Junkanoo Beach Nassau Bahamas

Dag 2 på Disneykryssningen med stopp i Nassau, Bahamas

Efter en god natts sömn ombord på Disney Dream vaknade vi vid sju-tiden på morgonen och bestämde oss för att prova att äta frukost i Enchanted Garden där vi hade ätit middag kvällen innan. William ville så gärna sitta vid ett av de coola borden som är formade som en tekopp. Eftersom vi hade suttit vid ett vanligt bord vid middagen var vår plan att gå till Enchanted Garden och äta frukost för att se om vi kunde få sitta vid ett tekoppsbord. Vi var först på plats och fick välja bord var vi ville så vi satte oss vid just ett sådant bord som William önskade.

Disney Dream Enchanted Garden Breakfast Frukost

I Enchanted Garden finns det servitörer som passar upp på dig vid bordet men det är frukostbuffé där du själv hämtar din mat. Vi passade på att frossa i amerikanska pannkakor och Musse Pigg-våfflor. Allt var mycket gott!

Disney Dream Enchanted Garden

Jediträning och en gullig liten fyr

Efter frukost gick vi till öppet hus på Oceaneer Club. Det var Jediträning på schemat och det ville William förstås vara med på. Barnen fick träna på Jedi mind tricks och använda sina kunskaper för att köra iväg en Imperial Officer och två Stormtroopers som plötsligt dök upp.

Oceaneer Club Disney Dream Jedi Training

När vi var klara med Jediträningen gick vi ner till promenaddäck (som är på däck 4) och spelade lite shuffleboard och tittade på när båten anlände till Nassau och la till vid bryggan. På vägen in till Nassau passerar man den otroligt gulliga lilla fyren som går under flera olika namn. Den heter Hog Island Lighthouse, Paradise Island Lighthouse eller Nassau Harbour Lighthouse beroende på var man läser om den. Oavsett vad man kallar den lär den vara den äldsta och mest välkända fyren i Bahamas. Den byggdes 1817 och ligger på Paradise Island, som förr i tiden hette Hog Island.

Nassau Harbour Hog Lighthouse Bahamas

Jag hade sett fram emot att få fotografera fyren och tog hundratals bilder av den på morgonen när vi kom till Nassau. När båten lämnade Nassau på eftermiddagen hade vi perfekt utsikt över fyren från vår balkong så då blev det ytterligare några (många) bilder. Det blir många bilder här i bloggen också för jag hade svårt att välja ut bara en eller två.

Nassau Harbour Lighthouse

Pirater, stränder och shopping i Nassau, Bahamas

Sedan var det då dags att besöka ett land som var nytt för oss alla tre, nämligen Bahamas. Bahamas består av hela 700 öar och enligt Bahamas egen hemsida har de världens klaraste vatten. Nassau är Bahamas huvudstad och ligger på ön New Providence som är Bahamas elfte största ö. Mitt emot New Providence ligger Paradise Island och det finns två broar som förbinder de båda öarna. Du kan se broarna till höger på bilden nedan.

Fram till 1718 så var det mest pirater som bodde i Nassau. 1718 så blev piraterna ivägkörda av guvernören Woodes Rogers som också byggde Fort Nassau. Idag bor det 212 000 personer på New Providence och större delen av dem bor just i Nassau.

Atlantis Nassau Bahamas Royal Caribbean

Junkanoo Beach Nassau Bahamas Disney Dream

På vägen in till Nassaus hamn hade vi bland annat utsikt över Junkanoo Beach.

Atlantis Nassau Bahamas Disney Dream

Vi kunde också se det pampiga hotellet Atlantis.

Nassau Bahamas Kryssning Disney Dream

Innan man går av kryssningsbåten får man blippa sitt Key to the World-kort så att de har koll på vilka som har gått av båten och vilka som är kvar ombord. Vi tog även med oss våra pass för säkerhets skull men nu kan vi inte komma i håg om det var någon som tittade på dem. När vi gick i land i Nassau visste jag inte riktigt vad som väntade oss. Jag har varit medlem i flera olika Disneykryssnings-grupper på Facebook det senaste halvåret och läst många diskussionsforum och bloggar om Disneykryssningar och cirka 90 procent av alla som uttalat sig säger att man ska stanna på båten i Nassau, att de känt sig väldigt osäkra när de gått i land, att de blivit påhoppade av burdusa försäljare, att de varit livrädda, att Nassau är farligt och så vidare.

