Meny
trappa labin kroatien
Istrien / Kroatien

Ett besök i mysiga medeltidsstaden Labin

När vi började planera vår resa till Kroatien och jag började läsa på om Rabac, det lilla samhället där vårt hotell låg, så förstod jag ganska snart att det var mer eller mindre obligatoriskt att göra en utflykt till den medeltida staden Labin som ligger cirka 15 minuters bilfärd från Rabac. Labin består av en äldre del och en nyare del och det är i den äldre delen som man hittar alla de historiska sevärdheterna.

labin sett från rabac

Labin har cirka 7 000 invånare och ligger på en höjd ovanför Rabac med en vidunderlig utsikt över Kvarnerbukten. När man ser staden nere från strandpromenaden i Rabac (bilden ovan) ser det ut som en liten sagostad som ligger där högt uppe på berget. Precis som så många andra städer i Istrien så har Labin det karakteristiska klocktornet centralt placerat mitt i staden.

labin kroatien
stadsmuren labin kroatien

Labin lär ha varit bebott redan 2000 år före Kristus och kallades först för Albona vilket betyder ”stad på berget”. På bilden ovan syns en del av den gamla stadsmuren. Jag har nog aldrig förr sett så många gamla stadsmurar som i just Kroatien, dels här i Labin men även i Pula och i Rovinj.

sevärdheter labin kroatien

Som ni kan se på skylten ovan så finns det hur mycket sevärdheter som helst i den här lilla staden.

Labin var länge Kroatiens viktigaste gruvstad och i stadsmuseet kan man bland annat se hur en kolgruva såg ut. Vi var dock inte inne där utan som vanligt nöjde vi oss mest med att promenera omkring och studera sevärdheterna från utsidan.

Porta Sanfior Labin Kroatien

För att komma in i gamla stan i Labin går man igenom den vackra stadsporten Porta Sanfior från 1589. Porten är bland annat dekorerad med stadsvapnet. Just stadsportar var också något som vi såg mycket av i Istrien. Förutom den här så såg vi flera vackra stadsportar i Pula och Rovinj.

St Stephen Church Labin

Den här gulliga lilla kyrkan heter St Stephens church. Tyvärr var den inte öppen så man kunde inte gå in i den, annars hade jag gärna velat se hur den såg ut på insidan.

Church of Blessed Virgin Marys Birth Labin

Precis bredvid ligger en annan kyrka – Church of Blessed Virgin Mary’s Birth som är från 1336. Där var vi inne och tittade lite snabbt men man fick inte fotografera i kyrkan så jag har tyvärr inte några bilder från insidan.

vackra hus labin kroatien

Hus i fina färger gillar vi, speciellt om de är rosa… Det påminner lite om husen i Venedig vilket inte är så konstigt eftersom Istrien tillhörde Venedig under flera hundra år, från 1420 till 1797.

dörr och fönster labin kroatien
hus i labin kroatien

En stor del av Labin avfolkades på 1980-talet på grund av att staden var underminerad av gruvdriften och det ansågs vara för farligt att bo kvar där. Men i takt med att gruvdriften lades ned så började folk återvända igen och idag är det framför allt många konstnärer som har sina ateljéer här i gamla stan.

Il Teatrino labin

Klocktornet på bilden ovan tillhör den lilla teatern Il Teatrino som man kan skymta nedanför tornet. Det är en av Kroatiens äldsta teaterbyggnader och den invigdes 1844. Själva byggnaden däremot är från 1539 och tjänstgjorde som spannmålsmagasin innan den blev teater.

trappa labin kroatien

Alltså den här trappan på bilden ovan och husen runt omkring. Så otroligt vackert. Jag har hundratals bilder tagna här i olika vinklar och hade jag fått bestämma hade jag nog fortfarande stått kvar här och bara beundrat den här vyn.
Det rosa huset till höger i bild är Battiala-Lazzarini-palatset där stadsmuseet ligger. Huset började byggas redan 1630 av familjen Battiala och stod klart 1727.

hus i labin kroatien
gata i labin kroatien
Hus i Labin Kroatien
fortica utsikt över rabac

På den gamla fästningen finns utsiktspunkten Fortica och därifrån har man en helt fantastisk utsikt över Rabac, ön Cres och Kvarnerbukten. Det var egentligen den här utsikten som var främsta orsaken till att vi åkte till Labin och allt annat fint i staden blev en bonus som vi inte hade räknat med eftersom jag inte hade hunnit läsa på ordentligt om allt som fanns att se.

Det går att åka buss från Rabac till Labin men eftersom vi i så fall först hade varit tvungna att promenera ner till Rabac och leta reda på busshållplatsen så blev det enklare att ta taxi både till Labin och tillbaka till hotellet. Det kostade cirka 150 Kuna i varje riktning vilket det definitivt var värt att få åka från dörr till dörr. Man kan även gå en vandringsled från Rabac till Labin och det hade vi säkert gärna gjort om det inte hade varit 38 grader varmt…

velo kafe labin kroatien

När man är i Labin så är det nästan ett måste att besöka Velo kafé som ligger vid det lilla torget där bussar och taxibilar stannar. Här drack vi kaffe, läsk och åt en gigantisk glass som smakade otroligt gott i värmen.

katt i labin

Vi älskar ju katter och enda stället i Kroatien där vi faktiskt såg katter var just i Labin. Från våra semestrar i Grekland är vi annars vana vid att se katter i princip överallt både på hotellen och i byarna.

Om du är i närheten av Labin så rekommenderar jag definitivt ett besök i den här mysiga staden. Har du varit här redan och vad tyckte du i så fall?