Pantheon Rom

Vår helg i Rom – del två

I fredags skrev jag om första delen av vår helg i Rom och här kommer fortsättningen. Efter en god natts sömn och en god frukost på Martis Palace Hotel gav vi oss av till Vatikanstaten på lördagsmorgonen. Jag var där för 14 år sedan men son, sambo och svärmor kunde pricka av ett nytt land. Vi hade gärna velat se Sixtinska kapellet men hade inte köpt några biljetter i förväg eftersom vi inte visste vilken dag vi ville gå dit (vi ville gärna disponera dagarna så att vi besökte sevärdheterna utomhus när det var soligt). Vi hoppades att vi, genom att vara på plats nån halvtimma före öppningsdags, skulle ha en chans att komma in utan att stå en evighet i kö. Men när vi kom runt hörnet ringlade sig kön redan väldigt lång och ingen av oss hade någon lust att ställa sig där. Så vi sparar Sixtinska till nästa besök i Rom och då ska vi definitivt se till att förboka biljetter för att slippa stå i kö. Som tur var så var vi alla ganska nöjda med att bara se Petersplatsen och Peterskyrkan från utsidan och efter en stund bestämde vi oss för att åka vidare mot Fontana di Trevi istället.

rom vatikanen peterskyrkan

William framför Peterskyrkan.

Det var betydligt mindre trängsel vid Fontana di Trevi så här på lördagsmorgonen och den här gången kom vi ända ned till fontänen och alla passade på att kasta i varsitt mynt för att, enligt sägnen, vara säkra på att få återvända till Rom någon gång. Trots att det var mulet och grått så blev vi sugna på glass medan vi stod här. Jag hade redan tidigare kollat upp ett bra ställe inte så långt från fontänen så vi promenerade till Gelateria Valentino och köpte varsin riktigt god italiensk glass.

vår helg i Rom fontana di trevi

William och Fontana di Trevi.

rom Gelateria Giolitti

Glass med kastanjesmak.

Efter glassen åkte Johan och svärmor tillbaka till hotellet och jag och William promenerade till DisneyStore som ligger mitt på den stora shoppinggatan Via del Corso. Vi gick sedan hela vägen tillbaka till hotellet och passade på att äta ytterligare en glass på vägen, den här gången på Gelateria Giolitti som lär vara en av de äldsta och mest kända glassbarerna i Rom.

Efter en kort paus på hotellrummet var det dags för ett besök på marknaden Campo de’ Fiori. Vi gick en runda och tittade på blommor och annat som såldes men hade hunnit bli rejält hungriga och började leta efter något bra ställe för lunch. Jag hade en lista med olika restauranger som jag hittat på Tripadvisor och som tur var låg en av dem precis i närheten så vi slog oss ned på Origano Campo de’ Fiori. Vi trotsade till och med det gråmulna vädret och satt ute även om det var lite kyligt. William och jag delade på en mycket god ekologisk pizza som faktiskt blev min enda pizza den här helgen.

Vår helg i Rom Campo di Fiori

Efter lunchen gick vi till Largo di Torre Argentina för att titta på katterna som bor där på Torre Argentina Cat Sanctuary. Vi såg några av de katter som var utomhus och när Johan, William och svärmor ville gå tillbaka till hotellet stannade jag kvar eftersom jag gärna ville se fler katter och ville veta lite mer om katthemmet. De har öppet för besök varje eftermiddag så jag gick in och pratade lite med de som driver stället och träffade några av alla fina katter som bor där. Läs gärna mitt inlägg om besöket på katthemmetrom torre argentina cat sanctuary

Nu började även jag bli lite trött i benen men innan jag gick tillbaka till hotellet tog jag en sväng förbi Pantheon igen och passade på att dricka en cappucino på Tazza d’Oro precis vid Pantheon. Till skillnad från kaffet vi drack på Antico Caffè Greco dagen innan så var det här kaffet inte bara gott utan även prisvärt. 1,10 Euro till skillnad från 12 Euro…

Pantheon Rom

Pantheon, som är min favoritbyggnad i Rom.

På kvällen hade vi bokat på bord på restaurangen Old Bear som ligger på en mysig liten gata strax norr om Piazza Navona. Här åt vi riktigt god pasta i mysig miljö. Sedan strosade vi sakta tillbaka till hotellet igen och kom ”hem” lagom för att se melodifestivalen på SVT Play.

Dagen därpå var det dags att åka hem till Stockholm. Vårt flyg gick 07,55 från Fiumicino och vi hade beställt en bil som hämtade upp oss redan 05.15. När vi checkade ut från hotellet hade de gjort i ordning fyra påsar med frukost till oss vilket vi verkligen uppskattade. Hemresan gick bra, flyget var i tid, och framåt lunch var vi hemma hos vår lilla katt igen, nöjda och belåtna med vår helg i Rom.

Så småningom kommer jag att skriva lite mer i detalj om sevärdheter, hotellet och om de olika matställena så håll utkik här i bloggen och på min Facebook-sida så ni inte missar något. Bilder från Rom hittar ni även på mitt Instagram-konto.