Rosa kyrka Ljubljana

Höstlov med besök i Slovenien och Småland

Så är höstlovet slut för den här gången och William och jag inledde det med vår mest spontana resa någonsin. Ni som följt den här bloggen ett tag har förmodligen noterat att jag länge drömt om att åka till Ljubljana, något jag skrivit om bland annat här och här. Men flygpriserna har alltid varit väldigt dyra just till Ljubljana så därför har resan hittills inte blivit av. Inför höstlovet sökte jag länge efter Star Alliance bonusbiljetter och det fanns biljetter hem från Ljubljana men inte dit. Vi kollade på resor till några andra europeiska länder, men hittade inget som vi riktigt fastnade för. På torsdagskvällen före lovet hade jag gett upp hoppet om att vi skulle komma iväg nånstans men för skojs skull kollade jag på SAS hemsida och gjorde några sökningar efter bonusbiljetter till olika ställen. Då fanns det helt plötsligt två Star Alliance bonusbiljetter till Ljubljana. Jag hann knappt tänka innan jag hade bokat dom, samt biljetter till hemresan, och betalat flygskatten.

Halloween pumpa
Halloweenpumpa i Ljubljana

Några minuter senare insåg jag att alla hotell i Ljubljana var fullbokade. Åtminstone de som gick att hitta på Hotels.com. Jag brukar alltid boka där för att samla gratisnätter. Eftersom jag sökt resor till Ljubljana så länge så har jag bra koll på de hotell som finns och kikade även på deras hemsidor men allt var fullbokat. Jag satte igång att googla efter hotell och efter en stund hittade jag ett hotell som visades som fullbokat på Hotels.com men som hade tre rum lediga när jag tittade direkt på hotellets hemsida. Jag hade inte hört talas om hotellet innan men det hade bra recensioner så jag bokade ett rum och det var en riktigt lyckträff. Mer om det senare.

Slovenien från ovan
Slovenien från ovan.

Vid midnatt torsdag kväll bokade jag alltså flyg och hotell och mindre än ett dygn senare tog William och jag Arlanda Express till Arlanda och checkade in på Comfort Hotel Arlanda Airport eftersom flyget skulle gå redan 06.00 på lördagsmorgonen. Vi flög med Lufthansa dit, med mellanlandning i München. Som nybliven guldkortsinnehavare hos SAS så njöt vi av att kunna fördriva väntetiden i München i Star Alliance-loungen där. Riktigt bra lounge med god mat och goda snacks.

Lufthansa
Det lilla planet, (CRJ 900) som tog oss från München till Ljubljana.

Vi landade i Ljubljana kl 11.55 på lördagsförmiddagen och jag hade beställt transfer från flygplatsen via hotellet så vi fick åka i en lyxig Mercedes in till stan. Vårt hotell låg i den del av Gamla stan som är bilfri så när chauffören stannade cirka fyra kvarter bort ringde han till hotellet och en av receptionisterna kom och mötte oss och bar våra väskor från bilen till hotellet. Och vilket hotell sen! Zlata Ladjica Boutique Hotel är det bästa hotell jag någonsin bott på. Det kommer förstås ett inlägg bara om hotellet så småningom men redan nu kan jag säga att vill man bo på ett hotell med perfekt läge, superfina och unika rum och den mest fantastiska personal man kan tänka sig så ska man checka in här.

Zlata Ladjica Boutique Hotel
Zlata Ladjica Boutique Hotel precis vid kanalen i Ljubljana.

William och jag ägnade resten av lördagen åt att ta oss upp till Ljubljana Castle där vi hade en fantastisk utsikt över stan. Sedan strosade vi runt i Gamla stan, tittade på alla vackra broar och åt glass på ett av Ljubljanas bästa glasscaféer.

Dragon bridge Ljubljana
Ljubljana är fullt av drakar, i form av souvenirer, butiker, choklad med mera. Orsaken är Drakbron, en av Ljubljanas främsta symboler.

På söndagen tog vi lokalbussen till Lake Bled och det var precis lika fantastisk som jag drömt om. Vi besökte bland annat Bled Castle och gick en bit runt sjön och fotograferade den lilla ön med kyrkan från så många vinklar som möjligt.

Lake Bled

Måndagen var vår sista dag i Ljubljana men flyget hem gick inte förrän vid 19-tiden på kvällen så vi fortsatte att utforska staden under förmiddagen och tidig eftermiddag och tog oss en bit utanför Gamla stan samt åt ännu mer glass. Hem flög vi med Swiss via Zurich. Vi testade Star Alliance-loungen på flygplatsen i Ljubljana, den var bra på så sätt att vi var nästan de enda där så väldigt tyst och lugnt, men maten som serverades var väl inte någon höjdare direkt. Tyvärr hann vi inte prova loungen i Zurich då vi hade väldigt ont om tid mellan våra två flighter så det får bli en annan gång. Vi hann dock springa till närmaste Starbucks på flygplatsen i Zurich för att köpa en kaffemugg till min samling men de hade slut på muggar.

Križevniška ulica
Križevniška ulica, en av de mysiga gatorna i Gamla stan i Ljubljana.

Vi hade fantastiskt väder hela helgen. Kyliga och dimmiga morgnar men sedan strålande sol, 20-25 grader och t-shirtväder hela dagarna. Ljubljana var också minst lika vackert och mysigt som jag hade föreställt mig och jag längtar redan tillbaka. Det var magiskt att strosa utmed kanalen i morgondimman när det var nästan folktomt och en härlig stämning att promenera där på eftermiddagen och kvällen när uteserveringarna var fyllda med folk.

