En semestervecka med upplevelser i närheten av Stockholm

Det här inlägget om vår semestervecka hade också kunnat få rubriken ”När inget blir som man tänkt sig – del 2” som en fortsättning på det här inlägget. De senaste tre veckorna skulle vi varit på semester i Kalifornien men Covid-19 satte stopp för den bokade resan. När sedan resandet släpptes fritt i Sverige var jag snabb att boka in en resa till västkusten med ett stopp vid Vänern på väg dit. Jag hade bokat ett fantastiskt boende på Naturum vid Läckö slott samt hittat ett om möjligt ännu mer fantastiskt hotell på Orust och sedan hade vi tänkt oss en tredje övernattning någonstans på väg hem igen.

Men återigen fick vi ändra på våra planer då min mammas båda katter blev tvungna att flytta hem till oss med kort varsel. Så sedan drygt två veckor tillbaka har vi tre katter istället för en och valde då att stanna hemma hos dem istället för att skaffa kattvakt och åka västerut. Att katterna får bo in sig ordentligt hos oss kändes viktigare än att komma till västkusten.

Agnes, en av våra nyinflyttade katter.

Så under förra veckan, som blev vår enda gemensamma semestervecka i år, gjorde vi istället kortare bilutflykter till olika platser runt Stockholm och det har varit väldigt lyckat och vi har hunnit med massor. Vi inspirerades till viss del av mitt eget blogginlägg om resmål på två timmars avstånd från Stockholm.

Vi började med en vandring på Urskogsstigen i Tyresta Nationalpark. Williams första nationalpark och min tredje nationalpark i Sverige. Jag har besökt betydligt fler nationalparker i USA än i Sverige men nu ska det bli ändring på det och jag hoppas kunna besöka fler svenska nationalparker inom en inte alltför avlägsen framtid.

Tyresta nationalpark
Urskogsstigen i Tyresta Nationalpark

Dagen därpå åkte vi till Artipelag, en plats som länge stått högt upp på min ”att-göra-lista”. Här tittade vi på utställningen Skulptur i Natur och fikade gott. Artipelag ligger otroligt vackert vid Baggensfjärden och det finns flera vackra promenadstigar här.

Jaume Plensa Artipelag
Artipelag, skulpturen Ainsa IV av Jaume Plensa.

Nästa utflykt gick till Steninge slott, Sigtuna, Wenngarns slott och Skokloster slott. Det blev fika både i Stenladan vid Steninge slott och på Tant Bruns Kaffestuga i Sigtuna. En riktigt mysig dag även om den blev lite längre än vi tänkt då vi fastnade i hemsk rusningstrafik på väg hem.

Stenladan Steninge slott
Den vackra stenladan på Steninge slott

Vi fick inte nog av slott så nästa dag åkte vi till Mariefred och tittade på Gripsholms slott från utsidan (eftersom det är stängt till och med idag på grund av Covid-19) och promenerade omkring i underbart pittoreska Mariefred. Sedan fortsatte vi till Taxinge slott där vi högg in på deras gigantiska kakbuffé, någon jag länge drömt om att få göra!

Gripsholms slott
Magiskt vackra Gripsholms slott!

Vi lämnade Stockholm med omgivningar i torsdags och gjorde en resa till Vetlanda över dagen vilket kändes ovant då vi alltid brukar stanna kvar minst en natt men oftast en vecka så här på sommaren. Men då min mamma tillhör i princip alla riskgrupper för Covid-19 så var det två meters avstånd utomhus i trädgården som gällde.

Semestervecka
Mamma hemma i sin trädgård.

Den utflykt jag såg fram emot allra mest var fredagens resa till Stendörrens naturreservat mellan Trosa och Nyköping. Som jag längtat efter att få gå på hängbroarna mellan skärgårdsöarna och jag blev inte besviken. En fantastisk upplevelse i fantastiskt väder. Jag kommer förstås skriva mer om Stendörren så småningom.

Stendörrens naturreservat
En av hängbroarna i Stendörrens Naturreservat.

Vi avslutade semesterveckan med en traditionsenlig utflykt till Saltsjöbaden där vi fikade i Stationshuset och gick en promenad längs med vattnet.

Saltsjöbaden semester
Grand Hotel i Saltsjöbaden.

Trots att vi varken kom iväg till Kalifornien eller till västkusten blev det ändå en mycket lyckad semestervecka i Stockholm med omgivningar. Nu jobbar jag tre veckor till och sedan har jag ytterligare två semesterveckor i slutet av juli/början av augusti. Vi får se om vi kommer iväg till Öland då som vi tänkt eller om vi håller oss i Stockholmstrakten då också.

Lena i Wales och Spanien 1 juli, 2020 - 10:41

Måste känts som en smolk i bägaren att först inte komma iväg till California och sedan inte till Västkusten, men tänk så mycket annat fint och vackert ni fick uppleva!
Ha besökt en hel del av ställen a du beskriver, men några har jag inte varit på.
Ha det bra!

Ann-Louise 1 juli, 2020 - 23:05

Ja, det blev ju bra ändå trots ändrade planer. Det finns ju så otroligt mycket fint att uppleva även omkring Stockholm. Ha det bra du också!

Ditte 1 juli, 2020 - 16:30

Nej, ibland får man tänka om. Och det brukar ju bli bra det också. Ni fick ju en trevlig vecka .och såg och upplevde mycket. Vad gäller Lådfabriken bodde min ena dotter där ett par nätter förra sommaren. Helt perfekt. Och den lär ju finnas kvar.

De turerna ni gjorde runt Stockholm blev ju omväxlande och väldigt lyckade. Vi brukar ett par gånger/år ta båten till och från Artipelag. Båten fortsätter till Gustavsberg. En trevlig tur. De platser ni besökte har hög igenkänningsfaktor för mig. Jag jobbar ju en del med resor i Stockholm (ja, inte i sommar) så alla är välbekanta både i jobb och privat.
Önskar er fortsatt fina dagar.

Ann-Louise 1 juli, 2020 - 23:07

Vad roligt att höra att din dotter bott på Lådfabriken. Det ser helt fantastiskt ut där. Någon gång ska vi ta oss dit även om det inte blir i sommar. Och det finns ju så otroligt mycket fint att se nära Stockholm också, har en lång lista på platser att besöka så vi lär inte bli sysslolösa än på ett tag. 🙂 Ha det så bra!

4000mil 2 juli, 2020 - 21:44

Fina platser. Och härligt väder!

Ann-Louise 2 juli, 2020 - 22:04

Ja, vi hade verkligen otrolig tur med vädret, så härligt!