Nassau Bahamas Disney Dream

Vi kände absolut inte så. Tvärtom. Hela familjen tyckte att det var mysigt i Nassau och det kändes inte mindre säkert än att promenera omkring här hemma i Stockholm. Vi träffade inte på några enträgna försäljare. En eller möjligtvis två personer frågade om vi var intresserade av att betala för en rundtur men vi tackade vänligt nej och de envisades inte.

Nassau Bahamas Shopping

Pirate Rebublic Nassau Bahamas

Nu höll vi oss i turistområdena och vandrade inte allt för långt från båten och hamnen. Det kan förmodligen vara klokt att inte gå så långt bort från centrum och inte vandra iväg på egen hand till stadens utkanter.

Nassau Bahamas Bay Street

Det fanns gott om färgglada hus på Bay Street.

Det var lite mulet men cirka 30 grader varmt och när det kom en kort regnskur var det riktigt svalkande och skönt. Vi började med att leta reda på Starbucks eftersom jag skulle köpa en mugg till min samling. Vi ville också använda oss av deras WiFi. Nu var deras WiFi otroligt långsamt men vi lyckades ladda ner och läsa ett par mail i alla fall. Vi var även inne på Hard Rock Café mitt emot Starbucks. Jag samlar på deras shotglas men tyvärr var de slut för tillfället.

Disney Dream Starbucks Hard Rock Nassau

Starbucks till vänster, fast det knappt syns i bild, och Hard Rock Café till höger. Rakt fram ser man Disney Dreams skorsten sticka upp.

Bay Street Nassau Bahamas

Nassau Bahamas

Man måste ju bara älska städer som har många rosa hus.

Sedan promenerade vi längs med Bay Street och var inne och tittade i några souveniraffärer. Vi hamnade så småningom utanför Piratmuseet som sägs vara riktigt bra och värt ett besök. Med tanke på att vi just har sett alla Pirates of the Caribbean-filmerna hade det säkert varit kul att gå in där men vi njöt så av värmen att vi hellre fortsatte promenera utomhus.

Pirates of Nassau Bahamas

Pirates of Nassau Bahamas Piratmuseum

Vi fortsatte vår promenad till Junkanoo Beach. Om man är sugen på att sola och bada så är det den publika strand som ligger närmast hamnen och kryssningsfartygen. Junkanoo Beach kanske inte riktigt motsvarar bilden av den perfekta karibiska stranden. Den omges av halvfärdiga hus och byggnadsställningar men vi tyckte ändå att det var mysigt där. Det finns ett par strandbarer och man kan hyra solstolar och parasoller. Junkanoo Beach var ganska långt från de tillrättalagda paradisstränder som vi besökte dagen därpå på Castaway Cay och jag är glad att vi fick möjligheten att uppleva båda typerna av stränder.

Så här ser det ut på ena sidan av Junkanoo Beach. Det var kul att man kunde se kryssningsfartygen härifrån. Vårt Disney Dream är det som ligger i mitten.

Bredvid Junkanoo Beach ligger British Colonial Hilton Nassau. Hotellet är byggt på platsen för Old Fort Nassau där piraten Blackbeard (Edward Teach) bodde på 1700-talet. Blackbeard föddes visserligen i Bristol, England men kom till Nassau 1716 och blev snart en av de mest berömda piraterna i Karibien och han har haft stor betydelse för Nassaus historia.

Hilton Nassau Bahamas Blackbeard

British Colonial Hilton sett från båten.

Disney Dream Nassau Bahamas

William och jag med Disney Dream i bakgrunden.

På vägen tillbaka till båten passerade vi förbi Señor Frog’s som är en av de mest populära barerna i Nassau. Det hade säkert varit kul att stanna till där en stund men nu började William längta så mycket till barnklubben på båten att det inte var läge för några fler stopp.

Senor Frogs Nassau Bahamas

Shops Harbour Nassau Bahamas

På det inhägnade hamnområdet finns det färgglada marknadsbodar som säljer souvenirer från Bahamas.

När man ska gå på båten igen får man återigen blippa sitt Key to the World-kort. Därefter går man igenom en säkerhetskontroll och om man har några väskor körs de genom en röntgenapparat.

Disney Dream Kryssning

Disney Dream Kryssning Nassau Bahamas

Disney Dream delade brygga med Carnival Liberty.

Disney Dream Nassau Bahamas

Andra saker att göra på Bahamas

Några sevärdheter som vi inte såg den här gången, men som jag egentligen hade velat se, är Bahamas House of Parliament (ett riktigt läckert rosa hus), The Queen’s Staircase och Fort Fincastle. Parlamentsbyggnaden glömde vi helt enkelt bort när vi kom i land och The Queen’s Staircase och Fort Fincastle valde vi bort eftersom vi också ville hinna tillbringa tid ombord på båten när det var lite färre människor där.

