Welcome to Castaway Cay Bahamas

Castaway Cay, Disneys egen paradisö i Bahamas

Castaway Cay är Disneys egen ö i Bahamas. Det är en riktig paradisö som du enbart kan komma till genom att göra en kryssning med något av Disney Cruise Lines fartyg. Alla kryssningar till Bahamas och Karibien som utgår från Port Canaveral eller Miami gör minst ett stopp på Castaway Cay. Vissa kryssningar gör till och med två stopp, en så kallad double dip.

En riktig paradisö!

Castaway Cays historia

Ön hette tidigare Gorda Cay och dess historia sträcker sig tillbaka till 1783 då ön beboddes för första gången. Det finns en landningsbana på ön som användes av spritsmugglare på 1930-talet. Senare användes landningsbanan även av knarklangare. Ett par filmer har också spelats in på ön, bland annat delar av Pirates of the Caribbean: Svarta Pärlans förbannelse. Båten The Flying Dutchman som användes i Pirates of the Caribbean-filmerna låg förtöjd vid ön fram till november 2010.

Castaway Cay Strand Bahamas

1997 skrev The Walt Disney Company på ett 99 år långt hyreskontrakt. Enligt kontraktet hyr Walt Disney ön av Bahamas regering fram till 2096. Det tog 18 månader och kostade 25 miljoner dollar att bygga om ön till Castaway Cay.

Castaway Cay Bahamas

Castaway Cay var den första privata ön där kryssningsfartygen kan lägga till direkt vid ön så att passagerarna inte behöver åka en mindre båt från fartyget in till land.

Castaway Cay Disney Dream docked

Det är enkelt att gå av och på båten när man vill under dagen.

Castaway Cay Gangway Disney Dream Kryssning

Förra året vann Castaway Cay priset ”2018 Cruise Critic Destination Award” för ”Best Cruise Line Private Island”.

Map Castaway Cay

På ön bor cirka 60 anställda som arbetar på Castaway Cay. När fartygen ligger i hamn är det också många av de som arbetar ombord på fartyget som går i land och arbetar på ön under dagen.

Disney Dream Castaway Cay Bahamas

Castaway Cay har ett postkontor där man kan skicka vykort med en speciell stämpel. Hade min pappa fortfarande levt så hade jag skickat ett vykort till honom. Han samlade nämligen på frimärken och ovanliga stämplar. Nu nöjde jag mig med att gå in och ta en snabb titt på det mycket lilla postkontoret.

Post office Castaway Cay

Disney har nyligen köpt ytterligare en plats i Bahamas. Det är Lighthouse Point, längst söderut på ön Eleuthera, som också kommer att anpassas för att ta emot kryssningsgäster. Det kommer att kosta mellan 250 och 400 miljoner dollar! När detta är klart är det ännu så länge ingen som vet.

Tram Castaway Cay Bahamas

Om man inte vill gå överallt på ön kan man åka med det här tåget.

Castaway Cay First Aid

Det finns första hjälpen på ön om det skulle behövas.

Vår dag på Castaway Cay

Vi hade sett fram emot Castaway Cay otroligt mycket så besvikelsen var stor när vi vaknade på morgonen och det var alldeles grått och regnigt ute. Vi åt frukost i lugn och ro i Cabanas och väntade på att regnet skulle sluta. När det inte gjorde det gick vi av båten ändå, utrustade med paraply och regnskydd på ryggsäcken så att kameran inte skulle bli blöt. När vi gick av båten delade personalen ut fina regnponchos, riktigt snygga med Disneytryck. Vi blev ganska så snart genomblöta om fötterna eftersom det hade bildats små sjöar av allt regn. William och jag hade Crocs så vi klarade oss bra men Johan som hade sina finaste sneakers fick gå och köpa ett par flip-flops som han bytte till.

Cloudy Castaway Cay

Så här mörka moln var det över Castaway Cay när vi åt frukost.

Man behöver inte ta med sig handdukar när man går iland utan det delas ut när man går av båten och sedan lämnar man tillbaka de blöta/smutsiga handdukarna innan man går ombord på båten igen.

Disney Dream Docked at Castaway Cay

När man går av fartyget finns det också stora dunkar med myggmedel eftersom Chikungunya, Zika och Dengue sprids av myggor i Bahamas. Vi hade med oss eget myggmedel men tog också av det som Disney hade ställt fram. Jag såg inte en enda mygga och blev inte myggbiten trots att myggorna i vanliga fall älskar mig, så det måste ha varit ett effektivt myggmedel.

Castaway Cay Bahamas Disney Dream

Här fanns det myggmedel när vi gick av och man kunde även köpa kylväskor med vattenflaskor. När vi kom tillbaka på eftermiddagen serverades kall dricka här.

