Sas Chicago

Maj månads fotoutmaning – tema uppifrån

Min bloggkollega Maria som driver bloggen Marias Memoarer brukar varje månad ha ett nytt tema och den här månaden är temat bilder som är tagna uppifrån. Jag började leta bland mina foton och insåg att jag har massor av bilder som är tagna uppifrån. Många av dem är äldre pappersbilder men i det här inlägget koncentrerade jag mig på de bilder som jag tagit under de år som gått sedan jag skaffade digitalkamera.

När vi var i Kroatien för några år sedan gjorde vi ett besök i medeltidsstaden Labin och därifrån har man den här fantastiska utsikten över Rabac.

Utsikt från Akropolis i mysiga byn Lindos på Rhodos.

När vi var i Clearwater Beach 2015 bodde vi på hotellet Pier House 60 och från deras takbar hade man en vidunderlig utsikt åt alla håll. När vi tittade nedåt såg vi bland annat det här piratskeppet som man kan åka ut på skattjakt med.

Utsikt från elfte däck på Disney Dream ner mot Castaway Cay, Disney’s egen paradisö i Bahamas. När vi la till på morgonen var himlen mörk och det regnade rejält men som tur var blev vädret bättre framåt dagen.

Om man bor på Disneyland Hotel i Anaheim, Kalifornien kan man ha så här fin utsikt över poolområdet.

Utsikt från Point Arena Lighthouse i norra Kalifornien. Inne i huset finns bland annat ett litet museum och en souveniraffär.

Den här bilden tog jag första gången jag var i New York och det är den enda inskannade pappersbilden som fick vara med i det här inlägget. Bilden är tagen från World Trade Center som fortfarande fanns kvar då. Broarna är Manhattan Bridge och Brooklyn Bridge.

En av mina favoritbilder tagen uppifrån är den här bilden på Spinola Bay på Malta. Bilden är tagen från takterrassen på ett av de bästa hotell jag bott på, Hotel Juliani. Notera Love-statyn längst ned i högra hörnet.

Utsikt från badkaret i vårt hotellrum på Hard Rock Hotel i Chicago hösten 2013.

Bilden på turistbussen har jag tagit från taket på Antoni Gaudís berömda byggnad La Pedrera/Casa Milà i Barcelona. Vi provade även att åka med dessa bussar och just i Barcelona kan jag verkligen rekommendera det eftersom de passerar väldigt många av de platser man vill besöka som turist i staden.

Den här bilden hade jag nästan glömt bort att jag hade och det är en ren slump att jag fick en chans att fotografera tulpanfälten i Nederländerna från ovan. När jag var i New York i april 2004 var SAS-planet överbokat när vi skulle hem och vi blev erbjudna en voucher samt flyg hem med Singapore Airlines via Amsterdam. Tack vare det fick jag möjlighet att se dessa färgglada tulpanfält uppifrån luften.

Vidablick

Söder om Rättvik i Dalarna finns utsiktstornet Vidablick och när man står högst upp kan man bland annat passa på att fotografera vandrarhemmet som ligger i anslutning till tornet.

John Hancock Center är min favoritskyskrapa i Chicago. Från 95:e våningen lär man kunna se fyra stater men den vy jag gillar bäst är den här över North Avenue Beach.

Trinity Church i Boston

Den här bilden är tagen från 50:e våningen i Prudential Tower, Boston. Kyrkan man ser är Trinity Church.

Red Rocks Amphitheater Denver

Så här ser det ut om man tar en bild från en av de översta raderna i Red Rocks Amphitheatre strax utanför Denver. Här hålls det konserter och det skulle vara otroligt häftigt att gå på konsert med den här fantastiska kulissen. När jag var där blev det istället rejält med motion då vi gick hela vägen ner och sedan tillbaka upp igen.

När vi är i San Francisco äter vi alltid middag på Cheesecake Factory och från deras uteservering har man den här fina utsikten över Union Square.

San Francisco från ovan
San Francisco från ovan Golden Gate Bridge

Avslutningsvis ytterligare två bilder från San Francisco. Till vänster downtown och Oakland Bay Bridge och till höger Golden Gate Bridge.

Bilden högst upp är tagen under en inflygning till Chicago.

Tidigare inlägg i samma serie är November månads fototema – 50 nyanser av rosa och blått, Maj månads fotoutmaning – tema mönster och Fotoutmaning april – tema vatten.