Flygeln på Herrgårn Flögen

Tillbakablick på 2021

Det har blivit dags att titta tillbaka på året som gått och vad som hände då, framför allt när det gäller olika typer av resor och upplevelser. Här kommer en tillbakablick på 2021 månad för månad.

Januari

Året började ganska sorgligt med min mammas begravning som ägde rum en vacker vinterdag i mitten av januari. När vi åkte till Vetlanda för begravningen fick vi också en anledning att prova på att bo en natt på Centralhotellet som är det ena av Vetlandas två hotell. Ett riktigt trivsamt hotell med mycket trevlig och hjälpsam personal som fixade en sen middag till oss när vi upptäckte att Pinchos öppettider i appen inte stämde överens med verkligheten.

Näsby kyrka
Näsby kyrka där min mamma begravdes.

Februari

Sista dagen i februari var det vår i luften och vi gjorde en utflykt till Tyresö slott med omgivningar. Det kan du läsa mer om här.

Notholmen Tyresö
Notholmen i närheten av Tyresö slott.

Mars

I början av mars avslutade vi sportlovet med en långhelg i Vetlanda och kom till en stad i chock, dagen efter att en man knivhuggit flera personer mitt i staden. Själva ägnade vi oss åt att på allvar sätta igång att rensa ut saker ur mina föräldrars hus, ett arbete som har fortsatt under hela året.

Hjärta utanför Vetlanda stadshuset
Utanför stadshuset i Vetlanda hade man tänt ljus och placerat ut det här hjärtat av rosor.

April

Äntligen vår och vi inledde april med att fika på Enskedeparkens bageri och gjorde också en utflykt till vackra Rosersbergs slott. Sedan blev det påsklov och då åkte vi till Vetlanda och njöt av de vackra vårblommorna i vår trädgård och fortsatte städa i huset. I april blev det också en utflykt till Hagaparken i Solna. Jag har tyvärr inte hunnit skriva om det här i bloggen ännu men ett inlägg kommer så småningom.

Ekotemplet i Hagaparken
Ekotemplet i Hagaparken.

Maj

I maj blev det fika på mysiga Svindersviks Brygghus och vi tittade på de vackra körsbärsträden här i sjöstaden. Vid Kristi Himmelsfärds-helgen blev det återigen en tur till vår gård i Vetlanda och där kunde vi njuta av frukost utomhus i solen. Den 22 maj var det dags för mig att ta första Covid-sprutan och sedan följde några dagar med ont i armen men inga värre biverkningar än så. Vi avslutade maj med en utflykt till Tyresta nationalpark där vi vandrade Barnvagnsslingan.

Gettinge
Maj – den vackraste tiden på hela året!

Juni

På nationaldagen åkte vi till mysiga Wira bruk i Roslagen och fikade och såg oss omkring i den gamla bruksmiljön. Sedan blev det sommarlov för William och vi åkte till Nynäshamn och åt saffranspannkaka i hamnen och gudomligt god glass på Chokladhuset.

Midsommar firade vi i Vetlanda och där stannade vi sedan kvar i en vecka och istället för att jobba hemifrån lägenheten i Stockholm jobbade vi istället från vår gård. Förutom jobbet hann vi också med en del fika, i Erikshester, på Flygeln på Herrgårn, Levanders Lanthandel och Suzis Café i Hjälmseryd. Vi var också i Eksjö samt körde runt och tittade på Njudungskyrkor och framför allt passade vi på att njuta av vädret och lantlivet.

Rosa hus i Eksjö
Ett av de vackra trähusen i Eksjö.

Juli

Den 5 juli fyllde Johan år och det firade vi med en utflykt till Kista där jag fick min andra Moderna-spruta. På kvällen åt vi födelsedagsmiddag på Restaurang Göteborg och nästan direkt när vi kom hem därifrån däckade jag helt med frossa, hackande tänder och hög feber som höll i sig i två dygn.

Jag blev pigg igen lagom till den 8 juli när William och jag sov en natt på Clarion Collection Hotel Tapetfabriken i Sickla. Vi hann också med en sväng till Mall of Scandinavia innan Disneystore stängde sin butik där samt några utflykter till Tollare för att köpa glass på Kennys Gelato. Sedan lämnade vi Stockholm för att tillbringa resten av juli i Vetlanda.

