Goat Rock Beach Highway one

Hemma efter två härliga veckor i Kalifornien

I onsdags kväll kom vi hem efter två härliga veckor i Kalifornien. Vår resa till USA startade tidigt på morgonen med taxi till centralen och sedan Arlanda Express ut till Arlanda. Efter incheckning, säkerhetskontroll och superdyr frukost satte vi oss på SAS direktflyg till Los Angeles. Jag älskar verkligen att SAS flyger direkt till Kalifornien numera, så mycket smidigare än att byta i till exempel Chicago som vi oftast gjorde förut. Man kommer fram tidigare på dagen och framför allt så görs immigrationskontrollen på slutdestinationen vilket innebär mindre stress än om man ska göra den vid mellanlandningen och oroa sig för att inte hinna med nästa flyg på grund av evighetslånga köer.

sas san francisco airport

Den uppmärksamme bloggläsaren ser förstås att detta inte är Arlanda. Bilden är nämligen tagen i San Francisco när vi skulle åka hem men eftersom jag helt glömde bort att ta kort på utresan så får den här bilden illustrera vår flygresa med SAS.

Vi hade betalat extra för platser med extra benutrymme vilket var värt varenda krona. Vi satt på första raden i SAS Go och hade väldigt gott om utrymme till raden framför som alltså var raden längst bak i SAS Plus. Även om jag sträckte ut mina ben så långt jag kunde hade jag några centimeter kvar till nästa stol. Underbart när man ska flyga i 11 timmar och 20 minuter. Ett extra plus för att SAS numera också har väldigt många filmer att välja på i sitt underhållningssystem så att man nästan inte hinner bli uttråkad.

Väl framme på Los Angeles flygplats hade jag bokat upphämtning i bil för vidare färd till Disneyland. Det går bussar från flygplatsen till Disneyland, och det skulle blivit lite billigare, men förra gången vi valde det alternativet fick vi vänta flera timmar på bussen och det hade vi inte lust med nu. Vi ville komma fram till hotellet så snabbt som möjligt och hinna utnyttja poolen lite på eftermiddagen. Jag bokade biltransporten hos Lansky som är ett av de mest rekommenderade företagen för just transport mellan Los Angeles flygplats och Disneyland och även här var det värt varenda extra krona.

disneyland hotel

Disneyland Hotel

När vi kom till Disneyland checkade vi in på Disneyland Hotel och fick ett rum högt upp där vi enligt receptionisten skulle kunna se Disneylands fyrverkerier på kvällen. Vi letade reda på badkläderna i våra väskor och skyndade oss ner till poolen. Det var väldigt skönt med ett dopp efter den långa flygresan! På kvällen åt vi middag på La Brea Bakery Cafe i Downtown Disney och sedan somnade Johan och William medan jag höll mig vaken till 21.30 för att försäkra mig om att vi kunde se fyrverkeriet från hotellrummet och man såg det fantastiskt bra!

Dag 2 och 3 spenderades på Disneyland samt California Adventure och jag kommer att skriva ett eget inlägg om det så småningom, med lite tips för den som är sugen på att åka dit.

cars land pixar fest disneyland

Cars Land och Pixar Fest.

Fjärde dagen blev vi hämtade på hotellet av min pyssling Laura som tog körde oss till Seal Beach där vi fick se hennes hus och träffa hennes katter innan hon bjöd på god mexikansk lunch på Avila’s El Ranchito. Sedan körde Laura oss till vår favoritflygplats Long Beach och därifrån flög vi till Sacramento med ett av våra favoritflygbolag, jetBlue. Vi blev försenad på grund av något tekniskt fel så när vi kom fram till Sacramento och hade checkat in på The Citizen Hotel orkade vi inte mycket mer än att gå ner till hotellets restaurang, Grange Restaurant & Bar, där vi åt middag. Mycket trevlig restaurang som jag varmt kan rekommendera om du ska till Sacramento. Jag har skrivit ett inlägg om hotellet och restaurangen som du kan läsa genom att klicka här.

Piren på Seal Beach

Laura, Johan och William på väg ut på piren på Seal Beach.