Ett annat populärt ställe för turister är The Straw Market. Vi passerade förbi marknaden flera gånger men gick inte in där eftersom vi inte var så shoppingsugna. Vi hade köpt våra Starbucks-muggar och var nöjda med det.

Straw Market Nassau Bahamas

Straw Market

Vill man inte promenera runt på egen hand som vi gjorde så kan man boka utflykter via Disney Cruise Line eller på egen hand. Många som åker på kryssning väljer att köpa ett dagspass på Hilton eller Atlantis. Med ett dagspass får man tillgång till hotellets privata stränder och pooler under dagen. Atlantis har även ett vattenland. Både utflykterna och dagspassen är dock ganska dyra. Om man bokar Atlantis via Disney Cruise Line kostar en dag 204 $ för vuxna och 146 $ för barn. Hilton är lite billigare, man kan boka på deras egen sida och då kostar tillträde till Hiltons pooler och strand 100 $ för vuxna och 50 $ för barn.

Atlantis Nassau Bahamas

Atlantis

Bio, room service och Royal Palace

När vi kom ombord på båten igen så gick vi på bio. På Disney Dream (och självklart även på de övriga Disneyfartygen) finns nämligen en stor biosalong där de senaste Disneyfilmerna visas. Under vår kryssning visade de fyra olika filmer; Mary Poppins kommer tillbaka, Röjar-Ralf kraschar Internet, Christoffer Robin & Nalle Puh samt Nötknäpparen och de fyra världarna. Vi valde att gå och se på Röjar-Ralf kraschar Internet. Buena Vista Theatre, som biografen heter, har väldigt sköna fåtöljer, så pass sköna att jag missade första halvtimman av filmen eftersom jag somnade…

Disney Dream All Hands on Deck

Nassau Bahamas Kryssning Disney Dream

Medan vi åt ost och kex på vår balkong var det dags att lämna Nassau. Eftermiddagsljuset var helt magiskt.

Nassau Bahamas Kryssning

Två av Royal Caribbeans kryssningsfartyg låg förtöjda bredvid oss.

Efter bion beställde vi room service, en ostbricka som kallas All Hands on Deck samt en Mickey Bar Ice-Cream som vi avnjöt på vår härliga balkong. Maten man beställer via room service är gratis, med undantag för alkohol och läsk. Man förväntas dock lämna dricks, 1 dollar per varje sak man beställer. Vi lämnade med andra ord 5 dollar i dricks när vi tog emot brickan som syns på bilden ovan.

Vi valde att inte gå och se kvällens show (Beauty and the Beast) utan istället promenerade vi runt på båten och tog kort med olika Disneykaraktärer som var uppklädda i sina finaste kläder. Andra kvällen ombord på kryssningen är det nämligen ”Optional Dress Up” vilket innebär att många klär upp sig lite extra till middagen. Det är helt frivilligt så det finns inte något krav på att vara uppklädd.

Disney Dream Captain Mickey Mouse

Den här kvällen åt vi middag på restaurangen Royal Palace. Eftersom vi hade bytt bord sedan kvällen innan så träffade vi våra nya servitörer, Anthony från Indien och Ricardo från Portugal. De var sedan våra servitörer under resten av kryssningen. Jag kommer skriva ett mer detaljerat inlägg så småningom om hur det fungerar med de olika måltiderna ombord på en Disneykryssning.

Donald Duck Disney Dream

Efter middagen gick William tillbaka till Oceaneer Club en stund till. Medan han var där passade Johan och jag på att gå till en av barerna och lyssna på en ståuppkomiker. När vi hade hämtat upp William på barnklubben var vi alla riktigt trötta och somnade gott, förväntansfulla inför nästa dag då vi äntligen skulle få besöka Disneys egen ö, Castaway Cay.

Pluto Disney Dream Kryssning

Hej då Nassau!

Har du besökt Nassau någon gång? Vad tyckte du?

Läs om första dagen på Disney Dream samt mina andra inlägg om vår sportlovsresa till Florida och Bahamas.

Daniela | Discovering The Planet 30 mars, 2019 - 23:07

Vi var i Nassau för typ 19 år sedan :)). Mycket finare på dina bilder än vad jag minns det som :)). Ni verkar ha haft en super resa.

Ann-Louise 30 mars, 2019 - 23:33

Ja, det var en riktigt bra resa, den kommer vi att leva på länge. Jag kan tänka mig att de kanske har rustat upp Nassau lite på senare år. Det var finare än jag trodde det skulle vara och jag blev glatt överraskad över alla fina och färgglada hus.

