Taxi Santa Monica

Kalifornien utan hyrbil

Jag tänkte skriva lite om hur det fungerar att ta sig runt i USA, och då främst i Kalifornien, utan att hyra bil. Det kan ju finnas flera orsaker till varför man inte vill hyra bil, man kanske inte har körkort eller man kanske tycker det känns lite läskigt att köra i den intensiva trafiken framför allt i storstäderna. Eller så har man någon helt annan orsak till varför man helst överlåter bilkörandet till någon annan. För vår del har det under de senaste resorna mest handlat om att vi inte känner oss helt bekväma med att köra i till exempel Los Angeles eller San Francisco utan hellre då överlåter körandet till någon annan så att vi bara kan koppla av och njuta av semestern utan att oroa oss. Vi har också turen att ha en hel del släktingar i Kalifornien som ofta hjälper till att köra oss från ena stället till det andra, vilket förstås är toppen. Det här inlägget ska dock handla om de tillfällen då man behöver använda sig av tåg, taxi eller kanske en town car service för att ta sig från en plats till en annan.

Många tror att man måste ha hyrbil för att kunna ta sig runt i Kalifornien men faktum är det går att ta sig mellan många ställen utan bil. Amtrak har ett relativt väl utbyggt tågnät i Kalifornien, även om det ibland krävs att man åker med Amtraks bussar en viss del av sträckan. Det man ska tänka på är att tågen inte går alls lika ofta som vi är vana vid här hemma. Själva tågen är fina och fräscha, med gratis wifi och ofta är de i två våningar och man har bra utsikt från andra våningen. Man kan ta med sig bagage ombord och på vissa avgångar kan man även checka in väskorna så att man själv slipper bära dem av och på tåget. Vi har rest med rejäla resväskor och det har aldrig varit något problem att få rum med dem.

amtrak-pacific-surfliner
Skärmdump från Amtraks hemsida som visar stationerna för tåget Pacific Surfliner.

Mellan San Diego och Los Angeles finns det även en slags pendeltåg, Metrolink, som är något billigare än Amtrak.  Det finns även ett tåg som heter Coaster som går mellan San Diego och Oceanside (nära Legoland).

Ska man åka kortare sträckor så finns det tillgång till taxi överallt. Det är billigare i Sverige men känns ändå inte jättebilligt eftersom man förväntas lägga på dricks på slutsumman. Alla taxibilar jag har åkt med i Kalifornien, ja i hela USA, har tagit kort men jag brukar ändå alltid ha med tillräckligt med dollar i fall något skulle krångla och jag skulle behöva betala kontant.

Sedan finns det lite lyxigare alternativ med town car service där man förbokar en bil till ett fast pris. Jag kommer att gå in lite mer på detta nedan.

När vi var i USA i juni så skulle vi ta oss från Los Angeles flygplats till Legoland, vidare till Disneyland, därifrån till Huntington beach och sedan till Long Beach flygplats, från Sacramentos flygplats till Turlock, från Turlock till Sacramento och från Sacramento till San Francisco och från San Francisco’s innerstad till San Francisco’s flygplats. Allt detta utan att hyra bil en enda dag. Och det kostade kanske några kronor mer, men var betydligt bekvämare för oss och vi slapp till exempel bekymra oss om parkering och parkeringskostnader så till sist blev kanske vårt sätt att färdas trots allt nästan lika billigt som att hyra bil.

Vi landade på Los Angeles flygplats (LAX) vid lunchtid en fredag i juni. Från LAX skulle vi då ta oss cirka 15 mil söderut till Legoland i Carlsbad. En sträcka som enligt Google Maps skulle ta 2 timmar att färdas med bil. Jag hade hemifrån Sverige gjort noggranna efterforskningar om vilken town car-service som hade bäst betyg och bäst pris och valet föll på Stay Classy Transportation som hade bra betyg på Yelp och som även hade en hemsida som kändes trovärdig och som gav den information som jag letade efter. När jag mailade företaget och frågade om priset från LAX till Legoland fick jag snabbt svar och Nazir (ägaren av företaget) och jag hann utbyta en hel del mail innan allt var bokat och betalt och han svarade alltid med vändande post på mina frågor vilket gjorde att det kändes tryggt att anlita dem.

När vi väntade på vårt bagage på LAX fick jag ett sms från Nazir att han väntade precis utanför bagageutlämningen och han beskrev precis var han stod så att vi enkelt skulle kunna hitta honom. Och när vi gick ut i ankomsthallen stod han precis där han sagt och höll upp en skylt med mitt namn. Sedan tog han hand om våra väskor och vi promenerade till bilen. Hur enkelt och smidigt som helst. Även om SAS nya direktlinje från Stockholm till Los Angeles är fantastiskt smidig jämfört med när man tidigare var tvungen att byta i Chicago så var varken jag eller min sambo sugna på att sätta oss bakom ratten, i Los Angeles, efter 11 timmar i luften och med nio timmars tidsskillnad i kroppen.

