Hairy Lemon

Elva tips på matställen i Dublin

När pandemin klingar av och man kan resa igen kommer Dublin vara det första ställe jag återvänder till. Nästa resa blir min tolfte resa till den irländska huvudstaden och jag börjar få lite koll på var man hittar god mat och fika. Här delar jag med mig av mina tips på bra matställen i Dublin:

The Bakehouse

Vi börjar väl med frukost och brunch och då är The Bakehouse ett givet ställe att gå till. Det ligger norr om Liffey, precis vid floden och nära vackra bron Ha’penny Bridge. The Bakehouse är ett riktigt mysigt ställe och om du är ute efter maträtter som är både goda och Instagramvänliga är det hit du ska gå. På menyn hittar du bland annat pannkakor och mycket annat gott.

Hemsida.
Adress: 6 Bachelors Walk. Länk till karta.

The Bakehouse
The Bakehouse Matställen i Dublin
Missa inte mysiga The Bakehouse när du besöker Dublin nästa gång.

Lemon Jelly Café

Ett annat riktigt bra frukostställe är Lemon Jelly Café som också ligger norr om floden, i närheten av köpcentrumet Jervis Shopping Centre samt min favoritaffär Penneys.

Hemsida.
Adress: Millennium Walkway, North City. Länk till karta.

French Toast på Lemon Jelly Café i Dublin
Smaskig French Toast på Lemon Jelly Café i Dublin.

Taste Food Company

Det här stället tyckte vi så mycket om att vi åt både frukost och lunch här förra gången vi var i Dublin. Jag som älskar frukost åt förstås frukostmat även till lunch. Här finns pannkakor, sallader, smörgåsar, hamburgare och mycket mer.

Adress: 39-40 South William Street. Länk till karta

Taste Food Company Matställen i Dublin
French Toast på Taste Food Company Matställen i Dublin
French Toast på Taste Food Company. Och ja, French Toast är min favorit när det gäller att äta frukost på restaurang.

Lolly and Cooks

Lolly and Cooks är en annan frukostfavorit i Dublin. Här hittar du gott kaffe, goda frukostmuffins och helt fantastiska cupcakes. De serverar även väldigt god lunch. Caféet finns på flera ställen i Dublin men jag brukar äta på den Lolly and Cooks som ligger vid Grand Canal Dock.

Hemsida
Adress: Bland annat Unit 1, The Marker, Forbes St, Grand Canal Dock. Länk till karta.

Lolly and Cooks Matställen i Dublin
Fantasifulla cupcakes på Lolly and Cooks i Dublin.

Ladurée

Jag älskar macarons och senast vi var i Paris ville jag så gärna gå och fika på Ladurée på Champs-Élysées. Men kön ringlade lång utanför och vi hade bråttom tillbaka till Disneyland-området där vi bodde under vistelsen så det blev inte någon fika. Men nu har jag i alla fall fikat på Ladurée i Dublin och det var otroligt gott och kändes lite lyxigt med fin inredning och utsökta bakverk.

Hemsida.
Adress: 1-3 South William Street. Länk till karta.

Ladurée i Dublin.
Macarons på Ladurée i Dublin. Matställen i Dublin.
Rena drömmen för någon som älskar macarons.

Brazen Head

Brazen Head är Irlands äldsta pub och en lista över matställen i Dublin är inte komplett utan att ta med Brazen Head. Restaurangen består av ett flertal rum, en mysig innergård och har du tur är det live-underhållning när du är här. Förutom att dricka öl så kan du även äta riktigt god mat här. Vi har provat deras hamburgare som kan rekommenderas.

Hemsida.
Adress: 20 Lower Bridge Street, Usher’s Quay. Länk till karta.

Matställen i Dublin The Brazen Head
The Brazen Heads historia sträcker sig tillbaka ända till 1198.

Sheehans Pub

Här var vi och åt förra gången vi var i Dublin, för drygt ett år sedan. Detta är en klassisk irländsk pub, i närheten av shoppinggatan Grafton Street, och vi gillade verkligen det här stället. Goda hambugare, god öl och härlig atmosfär.

Hemsida.
Adress: 17 Chatham Street. Länk till karta.

Sheehans Pub Dublin
Sheehans Pub hamburgare
Supergod hamburgare på Sheehans Pub i Dublin.