Med utgångspunkt från Vetlanda gjorde vi dagsutflykter till Öland, Vimmerby och Mariannelund samt Store Mosse nationalpark. Även den här gången blev det en hel del fika, tro det eller ej. Vi var bland annat på Fabriken Soläng, Skogskaféet, Källarvind och mitt favoritställe Erikshester gårdscafé som tyvärr hade öppet för sista gången den här sommaren.

Gråborg Öland
Gråborg på Öland.

Augusti

Augusti inleddes med kompisbesök från Malmö och tillsammans med våra vänner gick vi på Gröna Lund, Vasamuseet och Armemuseum.

Sedan spontanbokade vi en kryssning till Tallinn och lyckades pricka in resan under några av de få veckor som Estland hade helt öppet för oss svenskar. Vi tyckte alla tre att Tallinn var helt fantastiskt och det var underbart att få vara utomlands om än bara för en dag.

Katariina käik Tallinn
Katariina käik i Tallinn

September

I september fyllde William 13 år, i övrigt hände egentligen ingenting mer än att vi tillbringade månadens sista helg i Vetlanda där vi bland annat förberedde lite inför vintern, ställde undan trädgårdsmöblerna och tittade på arrendatorns gulliga kor.

Ko Gettinge
En av de gulliga kalvarna som bodde på vår gård under sommaren.

Oktober

I oktober åkte jag till Skövde på tjänsteresa och fick träffa några av mina kollegor för första gången på nästan två år. Jag åkte också tåg för första gången på två år och hade bokat resa i första klass för att kunna få ett helt eget säte. Det hjälpte inte så mycket när de flesta andra i tågvagnen hostade och nös under hela resan så jag blev sjuk några dagar senare. Som tur var inte i Covid-19 utan det var bara en vanlig förkylning. I Skövde bodde jag på Scandic Billingen och förutom en snabb runda på stan hann vi också med en promenad i vackra Boulognerskogen.

Scandic Billingen i Skövde
Scandic Billingen i Skövde.

November

Höstlovet tillbringade vi på vår gård utanför Vetlanda samtidigt som vi jobbade på distans. Vi tog ledigt en dag och åkte till Växjö där vi tittade på domkyrkan, fikade på Askelyckan och besökte utställningen ”Det nya landet – drömmen om Amerika” på Utvandrarnas Hus.

Utvandrarnas hus
Några av de brev och dokument som finns med på utställningen i Utvandrarnas Hus.

December

Under December månad jobbade jag jättemycket och hann inte mycket annat men det blev i alla fall några besök på Stortorgets julmarknad samt julmarknaden vid Drottningholms slott.

Året avslutades med en mysig jul i Vetlanda, med gnistrande snö och strålande sol. Perfekt vinterväder varenda dag och många tillfällen till härliga promenader på landet. Det här var den första julen vi firade hemma på gården utan att någon av mina föräldrar fanns med men vi firade med min morbror och julen blev riktigt bra.

Julväder i Gettinge
Julväder i Gettinge.

Verkligheten jämfört med planerna

Redan när jag skrev mitt inlägg med planerna för 2021 kände jag på mig att de tre bokade flygresorna, till Dublin, Tallinn och USA inte skulle bli av och det fick jag rätt i. Som tur var så lyckades vi ändå komma till Tallinn lite senare på året än vad som var tänkt och med båt istället för med flyg.

När jag planerade 2021 hade jag också en ganska lång lista med resmål i Sverige som jag ville besöka och av de platserna kunde vi bocka av Öland och Nynäshamn och de ställen vi inte hann med 2021 finns ju kvar till 2022. Av förklarliga skäl så låg fokus mer på att försöka få ordning på mina föräldrars hus (numera mitt hus) än att resa runt i Sverige.

Här kan du läsa årssammanfattningarna för 201620172018, 2019 och 2020. Ett inlägg om vad som var bäst och sämst 2021 samt ett inlägg om resplaner för 2022 kommer under de närmaste veckorna.