Trots regnet hade vi tur, det händer då och då att kryssningsfartygen inte kan lägga till vid Castaway Cay på grund av att vågorna är för höga. Hade det hänt hade jag blivit riktigt besviken, speciellt som en Disneykryssning inte är något vi gör varje dag. Detta hände Youtubern Michael Kay när han och hans pappa åkte på kryssning med Disney i november förra året. Just Michael Kays Youtube-videos kan jag också rekommendera för dig som vill se riktigt bra Youtube-filmer från Disneys kryssningar.

Disney Dream Castaway Cay

Nåväl, vi promenerade omkring en stund i regnet, som blev värre och värre. Det var inte något stilla sommarregn utan det kändes ungefär som att någon hällde ut vatten över oss från en gigantisk hink. Vi passade på att äta lunch medan det regnade som mest, eftersom det fanns sittplatser under tak även om vi fortfarande var utomhus. Trots regnet var det fortfarande varmt och skönt så fast vi var blöta blev vi aldrig kalla.

Castaway Cay Lunch Cookies BBQ

Lunchen på ön ingår i priset man har betalat för kryssningen. Det som kostar extra på Castaway Cay är alkohol, smoothies samt om man köper läsk i någon av barerna istället för att hämta läsk i självserveringsautomaterna vid matserveringarna. Maten äter man på Cookie’s BBQ och det var den bästa maten under hela kryssningen! Det smakade otroligt gott. Det var också riktigt mysigt att sitta under taket och äta samtidigt som det regnade rejält. Det finns även en till restaurang som heter Cookies Too BBQ samt en restaurang vid vuxenstranden.

Castaway Cay Gumbo Limbo

Här satt vi och åt lunch.

När vi hade ätit klart hade det slutat att regna. William ville till barnklubben, som på Castaway Cay heter Scuttle’s Cove, så han gick dit en stund medan Johan la sig i en solstol och vilade och jag tog med kameran på en promenad runt ön. Jag hade planerat alla foton jag skulle ta på denna paradisö men på grund av regnet blev det inte riktigt som jag hade tänkt mig. De kort som jag tog blev också ganska hastigt tagna eftersom jag kände mig stressad över att det skulle börja regna igen. Med det sagt så är jag ändå nöjd med många av bilderna, den mörka himlen gör att bilderna får ett speciellt och dramatiskt ljus.

Träffa Disneykaraktärer på ön

I vanliga fall träffar man ju Disneykaraktärer ombord på Disneyfartyget men den här dagen så flyttar de ut på Castaway Cay istället. De karaktärer man vanligtvis kan träffa är Stitch, Mimmi Pigg, Jack Sparrow, Kalle Anka, Piff och Puff, Musse Pigg, Pluto, Kajsa och Långben.

Castaway Cay Mount Rustmore

Vid Mount Rustmore brukar man kunna träffa karaktärer på förmiddagarna, när det inte regnar.

Castaway Cay Bahamas

Här brukar man kunna träffa Musse Pigg.

På grund av regnet blev det inte några möten med karaktärer den här dagen. En del var kvar på båten istället men eftersom vi var på ön trots regnet så missade vi dem. Vi såg en snabb skymt av Kalle Anka och Stitch men precis när vi kom gick de iväg för att det var för blött. Enda gången vi såg Disneyfigurer var efter att vi hade ätit lunch då de hade ett dansparty precis bredvid restaurangen.

castaway cay buoy

Ytterligare ett populärt ställe för att ta kort.

Stränder och unik shopping

Det finns flera stränder på ön, Castaway Family Beach är till för familjer och Serenity Bay är en strand där enbart vuxna (över 18 år) får vara. På stränderna finns massor av solstolar och parasoller. De kostar inget extra utan ingår. Vi hade inte några problem att få tag på solstolar under den korta stund som vi satt ner. Jag är ändå alldeles för rastlös för att sitta still, jag vill helst promenera omkring och upptäcka allt som finns att se och göra.

Castaway Cay beach

Family Beach på Castaway Cay

För den som vill shoppa har Disney två affärer på Castaway Cay:

• Buy The Seashore
  • She Sells Sea Shells…and Everything Else
Castaway Cay Buy the Seashore

Affären ”Buy the Seashore”.

Castway Cay She Sells Sea Shells and everything else

She Sells Sea Shells…and Everything Else.

Många av de saker som säljs i de här båda affärerna kan man enbart köpa på Castaway Cay. Jag köpte bland annat en fin mugg som inte går att få tag på någon annanstans. Man behöver inte ta med några pengar utan man använder sitt Key to the World-kort för att betala i affärer och barer på ön. Enda undantaget är en butik som säljer hantverk från Bahamas. Där behöver man kontanter och då fungerar amerikanska dollar bra.