The Port House

Tapas kanske inte är det första man tänker på när det gäller irländsk mat men The Port House är en riktigt bra tapasrestaurang ett stenkast från Temple Bar. Här äter du nere i en stenkällare med svag belysning och åtminstone jag var tvungen att ta till lampan på telefonen för att kunna läsa menyn. Jag har ätit här vid två tillfällen och båda gånger varit nöjd med både mat och pris.

Hemsida.
Adress: 64 South William Street. Länk till karta.

The Port House Tapas
The Port House ser kanske inte så lockande ut från utsidan men deras tapas är supergoda!

The Gotham Cafe

När vi var i Dublin förra året hade vi gått runt ganska länge och blivit rejält hungriga. Jag hade skrivit ner namnet på några restauranger med bra omdömen och som jag trodde vi skulle gilla men samtliga restauranger var fullsatta. Då gick vi förbi The Gotham Cafe och jag var lite skeptisk på grund av namnet. Skulle en restaurang som låter som namnet på Batmans hemstad verkligen ha bra mat? En snabb koll på Tripadvisor visade höga betyg så vi vågade oss in och blev så positivt överraskade. Vi åt bland annat riktigt goda pizzor. Hit kommer vi tillbaka nästa gång vi åker till Dublin!

Hemsida
Adress: 8 South Anne Street. Länk till karta.

Matställen i Dublin Gotham Café
PIzza The Gotham cafe
Pizza på The Gotham Cafe – så god!

Bad Bobs Temple Bar

Bad Bobs ligger i populära turistområdet Temple Bar och serverar riktigt goda hamburgare. När vi var här hade vi lite otur då vi först inte blev insläppta för att de inte börjat servera middag än och när vi kom tillbaka ville de inte släppa in oss för att vi hade ett barn med oss (läs mer om det nedan). Detta ledde till att det inte fanns några riktiga bord kvar när vi väl fick komma in utan vi satt på övervåningen, hoptryckta alla tre vid ett pyttelitet barbord där våra tallrikar knappt fick rum. Men maten var god och det var trevlig atmosfär med live-musik. Men kanske passar det här stället bättre för dig som reser utan barn eller med äldre barn.

Hemsida.
Adress: 35-37 Essex St E, Temple Bar. Länk till karta.

Bad Bobs Temple Bar
Bad Bobs har ett perfekt läge i Temple Bar-området i Dublin.

The Old Spot

Den här gastropuben är en av två gastropubar i Dublin som rekommenderats av Michelinguiden både 2016, 2017, 2018 och 2019. Det var dock redan 2015 som några av mina irländska kollegor tog med mig dit på middag och såvitt jag kan minnas åt jag en riktigt god grillad lax. Själva restaurangen ligger i ett vackert blått hus strax öster om centrum i Dublin och förtjänar definitivt en plats på denna lista över matställen i Dublin.

Hemsida.
Adress: 14 Bath Avenue. Länk till karta.

The Old Spot
The Old Spot – rekommenderat av Michelinguiden fyra år i rad!

Bra att tänka på när du ska äta i Dublin med barn

Om du reser med barn så kan det vara bra att känna till att inte alla pubar släpper in barn på kvällstid, även om du ska äta middag. Vi hade problem med detta på Bad Bobs Temple Bar. När vi först kom dit hade restaurangen inte öppnat för middagsservering utan de bad oss komma tillbaka 18,30, fullt medvetna om att vi hade ett barn med oss (William var 10 år då).

När vi kom tillbaka på utsatt tid ville de inte släppa in oss på grund av att vi hade ett barn med oss. Vi var väldigt hungriga och orkade inte leta efter något annat ställe att äta så vi tjatade lite och påpekade att de hade bett oss komma tillbaka så till slut gjorde de ett undantag och lät oss äta där. Hur det här fungerar verkar vara lite olika från ställe till ställe, på Sheehans Pub var det till exempel inget problem alls att William var med.

Matställen i Dublin under coronapandemin

Observera att restaurangerna ovan just nu har helt eller delvis stängt. Några håller öppet för avhämtning av mat. Min tanke med det här inlägget om matställen i Dublin är att det ska kunna användas som inspiration för resor som görs till Dublin när pandemin är över och öppettiderna förhoppningsvis återgått till det normala igen. Kontrollera alltid aktuella öppettider på restaurangernas egna hemsidor som jag länkar till i inlägget.

Bilden högst upp i inlägget visar The Hairy Lemon som ligger mitt emot hotellet vi bodde på senast. Vi har inte ätit där ännu men det lär vara ett bra ställe enligt omdömena så vi har skrivit upp det på att-göra-listan till nästa besök.