Väderkvarn Öland

Semester i Sverige – 15 platser jag vill återvända till

Härom veckan skrev jag ett inlägg om platser i Sverige som jag vill besöka för första gången. Men trots att jag älskar att upptäcka nya platser så älskar jag också att återvända och återupptäcka platser som jag redan har varit på. Därför kommer här en lista på 15 platser som jag besökt en eller flera gånger och gärna vill återvända till i sommar eller mest troligt längre fram när det åter är lämpligt att resa omkring i vårt vackra Sverige. Listan hade kunnat göras betydligt längre eftersom det finns så mycket fint att se även här hemma.

Öland

Jag har varit på Öland fler gånger än jag kan räkna men om jag gör ett försök att uppskatta antalet gånger så är det nog cirka 50 gånger i alla fall. Mellan 1984 och 1994 var jag här minst en vecka varje sommar men oftast flera veckor och i flera olika omgångar. Jag brukade åka hem och sedan längta tillbaka och åka dit igen. Från 1989 och framåt hade jag bil så då var det inte några problem att åka fram och tillbaka många gånger under en sommar. Ibland tältade jag, oftast hyrde vi husvagn antingen av min mammas kusin eller via annons i tidningen, ibland bodde vi på vandrarhem, några gånger hemma hos min syssling som har stuga där och en gång hälsade jag på en dåvarande arbetskompis och sov över där. Trots att Öland har en jättestor plats i mitt hjärta har jag inte varit där sedan 2007 och William har aldrig varit där. Om det blir möjligt att resa i Sverige i sommar så kommer Öland vara första platsen vi åker till.

Borgholms Slottsruin Öland
Borgholms slottsruin på Öland.

Gotland

Gotland däremot har jag bara varit på en gång, förra sommaren, men det blev ögonblicklig förälskelse och jag vill så gärna tillbaka igen. Inte minst för att jag har släktingar på ön som jag aldrig träffat.

Donners Plats Visby
Donners plats, Visby

Tällberg

I augusti 2005 tog jag med min mamma till Tällberg i Dalarna, då hon i många år hade drömt om att få återvända dit (hon var där med min pappa på 1960-talet). Jag älskade Tällberg och Dalarna och vill så gärna åka dit igen. Leksand, Mora och Rättvik är andra platser i Dalarna som jag också vill besöka igen.

Hotell Klockargården Tällberg Dalarna
Hotell Klockargården i Tällberg och lite utsikt över Siljan.

Carl Larsson-gården i Sundborn

På väg hem från Dalarna 2005 stannade vi till i Sundborn. Jag har nämnt flera gånger här i bloggen att jag inte är så förtjust i museum men jag föll pladask för Carl Larsson-gården i Sundborn. Så fint och så intressant. Hit återvänder jag gärna.

Carl Larsson Sundborn

Ales stenar

När vi fick besök från Arizona och Wisconsin 2004 tog våra besökares släktingar med oss till Ales stenar och hit vill jag gärna igen. Inte minst för att ta bättre bilder, mina gamla inskannade pappersbilder gör ingen glad. Ales stenar kanske egentligen borde varit med under rubriken Österlen nedan men jag tycker den här skeppssättningen är sevärd nog att förtjäna en egen rubrik.

Åhus

När vi besökte Ale stenar utgick vi från Åhus och här har jag varit flera gånger, dels med de amerikanska vännerna som jag nämnde ovan men även med min mamma då vi åkte hit några gånger på 90-talet och hälsade på min syssling som bor i Åhus. Åhus är supermysigt och jag vill gärna åka hit och äta glass på Glassbåten och promenera längst med båtarna nere vid vattnet.

Stranden i Åhus.

Österlen

Jag vill se och återse allt på Österlen men kanske allra mest Kivik där jag skulle passa på att köpa massor av produkter gjorda av äpplen. Här finns även Kiviksgraven eller Kungagraven som den också kallas som är en intressant sevärdhet, jag besökte den för många år sedan men har inget emot att besöka den igen, nu tillsammans med Johan och William. Glimmingehus, den bäst bevarade medeltida borgen i hela Skandinavien, vill jag också se igen.

Glimmingehus
Glimmingehus. Även här skulle jag behöva ersätta de gamla inskannade pappersbilderna med nya foton.

Dag Hammarskjölds Backåkra

Jag skulle tro att Backåkra också räknas till Österlen men det måste också få en egen rubrik, så speciellt är det. Backåkra köptes av Dag Hammarskjöld 1957 men tyvärr hann han aldrig bo där innan han dog 1961. Gården drivs idag av en stiftelse vars målsättning är att driva Backåkra som ett museum över Dag Hammarskjölds liv och gärning. Detta är ytterligare ett undantag när det gäller min något skeptiska inställning till museer, jag var här 2004 och Backåkra är faktiskt en av de mest intressanta platser jag besökt.

