Erikshester gård

Tillbakablick på sommaren 2018

Nu är vi snart i slutet av september och jag hinner äntligen blicka tillbaka på sommaren 2018. Denna sommar som i Stockholm var den varmaste på 262 år eller sedan mätningarna startade 1756. Jag som i vanliga fall älskar värme har nog aldrig någonsin klagat så mycket på värmen som jag gjort den här sommaren och jag har aldrig förr ätit så mycket glass. Men trots att det stundtals var för varmt så var det förstås ändå en alldeles underbar sommar och här kommer en liten sammanfattning av våra höjdpunkter.

Sommarens mest oplanerade hotellnatt

Veckan efter midsommar åkte William och jag ner till min mamma i Vetlanda för att gosa med nyfödda kattungar och blev sedan fast i Nässjö när alla tåg ställdes in på grund av skogsbrand. Det blev en oplanerad men mysig övernattning på Hotell Högland innan vi lyckades ta oss hem till Stockholm dagen därpå. Sedan fick vi sätta full fart med tvätt och packning eftersom det inte var många timmar kvar innan flyget till Los Angeles skulle lyfta.

Sommaren 2018 hotell högland nässjö

Det supermysiga hotellrummet på Hotell Högland i Nässjö.

Sommarens längsta resa

Sommarens längsta resa gick till Kalifornien där vi tillbringade två underbara veckor. Jag har inte hunnit skriva så många blogginlägg om resan ännu men det kommer komma nu under hösten när jag får lite mer tid. Vi inledde med två dagar på Disneyland, fortsatte till Seal Beach, Sacramento och Turlock. Därefter åkte vi till Gualala där vi bland annat besökte fyren i Point Arena. Avslutningsvis blev det några härliga dagar i San Francisco innan vi flög hem igen.

Fisherman's Wharf i San Francisco

Strålande väder på Fisherman’s Wharf i San Francisco.

Sommarens bästa utsikt

William och jag ägnade oss åt att vara turister i vår egen stad i några dagar. Vi promenerade bland annat på Monteliusvägen och beundrade den vackra utsikten över Stockholm samt lekte i Ivar Los park.

monteliusvägen riddarholmen

Utsikt mot Riddarholmen.

Sommarens bästa nöjespark

Det är ju helt klart Disneyland men vi hann även med ett besök på Gröna Lund här hemma i Stockholm och hade en riktigt mysig förmiddag. Vi var där en vardag precis när nöjesfältet öppnade och hann åka det mesta utan att behöva vänta i långa köer.

Sommaren 2018 Lilla Pariserhjulet på Gröna Lund.

Lilla Pariserhjulet på Gröna Lund.

Sommarens bästa båtutflykt

Tillsammans med Williams farmor gjorde vi en utflykt till Stockholms närmaste skärgårdsö, Fjäderholmarna. En ö som faktiskt bara blir mysigare och mysigare för varje gång jag besöker den. Jag längtar redan tills vi kan åka dit igen nästa sommar.

Fjäderholmarna

Sommarens godaste fika

Det bästa fikat hittar vi alltid på Erikshester Gård hemma i Vetlanda. Men citronmarängpajen på Tre Små Rum i Trosa var också fantastiskt god och förtjänar absolut att nämnas här. Det blev även en utflykt med ekologisk fika i Vintervikens trädgård.

Tre Små Rum i Trosa

Min favorit, citronmarängpaj, på Tre Små Rum i Trosa.

Sommarens bästa glass

Sommarens bästa glass åt vi på Stikki Nikki vid Mariatorget. Ekologisk, och i många fall även vegansk, glass som är gudomligt god. Stikki Nikki finns även i Götgatsbacken och på fem andra platser runt om i Stockholm. Ett extra plus för den rosa inredningen och de söta kossorna!

Stikki-Nikki.

Gudomligt god glass på Stikki-Nikki.

Sommarens bästa historielektion

Sommarens bästa historielektion upplevde vi på två olika platser i Stockholm. Dels var William och jag på museet Vikingaliv på Djurgården. Där fanns det mycket intressant att titta på och lära sig men vår favorit var Ragnfrids Saga som är en 11 minuter lång åktur som handlar om livet som viking år 963.
Den andra historielektionen ägde rum när vi fick besök av kompisar från Malmö som föreslog att vi skulle gå på guidad visning på Slottet. Vi gick på barnvisning på Museet Tre Kronor vilket var riktigt intressant, inte bara för William och hans kompis utan även för oss vuxna. Sedan fortsatte vi med ett besök i skattkammaren och i representationsvåningarna samt en god fika (såklart!) på borggården.

