Störlinge kvarnrad

Bäst och sämst 2021

I början av varje år brukar jag skriva ett inlägg där jag listar förra årets bästa och sämsta upplevelser och så tänkte jag göra även i år. Här kommer listan och även om den heter ”bäst och sämst” så har jag lagt mest fokus på de positiva upplevelserna 2021.

Årets bästa utlandsresa

Det blir ganska enkelt att utse årets bästa utlandsresa eftersom det bara blev en sådan, nämligen vår kryssning till Tallinn i början av augusti. En riktigt bra resa som jag gärna gör om för jag vill se mycket mer av Tallinn och Estland.

Tallinn
Rådhustorget i Tallinn

Årets bästa jobbresa

Årets enda resa i tjänsten blev en tågresa ända till Skövde. Exotiskt så det förslår när man inte åkt tåg på två år på grund av pandemin. Framför allt var det kul att träffa arbetskompisar igen för första gången sedan pandemin startade.

Scandic Billingen Skövde
Jag bodde en natt på Scandic Billingen i Skövde.

Årets inställda resa

Det blev inte mindre än tre inställda flygresor under 2021. Ett tag när smittspridningen var lite lägre så började jag hoppas att det skulle gå att resa och jag bokade flyg till Dublin, till Tallinn och till Kalifornien. Samtliga flygresor avbokades efterhand men till Tallinn kom vi trots allt fast med båt. Nu har jag en hel del SAS vouchers att använda framöver…

Hapenny Bridge Dublin
Nej, nån resa till Dublin blev det inte 2021.

Bästa hotellet 2021

Jag hann med tre hotell under 2021, Centralhotellet i Vetlanda, Clarion Collection Hotel Tapetfabriken och Scandic Billingen. Alla tre var bra men bäst var helt klart Hotel Tapetfabriken i Sickla som William och jag bodde på när det bara hade varit öppet ett par veckor.

Clarion Collection Hotel Tapetfabriken

Bästa naturupplevelsen

Utan tvekan Store Mosse Nationalpark som vi besökte en varm dag i juli. Vi vandrade en av de kortare lederna men vill gärna tillbaka och upptäcka mer av denna nationalpark med sin vackra och speciella natur.

Svartgölen Store Mosse Nationalpark
Svartgölen i Store Mosse Nationalpark

2021 års bästa hämtmat

Länge var det Brödernas här i Hammarby Sjöstad men efter att de för minst tionde gången gjort fel på vår beställning så hittade vi ett nytt favoritställe, nämligen Crispy Pizza Bistro några kvarter hemifrån. Jag är egentligen inte ens så förtjust i pizza (om den inte äts i Italien) men deras pizza nummer 14 med bland annat ädelost, honung och butternutpumpa är otroligt god.

Bästa restaurangen för att äta på plats 2021

Vi åt en en hel del hämtmat under året som gick och nu när jag tänker efter åt vi bara på plats en enda gång under hela året och det var på Marina Tapas som blev favoritrestaurang även på förra årets lista. Maten och läget är svårslaget och befinner du dig i Hammarby Sjöstad på sommaren och vill sitta ute och äta goda tapas är det till Marina Tapas du ska gå.

Marina Tapas
Goda tapas på Marina Tapas

2021 års bästa glass

När det gäller glassen så blir det utan tvekan också en repris från förra året, nämligen Kennys Gelato i Tollare. Det är än så länge den godaste glass jag ätit och att man kan slå sig ner och titta ut över vattnet medan man äter gör inte saken sämre.

Kennys Gelato Tollare
Det gällde att ta kort snabbt innan glass smälte i värmen

Vackraste slottet 2021

Vi besökte Solliden på semestern i somras och även om det väl egentligen inte är ett riktigt slott utan en ”slottsliknande villa” som det står på Wikipedia så får det ändå bli årets finaste slott.