Halmstad

I Halmstad bor min pappas kusin som jag inte träffat på länge och henne vill jag gärna åka och hälsa på samtidigt som jag vill se mer av Halmstad med omgivningar. Senast jag var här var med jobbet, på Släktforskardagarna 2017, och dessförinnan har jag varit i Halmstad flera gånger både privat och i jobbet. Halmstad är en riktigt somrig stad med underbara stränder och här skulle jag gärna stanna flera dagar.

Arild

För sådär 35 år sedan var jag på konfirmationsläger i Arild och jag tror bara att jag varit tillbaka där en gång som hastigast. Som jag minns det är Arild väldigt pittoreskt och det skulle vara spännande att återse den här platsen efter så många år. Häromdagen läste jag om glamping på Arilds Vingård och det skulle jag gärna testa som övernattning. På väg till Arild skulle vi också stanna till för en god kopp kaffe och massor av kakor hos Flickorna Lundgren på Skäret där jag varit flera gånger, men man kan aldrig få för mycket kakor och kaffe.

Mölle
Jag hittade tyvärr inte någon bild från Arild så den här inskannade bilden från mitt senaste besök i Mölle (cirka 1995) får illustrera texten. Mölle ligger på andra sidan Kullahalvön, en knapp mil från Arild.

Smygehuk

I mitt förra inlägg, om platser som jag inte besökt men vill åka till, nämnde jag Treriksröset som ju är Sveriges nordligaste punkt. Smygehuk är den sydligaste udden i Sverige och även om jag varit här flera gånger tror jag att speciellt William skulle tycka det vore kul att komma hit och befinna sig så långt söderut man kan i Sverige.

Ven

När jag bodde i Vetlanda och jobbade på Skattekontoret där så gjorde vi en dagsutflykt med buss en gång per år och en av de gångerna åkte vi till Ven. Det är länge sedan nu, cirka 25 år sedan, och jag minns inte jättemycket av ön så det skulle vara spännande att komma tillbaka hit. Ven är bland annat känt för att Tycho Brahe byggde ett slott och observatorium här.

Flygfoto över Ven. (Bild från Landskrona stads hemsida. Fotograf Perry Nordeng)

Båstad

Om det hade varit ett normalt år skulle det varit kul att åka till Båstad och kolla på tennis i juli men även om tennisturneringen ännu inte är inställd så gissar jag på att den kommer att bli det. Johan vill också gå på Sveriges enda tennismuseum. Jag har inte varit i Båstad på cirka 30 år och skulle gärna återvända dit och promenera omkring på mysiga Agardhsgatan där mamma och jag blev guidade av min mammas förre arbetsgivare senast vi var i Båstad.

Mariestad

Mitt jobbs huvudkontor ligger i närheten av Mariestad, och hade det inte varit för det så är risken stor att jag aldrig kommit hit. Jag visste inget om Mariestad när jag kom dit för första gången i augusti förra året och blev så positivt överraskad av denna urgulliga stad precis vid Vänern. Jag hann promenera runt lite i de gamla kvarteren men vill tillbaka och utforska mer av staden och Vänern.

Mariestad.
En av de gulliga gatorna i Mariestad.

Gränna

Varken Johan eller William har varit i Gränna så om vi kan ge oss ut på en roadtrip i sommar kommer Gränna vara ett givet stopp på väg ner mot Småland. Jag är inte så förtjust i att äta polkagrisar men tycker det är fascinerande att se hur de tillverkas och de små butikerna där de säljs är bedårande sockersöta.

Gränna polkagrisar

Vilka platser i Sverige vill du återvända till när vi kan börja resa omkring i vårt avlånga land?

Lena i Wales och Spanien 6 maj, 2020 - 13:06

Många trevliga ställen.
Har besökt de flesta, fast det var längesedan. Så inspiration att se igen.
Ha det bra!

Ann-Louise 6 maj, 2020 - 21:44

Roligt att höra att du besökt många av ställena. Ha det så bra du också!

Anna, New York - My Bite of the Big Apple 7 maj, 2020 - 17:35

Åh, så många smultronställen! Många av dem har jag besökt men inte exakt alla. Tänk att du varit så många gånger på Öland! Häftigt. Kul att du har släkt att utforska även i Sverige, nu när USA-resorna inte är möjliga.

Jag älskar ju också, som du vet, att åka tillbaka till platser. (Milt sagt.) 😉 I Sverige vill jag alltid återvända till Stora Karlsö som är en stor favorit, men efter att ha varit där många gånger tänker vi varva med lite andra resmål. Höga kusten är min mans hemtrakter och där var vi varje sommar i många år hans familj hade lantställe där. Men vi återvänder ändå eftersom vänner till familjen finns kvar.

