Fjaderholmarna

Stockholmstips: Utflykt till Fjäderholmarna

Större delen av semestern tillbringade vi ju i Kalifornien samt i Vetlanda hos min mamma, men William och jag hade också ett par dagar då vi passade på att turista i vår egen hemstad Stockholm. En av de dagarna tog vi med Williams farmor på en båtutflykt till mysiga Fjäderholmarna.

Fjäderholmarna

Fjäderholmarna kallas för Stockholms närmaste skärgårdsö och båtresan hit tar cirka 25 minuter. En lagom lång båtresa när man åker i sällskap med barn, eller om man bara vill göra en kortare båtutflykt och inte vara borta hela dagen.

Vi valde att åka hit med Fjäderholmslinjen och betalade då 150 kr tur och retur för vuxen och 75 kr tur och retur för barn. Just den här båten avgår nedanför Slussen. Man kan även åka med Strömma Kanalbolaget från Nybrokajen eller med Waxholmsbolaget från Strömkajen.

Fjäderholmslinjen

Väl framme på Fjäderholmarna är det supermysigt att bara promenera runt och njuta av hur vackert det är. Vi var där när det var som allra varmast i början av augusti och då var det flera grader kallare på Fjäderholmarna vilket kändes helt underbart efter att ha svettats i veckor.

Fjäderholmarna Glasbruk

Glasbruket där man kan se på när de blåser glas. Det finns också massor av fint glas att köpa.

Fjäderholmarna Lekplats

Vi passade på ett besöka lekplatsen som bland annat har en slags klättervägg i form av en båt och den höll William sysselsatt en stund. Sedan gick vi och tittade i hantverksbodarna där det finns så mycket fint och där svärmor passade på att shoppa lite. Jag sparade min shopping tills vi kom till Fjäderholmarna Choklad där det fanns massor av smaskig choklad och där det också var väldigt skönt att svalka sig eftersom det var riktigt kallt i butiken.

Fjäderholmarna Hantverksbodar

Några av hantverksbodarna på Fjäderholmarna.

Hantverksbodarna.

Fjäderholmarna Choklad

Ett besök på Fjäderholmarna Choklad kan verkligen rekommenderas!

Systrarna Degens Glass

Det finns flera olika matställen på Fjäderholmarna. En favorit är Systrarna Degens glass som vi dock inte besökte den här gången.  Jag hade nämligen siktet inställt på ett annat ställe på ön. Trots att jag varit på Fjäderholmarna flera gånger tidigare så har jag aldrig förr upptäckt Röda Villan. Tack vare ett tips från Towe i bloggen Come Fly with Me så fick jag reda på att det här mysiga stället finns och bestämde att det var här som det obligatoriska fikat skulle intas. Och vilket ställe! Så mysigt och med så mycket gott! Hit kommer vi definitivt att återvända. Det fanns massor av härliga sittplatser både ute och inne och med en fantastisk utsikt eftersom Röda Villan ligger ganska högt upp på en kulle.

Fjäderholmarna Röda Villan

Röda Villan sedd från vattnet.

Självklart kan man även bada på Fjäderholmarna, både från klippor och små stränder. Vi hade dock inte tagit med badkläder så det blev inte något bad för oss denna gång.

Fjäderholmarna

Fjäderholmarna Fiskmås

Mitt bästa tips till dig som ska åka till Fjäderholmarna är att åka dit med första båten för dagen, speciellt om du åker under högsäsong. Vi tog båten som gick klockan tio och var bland de första på ön och slapp trängas. När vi åkte hem, vid 13.30, var det proppfullt med folk och långa köer till restaurangerna.

Mer information om Fjäderholmarna finns på den här webbplatsen.

Mina övriga Stockholmstips hittar du här.

Towe 19 augusti, 2018 - 20:16

Vad roligt att ni besökte Röda Villan 🙂

Ann-Louise 19 augusti, 2018 - 20:43

Ja, det var så mysigt där! Skulle vilja åka tillbaka på kvällen och äta middag, den pizzan du har på bild i din blogg ser otroligt god ut 🙂

World by Tina 20 augusti, 2018 - 09:41

Kul att min Ölands-story väckte minnen och fick dig att vilja åka tillbaka, hoppas den tanken slår in nästa sommar då=) Ps. Fjäderholmarna är mitt favvo-spot i Stockholm – mest för att det känns lite som västkusten haha.

Ann-Louise 20 augusti, 2018 - 18:38

Ja, nästa år måste det bli Öland helt klart! Kul att du också gillar Fjäderholmarna. 🙂

Marias Memoarer 20 augusti, 2018 - 11:08

Men vilken mysig plats! 🙂 Kanske jag skulle göra ett besök dit nästa gång jag åker till Stockholm!

Ann-Louise 20 augusti, 2018 - 18:38

Ja det tycker jag absolut att du ska göra! 🙂

Fantasy Dining 20 augusti, 2018 - 13:18

Vilken mysig utflykt! Tack för tips. Den röda villan gillade jag 😉

Ann-Louise 20 augusti, 2018 - 18:41

Ja, Röda Villan var verkligen toppen, du får passa på att åka dit nån gång när du är i Stockholm!

World by Tina 21 augusti, 2018 - 14:09

Svar på Smålandsinlägget. Ja Småland överraskade verkligen, vilket härligt landskap, jag som trodde det bara var röda stugor och bondelandskap, så fel man kan ha! Märkligt egentligen att en kan ha sån koll på världens alla länder men extremt förutfattade meningar om Sverige istället. Skärpning! Och tummen upp för mer sverige-turism=)

Tillbakablick på sommaren 2018 - Från Stad till Strand 24 september, 2018 - 22:54

[…] med Williams farmor gjorde vi en utflykt till Stockholms närmaste skärgårdsö, Fjäderholmarna. En ö som faktiskt bara blir mysigare och mysigare för varje gång jag besöker den. Jag längtar […]