Colosseum Rom

Ett besök på Colosseum och Forum Romanum

Ett besök på Colosseum och Forum Romanum är nästan ett måste om man är i Rom. Det enda som skulle kunna stoppa mig från att besöka dessa båda platser skulle vara köerna för att komma in, men i så fall måste man åtminstone gå dit och titta från utsidan.

colosseum rom

När jag var i Rom för 14 år sedan minns jag hur vi stod i en oändlig kö för att komma in på Colosseum. Med det i minnet så hade vi i förväg bestämt att vi inte skulle gå in på Colosseum den här gången utan nöja oss med att titta från utsidan. När vi väl kom till Rom så berättade William att det var hans högsta önskan att få se Colosseum från insidan så vi bestämde oss för att i alla fall göra ett försök. Man kan köpa biljetter i förväg men vi ville ha möjlighet att vara lite spontana och framför allt planera sightseeingen efter vädret så därför var förköp inget bra alternativ för oss.

Ett besök på Colosseum och Forum Romanum

Colosseum öppnade 8.30 när vi var där i mitten på februari och vi var på plats ungefär vid den tiden. Vi behövde bara stå max tio minuter i kö innan vi hade köpt biljetter, passerat röntgenapparaterna och var inne i amfiteatern. Vi hade även tur med vädret, strålande solsken från en klarblå himmel. När vi gick därifrån någon timma senare var kön för att komma in väldigt lång så vårt bästa tips är att vara på plats när de öppnar eller till med strax innan de öppnar. Nu var vi ju där i mitten av februari och jag vågar inte ens tänka på hur långa köerna är under högsäsong.

colosseum rom

Fakta om Colosseum

Man började bygga Colosseum år 76 e. Kr. Amfiteatern har använts till många olika saker, bland annat strider mellan vilda djur, avrättningar, gladiatorspel och teater. Arenan användes in på 500-talet och som mest har det funnits 87 000 personer i publiken. Byggnaden är hela 524 meter i omkrets och 48 meter hög! En del av byggnaden rasade vid ett jordbävning 1349 och efter det använde man marmor från Colosseum bland annat när man byggde Fontana di Trevi och Peterskyrkan. Sedan 2007 är Colosseum ett av världens sju nya underverk.

Konstantinbågen rom

Konstantinbågen som står bredvid Colosseum. Den byggdes år 315.

Biljetten till Colosseum gäller även för Forum Romanum så när vi var klara med Colosseum var det bara en kort promenad till en av mina favoritplatser i Rom. Om du redan har biljett är ett tips att använda sidoingången som du kommer till om du går från Colosseum rakt upp mot Titusbågen. Du hittar ingången till Forum Romanum strax innan du kommer upp till bågen. Fördelen med att gå in där är att det är kortare kö. När vi var där var det inte någon kö alls utan vi körde bara väskorna genom röntgenapparaten och gick direkt in.

titusbågen rom

Titusbågen som uppfördes år 81. Strax innan du kommer fram hit hittar du sidoingången till Forum Romanum.

forum romanum

Colosseum är imponerande men Forum Romanum är ändå min favorit av dessa två. Jag gillar verkligen att gå omkring här och bara titta på allt intressant och fotografera en massa. Ett tips till dig som ska besöka Forum Romanum är att skaffa en karta så att du dels kan se de olika sevärdheterna men även se var utgången är. Vi ville inte gå ut där vi kom in utan ville gå ut genom huvudingången eftersom vi skulle fortsätta åt det hållet sedan. Eftersom jag hade varit där en gång innan så trodde jag inte att det skulle vara några problem att hitta, men efter 14 år var minnet inte så bra som jag trodde och vi irrade runt ganska länge innan vi till slut hittade utgången.

Forum Romanum var ett torg i antikens Rom och centrum för politik, handel och religion med många tempel och andra byggnader. Efter Romarrikets undergång förföll byggnaderna. Trots att vi var inne på Forum Romanum i flera timmar hann vi bara se en liten del av allt som finns här så jag hoppas kunna återvända någon gång i framtiden. Vi hann till exempel inte besöka Palantinen så dit ska vi definitivt nästa gång.

