allra första gången. Vi hann även med en liten sväng in till centrala Paris där vi tog en promenad på Champs-Élysées.

william bilar paris
Vi åker Cars Quatre Roues Rallye på Disneyland Paris.
william puh paris
Oklart vem som var mest nöjd här, jag eller William 🙂
william pluto paris
William och Pluto.

September 2012 – USA (Kalifornien)

Dagen efter Williams fyraårsdag bar det av till USA igen. Vi började med några dagar i San Francisco innan vi åkte till Folsom för att träffa släkten på min farfars sida av familjen. Därefter blev det några dagars bad i poolen hos våra släktingar i Turlock innan vi tog tåg och buss hela vägen till Anaheim och Disneyland. Det här var Williams första, men definitivt inte sista, besök på Disneyland i Kalifornien som är vår absoluta favoritnöjespark. Efter några intensiva dagar på Disneyland avslutade vi resan med ett besök hos en god vän till mig i San Diego där vi också hann med att gå på zoo.

william traktor
Cars Land var det som lockade mest första gången William var på Disneyland.
william musse 2012
William och Musse Pigg.
william pannkakor
En rejäl portion amerikanska pannkakor på Sutter Street Grill i Folsom.

Maj 2013 – Rhodos

Våren 2013 blev det charterpremiär för William och vi åkte då till underbara familjehotellet Atlantica Aegean Blue på Rhodos. Vi hade en härlig vecka trots att det regnade rejält lite då och då. Förutom massor av bad och möten med Bamse hann vi med utflykter till Lindos och Rhodos stad.

Old Town Rhodos
William i Rhodos gamla stad.
rhodos william

September 2013 – USA (Kalifornien och Chicago)

Några dagar efter att William hade fyllt fem åkte vi återigen iväg till USA. Den här gången inledde vi resan med några dagar på Disneyland innan vi åkte vidare till Turlock för att hälsa på släkten där. Vi hann med att träffa ännu fler släktingar i Walnut Creek innan vi blev skjutsade till San Franciscos flygplats där vi sov en natt på hotell innan vi flög till Chicago. I Chicago utforskade vi Navy Pier och Millennium Park, träffade släktingar och en god vän, shoppade på Disney Store och bodde på två coola hotell.

Tillsammans med Rödis på Cars Land.
i poolen i turlock 2013
Lata och soliga dagar i poolen i Turlock.
karusell navy pier
William åker karusell på Navy Pier i Chicago.

April/Maj 2014 – USA (Kalifornien)

På våren 2014 gjorde jag mitt bästa flygfynd någonsin. SAS hade rea och jag köpte två tur- och returbiljetter till San Francisco för mindre än 3 000 kr för båda biljetterna! William och jag åkte på vår första resa på egen hand eftersom Johan inte kunde få ledigt från jobbet just då. Vi var några nätter hos släktingar i San Francisco och sedan tillbringade vi vecka hos min pappas syssling i Turlock. Förutom att bada hela dagarna var vi bland annat och tittade på flygplan på Castle Air Museum.

william rosie
William med våra släktingars katt i Turlock.

Augusti 2014 – Kos

En härlig vecka på det underbara hotellet Club Marmari Beach by Atlantica. Massor av sol, bad och god mat samt utflykter till Zia och till Kos stad. Vi valde det här hotellet med tanke på att William alltid gillat Bamse och det blev många träffar med Bamse, Skalman, Lille Skutt och Vargen under veckan. Roligast var när Vargen lånade Williams keps och sedan tog honom i handen och tog med honom på en promenad runt området helt på egen hand. William passade även på att vara med i Lille Skutts dansskola och uppträdde på scenen en av kvällarna.

På underbara Marmari Beach..
På underbara Marmari Beach.
I mysiga byn Zia.
lille skutt
Det var omöjligt att få både Lille Skutt och William att titta in i kameran samtidigt…

Maj 2o15 – USA (Florida)

William har älskat Star Wars sedan han var liten och när jag fick reda på att det varje vår anordnas Star Wars-weekends på Walt Disney World så var vi helt enkelt tvungna att boka en resa till Florida. Tur var väl det för det visade sig att det var sista året som de hade Star Wars-weekends. Flygresorna var kantade av förseningar och problem men väl på plats i Florida hade vi det underbart. Vi hann med Tampa, Tarpon Springs, Clearwater Beach och Orlando. På Walt Disney World bodde vi på underbara Disney’s Art of Animation. Sedan blev det också en helt oplanerad natt i Chicago på väg hem.

På Clearwater Beach
Ahsoka Tano
William och Ahsoka Tano på Star Wars Weekends.
Chewbacca och Wicket W. Warrick.
William, Chewbacca och Wicket W. Warrick.

