Dags att besöka två nya länder i helgen

I början av året skrev jag ett inlägg om våra resedrömmar för 2019 och i helgen är det dags för en av dessa drömmar att slå in. Tidigt imorgon bitti går vi ombord på Austrian Airlines för att flyga till Wien. Dessförinnan blir det en natt på Arlanda med middag på Kitchen & Table samt övernattning på Clarion Hotel Arlanda Airport.

Jag har aldrig varit i Österrike så det blir första gången för mig. Första besöket blir det även för William medan Johan har varit i Österrike och åkt skidor men aldrig varit i Wien. Wien har faktiskt aldrig stått så jättehögt upp på min lista över städer att besöka men nu när jag har läst på så ser jag fram emot att promenera omkring och titta på många fantastiskt vackra byggnader vilket passar mig perfekt. Det jag ser allra mest fram emot, och som faktiskt var det som fick mig att bli sugen på att åka till Wien, är att besöka Hundertwasser House. Första gången jag hörde talas om det här huset var när jag läste ett blogginlägg hos World by Tina. Jag älskar hus med annorlunda arkitektur så ser verkligen fram emot att se Hundertwasser House i verkligheten.

Hundertwasser House Wien

Hundertwasser House. Bild från Pixabay.

Men, även om det ska bli jättespännande att upptäcka Wien så är det faktiskt inte huvudorsaken till att vi flyger just till Wien. För några månader sedan läste jag en resetidning där man tipsade om olika weekendstäder. När jag såg bilderna från Bratislava kände jag direkt att det var en stad som jag ville besöka snarast möjligt. Jag började leta efter flyg men insåg snart att flygen till Bratislava inte är så många, har långa bytestider och är dyra. Här är det kanske också på sin plats att erkänna att jag inte riktigt hade koll på var i Europa som Bratislava ligger. Slovakien fanns inte när jag gick i skolan utan var då en del av Tjeckoslovakien. En snabb titt på Google Maps avslöjade att Slovakien är grannland till Österrike och efter några minuters googlande så hade jag lärt mig att man enkelt kan åka tåg mellan Wien och Bratislava.

Varje dag har jag som rutin att leta billiga flygpriser till några av mina drömdestinationer, bland annat till Ljubljana, Skopje och Florens. Nu la jag till Wien på den listan och för några veckor sedan dök det upp riktigt bra biljetter med Austrian Airlines. Planen är nu att vi ska upptäcka Wien på lördagen (vi landar redan 08.50 på morgonen så har i princip hela dagen på oss) och på söndagsmorgonen tar vi tåget till Bratislava och tillbringar ett antal timmar där innan vi tar tåget tillbaka till Wien framåt eftermiddagen.

Det jag ser fram emot allra mest i Bratislava är att besöka slottet (bilden högst upp i inlägget) samt att promenera omkring i gamla stan. Jag har bland annat hämtat en hel del inspiration i Malins blogginlägg om Bratislava.  Självklart kommer ni få läsa allt om vårt besök i både Wien och Bratislava här i bloggen så småningom.

Att hitta ett prisvärt hotell i Wien var inte helt enkelt, de hotell som passade in på mina önskemål var på tok för dyra. Men efter att ha kollat Hotels.com varje dag i några veckors tid dök det upp ett hotell som jag inte sett tidigare, Hotel Das Tigra, så där har vi bokat två nätter.

Hotel das tigra wien

Hotel Das Tigra (Bild lånad från hotellet.)

Har du några tips på saker vi inte får missa i dessa båda städer?

(Bilden högst upp, på slottet i Bratislava, kommer från Pixabay.)

Dorothy 17 maj, 2019 - 13:30

Wien = sachertårta och Lippenhauer (sp?) häster..

Ann-Louise 17 maj, 2019 - 13:40

Japp, sachertårta har jag skrivit ner och spanska ridskolan ska vi i alla fall se från utsidan.

FREEDOMtravel 18 maj, 2019 - 10:25

Vad kul! Detta är två städer jag är väldigt nyfiken på, ska bli intressant att läsa mer!

Ann-Louise 20 maj, 2019 - 12:12

Jag kan varmt rekommendera både Wien och Bratislava. Wien stort och pampigt, Bratislava litet och mysigt. Det kommer flera blogginlägg om städerna framöver. 🙂

Ditte 18 maj, 2019 - 17:41

Wien tycker jag är en ljuvlig stad. Men ni har ju ganska ont om tid och dessutom vill man ju ha tid på sig öfr att ta in det man ser. Schönbrunn är väldigt fint och Pratern är också trevligt liksom besök på något av de fina och gammeldags Wienekonditorierna. Och Spanska ridskolan förstås! Att ta spårvagnen till en vingård är också trevligt. men ni har ju begränsad tid.
Vad gäller Bratislava har jag aldrig varit där.
Önskar er en fin resa.

Ann-Louise 20 maj, 2019 - 12:25

Jag håller verkligen med om att Wien är en ljuvlig stad. Jag blev väldigt förtjust. Så mycket fint att se! Tyvärr hann vi inte med varken Schönbrunn, Pratern eller Spanska Ridskolan den här gången men det innebär ju att vi måste åka tillbaka igen vilket jag gärna gör! 🙂

Ladies Abroad 19 maj, 2019 - 10:19

Har också damma kombination på min lista. Inte varit i Slovakien alls, men var i Wien for 18-20 år sen. Dags för ett återseende.

Ann-Louise 20 maj, 2019 - 12:28

Ja, det är en kombination som jag verkligen kan rekommendera! Så smidigt att ta sig mellan de båda städerna.

Marias Memoarer 22 maj, 2019 - 12:22

åh låter som det kan bli en fin resa 🙂 Själv har jag bara varit en dag i Salzburg i Österrike. Också en tjusig stad! Jag har också sett ett Hundertwasser-konstverk – märkliga Kuchlbauerturm i den tyska byn Abensberg (http://mariasmemoarer.com/2016/april/10-intressanta-sevardheter-i-europa-del-1.html) 🙂

Ann-Louise 22 maj, 2019 - 18:33

Ja, det blev en riktig bra resa om än lite för kort. 🙂 Salzburg vill jag också väldigt gärna åka till. Vad kul att se bilden på Kuchlbauerturm, man kan verkligen se likheten med huset i Wien.

Christine - 29° 25 maj, 2019 - 20:36

Har varken varit i Wien eller Bratislava så kan bara önska trevlig resa. 🙂

Ann-Louise 25 maj, 2019 - 22:19

Tack! Vi har redan hunnit komma hem igen och det var en riktigt bra resa! 🙂