Ditte 31 mars, 2019 - 16:37

Nassau har jag besökt ett par gånger i samband med kryssningar här men för en hel del år sedan. Men inget stopp jag själv hade valt. Tycker det känns trist när flera stora kryssningsfartyg kommer in till dessa öar och liksom tar över. Alltför turistiskt i min smak.Men ingår stopp så gör det.
Men kan tänka mig att ni var supernöjda med kryssningen och resan i sin helhet. Väldigt vackra bilder som verkligen piggar upp.

Ann-Louise 31 mars, 2019 - 17:59

Vi hade nog inte heller valt Nassau i första hand om vi hade fått välja fritt. Men eftersom vi valde en fyranätterskryssning från Port Canaveral, då det passade bäst, så fanns inga andra alternativ. Inför framtida kryssningar så drömmer vi om andra, ännu mer spännande stopp. 🙂

Heidi 31 mars, 2019 - 18:38

Jajamen det här vi, flera gånger! Jag har samlat tips på vad man kan göra iland här:

Ann-Louise 31 mars, 2019 - 22:05

Bra tips! Nästa gång är jag lite sugen på att se Atlantis på närmare håll

FREEDOMtravel 1 april, 2019 - 21:14

Vilka härliga foton! Ser inte speciellt ”farligt” ut där i Nassau heller 🙂

Ann-Louise 1 april, 2019 - 23:14

Tack! Nej, inte det minsta farligt. 🙂 Min sambo kommenterade efteråt att vi hade betydligt mycket mer problem med efterhängsna försäljare när vi var på Rhodos för några år sedan. Jag gissar att de som sprider rykten om att det är farligt i Nassau förmodligen inte är så resvana och inte har sett så mycket av världen.

dianasdrömmar 2 april, 2019 - 07:00

Nej, inte varit där men jag vill definitivt dit, vllken resa ni har fjort så roligt att läsa kram Diana

Ann-Louise 2 april, 2019 - 11:00

Ja, det var en fantastisk resa! 🙂

Christine - 29° 2 april, 2019 - 10:31

Wow vilken läcker resa ni haft! 🙂
Har aldrig varit till Nassau. Det närmsta jag kommit är via Black Sails och Pirates of the caribbean. 😉

Ann-Louise 2 april, 2019 - 15:37

Ja, det var en av de bästa resorna någonsin faktiskt. 🙂

Inger 2 april, 2019 - 16:32

Jag uppskattar verkligen din blogg, dina reseskildringar och dina foton!

Ann-Louise 2 april, 2019 - 21:24

Tack så mycket, det är verkligen roligt att höra!

travelsis_ 3 april, 2019 - 09:56

Vilken härlig resa ni har varit på! Har varit kul att följa med på instagram med. Jag var här som femåring, alltså har jag bara minnen av stranden, men det har nog hänt en del på snart 40 år…/Pernilla

Ann-Louise 3 april, 2019 - 15:25

Ja, det var en underbar resa! Kul att du varit där i alla fall, även om du var liten då. 🙂

Lena i Wales 3 april, 2019 - 10:53

Härliga bilder från en miljö så annorlunda från vad jag är van vid!

Ann-Louise 3 april, 2019 - 15:25

Tack, roligt att höra att du gillar bilderna!

World by Tina 3 april, 2019 - 15:12

Fick lite nostalgiska minnen nu från en Mexiko-resa med besök på Senior Frogs=) Har aldrig känt att långfärdskryssningar riktigt har varit min grej, det där med att klä upp sig på kvällarna för att äta skrämmer mig lite. Hur var dresscoden på denna båt?

PS. Nu blev jag jättenyfiken på Gualala – snabba dig på med inlägget och hojta när det är klart=)

Ann-Louise 3 april, 2019 - 15:33

Att klä upp sig är inte min grej heller så det som är så bra med just Disneys kryssningar är att man inte behöver göra det. De har en kväll på varje kryssning där man får klä upp sig om man vill, men det är också helt ok att komma i vanliga kläder. De som klär upp sig då gör det mycket för att det finns fotografer ombord så man kan ta fina familjefoton i sina finkläder, framför olika bakgrunder. Jag hade en Musse Pigg t-shirt och jeansshorts på mig till restaurangen de flesta kvällarna. Väldigt bekvämt! 🙂
Och ja, jag ska försöka få klart inlägget om Gualala. Måste bara skriva klart om den här senaste resan först medan jag har allt i färskt minne. 🙂