Juli 2015 – Kos

Tack vare den rejäla ersättningen vi fick från SAS på grund av alla förseningarna när vi åkte till Florida, så hade vi råd med en till semesterresa det året. Eftersom William älskade hotellet på Kos så mycket så åkte vi tillbaka dit och njöt av massor av sol och bad, Bamse, god mat samt återigen besök i Zia och Kos stad. Den här gången var William med och dansade i Born to Move och uppträdde på scen nästan varje kväll.

Marmari beach

Februari 2016 – Barcelona

I Barcelona upptäckte William att han gillar tapas och åt så många churros som vi kunde hitta. Han var också modig nog att ta ett dopp i hotellets takpool trots att det var isande kallt.

På stranden i Barcelona.
william bad olivia balme
Ett snabbt dopp i poolen på Olivia Balmes Hotel.

Juni 2016 – USA (Kalifornien)

Dagen efter skolavslutningen åkte vi återigen till Kalifornien. Semestern fick en lite tråkig början eftersom vi hade planerat ett besök på Legoland i Carlsbad mycket på grund av deras härliga Chima-vattenland. Men några dagar innan avresan ramlade William när skolan var på utflykt i skogen. Han fick en pinne i kinden och ett sår som fick tejpas ihop. Med andra ord blev det inte något vattenland eftersom såret skulle hållas torrt och inte fick bli infekterat. Men vi hade ändå väldigt roligt på Legoland och sedan fortsatte vi med två dagar på Disneyland. Därefter mysiga dagar med släkten i Turlock innan vi besökte Sacramento tillsammans med Williams jämnåriga släkting som är barnbarn till min syssling, Allra sist var vi några dagar i San Francisco innan hemresan.

ninjago
Legoland – William och en av figurerna från Ninjago.
William och Captain America på Disneyland.

April 2017 – Barcelona

Alla i familjen gillade Barcelona när vi var där 2016 så när det dök upp billiga flygbiljetter dit så åkte vi tillbaka igen för att äta mer tapas och churros! Vi åkte också Hop-on Hop-off buss och William fick se Camp Nou från både utsidan och insidan.

william camp nou
Lycka att få besöka Camp Nou!

Juni 2017 – Venedig

En bonusresa tog oss till Venedig i juni förra året. Williams bästa minne därifrån är förmodligen när han fick sin nya fotbollströja och att han äntligen började gilla pizza tack vare den otroligt goda pizzan vi åt på ön Burano.

antiche figure
William i sin Dybala-tröja, framför vårt hotell.

Augusti 2017 – Kroatien

Vår fjärde resa till ett av TUI:s familjehotell. Detta blev också Williams favorit av de tre Family Life-hotell vi bott på. William hade lärt sig simma ordentligt precis innan resan och tillbringade dagarna med att simma fram och tillbaka i den stora infinity-poolen. Utflykterna gick till Labin, Pula och Rovinj. Även här fanns det fotbollskläder att köpa!

william rabac strand
william rabac

Februari 2018 – Rom

Williams snälla farmor gav oss en resa till Rom i julklapp och William var väldigt exalterad över att få se Colosseum eftersom det finns med i ett av hans TV-spel med Marvel. Massor av glass och god mat hann vi med och William kunde pricka av ytterligare ett land efter att vi hade besökt Vatikanstaten.

Colosseum
Drömmen om att besöka Colosseum blev sann
vår helg i Rom fontana di trevi
William framför Fontana di Trevi.

April 2018 – Malta

Malta var en mycket positiv överraskning för oss alla och William blev också väldigt förtjust i de färgglada båtarna i Marsaxlokk och gjorde några fynd på marknaden där. Att bada i hotellets pool och kolla att simkunskaperna inte glömts bort under vintern var också en favoritsysselsättning under vår långhelg på denna underbara ö.

Marsaxlokk
Bland färgglada båtar i Marsaxlokk.
Spinola bay
Spinola bay, St Julians, Malta

Juli 2018 – USA (Kalifornien)

Efter två år utan någon resa till USA var det äntligen dags att åka tillbaka igen. Två dagar på Disneyland följdes av en härlig eftermiddag på Seal Beach där William både hann med att se lite fotbolls-VM hemma hos vår släkting Laura samt en promenad på piren. Lata dagar hemma hos våra släktingar i Turlock följdes av några dagar med härliga vyer och naturupplevelser i Gualala. William var bland annat uppe i en fyr för första gången. Resan avslutades traditionsenligt med några dagar i San Francisco.

stranden i Gualala.
William på stranden i Gualala.
Kalle Anka på Disneyland.
William och Kalle Anka på Disneyland.