Temple Bar Dublin

Om en trettondagshelg i Dublin och om min kärlek till staden (och Irland)

För några månader sedan fyndade jag flygbiljetter hos SAS vilket resulterade i en weekendresa till Dublin över trettondagshelgen. Perfekt att kunna åka lördag morgon till måndag kväll utan att behöva ta någon semesterdag. Samt att måndagen inte var helgdag på Irland utan en helt vanlig dag så allt var öppet.

Så småningom kommer några mer detaljerade inlägg med tips på sevärdheter och restauranger samt bilder från den vandring som vi gjorde mellan Greystones och Bray men tills vidare får ni hålla tillgodo med denna något spretiga kärleksförklaring till Dublin och Irland.

Bray Irland Ireland
Gulliga kuststaden Bray drygt 2 mil söder om Dublin.

Det här var en resa utan några måsten. Eller jo, ett måste fanns och det var att vi skulle hinna gå till Dublins paraplygata. Jag hann inte med den under de senaste två besöken så nu var det prioriterat. Men i övrigt så hade vi inte någon lång lista med sevärdheter som skulle bockas av utan det här var en resa där vi promenerade omkring utan egentliga mål, fikade och åt mest hela tiden, umgicks med vänner och passade på att shoppa lite.

Umbrellas Anne's Lane
Äntligen fick jag se paraplyerna på Anne’s Lane i Dublin.

Helgens resa var min elfte resa till Dublin. De nio första resorna var med mitt förra jobb medan förra resan hit, i december 2018, samt den här resan varit privata resor med familjen.

Jag brukar i princip alltid förälska mig i de resmål jag besöker och brukar alltid vilja åka tillbaka, men med undantag för USA så är det sällan jag åker tillbaka till samma ställe två gånger eftersom det finns så många nya platser att upptäcka. Men Dublin har fått en alldeles speciell plats i mitt hjärta så därför kan jag inte låta bli att åka tillbaka hit om och om igen. Och så fort vi kom hem till Arlanda sent i måndags kväll längtade jag tillbaka.

The Grafton Hotel Dublin
Vi bodde på The Grafton Hotel, ett nyöppnat hotell med perfekt läge.

Att jag gillar den här staden så mycket är egentligen ganska otippat. Jag dras till varma platser och gillar inte regn och kyla men det har varit regnigt och ruggigt nästan varje gång jag varit i Dublin. Mer än ett paraply har totalförstörts här i regn och blåst. Den här gången hade vi dock lite tur med vädret och enda gången det regnade rejält var på måndagsmorgonen.

Regnbåge Greystones
En regnbåge i mysiga Greystones, söder om Dublin.

Trots vädret så älskar jag verkligen Dublin och nu efter det här senaste besöket kan jag sträcka mig till att säga att jag även älskar Irland. För den här gången stannade vi inte bara inne i stan. Tack vare en av våra vänner fick vi även se lite av landet utanför huvudstaden.

Vad är det då jag gillar så mycket med Dublin? Framför allt de vänliga människorna, den irländska dialekten, de gamla byggnaderna, floden Liffey, de fina broarna, de mysiga caféerna och all historia som finns i staden. Och förstås mina fina vänner (före detta kollegor) som bor i närheten av Dublin.

Ha'penny Bridge Dublin
Fina Ha’penny Bridge i Dublin.

Efter att ha sett lite mer av landet under den här resan kan jag också säga att jag älskar den irländska naturen. Nu såg jag visserligen bara en liten del av Irland den här gången men jag tror jag kan sträcka mig så långt som att säga att jag kommer älska naturen på resten av Irland också.
Läs om vår vandring mellan Greystones och Bray.

The Cliff Walk mellan Greystones och Bray.
Vackra vyer utmed The Cliff Walk mellan Greystones och Bray.

Förra gången vi var i Dublin så fascinerades vi av allt julpynt. Och det fanns fortfarande kvar nu, några veckor efter jul, fast det var i sista sekunden för i måndags började de montera ner det. Medan vi åt supergod frukost på Lemon Jelly Café klättrade personalen på trappstegar för att plocka ner alla ljusgirlanger från taket. Dublin är en perfekt stad att åka till om du gillar juldekorationer!

Grafton Street Christmas
Juldekorationer på shoppinggatan Grafton Street.

Dublin är för övrigt en av få städer där jag gillar att shoppa. Bortsett från när vi reser till USA så är jag oftast ointresserad av att titta i affärer när jag är ute och reser. Jag köper en Starbucksmugg och en magnet till min samling men i övrigt så behöver jag inte handla något.

Stephen's Green Shopping Centre
Stephen’s Green Shopping Centre är magiskt vackert i juletid.

I Dublin däremot så älskar jag att shoppa. Jag köpte förstås en ny Starbucksmugg eftersom jag bara hade en äldre modell sedan tidigare. Sedan gjorde vi ett besök på Forbidden Planet, drömaffären för alla nördar. Här finns hur mycket saker som helst för den som gillar Star Wars, Harry Potter, Doctor Who och mycket annat. Och så var vi på Penneys (den irländska varianten av Primark). Och på Penneys vill jag köpa typ allt. Jag hade en stor pappkasse fylld med saker när jag gick därifrån och ändå kostade det nästan ingenting. Jag köpte till exempel ett jättefint mobilskal med Harry Potter-motiv för endast fem kronor… Souveniraffärerna, som jag i vanliga fall brukar undvika, är riktigt mysiga i Dublin med massor av fina saker. En ny julgranskula var en av de saker som fick följa med därifrån. Vi var också på Disney Store ett antal gånger. Disney Store finns visserligen i Stockholm numera (på Mall of Scandinavia) men affären i Dublin är minst fyra gånger så stor.

Penneys Primark Dublin
En av de båda Penneys-butiker som finns i centrala Dublin.

Traditionell irländsk mat är inte min grej. Jag åt irländsk stuvning på en julfest med mitt förra jobb (på Guinness Storehouse) och blev matförgiftad och sedan dess håller jag mig långt borta från allt vad stuvning heter när jag är i Dublin. Men i Dublin finns ändå hur många bra restauranger som helst. Jag kollar alltid TripAdvisor innan jag ska åka någonstans och då jag är lite kräsen är mitt krav på en restaurang är att den helst ska ha minst 4,5 i betyg på TripAdvisor (även om jag gör undantag ibland). I Dublin finns cirka 300 restauranger som har det betyget eller högre. Allt från mysiga irländska pubar där du kan äta en riktigt god hamburgare till tapasbarer och restauranger med förvånansvärt goda pizzor.
Läs mitt inlägg med elva tips på matställen i Dublin.

Hairy Lemon Dublin
Älskar de mysiga irländska pubarna. Just den här låg mitt emot vårt hotell.

Har du inte varit i Dublin så rekommenderar jag verkligen att åka hit. Mysigare stad får man leta efter. Och du kan åka hit när som helst på året, även om mina vänner i Dublin rekommenderar maj eller september för bäst väder. Själv har jag bara besökt Dublin under årets två första och två sista månader så nästa gång kanske det är dags för ett vår- sommar- eller höstbesök. För en nästa gång blir det, det vet jag helt säkert!