Vikingaliv

Vikingaliv på Djurgården.

Sommarens bästa återseende

Det var förstås att träffa alla våra underbara släktingar i Kalifornien igen. Några hade jag inte sett på elva år och några av dem träffade vi för två år sedan men i båda fallen var det ett mycket kärt återseende.

gualala-familj

Med min syssling Linda i Gualala.

Sommarens superhjältar

Vi avslutade sommaren med att åka till Norrköping där vi var på Marvels Avengers S.T.A.T.I.O.N. Riktigt kul tyckte vi alla tre men kanske allra mest William, som blev alldeles grön när han träffade Hulken.

Marvels Avengers S.T.A.T.I.O.N.

Det här var mina/våra bästa sommarminnen från sommaren 2018. Nu ser vi fram emot en fin höst och vinter med många nya upplevelser!

Eva på rucksack 24 september, 2018 - 23:35

Härlig sammanställning! Jag måste kanske förlika mig med att sommaren är över nu, även om det är svårt! 🙂

Ann-Louise 24 september, 2018 - 23:41

Tack! Ja, jag har försökt förtränga det här med att det skulle vara höst nu, men i morse kändes det som att det var dags att acceptera att sommaren nog ändå är över. 🙂

Ditte 25 september, 2018 - 20:49

Vilken fin och varierad sommar. Stockholm känner jag ju väl igen och alla de miljöer du har med. Bor på Södermalm sedan många år tillbaka.
Stockholm är en stad jag verkligen älskar och kan utan och innan.
Kul med Kalifornien och även här blev det stor och fin igenkänningsfaktor. Har varit där ganska mycket under årens lopp-. Och även tillsammans med döttrarna på den tiden de var i 7-13 års åldern och ofta reste runt i USA. Förstår att det var en minnesrik och händelserik resa.
Härliga bilder att njuta av.

Ann-Louise 1 oktober, 2018 - 12:31

Tack! Ja det var en bra sommar. Både Kalifornien och Stockholm är ju riktigt fina platser och har mycket att upptäcka.

World by Tina 27 september, 2018 - 15:38

Portugal är verkligen vackert, till skillnad till dig så har jag varit från norr till söder – utan att besöka Lissabon. Vi ville spara det till en hel weekend vid senare tillfälle. Roadtrip är ett fantastiskt sätt att uppleva världen, men storstäder upplever jag gärna boendes på hotell=)

Ann-Louise 1 oktober, 2018 - 15:15

Härligt att ni har Lissabon kvar, det behövs ju några dagar för att hinna se staden! 🙂

Marias Memoarer 27 september, 2018 - 21:42

Härlig tillbakablick, låter som ni haft en varierad och fartfylld sommar! 🙂

Ann-Louise 1 oktober, 2018 - 15:16

Tack, ja det var en lyckad sommar och skönt att ha något att tänka tillbaka på nu när det börjar bli kallare.

Lena i Wales 30 september, 2018 - 12:13

Fin sammanfattning av en bra sommar!
Vissa delar känner jag igen och vissa har jag själv besökt i sommar.
Önskar dej en skön söndag!

Ann-Louise 1 oktober, 2018 - 15:16

Tack! Hoppas du får en riktigt bra dag också.

FREEDOMtravel 30 september, 2018 - 20:59

Vilken fin sammanfattning av sommaren! Låter som en fin och varierad sommar! 🙂

Ann-Louise 1 oktober, 2018 - 15:18

Tack 🙂 Ja, sommaren var bra på alla sätt och det känns som att vi hann med en del även om det bara blev en längre resa.

Fantasy Dining 1 oktober, 2018 - 12:07

Vilken härlig och helt fullmatad lista. Jag har inte hunnit att skriva några i år men tycker att det är väldigt trevligt med både höst och sommarlistor.

Ann-Louise 1 oktober, 2018 - 16:49

Tack 🙂 Ja, visst är det roligt med listor!