Castaway Cay Bahamas

Ägna dig åt sportaktiviteter eller chilla i baren

Man kan hyra cyklar och cykla runt ön, man kan snorkla (på havets botten finns bland annat en staty av Musse Pigg som man kan roa sig med att leta reda på), paddla kajak eller hyra paddelbåt och man kan också spela volleyboll och fotboll. I In Da Shade Game Pavilion kan man spela pingis, biljard och basket.

Castaway Cay Kajaker

Kajaker och mycket annat finns att hyra på ön.

Castaway Cay Flippers Float

Hos Flippers & Floats kan du bland annat hyra snorkelutrustning.

Castaway Cay Gil's Fins & Boats

Gil’s Fins & Boats är ett annat ställe där du kan hyra snorkelutrustning.

Castaway Cay In Da Shade Game Pavilion

In Da Shade Game Pavilion

I vattnet finns Pelican Plunge med två vattenrutschkanor. Spring-a-Leak är en vattenlekplats för barn, som vi tyvärr missade men som verkar jätterolig.

Castaway Cay Pelican Plunge

Pelican Plunge

Castaway Cay hammock

Man kan också bara ta det lugnt och vila sig i en av hängmattorna eller på en solstol. Eller varför inte hänga i någon av de fyra barer som finns på ön.

• Castaway Air Bar
  • Conched Out Bar
  • Heads Up Bar
  • Sand Bar
Castaway Cay Head's Up Bar.

Pelican Point med Head’s Up Bar.

Head’s Up Bar vid Pelican Point.

Öns egen signaturdrink är Konk Kooler. Den innehåller mörk rom, ljus rom, passionsfruktjuice, pina colada-mix och apelsinjuice.

Castaway Cay Conched Out Bar

Conched Out Bar är den första baren man kommer till på ön.

Conched Out Bar.

Castaway Cay Sand Bar

Här till höger ser man en skymt av Sand Bar.

Olaf’s Summertime Freeze kan man köpa smoothies och man kan betala extra för att få den i en souvenirmugg. William ville ha Sven som souvenirmugg vilket han också fick. Enda problemet var att Sven inte var helt enkel att packa när vi skulle hem och våra resväskor var överfulla. Men hem kom han i alla fall och står nu här i köket.

Castaway Cay Summertime Freeze

Castaway Cay Summertime Freeze Olaf

castaway cay summertime freeze menu

William valde en Let it Go med jordgubb, mango och apelsin.

Om man är sugen på att röra på sig ännu lite mer så kan man springa loppet Castaway 5K på morgonen. Som namnet antyder så är det ett fem kilometer långt lopp och när man är klar får man en medalj. Man måste vara minst tio år för att få springa loppet. William var intresserad av att springa det men eftersom vi kom av båten lite senare på grund av vädret så blev det aldrig tillfälle för honom att vara med i loppet. Nästa gång…

Castaway Cay Sven

William med sin Sven-mugg.

Family Beach på Castaway Cay

Family Beach på Castaway Cay.

Scuttle’s Cove och Port Adventures

Under den här dagen flyttar barnklubben ut på Castaway Cay och kallas där för Scuttle’s Cove. Det fungerar som på båten, att barnet har sitt armband som han/hon använder för att checka in och ut ur barnklubben. Mer detaljer om hur barnklubben fungerar kommer i ett inlägg längre fram. William tyckte det var kul på Scuttle’s Cove och även när det regnade som mest ville han vara där, trots att det var utomhus och att han blev genomblöt. Han var på Scuttle’ Cove i tre olika omgångar under dagen och passade bland annat på att spela fotboll med en av de barnledare som jobbade där.

Scuttles Cove Castaway Cay

Ingången till barnklubben.

Föräldrar får egentligen inte vara med på Scuttle’s Cove, men jag fick komma in och gå genom området när jag skulle hämta upp William.

Det finns också en mängd så kallade Port Adventures som man kan boka genom Disney Cruise Lines. Vi är inte så mycket för organiserade utflykter utan tycker det är skönt att själva kunna bestämma när vi ska gå av båten, när vi ska äta lunch och när vi ska gå tillbaka till båten. Just här på Castaway Cay kände vi inte alls något behov av att boka en utflykt eftersom det redan finns så mycket att göra på ön. Om vi återvänder till Nassau i framtiden på en annan kryssning kan jag däremot tänka mig att boka en utflykt för att få se mer av ön.

See Ya Later Castaway Cay Bahamas

Castaway Cay Cabin 5536 view

Vädret var betydligt mycket bättre när vi kom tillbaka till vår hytt på eftermiddagen.

View Castaway Cay room 5536

Utsikt över Castaway Cay från vår hytt, nr 5536.

Disney Cruise Lines hemsida kan du läsa mer om Castaway Cay.

Läs också mina inlägg om dag 1 och dag 2 på Disneykryssningen, om du inte redan har gjort det.

Har du varit på någon ”konstgjord” kryssningsö och vad tyckte du i så fall om det?