Plaça Reial

Mina bästa Barcelonatips

Nu har vi varit två gånger i Barcelona och blir bara mer och mer förälskade i denna underbara stad. I det här inlägget tänkte jag dela med mig av mina bästa Barcelonatips för dig som planerar en resa till den här vackra staden.

La Pedrera Casa Mila Barcelona Gaudi

Casa Milà

Mitt absoluta favoritställe i Barcelona. Jag var allra mest fascinerad av taket med alla dess fantasifulla skulpturer men tyckte även att det var intressant att se lägenheterna från 1920-talet. Jag har skrivit mer om Casa Milà, eller La Pedrera som huset också kallas, i ett eget inlägg här.

Sagrada Familia Barcelona Spain Gaudi

Sagrada Familia

Ett måste om man är i Barcelona för första gången. Och kanske även andra gången. Vi var inne i kyrkan vid vårt första besök men återvände nu för att fotografera kyrkan från utsidan igen eftersom vädret var mycket bättre den här gången. Kyrkan gör sig helt klart bättre med blå himmel som bakgrund än den grå himmel vi såg första gången vi var där. Att gå omkring inne i kyrkan är verkligen helt magiskt. Läs mer om Sagrada Familia här.

Parc Güell

När vi var här var det så lång väntetid för att gå in i den del av parken där man måste betala inträde så vi valde att bara gå runt i den del av parken som är gratis för alla. Och även om jag fortfarande någon gång vill besöka resten av parken så var vi fullt nöjda med att gå runt i gratis-delen. Jag kan rekommendera att köpa biljett i förväg på parkens hemsida. Biljetterna kostar 7 € för vuxna och 4.90 € för barn 7-12 år. Yngre barn går in gratis men man måste förboka biljett även till dem.

Barceloneta

Stränderna

En av de saker som är så bra med Barcelona är att stranden hela tiden är nära. Man kan utan problem kolla sevärdheter och shoppa på förmiddagen och tillbringa eftermiddagen på stranden. När vi har varit här har det varit för kallt för att bada men vi har suttit utomhus och njutit av mat och dryck i solen, med utsikt över havet och den vackra sandstranden. Man kan med fördel promenera från stan och ner till stranden eller ta Metron till exempel till Barceloneta eller Ciutadella Vila Olimpica.

Passeig del Born

El Born & Barri Gotic

Att promenera runt i områdena Born och Barri Gotic är ett måste om du är i Barcelona. Barri Gotic är den äldsta delen av Barcelona och här hittar du bland annat den storslagna katedralen och längs de smala gatorna finns massor av mysiga butiker och restauranger. Gatan Via Laietana utgör gräns mellan de båda stadsdelarna och i El Born finns bland annat Picasso-muséet och det mysiga torget Passeig del Born (se bilden ovan). Passa på att gå vilse i gränderna och se var du hamnar (men det kan vara klokt att ha en karta med, för det är inte helt enkelt att hitta rätt igen när man väl har gått vilse).

barcelona city tour

Hop-on Hop-off-bussarna

Jag har tidigare avfärdat dessa bussar som alldeles för turistiga och valt att upptäcka nya platser på egen hand men den här gången bestämde vi att avsätta en dag till att upptäcka Barcelona från en röd dubbeldäckare. Och det var faktiskt en riktigt trevlig upplevelse. Det finns två olika företag som har den här typen av bussar i Barcelona och vi valde Barcelona City Tour för att deras rutter stämde bäst överens med vad vi ville se. De har två olika rutter, en orange som går i de västra delarna av staden och en grön som går i de östra delarna. Vi hann åka båda rutterna även om vi valde bort några stopp på den gröna rutten. Om man beställer på deras hemsida kostar det 26.10 € för vuxna och 14.40 € för barn 4-12 år. Biljetten gäller hela dagen och du kan hoppa av och på så många gånger du vill, byta rutt och till och med åka samma rutt flera gånger om du skulle vilja och hinna.

Plaça d'Espanya Barcelona

Plaça d’Espanya

Hit hann vi inte första gången vi var i Barcelona och det stod högt upp på min önskelista inför vårt andra besök i staden. När vi åkte Hop-on Hop-off bussen så gick vi av vid Museu Nacional d’Art de Catalunya och började med att beundra utsikten. Muséet ligger på Montjuïc och man har en helt vidunderlig utsikt därifrån. Vi promenerade sedan ned till Plaça d’Espanya med många stopp längs vägen för att fotografera. Tyvärr missade vi den magiska fontänen som finns här. Ja, vi såg förstås själva fontänen men inte någon av showerna eftersom de bara hålls på torsdagar, fredagar och lördagar under april månad och vi var här på söndagen.

