Meny
Europa / Malta

Marsaxlokk, den färgglada lilla fiskebyn på Malta

Marsaxlokk var den främsta orsaken till att vi åkte till Malta i april. Jag hade sett bilder från Marsaxlokk på andra resebloggar och på Instagram och kände direkt att hit måste jag åka så fort det bara går. Och Marsaxlokk gjorde oss verkligen inte besvikna. Så snart vi klev ur taxin nere vid hamnen insåg jag att den här platsen kommer att hamna på topp tre över de vackraste platser jag besökt. (De övriga två är Burano och Rovinj.)

Att promenera runt i Marsaxlokk är verkligen en fröjd för ögat. Om man som jag gillar färgglada platser är det här rena paradiset. Marsaxlokk är nämligen främst känt för de färgglada Luzzu-båtarna som guppar i det magiskt blå vattnet i hamnen. Luzzu-båtarna kännetecknas dels av sina starka färger men också av att de har ögon. Osiris öga målas på båtens för och sägs skydda fiskaren när han är ute till havs. Båtens design har sett ungefär likadan ut i flera tusen år.

Marsaxlokk Malta Luzzu

Namnet Marsaxlokk uttalas marsa-schlock och betyder ”södra hamnen” och det är också längst ned på den sydöstra sidan av Malta som vi hittar den här charmiga fiskebyn. Marsaxlokk har en lång historia och här fanns bland annat ett tempel tillägnat den romerska gudinnan Juno. Det var också här som de första fenicierna landsteg på 800-talet och Marsaxlokks hamn användes av turkarna som ankarplats när de osmanska trupperna landsteg här under belägringen av Malta år 1565.

Marsaxlokk Malta

Det som också gör Marsaxlokk unikt är att det inte finns några moderna byggnader eller stora hotellkomplex här utan det är fortfarande de traditionella byggnaderna som kantar byns gator. Vill man bo här på semestern så finns det ett fåtal guesthouses. I Marsaxlokk bor knappt 4 000 personer och det mesta kretsar kring fisket eftersom det är den största fiskehamnen på Malta.

På söndagsförmiddagarna hålls en välbesökt fiskmarknad nere vid hamnen. Eftersom vi skulle flyga hem tidigt på söndagen valde vi istället att åka hit på fredagsmorgonen, vår andra dag på Malta. Även på fredagen (och alla andra dagar) finns en marknad, om än något mindre, men den var fullt tillräcklig för oss. Dock är det inte så mycket fisk som säljs måndag – lördag utan då är det fokus på souvenirer istället. William köpte en keps och en hatt, Johan köpte en plånbok och jag köpte en magnet samt ett förkläde som min mamma senare fick i present.

Här ser man lite av de handarbeten och dukar som såldes på marknaden.

Längs med hamnpromenaden ligger fiskerestaurangerna på rad. Det är söndagstradition att äta fisk till lunch här efter att man har handlat på fiskmarknaden. Om man planerar att åka hit en söndag och vill äta så är det alltså klokt att boka bord i förväg. Vi var här lite för tidigt på morgonen så restaurangerna hade inte öppnat ännu. Precis när vi skulle åka tillbaka till hotellet slog restaurangen Ta’ Victor Restaurant upp sina dörrar för dagen så vi satte oss ner en stund och beställde in varsin kaffe och läsk. Restaurangen har mycket goda omdömen på bland annat TripAdvisor så kanske borde vi ätit här. Eftersom det kändes lite för tidigt för lunch så bestämde vi oss ändå för att vänta med maten tills vi kom till Mdina som var dagens nästa stopp.

Marsaxlokk Malta

Den vackra kyrkan Our Lady of Pompeii från 1897 ligger vid ett torg nere vid hamnen i Marsaxlokk. Precis som på alla andra kyrkor på Malta finns det två klockor. Den ena klockan går rätt (förhoppningsvis) och den andra klockan är ditmålad och ska alltid visa några minuter före midnatt för att hålla onda andar borta. Just på den här kyrkan verkar det dock som att de behöver bättra på målningen lite grann.

Marsaxlokk Malta Our Lady of Pompeii

Vi åkte taxi med eCabs från vårt hotell i St Julians till Marsaxlokk och det tog cirka 30 minuter. Man kan även åka buss hit och tar då buss 81 eller 85 från Valletta Bussfärden tar cirka 30-45 minuter. Det finns även bussar från andra platser på ön, till exempel från flygplatsen där du tar buss 119.

Marsaxlokk Malta

Om man promenerar en liten bit österut kommer man till den här sandstranden med fin utsikt över hamnen.

Jag har försökt att bara välja ut mina absoluta favoritbilder från Malta men det var svårt eftersom nästan alla bilder jag tog där blev favoriter. Så här nedan kommer hela 29 bilder från mysiga Marsaxlokk! Och om du planerar att resa till Malta så rekommenderar jag verkligen ett besök här.

Malta

Marsaxlokk Malta Love Door

Marsaxlokk Malta Doors

Marsaxlokk Malta Terrone

Läs gärna även mina övriga inlägg från Malta.