the custom house dublin

Några tips och tankar om Dublin

Jag har visserligen varit i Dublin ett tiotal gånger de senaste fem åren men har bara varit där på jobbresor och därför inte hunnit turista tillräckligt mycket för att skriva ett inlägg om de bästa sevärdheterna eller bästa restaurangerna. Men jag gillar verkligen Dublin och tänkte skriva ner några tankar och tips både från min senaste jobbresa dit, veckan före jul, samt från mina tidigare besök. Nu senast hade jag också en hel lördagsförmiddag då jag kunde promenera runt och se mig omkring lite mer innan jag var tvungen att åka ut till flygplatsen.

Irländarna

Jag börjar med att konstatera att irländare är väldigt trevliga. Nu har jag mest kommit i kontakt med personer som bor i Dublin men jag utgår från att den här egenskapen inte är koncentrerad till staden utan finns runt om i landet. Alla som jag varit i kontakt med i olika sammanhang har varit otroligt trevliga, snälla och hjälpsamma. Särskilt vill jag framhålla taxichaufförerna, jag har aldrig träffat på så trevliga taxichaufförer som i Dublin. Jag är inte överförtjust i att åka taxi, speciellt inte när jag är ensam, men i Dublin känns det riktigt tryggt och chaufförerna småpratar alltid om väder, politik och ekonomi med sin härliga irländska accent.

Temple Bar

Temple Bar-området är turistigt så det förslår men ändå mysigt på något sätt. Och är man här som turist tycker jag helt klart att man ska göra en del turistiga saker och då ingår absolut ett besök i Temple Bar. På kvällen är det fullt med folk här men jag passade på att även promenera förbi tidigt på förmiddagen då det var lugnt och fridfullt och endast några turister som, precis som jag, gick runt och fotograferade de färgglada pubarna.

the temple bar dublin
Oliver St John Gogarty dublin

Brazen Head

Brazen Head är Irlands äldsta pub med anor från 1198. Ett besök här är ett måste när du är i Dublin. Jag har bara varit här en gång, i december 2012, men det är ett av mina allra bästa minnen från Dublin. Väldigt mysigt ställe och när vi var där var det ett live-band som spelade irländsk folkmusik vilket bidrog till den härliga stämningen.

the brazen head

Liffey

Det är något speciellt med städer som har en flod som rinner rakt igenom stadskärnan. Och i förmiddagssolen kan ljuset över floden Liffey vara helt magiskt. Senast jag var i Dublin promenerade jag utmed Liffey från Temple Bar-området tillbaka mitt hotell och njöt av varenda meter. Och som vanligt där det finns en flod i en stad så finns det också broar och några av dem är lite extra fina i Dublin.

Ha'penny Bridge dublin
Ha’penny Bridge från 1816.
Samuel Beckett Bridge dublin
Samuel Beckett Bridge som togs i bruk 2009.

Dublins bästa hotell

Det bästa hotellet enligt mig och det nästa bästa hotellet enligt Tripadvisor. The Marker är en dröm för den som gillar snygga hotell med otroligt serviceinriktad personal. Jag har tidigare skrivit en recension av hotellet och kan bara instämma med vad jag skrev den gången. Den här gången fick jag bo två nätter på hotellet så jag hann uppleva personalens fantastiska service ännu lite mer. Den person som ordnade ett bord till mig i den fullsatta baren första kvällen kom fram och pratade med mig varje gång han fick syn på mig under de kommande dagarna. Dörrvaktmästaren småpratade en liten stund varje morgon och kvinnan som serverade mig frukost i restaurangen kom ihåg mitt namn andra morgonen vilket gjorde att man kände sig riktigt hemmastadd.

Om du är ute efter ett hotell med lite lägre pris än The Marker så kan jag rekommendera The Morrison som har ett fantastiskt läge nära Temple Bar mitt i centrala Dublin.

the marker hotell dublin
The Marker Hotel
rum the marker dublin

Äta gott i Dublin

Jag är inte något jättestort fan av irländsk mat, det ska jag ärligt säga men jag har ätit riktigt gott några gånger i Dublin och båda gångerna åt jag tapas. Ena gången åt jag på The Port House, en riktigt mysig gammaldags restaurang där det var så mörkt att man var tvungen att använda mobilens ficklampa för att kunna se de olika maträtterna på menyn. Den andra gången (kvällen därpå faktiskt) så åt jag på Zaragoza som var lite modernare men som också hade väldigt goda tapas. Båda restaurangerna hade också väldigt bra priser. Nu är det ett par år sedan så jag minns inte exakt vad maten kostade men jag minns att både jag och min kollega var förvånade över att det inte var dyrare.

Om du är ute efter gott kaffe, en smaskig cupcake eller en god frukost så rekommenderar jag Lolly and Cooks som jag skrivit om tidigare.

Här hittar du mina tips på matställen i Dublin.

lolly and cooks cupcakes

Guinness  Storehouse

Om man är i Dublin och gillar Guinness (jag tillhör tyvärr inte den skaran) så måste man besöka Guinness Storehouse. Om man inte gillar Guinness kan man gå hit ändå bara för den fantastiska utsikten längst upp. Jag var här på julfest med jobbet för några år sedan och själva festen hölls i Gravity Bar med fantastisk panoramautsikt över Dublin. På väg upp dit gick vi igenom de olika utställningarna om Guinness historia och det fanns mycket att titta på om man vill veta mer om Guinness.

guinness storehouse
Bild från Guinness Storehouse hemsida.

Shopping

Om du är ute efter billiga och roliga saker så är det till Penneys du ska gå. Här finns det prylar, kläder och annat kul och allt är riktigt billigt. Extra mycket kul har de till barn, nu när jag var där senast så fanns det massor av kläder och prylar med bland annat Star Wars-tema, Pokémon-tema och Harry Potter-tema. Det finns två Penneys ganska nära varandra, men den med gatuadress Mary Street är den bästa och största. Den ligger precis vid Henry Street som är den ena stora shoppinggatan i Dublin.

Den andra shoppinggatan heter Grafton Street och reser du med barn så hittar du bland annat Disney Store här. Det var ett givet stopp för mig tills dess att Disney Store öppnade här i Sverige, nu känns det inte längre lika angeläget att ta sig till Grafton Street bara för att gå dit.

penneys dublin

Aerfort Bhaile Átha Cliath (Dublins flygplats)

Det tar ungefär en halvtimma att ta sig från stan ut till flygplatsen och har man bråttom kan man välja att be taxichauffören att köra i tunneln, vilket kostar några euro extra och går några minuter snabbare. Cirka 30 euro kostar taxiresan och tänk på att ta med kontanter eftersom väldigt få taxibilar i Dublin tar kort. Att åka taxi är det smidigaste sättet att ta sig till och från flygplatsen även om det också finns bussförbindelser.

Flygplatsen har två terminaler och flyger man med SAS flyger man till och från terminal 1. Det är inte någon stor flygplats men det finns en del shopping samt några trevliga matställen. Det finns också gratis Wifi, vilket kanske i och för sig inte spelar lika stor roll längre nu när roamingen inte kostar något extra inom Europa.

julgranar dublin flygplats
Fina julgranar på flygplatsen i Dublin.

(Bilden högst upp i inlägget föreställer The Custom House som ligger vackert vid floden Liffey.)