Nyårsparad Magic Kingdom Walt Disney World Orlando

Nyårsafton för tjugo år sedan

Under hösten skrev jag några inlägg i bloggen om min allra första resa till USA för tjugo år sedan. En av alla de saker som var väldigt speciell med min fyra månader långa resa var att fira nyårsafton på Walt Disney World i Orlando. Det var mitt första besök på Walt Disney World även om jag tidigare hade varit på såväl på Disneyland Paris som Disneyland i Kalifornien.

Walt Disney World är den största av Disneys parker, med fyra olika temaparker och två vattenparker. När jag var där första gången 1998 så hade Animal Kingdom just öppnat men det skulle dröja ytterligare 17 år innan jag kom till just den parken. Temaparkerna och vattenparkerna är desamma idag 20 år senare. Det som ändrats mest på Walt Disney World under de här åren är antalet Disney-hotell på området. Tio av de idag 24 Disney-hotellen har öppnats under de 20 år som gått sedan mitt första besök.

Cinderella Castle Magic Kingdom Nyårsafton

Den här första gången bodde vi dock inte på något Disney-hotell utan på ett billigt Howard Johnson utanför området. Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte ens att jag kände till att det fanns Disney-hotell när jag var här första gången. Nu, efter att ha bott på Art of Animation Resort vid vårt senaste besök på Walt Disney World 2015 så skulle jag inte kunna tänka mig att bo någon annan stans än på ett Disney-hotell eftersom det är en så stor del av själva upplevelsen. Nåväl, för tjugo år sedan, och efter nästan fyra månader på resande fot, så var min budget inte så stor så Howard Johnson dög bra då.

Howard Johnson Orlando Nyårsafton

Det var ganska självklart att nyårsafton skulle tillbringas på Magic Kingdom, den mest kända av parkerna, med det karaktäristiska slottet mitt i parken. Vi var på plats tidigt, oroliga för att biljetterna skulle ta slut då nyårsafton ofta är den dag på året då Walt Disney World har flest besökare. Det händer till och med att parken stängs för att den är full med folk. Vi var dock tillräckligt tidiga för att få tag på biljetter och gick in i parken kl 08.20 och började dagen med att boka bord för en character lunch på The Crystal Palace.

Nalle Puh Magic Kingdom Orlando Nyårsafton

När jag läser mina dagboksanteckningar från den här dagen blir jag förvånad att vi fick tag på ett bord för numera när vi besöker en Disney-park och vill äta frukost, lunch eller middag med Disney-karaktärer så brukar det krävas att man bokar bord månader i förväg. För tjugo år sedan samlade jag på allt som hade med Nalle Puh att göra så att äta ett character meal med just dessa Disneyfigurer var förstås en höjdpunkt. Vi träffade Nalle Puh ,Tiger, Nasse och I-or och åt massor av god mat.

Mimmis hus toontown magic kingdom orlando nyårsafton

Resten av dagen ägnade vi åt att åka de attraktioner som inte hade allt för långa köer, titta på parader och ta kort ihop med olika Disney-karaktärer. Det var länge sedan jag läste mina dagboksanteckningar från den här resan så det var lite roligt att läsa dem nu eftersom jag inte kom ihåg i detalj vad vi gjorde. Texten nedanför är ett citat direkt ur dagboken från resan.

Solen sken hela dagen och det var ca 25 grader varmt! Kändes konstigt med tanke på att det var sista december och jag glömde nästan bort att det var nyårsafton! Det var två jättefina parader, först ”Mickey’s Very Merry Christmas Parade” med jultema och senare på kvällen när det blivit mörkt var det en ”Spectromagic Parade” med massor av olika upplysta ekipage. Vi tog också bussen till Downtown Disney som är ett område med affärer och restauranger, det var lite lugnare att gå omkring där, inne i själva Magic Kingdom var det ju så otroligt mycket folk.

Jag minns att vi hade tänkt stanna kvar i parken till tolvslaget för att få se nyårsfyrverkerierna över slottet, men vi tröttnade på all trängsel och åkte tillbaka till hotellet någon timma innan midnatt. Vi hann tillbaka till rummet precis lagom för att hinna slå på TV:n och se The Ball Drop från Times Square i New York.

Juldekorationer Magic Kingdom Orlando Nyårsafton

Det enda som var lite tråkigt med nyårsfirandet i Orlando var att jag var superförkyld. Jag antar att förflyttningen från minus 40 grader i Grand Forks till plus 25 grader i Florida var lite för mycket av en chock för min kropp. På nyårsdagen hade vi tänkt gå på Epcot eller MGM Studios (dåvarande namnet på Hollywood studios) men eftersom jag inte mådde bra så ställde vi in det och åkte bara runt och tittade lite i Orlando, bland annat på International Drive. Nyårsdagens lunch åt vi på det som då var världens största McDonalds. Efter en snabb googling verkar det fortfarande vara världens största men är rejält ombyggt sedan jag var där för tjugo år sedan.

Världens största Mcdonalds Orlando

Det var magiskt att fira nyårsafton på Magic Kingdom och ett fantastiskt minne att tänka tillbaka på. Så här tjugo år senare så tror jag ändå inte att jag skulle rekommendera det. Numera handlar våra besök på de olika Disneyparkerna om att hitta de dagar då det är minst besökare just för att undvika trängsel och evighetslånga köer. Häromdagen såg jag att flera av attraktionerna i parkerna på Walt Disney World hade över fem timmars kötid just på grund av att det är så många besökare under jul- och nyårshelgen. Min gräns för hur länge jag orkar stå i kö går någonstans vid 30 minuter… Så småningom kommer jag att skriva ett inlägg som handlar just om hur man undviker långa köer i Disneyparkerna, för det finns olika sätt att minimera kötiden bara man planerar noga.

Musses Hus magic Kingdom Orlando Florida Nyårsafton

Läs gärna mina tidigare tillbakablickar från min första resa till USA för tjugo år sedan:

Jag har precis mellandagsfyndat en ny skanner, så det finns en viss risk att det kommer bli mer nostalgi här i bloggen framöver, nu när jag äntligen kan skanna in mina gamla pappersbilder.