Plaça Reial

La Rambla

Egentligen vill jag nästan inte tipsa om Barcelonas mest kända gata för om det är något som jag inte gillar i Barcelona så är det denna gata med mängder av turister, gatuartister och stånd med blommor och krimskrams. Men är du i Barcelona för första gången så är det ändå ett måste att promenera här åtminstone en gång. Och om man då och då lämnar La Rambla och går in på sidogatorna så hittar man riktigt fina ställen. Som till exempel det vackra torget Plaça Reial (bilden ovan), Palau Güell, chokladbutiken Chök – the chocolate kitchen samt gatan Carrer de Petritxol som även kallas för chokladgatan. Där hittar du flera caféer som serverar churros och choklad. När man promenerar utmed La Rambla ska man också passa på att besöka saluhallen, Mercat de Sant Josep de la Boqueria eller La Boqueria som den vanligtvis kallas. Lite för trångt och lite för mycket folk för min smak men ändå en plats man bör besöka åtminstone en gång.

patatas bravas atik tapas bar

Tapas

Är man i Barcelona så kan man med fördel äta tapas både till lunch och middag. Vi tycker alltid att det är lite svårt att hitta restauranger som alla tre gillar och därför har vi båda gångerna vi varit i Barcelona hamnat på samma ställe, nämligen Cervecería Catalana som vi alla verkligen gillar. Det är lite turistigt eftersom restaurangen finns omnämnd i en del guideböcker vilket gör att fler turister än vanligt hittar hit men maten är väldigt god och priset är alldeles lagom. Senast åt vi även tapas på Txapela vilket inte imponerade så jättemycket men det fanns många olika tapas att välja på och det var trevligt att sitta i solen på uteserveringen på Passeig de Gracia.  Vi provade även att äta tapas på takterrassen på vårt hotell, på Atik Tapas Bar, vilket också var jättegott men betydligt mycket dyrare. Men med fantastisk utsikt, trevlig personal och nära till rummet efteråt.

Churrería Laietana

Churros

För några år sedan hade jag aldrig ens smakat churros men nu älskar jag det verkligen. Vilket kanske inte är så förvånande eftersom jag gillar kakor och bakverk och sötsaker i allmänhet. I Barcelona finns otroligt goda churros, de allra bästa har vi ätit på Churrería Laietana och de nästa bästa på Granja La Pallaresa.

Flygbuss och Metro

Första gången vi var i Barcelona var vi lite bekväma och tog taxi från flygplatsen till hotellet och tillbaka igen till flygplatsen. Den här gången kände vi oss mer hemma i Barcelona och vårt hotell låg nära Plaça de Catalunya där flygbussarna stannar så vi bestämde oss för att ta bussen. Personligen trivs jag bättre med att åka flygbuss än taxi och tyckte det fungerade bra med flygbussen från El Prat till Plaça de Catalunya. Flygbussarna heter Aerobus och en enkelresa kostar 5,90 €.

Barcelona är en perfekt stad att upptäcka till fots. Men man orkar kanske inte gå överallt så då är det perfekt att det finns en riktigt bra Metro. Metron tar dig till de flesta ställen du kan tänkas vilja besöka i Barcelona och är enkel att använda. Vi brukar köpa ett T-10 som kostar 9,95 € och gäller för tio resor med Metron. Hela familjen delar sedan på det kortet eftersom vi inte brukar göra av med ett helt kort var då vi föredrar att promenera.

H10 Cubik Barcelona hotell

Boende

Barcelona är rena drömmen när man letar hotell. Ja, prismässigt är det kanske inte någon dröm för de bra hotellen är relativt dyra, men om man vill ha många fina, coola och snygga hotell att välja på då är det rena drömmen. Jag hade sju olika hotell bokade innan vi äntligen bestämde oss för H10 Cubik. Nu kommer jag aldrig vilja bo någon annanstans när jag åker till Barcelona. Ett helt fantastiskt hotell (du kan läsa min recension här). Jag kan även rekommendera Olivia Balmes där vi bodde förra gången, också det ett mycket bra hotell.

Att åka i april

Om man googlar lite på Barcelona och väder så får man reda på att det regnar relativt mycket i april. Vi hade regn (rejält med regn) första dagen medan det var sol fast lite svalt (kanske runt 18 grader) dag två. Dag tre däremot var det strålande solsken och 23 grader och jätteskönt. Vill man vara helt säker på att ha varmt och soligt under sin vistelse kanske man ska välja någon annan tid på året men om man inte är alltför väderberoende så tycker jag att det funkar jättebra att åka i april och det är härligt att få uppleva 23 graders värme när det fortfarande är kallt här hemma.