Lördagsmorgonen inleddes med fotbollsmatch på TV och alla var lika besvikna över att Sverige förlorade, även min pappas syssling George som lite senare kom och hämtade oss i Sacramento och körde oss till sitt hem i Turlock. Från lördag till torsdag bodde vi hos George och hans fru Linda och hade lugna sköna dagar vid poolen, varvade med trevliga restaurangbesök och lite shopping. Jag hade hoppats att vi skulle kunna åka till Yosemite som ligger bara några timmars bilresa från Turlock men enligt mina släktingar och deras bekanta är det alldeles för mycket folk där just nu och de kände flera personer som fått vänta i kö i mer än tre timmar bara för att kunna köra ut ur parken på eftermiddagen. Så vi bestämde oss för att spara Yosemite till en annan gång, när vi förhoppningsvis är i Kalifornien under lågsäsong. Jag har varit i Yosemite två gånger tidigare så det var inte någon jättekatastrof även om jag hade sett fram emot att ta med Johan och William dit. Istället för Yosemite blev det en utflykt till de båda guldgrävarstäderna Murphys och Columbia som jag kommer skriva mer om längre fram.

Ironstone Vineyards

Ironstone Vineyards utanför guldgrävarstaden Murphys.

I torsdags körde George och Linda oss till Vallejo där min syssling Linda hämtade upp oss. Sedan väntade en tre timmar lång bilresa, mestadels utmed slingriga Highway 1, innan vi kom hem till Linda och hennes man Tony i Gualala. Det var mitt sjunde besök i Gualala men det är elva år sedan jag var där senast och jag har längtat tillbaka väldigt mycket. Gualala har en väldigt speciell plats i mitt hjärta och det kommer att komma ett eget inlägg om just den här lilla staden så småningom. Under de dagar vi var här hann vi med att besöka en fyr, kolla djurlivet i tidvattenpooler, gå promenader utmed Stilla Havet och äta en massa god mat.

stenar tide pool gualala

En av stränderna strax söder om Gualala.

I söndags tog vi oss ner till San Francisco vilket tog dryga sex timmar fast det ser nära ut på kartan. Linda och Tony körde oss till Sonoma County Airport i Santa Rosa och därifrån tog vi flygbuss till San Franciscos flygplats. Från den flygplatsen tog vi sedan BART (en typ av pendeltåg för er som inte känner till San Francisco så väl) in till stan och vårt hotell. Vi hade bokat två nätter på Axiom Hotel som är mitt favorithotell i San Francisco och som ligger så centralt som det bara kan bli.

axiom hotel två härliga veckor i Kalifornien

Vårt rum på Axiom Hotel i San Francisco.

Vi hade tänkt besöka Museum of Ice Cream i San Francisco men insåg alldeles för sent att man måste boka biljetter flera veckor i förväg så vi fick klara oss utan ett dopp i deras strösselpool. Istället tillbringade vi den mesta tiden på Pier 39 och Fisherman’s Wharf och vi passade också på att gå i lite affärer eftersom detta var enda stoppet på resan där vi hade tillgång till de mer kända affärskedjorna. Middag på Cheesecake Factory vid Union Square hann vi också med.

fishermans wharf två härliga veckor i Kalifornien

Fishermans Wharf i San Francisco.

I tisdags eftermiddag var det så dags att flyga hem efter två härliga veckor i Kalifornien. Vi flög återigen med SAS, via Köpenhamn till Stockholm. Båda flygen var försenad på grund av tekniska fel men till slut så landade vi på Arlanda. Den här gången hade vi inte platser med extra benutrymme så resan hem var lite mer obekväm än ditresan. Trots det så lyckades William sova halva resan så han var inte riktigt lika trött som vi föräldrar som lyckades somna först när vi satte oss på den korta flighten mellan Köpenhamn och Stockholm.

Det kommer förstås bli fler inlägg om resan framöver och i väntan på dem kan ni se bilder från resan på Instagram.

(Bilden högst upp i inlägget är tagen utmed Highway 1, på Goat Rock Beach i Jenner.)