Mitt eget favoritområde är trakten kring Helgesta i Sörmland, som jag ska skriva mer om i bloggen framöver. Det vore roligt att återse Lysekil och kusten däromkring också. Har nog inte varit där sen 90-talet!

Kul tema. Kanske gör jag också ett inlägg om det framöver.

Kram!

Ann-Louise 7 maj, 2020 - 21:06

Höga Kusten står på min andra lista, över platser att besöka för första gången. Det verkar vara så fint där! Stora Karlsö vill jag också besöka någon gång. Ser fram emot att läsa om Helgesta i din blogg och hoppas att du även gör ett inlägg med de platser du vill återvända till. 🙂

Marias memoarer 7 maj, 2020 - 18:33

Öland, Gotland, Västkusten, Stockholm, Sigtuna, Höga Kusten m.m. finns på önskelistan ? Har inte tidigare besökt allt jag räknade upp, men t.ex. Stockholm har jag varit i förr, många gånger men blir aldrig färdig med den staden känns det som ?

Ann-Louise 7 maj, 2020 - 21:08

Jag håller med, man blir aldrig färdig med Stockholm, det finns alltid nya platser att upptäcka här. Och i övrigt verkar vi ha samma platser på önskelistan, Sigtuna vill jag också återvända till även om det inte fick rum på just den här listan, och Höga Kusten står på min lista över nya platser att upptäcka när det blir möjligt.

Bara brittiskt 7 maj, 2020 - 21:49

Skrev en liknande lista på bloggen nyligen och våra listor är lika på flera ställen! Gillar du Sundborn så skulle du också gilla kompositören Wilhelm Peterson-Bergers hus Sommarhagen på Frösön med utsikt liknande Tällberg.

Ann-Louise 7 maj, 2020 - 22:11

Åh, tack för tipset! Var genast tvungen att googla samt kolla Google maps för att se utsikten och du har helt rätt, jag skulle absolut vilja besöka Sommarhagen. Jag får genast skriva upp det på min bucket list. 🙂

FREEDOMtravel 8 maj, 2020 - 09:51

Bra tips och fina bilder! Flera ställen som vi inte varit i. OM man får resa fritt i landet i sommar ska jag komma ihåg att återvända hit för tips.

Ann-Louise 8 maj, 2020 - 16:57

Tack! Ja, vi får verkligen hoppas att man får resa fritt i landet åtminstone under någon del av sommaren.

Ditte 8 maj, 2020 - 16:04

Kul att fundera över vilka platser man vill tillbaka till. Tror jag varit på alla platser du har med på listan, utom Backåkra. Log när jag läste Mariestad. Här är jag född och hade mina farföräldrar och stora delar av släkten och har varit här en hel del . Har bott i 10 år i Töreboda, fem mil härifrån. Men just den staden behöver jag inte återvända till.
Jga har också platser jag gärna återvänder till och dit hör Höga kusten med många av de små fiskelägena liksom Skuleskogen. Även Lapporten och delar av den norra svenska fjällvärlden finns med. Marstrand, Fjällbacka, Öar långt ut i Stockholms skärgård liksom Öland och Gotland. Värmland med Lars Lerin på Sandgrund, Mårbacka och Fröding Alsters herrgård. Ja, listan kan bli lång.
Tack för din tips. Jätterolig läsning.

Ann-Louise 8 maj, 2020 - 17:07

Roligt att höra att du gillar mitt inlägg! Det var kul att skriva det och fundera på vart man vill åka tillbaka. Och vilket sammanträffande att du har dina rötter i Mariestad. Mitt jobb har huvudkontoret i Lyrestad så hittills är det Lyrestad och Mariestad som jag besökt men skulle gärna vilja se mer av de här trakterna då jag just upptäckte att min sambo har rötter i bland annat Böja, Odensåker och Tidavad som ju inte ligger så långt därifrån.

Annie - Stora Små Äventyr 8 maj, 2020 - 19:10

Jag borde verkligen se fler platser i Sverige! Har inte varit på Gotland eller Öland 😛 Sundborn var jag vid när jag var liten men vill dit i vuxen ålder 🙂 Så kul inlägg fullt med inspiration 😀

Ann-Louise 9 maj, 2020 - 23:50

Ja, det finns ju så mycket fint i Sverige. Jag tycker absolut att du ska åka till både Gotland och Öland när du har möjlighet. Kul att du gillade mitt inlägg! 🙂

Albert Allema 20 juni, 2022 - 13:37

Vi har använt bland annat denna webbsida när jag förberedde vår resa till Höga Kusten.

På vägen dit har vi stannar vid Tällberg som nämns i listan. Verkligen fin plats. Vilka vyer över Siljan!

Flera platser på listan har vi redan besökt, andra tar vi senare.