Fontana del Nettuno Rom

Vår helg i Rom – del ett

Här kommer en liten reseberättelse från vår helg i Rom. Det är några dagar sedan vi kom hem men jag har jobbat i princip dygnet runt den här veckan och inte hunnit blogga förrän nu. Texten blev ganska lång så det här är del ett av två. Del två kommer förhoppningsvis under helgen.

I torsdags strax före lunch så lyfte Norwegian-planet mot Rom. Planet var några minuter försenat när vi lyfte från Stockholm men vi landade ändå i tid på Fiumicino. Första eftermiddagen hann vi inte med så mycket, vi tog en taxi från flygplatsen till fantastiska Martis Palace Hotel där receptionistens första fråga var om vi ville ha kaffe. Hur kan man inte älska ett hotell där kaffet är prioriterat! 🙂 Vi bad om varsin cappuccino som bars upp till vårt rum några minuter efter att vi själva hade blivit ledsagade dit av en annan receptionist.

Cappucino Rom

Tre goda cappucino serverade på hotellrummet.

Hotellet var toppen på alla sätt. En recension kommer förstås så småningom. Det låg runt hörnet från Piazza Navona så när vi hade druckit upp våra cappuccino och packat upp lite så promenerade vi ut och kom till det vackra torget just när solen började gå ner. Vi promenerade runt lite men var ganska hungriga så vi letade reda på kvällens restaurang, Mimi e Coco som låg några kvarter bort. Man kan inte boka bord där så vi var lite oroliga att vi skulle få vänta, men fick ett bord efter bara någon minut. Supermysig restaurang som jag kommer att skriva mer om i ett eget inlägg så småningom. Att vi valde just den här restaurangen berodde på att jag hade läst om den hos Fantasydining och när jag sedan kollade upp den på Tripadvisor och även tittade på deras meny på hemsidan så kändes den som ett bra val för oss.

Fontana del Nettuno Rom

Underbara Piazza Navona och Fontana del Nettuno

Fredagen bjöd på strålande solsken och även om det var nollgradigt på morgonen så blev det så pass varmt mitt på dagen att vi till och med tog av oss jackorna en stund. Eftersom min svärmor har lite svårt att gå längre sträckor på grund av sina knän så tog vi en taxi till Colosseum och var där ungefär när de öppnade. Vi hade inte tänkt gå in men William förklarade att det var otroligt viktigt att han fick se Colosseum från insidan. Kanske inte så mycket för att han är intresserad av dess historia utan för att han just nu älskar att spela ett Marvel Super Heroes TV-spel där de bland annat har varit i Colosseum. Jag var tveksam eftersom jag kom ihåg att jag stod en evighet i kö när jag var i Rom för 14 år sedan, men vi hade tur! Vi stod bara ett par minuter i kö till biljettkassan och sedan var vi inne. Läs mer om vårt besök på Colosseum här.

Colosseum Rom

Sist jag besökte Colosseum var det mulet så det var kul att få ta kort med blå himmel som bakgrund den här gången.

Efter Colosseum gick vi vidare till Forum Romanum som är en av mina favoriter i Rom. Jag tycker det är mysigt att bara gå runt och titta på allt och att fotografera förstås. Speciellt när det är så härligt väder som det var i fredags. Enda problemet vi hade var att vi gick runt området flera gånger utan att hitta utgången vilket blev lite jobbigt för svärmors ben så när vi väl hittade ut var det läge att hoppa i en taxi och se till att åka någonstans där vi kunde sitta ner och fika och vila en stund. Antico Caffè Greco besökte jag senast jag var i Rom och eftersom det ligger nära Spanska Trappan som var vårt nästa stopp så åkte vi dit. Det blev vårt livs dyraste fika, 900 kr för tre kaffe, en läsk och fyra bakverk. Men vi fick i alla fall sitta ner en stund och allt smakade väldigt gott.

forum romanum rom

Forum Romanum, en av mina favoritplatser i Rom.

Efter de rejäla bakverken passade det bra att gå upp för alla trappstegen i Spanska Trappan. William och jag gick ända upp till kyrkan högst upp och var även inne några minuter i kyrkan och tittade. Det var dock inte helt enkelt att fotografera här, då trappan var proppfull av folk och varje gång som Johan försökte ta en bild av mig och Willam framför trappan så kom någon och ställde sig framför.

Spanska Trappan Vår helg i Rom

William poserar framför kyrkan som ligger ovanför Spanska trappan.

Efter Spanska Trappan ville tre fjärdedelar av sällskapet åka tillbaka till hotellet och vila så jag satte dom i en taxi och sedan fortsatte jag utforska staden på egen hand i några timmar. Jag promenerade bland annat Via del Corso hela vägen upp till Piazza del Popolo. Sedan gick jag vidare till Fontana di Trevi och försökte fotografera lite bland folkmassorna. Helt otroligt hur mycket folk det ändå är där en fredagseftermiddag i mitten av februari. Att komma i närheten av fontänen var bara att glömma.

Fontana di Trevi Weekend i Rom tio bästa tips

Fontana di Trevi må vara turistiskt så det förslår men det är verkligen också imponerande vackert.

Nästa stopp var Viktor Emanuel-monumentet. Jag minns att jag var väldigt imponerad av den byggnaden senast jag var i Rom men då för 14 år sedan fanns inte den panoramahiss som nu finns, där man kan åka upp på taket. Här var det mindre folk och när jag väl hade tagit mig upp för alla trappor till hissen så var det inte någon kö alls utan bara att köpa biljett för 10 Euro och vänta på sin tur att få åka upp. Utsikten var helt fantastisk! Extra roligt att få se Colosseum och Forum Romanum från ovan eftersom vi hade gått omkring där bara några timmar tidigare.

Monumento Nazionale a Vittorio Emanuele II

Monumento Nazionale a Vittorio Emanuele II. En imponerande byggnad både utvändigt och invändigt.

Sedan promenerade jag tillbaka till hotellet via Pantheon och när jag väl återförenades med resten av familjen på rummet så hann jag bara vila några minuter innan det var dags att ge sig ut och äta middag. Den åt vi på samma gata som kvällen innan men denna gång hamnade vi på restaurangen Cantina e Cucina som också var toppen på alla sätt.

Läs del 2 av vår resa till Rom här.