Bilresan mellan LAX och Legoland skulle som sagt ta 2 timmar men det var fredagseftermiddag och det verkade som att större delen av Los Angeles invånare var på väg söderut. Så resan tog istället mer än tre timmar. Då var vi väldigt tacksamma för att vi hade betalt resan i förväg och att det inte kostade ett enda öre mer än vad vi hade betalat trots att det tog så mycket längre tid. Och det var väldigt skönt att sitta (sova) i baksätet och inte behöva bekymra sig över att hålla avståndet till framförvarande bil i den oändliga bilkön. Kostnaden för bilresan med chaufför blev cirka 300 USD inklusive dricks.

Amtrak Oceanside
Amtrakstationen i Oceanside.

När vi sedan reste från Legoland till Disneyland, dvs från Carlsbad till Anaheim tog vi först en vanlig taxi från vårt hotell i Carlsbad till Amtrak-stationen i Oceanside. Vi hade tidigare på morgonen köpt tågbiljetter, via Amtraks iPhone-app, men när vi väl anlände till stationen så visade det sig att det tåget var flera timmar försenat. Vi hade en tid att passa på Disneyland eftersom vi hade bokat in en så kallad Character Dinner med Långben och hans vänner så vi blev lite bekymrade först. Men eftersom jag visste att även Metrolink går på samma sträcka så frågade jag i biljettluckan om det var möjligt att få pengarna tillbaka för Amtrak-biljetterna och istället köpa biljetter till Metrolink som skulle gå enligt tidtabell och som skulle ta oss till Anaheim i nästan utsatt tid. Det var inga som helst problem, de betalade direkt tillbaka pengarna för Amtrak-biljetterna och visade mig biljettautomaten där jag kunde köpa våra Metrolink-biljetter. Det visade sig också att det var extra billigt att åka Metrolink just på söndagar så vi sparade en hel del pengar på ändringen.

ARTIC i Anaheim.

Både Metrolink och Amtrak stannar vid ARTIC som är en nybyggd tågstation i Anaheim. Från ARTIC tog vi sedanen Yellow Cab till Disneyland och vårt hotell där. Det går även att använda Uber vilket lär vara billigare speciellt om man utnyttjar de olika rabattkoder som finns. Då vi även vid tidigare besök tagit en vanlig Yellow Cab mellan tågstationen och Disneyland så gjorde vi som vi brukar. Priset för taxi mellan tågstationen och Disneyland är ca 20 USD inkl dricks. Värt att notera är att om vi skulle åkt direkt från LAX till Disneyland, utan avstickaren till Legoland, så är det prisvärt och enkelt att ta bussen Disneyland Resort Express  som går från flygplatsen till de olika hotellen vid Disneyland. Den går oftast en gång i timmen och du kan förboka biljetter hemifrån. I skrivande stund kostar en enkelt biljett 30 USD/vuxen och 22 USD för barn som är 3-11 år.

När vi sedan skulle åka från Disneyland till Huntington Beach hade vi återigen förbokat en town car, denna gång med Sunny’s Transportation och det var ägaren själv, Sanjay, som kom och hämtade upp oss utanför Disneyland Hotel. Han var på plats 15 minuter före utsatt tid vilket vi verkligen uppskattade då vi var trötta efter en lång dag på Disneyland och bara ville ta oss till vårt hotell i Huntington Beach så vi kunde äta middag och sedan sova. Även här hade vi kommit överens om priset i förväg och resan på cirka 30 minuter kostade oss 65 USD plus dricks.

Från Huntington Beach till Long Beach flygplats tog vi en vanlig Yellow cab som kostade cirka 20-25 dollar inklusive dricks för ungefär 20 minuters bilfärd.

Från Long Beach flög vi till Sacramento, där blev vi hämtade av släktingar som körde oss till sitt hem i Turlock. Några dagar senare så skjutsade de oss till Sacramento där vi tillbringade en dag med några andra släktingar och dessa släktingar körde oss sedan till San Francisco. När vi hade tillbringat några dagar i San Francisco tog vi oss enkelt till flygplatsen med hjälp av BART till en kostnad av 8.95 USD per vuxen och för sonen kostade det 3.35 USD.

golden-gate
Snart framme i underbara San Francisco!

För just den här resan fungerade det utmärkt att kombinera town car med taxi, tåg och skjuts av släktingar. Ska man däremot ut på en rundtur bland nationalparker, eller kanske göra en längre roadtrip typ Highway 1 eller Route 66 så är såklart hyrbil en självklarhet.