Hotelltips: The Grafton Hotel i Dublin

Nu är det drygt två år sedan familjens sista utlandsresa innan pandemin slog till (jag hann också göra ytterligare en resa, till Salt Lake City, precis innan pandemin började) och den resan gick till Dublin som är en av våra favoritstäder. Vi åkte dit första helgen i januari 2020 och passade då på att prova ett nytt hotell, nämligen The Grafton Hotel.

The Grafton Hotel Dublin

Den stora utmaningen när jag letade hotell i Dublin för den här resan var att det var många hotell som inte hade plats för två vuxna och en elvaåring i ett rum utan jag blev hela tiden föreslagen att boka två rum. Dyrare och även onödigt eftersom vi som familj ändå bara skulle vilja utnyttja ett rum. The Grafton Hotel var ett av de få hotell där vi tre fick plats i samma rum och eftersom hotellet även såg snyggt ut på bilderna så bokade jag det.

The Grafton Hotel

Jag brukar vanligtvis boka alla hotell via Hotels.com för att spara till gratis hotellnätter. Den här gången var dock prisskillnaden så stor att jag bokade via The Grafton Hotels egen hemsida istället. På Hotels.com skulle de båda nätterna kostat 5211 kr medan priset bara blev 3897 kr när jag bokade direkt hos hotellet. Då ingick även varsin gratis välkomstdrink. Inte dumt alls.

The Grafton

The Grafton Hotel var ett helt nytt hotell när vi bodde där för två år sedan, det öppnade i september 2019 och hade alltså bara varit öppet några månader när vi var där i januari 2020. Hotellet är inrett för att påminna om 1920-talet, i art deco kombinerat med moderna detaljer. Det finns totalt 127 rum i olika storlekar. Vi bodde i ett Family Room där hela sex personer kan sova, tack vare att det förutom dubbelsängen även finns två våningssängar. De olika rumstyperna kan du läsa mer om här.

The Grafton Hotel

Hotellet ligger otroligt centralt i Dublin. Knappt 300 meter österut hittar du shoppinggatan Grafton Street (man kan ju gissa var hotellet har hämtat inspiration till sitt namn) och 500 meter norrut finns Temple Bar och i princip allt man kan behöva i Dublin kan man nå till fots. Om det inte regnar jättemycket förstås, som det ofta gör i Dublin, då kan det vara bra med en taxi. Vi tog till exempel en taxi sista morgonen då regnet vräkte ner och vi skulle äta frukost på en restaurang på andra sidan Liffey. Är du sugen på shopping så ligger vackra shoppinggallerian Stephen’s Green Shopping Centre precis snett över gatan från hotellet.

Vi tog en taxi från flygplatsen till The Grafton Hotel och även tillbaka till flygplatsen när det var dags att åka hem. Taxi från flygplatsen till stan tar cirka 20 minuter och kostar mellan 25 – 30 euro. Har du bråttom är ett tips att be taxin ta tunneln, då går det oftast några minuter snabbare men kostar å andra sidan lite mer. Det finns även flygbussar och närmaste stoppet är då St Stephens Green som ligger cirka 500 meter från hotellet. Du kan läsa mer om flygbussarna här.

Kuddar

Vi kom fram på förmiddagen och vårt rum var inte klart än så vi fick lämna väskorna i hotellets reception medan vi gick ut på stan för att leta reda på något gott att äta till lunch. När vi kom tillbaka gick incheckningen snabbt och smidigt och samma sak med utcheckningen. Även efter utcheckningen förvarade vi våra väskor i hotellets bagagerum så att vi slapp släpa runt dem på stan.

The Grafton Hotel Dublin

Vårt familjerum på The Grafton Hotel var stort och inrett i härliga färger. Det fanns ett badrum med handfat och dusch och en separat toalett med handfat. Mycket praktiskt eftersom två personer kan göra sig i ordning samtidigt. Det fanns också riktigt sköna morgonrockar och tofflor och på skrivbordet väntade fyra vattenflaskor som inte kostade något extra.

Kudde

Om man är en familj som bor här så är våningssängarna en av de stora fördelarna eftersom hela familjen kan få plats i samma rum. Vi var ju bara tre personer så William använde båda underslafarna (de hade inte ställt fram stegarna till överslafarna, de tyckte väl att det var onödigt när vi inte var så många personer). I den ena sängen sov William på natten och i den andra hängde han på dagtid och kollade YouTube på iPaden. Ja, de korta stunder som vi hann vara på vårt rum på dagtid eftersom vi också hade fullt upp med att upptäcka Dublin med omgivningar.

The Grafton Hotel

Bartley’s Bar & Restaurant är hotellets mysiga bar och restaurang. Här var vi dock bara en kort stund första kvällen för att inkassera vår gratis välkomstdrink. Vi åt inte heller frukost på hotellet utan gick ut och åt på andra restauranger båda morgnarna. Det finns en riktigt trevlig restaurang tvärs över gatan som bland annat har goda pannkakor. Restaurangen heter Taste Food Company och du kan läsa mer om den i det här inlägget där jag tipsar om elva matställen i Dublin.

Bartley's Bar & Restaurant
Bartley’s Bar & Restaurant
Bartleys Dublin
Färgglada lampor på restaurangens uteservering.

Lobbyn på The Grafton Hotel är pampig med gott om sittplatser och ett mysigt café med goda bakverk och gott kaffe. Sista eftermiddagen hade jag stämt träff här med en före detta kollega och det var perfekt att kunna ta en fika i lobbyn istället för att springa runt på stan och leta efter ett café. Framför allt för att det var lugnt och skönt och inte en massa andra människor utan det var lätt att sitta och prata. När jag nu tittar på hotellets hemsida så ser jag att de gjort om lobbyn sedan vi var där och den är nu inredd i mycket ljusare färger och det ser väldigt trevligt ut.

Lobby The Grafton Hotel Dublin
Lobbyn som den såg ut i januari 2020,
The Grafton Hotel Dublin
Caféet i hotellets lobby.

Ska du till Dublin, vilket jag verkligen rekommenderar då det är en av de absolut mysigaste städerna jag vet, så kan jag verkligen rekommendera The Grafton Hotel. Om du är på jakt efter något lite lyxigare, men längre från Temple Bar så har jag också ett tips, då ska du bo på The Marker Hotel. Och vill du bo ännu närmare Temple Bar kan jag tipsa om The Morrison Hotel som ligger på andra sidan floden Liffey men där du bara behöver gå över en liten bro så är du mitt i Temple Bar-området.

Läs mer om The Grafton Hotel på deras hemsida.