Exit to Iceland

Att flyga för första gången efter pandemin

Förra fredagen slutade William sjuan och vi rivstartade sommarlovet med en weekendresa. Natten mellan fredag och lördag gick vi upp när andra gick och la sig och styrde bilen mot Arlanda. Det var dags för vår (och framför allt Williams) efterlängtade resa till Island och Reykjavik. En resa jag knappt vågat prata om för det kändes så osäkert om vi verkligen skulle komma iväg. På Island finns inte längre några COVID-restriktioner utan de osäkra faktorerna var istället SAS (som på sistone ställt in en hel del flyg och där en pilotstrejk väntar längre fram i juni) samt den så omskrivna väntetiden i säkerhetskontrollen på Arlanda.

Vårt flyg till Reykjavik (med byte i Köpenhamn) skulle avgå 06.00 från terminal 5. För att göra allt så enkelt som möjligt hade vi förbokat parkeringsplats i garaget i SkyCity och parkerade där strax efter 02.30. Vid 02.45 var vi framme i kön till säkerhetskontrollen (5F) som då ännu inte öppnat. Jag hade lagt ett ganska högt poängbud på uppgradering till SAS Plus för att vi skulle få tillgång till Fast Track men budet gick inte igenom så det var bara att ställa sig i den vanliga kön. Att vi inte kunde använda kön till Fast Track gjorde dock inte så mycket eftersom vi var bland de 50 första i vanliga kön.

SAS Arlanda
Vårt plan till Köpenhamn väntar på oss men piloten är försenad…

Vi reste med enbart handbagage eftersom vi bara skulle vara borta två nätter. Jag var inte direkt avundsjuk på de som skulle checka in bagage, där var köerna väldigt långa. När vi hade ställt oss i kön till säkerhetskontrollen fylldes kön snabbt på och då började folk försöka tränga sig för att komma längre fram. Vi noterade speciellt en man som flyttade sig framåt lite i taget tills han stod allra längst fram i kön. Själva stod vi tålmodigt på vår plats och väntade tills säkerhetskontrollen öppnade kl 03.20.

När det blev dags att gå igenom säkerhetskontrollen var bara en station öppen så det tog ändå 30 minuter innan vi var klara. Här hade jag tänkt skriva ner lite tips på hur man kan förbereda sig så att man själv kommer igenom säkerhetskontrollen snabbare och inte stoppar upp kön för sina medresenärer. Men istället länkar jag till min bloggkollega Daniel som redan skrivit en lista med tips så läs gärna här så underlättar du både för dig själv och de som står bakom dig i kön. Själv packar jag till exempel alltid ner skärpet i väskan och tar på det först efter säkerhetskontrollen och har alltid min plastpåse med vätskor högst upp i handbagaget så jag snabbt kan få ut den.

SAS A321
Vi flög i en A321 mellan Arlanda och Köpenhamn.

Jag hade läst i olika forum på nätet att det var långa köer till matställena innanför säkerhetskontrollen och det stämde på det enda öppna ställe jag kunde hitta kl 04, nämligen RC Chocolat, där jag efter en stunds köande fick tag på lite efterlängtat kaffe till mig och Johan. Sedan gick vi till vår gate och satte oss där och väntade och åt medhavda smörgåsar.

25 minuter före avgång fick vi reda på att vi skulle bli lite försenade då piloten inte hade kommit ännu. Han dök upp strax efter och det var äntligen dags att påbörja boardingen. Direkt när det skedde gick maskinen, där man skannar sitt boardingpass, sönder och boardingen var tvungen att göras manuellt vilket tog sin lilla tid. Klockan 06.40, alltså 40 minuter efter att flyget skulle lyft, var alla äntligen ombord. Eller nästan alla, vi väntade fortfarande på fyra personer vars väskor fanns på planet men de här personerna hade inte gått ombord och stod förmodligen i kön till säkerhetskontrollen. Dags för ytterligare lite väntan medan deras väskor lastades av planet och först 06.55 var vi äntligen i luften.

SAS flygplan Island
God morgon Island!

Nu var det lite stressigt eftersom vi var 55 minuter försenade och vi hade bara 45 minuter på oss att byta flyg i Köpenhamn. Som tur var så var det 17 personer på flighten som skulle med samma flyg till Reykjavik så kabinpersonalen trodde att nästa flight skulle invänta oss. Vi landade i princip samtidigt som nästa flyg skulle avgå och jag slår snabbt på mobilen och kollar gaten och ser att flyget till Island ska gå från gate B6 och vi landar på B7. Perfekt! När vi landar skyndar vi oss av och medan Johan springer mot B6 stannar jag till och kollar TV-skärmarna och ser att gaten ändrats till B8 som är precis mitt emot gaten där vi landat. Vi skyndar oss ombord, alla från vår flight verkar hinna med, och 25 minuter försenade är vi äntligen på väg till Reykjavik där vi landar på Keflavik 09.15 helt enligt tidtabell.

När vi skulle åka hem från Keflavik på måndagsmorgonen var vi också på plats tre timmar innan, mycket på grund av att jag hade läst i olika Islandsforum på Facebook att det hade varit väldigt långa köer till säkerhetskontrollen veckorna innan vi åkte. När vi kom till flygplatsen kl 06.15 var det inte en människa före oss i kön, det vara bara att gå rakt igenom säkerhetskontrollen och sedan hade vi tre timmar på oss att äta frukost (det blev mycket Skyr) i lugn och ro. Jag gillade verkligen Keflavik, en liten och trevlig flygplats med bra affärer och bra utbud av mat. Vi var tjugo minuter försenade från Keflavik men landade i tid på Kastrup och hann med en smörgås där medan vi väntade på nästa plan. När sedan planet till Stockholm skulle tankas så gick bränslebilen sönder så vi blev återigen lite försenade men landade trots det på Arlanda i tid.

Skyr Keflavik
Frukost på Keflavik flygplats

Sammanfattningsvis så var det alltså inte säkerhetskontrollen som var den trånga sektorn på vår lilla weekendresa utan försenade piloter, trasiga boardingmaskiner och trasiga bränslebilar. Mitt bästa tips till dig som ska ut och resa närmaste tiden är ändå att om möjligt resa med enbart handbagage. Du sparar mycket tid om du bara behöver stå i en kö på Arlanda.

Island då? Jo det var en av de mest fantastiska och vackra platser jag besökt. Det kommer inlägg om både Reykjavik och Golden Circle så snart jag hunnit gå igenom de tusentals bilder jag tog.

Lupiner Island
Några av alla de vackra lupiner vi såg på Island.