Solliden Öland
Solliden på Öland

Finaste ruinen 2021

Den finaste ruinen är min favoritruin som jag växt upp med, nämligen Lemnhults kyrkoruin utanför Vetlanda. När jag var yngre bodde min faster och farbror precis vid ruinen och här har jag lekt många gånger som barn. I somras återvände jag för första gången på 17 år och ruinen var precis lika fin som jag kom ihåg den.

Lemnhults kyrkoruin
Lemnhults kyrkoruin utanför Vetlanda

Bästa fikat

Vi fikade väldigt mycket i somras så det är inte helt enkelt att välja här. Jag brukar alltid utse fikat på Erikshester gård till bästa fikat och det var det förstås även i år. Men av de nya platser vi besökte var det Flygeln på Herrgårn som serverade det allra godaste fikat (och fantastiska praliner).

Flygeln på herrgårn
Ljuvliga praliner hos Flygeln på Herrgårn

Bästa muséet

Vi var på Vasamuseet under semestern och eftersom det är ganska många år sedan jag var där så var det riktigt intressant att komma dit igen. Det är helt klart ett av Stockholms allra mest fascinerande ställen.

Vasaskeppet

Mysigaste staden

Årets allra mysigaste stad var Eksjö, grannstaden till min barndomsstad Vetlanda. När man strosar runt bland trähusen i de gamla kvarteren känns det på riktigt som att man förflyttas tillbaka i tiden.

Eksjö
Mysiga Eksjö

Antal besökta länder 2021

Förutom Sverige så blev det ju faktiskt ett till land eftersom vi åkte på kryssning till Estland och Tallinn.

Antal nya länder 2021

Och tack vare besöket i Estland så blev det trots allt också ett helt nytt land under 2021! Så roligt och något jag knappast vågade hoppas på förrän vi väl var där.

Tallinn jungfrutornet
Tallinn

Antal flygplatser 2021

Noll. Tyvärr.

Årets sämsta 2021

Det sämsta med 2021 var att pandemin bara fortsatte och att det inte blev bättre utan snarare värre. Låt oss hoppas att 2022 blir bättre.

Mina två favoritbilder från året som gick

Jag kunde inte välja bara en bild så det får bli två favoritbilder från det gångna året.

Flygeln på Herrgårn Flögen
Sjön Flögen vid Flishult utanför Vetlanda.
Gråborg Öland
Gråborg på Öland.

Det mest lästa inlägget på blogget

Av de inlägg som jag publicerade under 2021 blev mitt inlägg med tips på sevärdheter i Visby det mest lästa och av samtliga inlägg på bloggen oavsett publiceringsår var det inlägget om när körsbärsträden blommar i Kungsträdgården som fick flest läsare under 2021.

Det minst lästa inlägget

Av de inlägg som publicerades under året så var det mitt inlägg om två guldgrävarstäder i Kalifornien som blev minst läst. Synd tycker jag för dessa städer förtjänar verkligen både att bli lästa om och besökta så gå gärna in och läs inlägget om ni inte redan gjort det.

Murphys Kalifornien
Murphys, Kalifornien

Det mest kommenterade inlägget

Tre inlägg fick lika många kommentarer, nämligen inlägget om en promenad runt Tyresö slott och Notholmen, inlägget om fika på slottsträdgården Ulriksdal och tillbakablicken på sommaren 2021.

Mitt eget favoritinlägg i bloggen under året som gått

Här har jag lite svårt att välja mellan mitt inlägg med tips på matställen i Dublin och mitt inlägg om att besöka Mariannelund och Vimmerby i Astrid Lindgrens fotspår. Jag gillar inlägget om Dublin eftersom jag tycker så mycket om staden och dess matställen medan inlägget om Astrids hemtrakter är härligt somrigt.

Katthult
Ett somrigt besök hos Emil i Lönneberga

Inlägget jag la ner mest tid på att skriva

Det är inlägget med 15 tips på sevärdheter i Visby. Eftersom jag tycker så mycket om Visby så var det också väldigt roligt att skriva det inlägget.