Morgonpromenad genom dimmigt Ljubljana
Morgonpromenad genom ett dimmigt och folktomt Ljubljana. Här var det massor av folk senare på dagen.

Jag har gjort ganska många bonusresor med SAS men det här var första gången jag bokade en Star Alliance-bonusresa. Lufthansa har jag flugit med många gånger innan man jag har bara flugit Swiss en gång tidigare, för cirka 20 år sedan till Lissabon. Båda bolagen är bra men under just den här resan så blev Swiss favoriten. Nytt fräscht plan (vi flög samma plan, Airbus A320 neo, från Ljubljana till Zurich och från Zurich till Stockholm) med riktigt bra benutrymme i economy och trevlig personal ombord. Ett plus att både Lufthansa och Zurich delade ut vattenflaskor och choklad under flygningarna, speciellt om man jämför med SAS där man brukar få betala för vatten.

Swiss
Planet vi åkte med mellan Ljubljana och Zurich och mellan Zurich och Stockholm.

Det kommer förstås mer detaljerade inlägg om både Ljubljana och Lake Bled så snart jag hunnit gå igenom alla bilder.

Vi landade på Arlanda strax före midnatt måndag kväll och tidigt tisdag morgon var vi uppe och packade om och sedan åkte hela familjen till vår gård i Småland. Där stannade vi resten av höstlovet och varvade jobb på distans med att fortsätta rensa och röja i huset, ett jobb som aldrig verkar bli klart, och vi var förstås också på kyrkogården i lördags och tände ljus.

Vad har du gjort på höstlovet? Berätta gärna i en kommentar.

Jossu 7 november, 2022 - 15:22

Vilken tur ni hade med att hitta både biljetter och hotell. Kul att ni kom iväg. Slovenien finns på min bucket list, så jag ser fram emot fler bilder och givetvis att läsa mer om hotellet du rekommenderar.
Jag har inte direkt tänkt på att det varit höstlov, blir väl så när man varken pluggar eller har barn. Har blivit det gamla vanliga med jobb och allt som måste göras hemma, men helgen innan höstlovsveckan bokade jag en resa till Georgien. Så det har varit en ganska glädjefull vecka ändå eftersom jag har något att se fram emot.

Ann-Louise 7 november, 2022 - 20:56

Ja, Slovenien kan jag verkligen rekommendera, ett riktigt sagoland! Men Georgien låter också väldigt spännande, ser fram emot att läsa mer om det i din blogg senare.

FREEDOMtravel 8 november, 2022 - 09:43

Så härligt att ni kom iväg! Slovenien och Ljubljana står på vår lista också! (Vi har besökt grottan i Postojna, men det är i stort sett det enda vi sett.) Otroligt att alla hotell på Hotels.com var fulla! Var det någon speciell anledning? Det känns ju som att det finns många hotell i en storstad och att något borde vara ledigt …? Fint att ni hittade ett bra hotell iaf!

Ann-Louise 8 november, 2022 - 20:04

Jag blev också förvånad att hotellen var fullbokade men insåg sedan att både måndagen och tisdagen var helgdagar i Slovenien så de hade en riktig långhelg där och det gjorde nog att många åkte in till huvudstaden och turistade. Och enligt vårt hotell var det också väldigt många italienare på semester i stan så antar att de hade bokat upp alla hotellrum. 🙂 Tur för oss eftersom det hotell vi hittade var bättre än de jag tidigare tittat på när jag kollade Hotels.com.

Anna i Portugal 8 november, 2022 - 22:50

Slovenien är en tom fläck för oss än så länge. Fina bilder och visst ser det lockande ut så kanske vi hamnar där så småningom också.

Ann-Louise 9 november, 2022 - 18:12

Ja, jag kan verkligen rekommendera Slovenien. Själv vill jag åka tillbaka och upptäcka mycket mer av landet än det lilla vi hann se nu.

Helena - Oh darling, let's be adventurers 10 november, 2022 - 02:39

Så bra att ni kom iväg! Det låter, och ser ut, som att ni haft en riktigt fin resa. Så fina bilder.

Ann-Louise 10 november, 2022 - 21:49

Tack! Ja, det var en riktigt fin resa, och jag längtar redan tillbaka och vill upptäcka mer av Slovenien.

Lena i Wales och Spanien 19 november, 2022 - 13:48

Jag skulle också vilja besöka Ljubljana. Har varit där på hastigt besök några gånger, men inte hunnit se mig runt.
Ni verkar haft en trevlig resa.
Skön helg!

Ann-Louise 19 november, 2022 - 19:58

Ja, det var en riktigt trevlig och mysig stad tycker jag, som jag gärna återvänder till. Ha en bra helg!

Amanda (Swedish Passport) 25 november, 2022 - 19:09

Nej men åh så kul att ni äntligen kom iväg! Har också varit sugen på Ljubljana så ser verkligen fram emot att höra mer. Hotellet låter ju som en riktig höjdare 🙂

Ann-Louise 26 november, 2022 - 00:02

Ja, både Ljubljana och hotellet var helt fantastiskt! Ska bara gå igenom mina bilder så kommer det snart fler inlägg om resan. 🙂

Ditte 1 december, 2022 - 20:52

Så roligt att ni kom iväg och hittade ett bra hotell. Var i Ljubliana på 70-talet så kan tänka mig att mycket ändrats. Men det som var vackert då och allt gammalt finns säkert kvar.
Roligt att få se och läsa mer om både hotellet och staden.
Jättefina bilder!

Ann-Louise 1 december, 2022 - 23:02

Tack! Ja, Ljubljana var väldigt fint och det kommer fler inlägg så småningom. Ska bara hinna gå igenom alla bilder jag tog…