Septimius Severus Arch

Septimius Severusbågen  i Forum Romanum. Triumfbågen byggdes år 203 e. Kr.

Antoninus Pius och Faustinas tempel

Antoninus Pius och Faustinas tempel från 141 e.Kr.

forum romanum

Om man är intresserad av historia och vill veta så mycket som möjligt om vad man ser i Forum Romanum skulle jag rekommendera att gå en guidad tur. Det tror jag skulle göra den här upplevelsen ännu bättre och är något som jag gärna provar nästa gång.

Vill du också göra ett besök på Colosseum och Forum Romanum? Här hittar du aktuella uppgifter om öppettider och priser,

Läs mina övriga inlägg från Rom som bland annat innehåller mina tio bästa tips för en weekend i Rom.

Dianasdrömmar 27 mars, 2018 - 07:59

För oss blev det titta från utsidan pga av köer, härligt med Malta på påsklovet kram

Ann-Louise 28 mars, 2018 - 22:33

Det är inte helt fel att se denna pampiga byggnad från utsidan heller! 🙂 Inte så kul att stå i långa köer, speciellt när det finns så mycket annat spännande som man också vill hinna upptäcka i en stad som Rom.

TravelAnna 30 mars, 2018 - 11:24

Så vackra bilder från underbara Rom! Bra med info om Colosseum. Under mitt senaste Rombesök såg jag det ”bara” från utsidan, likaså Forum Romanum. Men vid första besöket i staden 1985 (!) var vi inne i arenan. Minns inte alls några köer, men det är ju å andra sidan evigheter sen också. 🙂

Ann-Louise 2 april, 2018 - 20:48

Tack! Ja, Rom är verkligen underbart! Nu när jag varit inne i arenan två gånger så kommer jag nog bara att titta från utsidan nästa gång. Tycker nog också att den är allra vackrast från utsidan även om den imponerar från insidan också. 🙂

Viktor Emanuel-monumentet - Roms bästa utsikt? - Från Stad till Strand 25 april, 2018 - 22:50

[…] Johan, William och svärmor passade på att vila på hotellrummet efter en intensiv förmiddag på Colosseum och Forum Romanum och hade med andra ord gott om tid att gå runt och fotografera den fantastiska utsikten från alla […]

William - 10 år och 17 resor - Från Stad till Strand 10 november, 2018 - 19:49

[…] farmor gav oss en resa till Rom i julklapp och William var väldigt exalterad över att få se Colosseum eftersom det finns med i ett av hans TV-spel med Marvel. Massor av glass och god mat hann vi med […]

Vår helg i Rom - del ett » Från Stad till Strand - en reseblogg om resor både nära och långt bort 26 november, 2018 - 14:01

[…] Fredagen bjöd på strålande solsken och även om det var nollgradigt på morgonen så blev det så pass varmt mitt på dagen att vi till och med tog av oss jackorna en stund. Eftersom min svärmor har lite svårt att gå längre sträckor på grund av sina knän så tog vi en taxi till Colosseum och var där ungefär när de öppnade. Vi hade inte tänkt gå in men William förklarade att det var otroligt viktigt att han fick se Colosseum från insidan. Kanske inte så mycket för att han är intresserad av dess historia utan för att han just nu älskar att spela ett Marvel Super Heroes TV-spel där de bland annat har varit i Colosseum. Jag var tveksam eftersom jag kom ihåg att jag stod en evighet i kö när jag var i Rom för 14 år sedan, men vi hade tur! Vi stod bara ett par minuter i kö till biljettkassan och sedan var vi inne. Läs mer om vårt besök på Colosseum här. […]

Hobie Clark 12 februari, 2019 - 15:40

Har du ett Roma-pass ingar 2 intraeden till bl annat Colisseum. Da scannar du bara passet och kan ga in utan att behova vanta i nagon ko. Forvanansvart att du inte vet det.

Ann-Louise 15 februari, 2019 - 12:21

Ja, vi kollade upp det här med de olika passen inför resan men då Colosseum var enda stället där vi skulle betala entré så hade det blivit mycket dyrare att köpa ett pass jämfört med att bara betala entrén till Colosseum på plats.