2021 var bästa året hittills för bloggen

Jag publicerade totalt 23 inlägg på bloggen under förra året vilket bara är hälften så många som året innan. Jag har massor att skriva om och många påbörjade utkast som ska skrivas men det var mycket annat som skulle hinnas med under året, bland annat rensa bland alla saker i mina föräldrars hus och jag har ägnat oändligt många timmar åt att försöka gå igenom min pappas frimärken. Så bloggen har blivit lite lidande men jag får ta nya tag nu under 2022.

Trots att jag bara publicerade i snitt två inlägg i månaden så var 2021 det bästa året hittills för bloggen vad gäller antalet besökare och sidvisningar. Precis som de två föregående åren var juli årets bästa månad och då hade bloggen 14 074 unika besökare, en ökning med 4 866 besökare jämfört med rekordet i juli 2020. Bloggens bästa dag under året var den 26 april med 866 unika besökare.

Totalt ökade antalet unika besökare på bloggen med 18 % och antalet sidvisningar ökade med 17 % jämfört med 2020. Siffror som jag är väldigt glad och tacksam över!

Tack till alla er som läser bloggen och som tar er tid att kommentera inläggen!

Du kan även läsa om vad som var bäst och sämst 20202019 och 2018.

Vad tyckte du var bäst och sämst under 2021?

4000mil 15 januari, 2022 - 10:33

Kul att läsa om allas 2021. Att det ändå kunde bli resor och dessutom utomlands är ju underbart! 🙂

Ann-Louise 19 januari, 2022 - 20:43

Ja, det kändes fantastiskt att komma utomlands, om så bara för en dag! 🙂

Lena i Wales och Spanien 15 januari, 2022 - 13:41

Trevligt att blicka tillbaka, men kanske inte alltid så roligt. Det blev ett år man minns, men inte av den rätta anledningen.
Trots allt har du upplevt en hel del av attraktioner och mat.
Trevlig lördag!

Ann-Louise 20 januari, 2022 - 22:34

Ja, med tanke på pandemin så tycker jag att 2021 blev ganska så bra ändå, men det kunde så klart blivit ännu mycket bättre om man inte hade varit begränsad av olika restriktioner. Ha det så bra!

Ditte 22 januari, 2022 - 15:26

Fint att läsa om bäst och kanske ”sämst” 2021.
Jag håller med dig och tycker att det trots pandemin blev ett bra år. För mig två resor till Spanien, resor inom Sverige och mängder med trevligheter och utflykter i och runt Stockholm. Har testat många restauranger, en del hotell och många caféer och det allra mesta har varit väldigt bra. Eller bra.
Vad gäller restauranger så blev besöket 2020 på Marina Tapas väldigt misslyckat. Extra trist eftersom vi hade vänner med oss och som ofta är ute med en del artister och gärna ville testa detta på vår inrådan. Vi fick inte ens ett bord, ingen tittade åt oss och antalet lediga bord var många. Så dåligt och nonchalant bemötta. Vi påpekade detta på plats och skrev dit. Men inte ett ord till svar. (Skrev ett blogginlägg om detta https://dittemitti.se/en-stralande-tisdag-i-augusti/ I somras gjorde gjorde vi ett försök och hade bokat bord. Lika bedrövligt. Så dit går vi inte igen. Finns ju så många restauranger som vi tycker är bra och hellre besöker Men fint att ni blivit nöjda.
Nu återstår det att se vad 2022 har med sig och visst hoppas vi på ett bra år. I alla fall-

Ann-Louise 22 januari, 2022 - 16:45

Så tråkigt att ni blev så dåligt bemötta på Marina Tapas. 🙁 Jag kommer ihåg att du skrivit tidigare om besöket 2020 men så trist att ni blev lika besvikna i somras. Vi har just upptäckt en annan Tapas-restaurang här i Hammarby Sjöstad, Boca Grande som ligger på Hammarby Allé. En väldigt liten restaurang med ganska få sittplatser men helt otroligt goda tapas och väldigt trevligt bemötande (vi har iofs bara köpt mat för avhämtning än så länge men ser fram emot att sitta där och äta på plats så småningom.)