Kos stad Grekland

Utflykt till Kos stad

Om du ska besöka den grekiska ön Kos i sommar och inte bara vill hänga på hotellet och på stranden så kan jag tipsa om att göra en utflykt till Kos stad. Hit går det bussar från flera olika platser på ön. Vi tog bussen som stannade strax utanför vårt hotell i Marmari och resan tog ungefär 20 minuter in till stan.  Du betalar inte till chauffören när du går på bussen utan till en biljettförsäljare som kliver på bussen vid ett av stoppen närmare stan. Tänk på att ha kontanter och gärna jämna pengar. Det nuvarande biljettpriset enligt KTEL:s hemsida är 2.10 Euro och på hemsidan kan du även hitta tidtabellen som just nu ser ganska tom ut förmodligen på grund av att det är lågsäsong för tillfället.

Palm Trees Avenue i Kos stad Grekland
Palm Trees Avenue och bron som leder till Johanniterriddarnas borg.

Om man tror att Kos bara är en partystad så har man fel. Hela ön har verkligen ansträngt sig de senaste åren för att bli av med just stämpeln som ett ställe dit ungdomar enbart åker för att festa. Nej, i Kos stad finns en hel del att se och framför allt en del arkeologiska sevärdheter och fin arkitektur med bland annat italienska influenser.

Mosque Defterdar på Elefhteria Square Kos stad Grekland
Mosque Defterdar på Elefhteria Square.

På Elefhteria Square finns ett arkeologiskt museum. Jag fick inte med det på bild men det ligger precis till vänster om moskén på fotot ovan. Vi har inte själva besökt muséet, men enligt vad jag läst mig till på nätet så är det väl värt ett besök. Moskéns torn på bilden ovan får mig alltid att tänka på tornet i Disney-filmen Trassel 🙂

Elefhteria Square med saluhallen. Kos stad Grekland
Elefhteria Square med saluhallen.

På Elefhteria Square finns även saluhallen (Agora Market Hall) som syns till vänster i bilden ovan. Där kan du handla en mängd olika saker, bland annat kryddor, souvenirer och mycket mer.

Hippokrates träd Kos
Hippokrates träd.

Hippokrates föddes på Kos cirka 460 f Kr och kallas för läkekonstens fader. Enligt sägnen planterades trädet på bilden ovan under hans levnad och han brukade sitta här under trädet och undervisa sina elever. Det är väl dock tveksamt om det här trädet verkligen är nästan 2 500 år gammalt och förmodligen är det bara just en sägen.

Katedralen i Kos stad Grekland
Katedralen i Kos stad.

Den vackra katedralen passerar du när du går från busshållplatsen och ner mot stan. Den är väl värd ett besök, om inte annat för att få några minuters svalka från sommarvärmen.

Johanniterborgen
Johanniterborgen.

Johanniterriddarnas borg, som man bara ser en liten del av på bilden ovan lär ha tagit över 100 år att bygga och stod färdig 1312. Man kommer hit genom att gå över en bro som man hittar i närheten av Hippokratesträdet (bron går över Palm Trees Avenue). Entrén kostar för närvarande 3 euro enligt den information jag kan hitta på nätet. Här kan ni läsa lite mer om borgen och dess historia.

Den mysiga hamnen i Kos stad
Den mysiga hamnen i Kos stad.

Det är jättefint att promenera i hamnen och det finns en mängd caféer och restauranger utmed vattnet. Senast vi var här så var det så varmt att vi knappt orkade gå runt något i stan utan vi satte oss på en restaurang med utsikt över hamnen och beställde in smoothies och milkshakes tills vi gick tillbaka till busshållplatsen för att åka tillbaka till hotellet.

Bouganvilla
Lummigt och vackert med Bouganvilla.
Trappa Instagram Kos stad
Den här trappan är riktigt Instagramvänlig och förmodligen den mest fotograferade trappan i Kos stad.

En av de mest fotograferade platserna i Kos stad är förmodligen den här lilla gatan som består av en trappa och ett par restauranger. Jag hade sett den här bilden på Pinterest innan vår första resa till Kos och bestämde mig för att leta reda på platsen när vi kom till Kos stad. Tyvärr hade vi lite otur med ljust båda gångerna vi var här så bilderna blev inte så där fantastiskt bra som jag hade hoppats men kanske nästa gång…

Läs gärna mina andra inlägg om Kos.